Hjälp ang. linux-burk

Medlem
Hjälp ang. linux-burk

Tjenare!

Har ett litet problem, eller vad man nu ska kalla det, som ja hade hoppats att få hjälp med här. Det är nämligen så att jag tänkte uppgradera min burk nu till jul antagligen. Då jag kör Linux på den så blir utbudet av delar en aning begränsat, då det inte finns drivrutiner etc för vissa kort osv.

Skulle vara snällt om någon kunde plocka ihop en dator för sisådär 6000-8000kr, som inte skullle ge mig några större problem på hårdvaru-fronten i Linux.
(hårddisk behövs inte, har så det räcker och blir över, tro mig)

Tack på förhand!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

Tja, i dagsläget så har ju ATI släppt speccarna för sina R500- och R600-baserade grafikkort fria för att det ska tillverkas open source-drivrutiner vilket helt klart lär ge bättre funktionalitet och prestanda för Radeon X1xx0/HD 2x00-korten i Linux.
Fast som det är i dagsläget så är väl nVIDIAs kort det säkrare kortet när det kommer till drivrutinsstöd för Linux iaf, frågan är ju bara hur lång tid det dröjer innan OS-drivrutinerna för Radeon-korten blir användbara och likvärdiga.

Plockade ihop lite övriga delar som nog kan vara ett bra val, och priset i dagsläget landade på ca 4900kr exkl frakt;

Chassi: Antec Sonata III
Processor: Core 2 Duo E6750
Minne: Corsair XMS2-6400 2x1GB
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 (Phoronix har en recension av Gigabytes GA-P35-DS3P i Linux som kan läsas här, enda skillnade jag hittat mellan DS3 och DS3P är att den sistnämnda har dubbla PCIe x16-portar och lite fler interna kontakter av olika sorter)
Optisk enhet: Samsung SH-S203B

Det lämnar en del över för grafikkortsval, så där är det väl lite beroende på hur hög spelprestanda/etc som du är ute efter.

Utöver det så kan det väl vara om du vill ha ett bättre ljudkort än det integrerade ljudkortet. Kan vara värt att tänka på att Creatives stöd för Linux inte är det bästa, deras X-Fi-serie fick ordentliga Linux-drivrutiner väldigt sent (och tydligen så ska det enbart finnas drivrutiner för 64-bitarsversionerna av Linux med i dagsläget).

Fast om du nu ska köpa först framåt jul så kommer priserna garanterat förändras, nya produkter dyker upp osv, men det där är ju en tänkbar "grund" iaf som imho är väldigt prisvärd.

Medlem

Tack, låter som en bra grund! Får se om jag hittar några andra intressanta delar under tiden, eller hur priserna ändras. Och hur drivrutinerna för ATI utvecklas, etc.

En sak till bara...

Om jag nu istället skulle bestämma mig för att skaffa en laptop för ungefär samma pris (6000-8000, kanske mer), finns det några speciella märken eller modeller jag bör kika efter?

EDIT: Kan man köpa laptops utan OS?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

bump


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx
eller
http://www.zeptoexperten.se/

En bekant har en sådan laptop och kör Linux på den utan problem. Som förval får man inget operativsystem med.

Medlem
Skrivet av Geno:

http://www.zepto.se/Shop/Notebooks.aspx
eller
http://www.zeptoexperten.se/

En bekant har en sådan laptop och kör Linux på den utan problem. Som förval får man inget operativsystem med.

Tack! Precis vad jag letade efter.

Någon som kan något om dessa datorer? Verkar ju rätt hyffsade med bra priser framförallt, men vad är det för kvalité på dom??


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Kan ju tilläggas att stödet för olika delar till stor del är beroende av vilken dist du tänker köra. Gentoo har t ex väldigt snabb uppdatering av hårdvarustöd, medan t ex Debian inte är lika snabb.

Medlem

Linux Mint som ska köras, alltså Debian... men det har väl ingen större roll vad de är för mjukvara om jag inte köper värsta hi-end datorn, vilket jag inte direkt ska göra?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Nej, de flesta distributioner fungerar ju utmärkt oavsett hur 'hårt' din dator rockar, så det ska ju vara lugnt. Undantagen är få, som Slackware med 2.4.x-kernels.

1
Skriv svar