Nytt grafikkort, sväng gärna in på den här tråden och ge lite tips

Medlem
Nytt grafikkort, sväng gärna in på den här tråden och ge lite tips

Hejsan. Vore väldigt tacksam för synpunkter och hjälp då jag nu tvingas uppgradera mitt grafikkort.

Spelar ofta spel av typen BF2142 och Company of Heroes. Tyvärr har min dator nu börjat lagga då jag köpt och installerat Company of Heroes- OF.

Funderar därför på att skaffa ett nytt grafikkort men har följande tankar.

1. Det ska inte vara för dyrt då jag säkert om ett eller två år tvingas köpa helt ny dator.

2. Det ska inte innebära "merarbete" som nytt nätaggregat eller dyl då jag är helt kass på datorer.

De jag har tittat lite på nu är

Asus GeForce 7600GS 512MB DDR2 Silent, PCI-Express,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319710

Frågan om det är tillräckligt för mina behov och varför just den modellen är billigare än andra GeForce 7600GS som bara har 256mb minne?

Min dell dator är som följer:

Intel Pentium 4 3.00GHz
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
Memory Type DDR2
Memory Size 3072 MBytes

Grafikkort: Radeon X800GT 128mb.

Är jag ute helt fel vad gäller grafikkort? Vad tycker du lämpar sig bäst?

Om du inte orkat läsa allt mitt svammel är summa sumarum alltså:

Sökes: Prisvärt grafikkort, tydligen PCI express (cirka 700-1200kr) som inte innebär några andra ändringar av datorn och som fungerar bra till spel av typen BF och CoH.

Tacksam för all form av hjälp!

Inaktiv

Skulle nog tippa att ditt X800GT är kvickare än 7600GS typ... Själv säljer jag ett 8600GT för 800 spänn... Bra mycket snabbare än X800 och 7600GS... 10 månaders garanti typ...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Om jag lovar o fundera på ditt erbjudande Paddan fyller du ut texten lite mer och tipsar om något annat grafikkort?

Inaktiv

Öh, vad mer vill du veta?

Kortet presterar bra för priset 800 kr Själv fick jag runt 5000 poäng i 3dmark06, men då har jag också en kraftfullare processor.
Eftersom din processor inte är den snabbaste så är ett kort snabbare än så inte värt att betala för... Din
processor kommer vara flaskhals redan för 8600GT så att köpa ett kort snabbare än så är onödigt skulle jag säga. De du har att välja på är kort som 7600GT och X1950 max... 7600GT är inte ett val eftersom det kostar typ lika mycket som ett X1950pro som är mycket bättre... Men samtidigt kostar X1950Pro typ 1300 kr, vilket innebär att mitt kort är bättre för pengarna...

Om du inte är intresserad av det så får jag lov att tipsa om att köpa begagnade kort i klassen 7600GT eller X19X0 för högst 800 kr typ...

Folk får gärna motivera varför du INTE skulle köpa mitt för 800 kr... Så får vi se om det finns några anledningar :). Kan nog garantera att mitt kort är bästa valet för slantarna, om du inte kan få tag på ovanstående kort för typ 500 kr, vilket är tveksamt...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Så rent prestandamässigt är alltså x1950pro ett bra kort? Är ett PCI Xpress x 16 kort och behöver inte ett extra nätaggregat?

Spelar det nån roll om grafikkorten har DDr2 eller DDR3 minnen? Klarar min dator av ett kort med DDr3 minnen?

Inaktiv

Ja dator klarar av grafikkort med DDR3. X1950Pro är ett mycket bra kort för pengarna.

Fördelen med 8600GT är ett det presterar rätt hyffsat i spel samtidigt som det är perfekt för film och serier i HD. Dessutom behöver det ingen extra strömförsörjning och har tom DX10-stöd, visserligen är det väl lite klent för att utvinna det som DX10-spel har att erbjuda verkar det som...

X1950Pro skall vara ett snabbare kort i spel osv, om man har en processor som matchar... Eftersom din processor i detta fall nu blir flaskhals för bägge korten så bör du ta det billigaste.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har det någon som helst betydelse att man kör Windows XP?

En annan sak som är mer en generell fråga, hur kommer det sig att ett grafikkort av tillsynes samma modell, men med mer minne (512mb) tex;

ASUS RADEON X1950PRO 256MB DVI PCI-E [http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099641]

kontra

GECUBE RADEON X1950PRO 512MB 2XDVI AVIVO PCI-E [http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099638]

faktiskt är billigare?

Inaktiv

Det påbörjas ju en "utförsäljning" av x1950pro snart va? kanske har något med det att göra?
Sen så har asus kortet bättre kylning och lite högre klock på das core.
Åsså när ett kort sjunker i pris så kanske inte alla hinner med att sänka priserna i samma takt..

Å du föresten! "vanliga" Dustin(sidan du länkade) är en företagsinriktad sida, priserna är utan moms, så det tillkommer 25%! Kolla Här istället så är det Dustin Home som är mer vänt åt privat personer, priser visas inkl moms osv..

Inaktiv

Var inte asus kortet lite för dyrt?
här har du Sapphire x1950pro 512mb för 1445kr ~150kr billigare en Gecube's
+att du kan spara typ 70kr på frakt om du bor i Gbg,Sthlm eller Malmö..

Medlem

hej, GDDR3 har den, vad är skillnaden på GDDR3 och DDR3? Är det troligt att min dator stödjer detta?

och än en gång, jag slipper tänka på nytt nätaggregat?

Funkar i datorn? ----->
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRX1950P...

Inaktiv

Det skall funka i datorn ja. Det kortet kräver extra ström, men det skall inte vara något problem om du har typ 300w på nätagget nu...

Personligen tycker jag fortfarande att det är dumt att betala 1500 kr för ett X1950Pro när du kommer få ut lika mycket ur 8600GT för 800


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har tittat in i burken men ser inte hur många watt den klarar...... dator av standardmodell borde ha?

Nya frågor o funderingar.

Öppnade upp burken, där sitter grafikkortet i en svart slott följt av 3 vita slottar med ljudkort, nätvärkskort, trådlöst nätverkkort.

Avståndet mellan grafikkortet och ljudkortet är max 5 mm. Kommer man behöva mer utrymme med ett bättre kort och om i så fall, kan man då flytta på ljudkortet till en annan slott (fungerar de det på annan slottplats) och så att säga ta bort ena nätverkskortet så att det blir en slotts plats till godo. Såg som sagt väldigt trångt ut.

Medlem

Ja, du kan flytta korten.


signatur
1
Skriv svar