Besluts ångest... grafikkort

Inaktiv
Besluts ångest... grafikkort

Dessa grafikkort jag blir galen..

Leadtek WinFast GeForce 8800GTS 640MB, 3000kr !!

känner man sig ju riktigt dum om man köper

BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 320MB, 2740kr,
eller? bra garanti och jag har läst mer bra om xfx och bfg än om leadtek, och det är ju snabbare (550mhz).

När man väger dom 300kr är ju valet självklart men

så har vi ju detta valet.

XFX GeForce 8800GTS 320MB, 2540kr.

Då skiljer det 500kr, vilket inte är så mycket egentligen fast ändå inte lika självklart längre som innan.

De hänger mest på märket och vilken kvalité jag får om jag köper leadtek kortet.

Vad hade ni gjort? Varför?

hittade denna recension på pricerunner av leadtek kortet vilket skrämde mig lite.. men sen ahr jag också läst att alla 8800 korten är samma, och att de bara e innehållet i lådan kortet kommer med som är skillnad.

""Vad är negativt? Dyrare än den snabbare HD2900XT, metallen på kylaren var sliten redan från början, blir väldigt varm - idiotisk kylning, luften tvingas inte genom grafikkortet på ett effektivt sätt eftersom det finns hål i kylaren som design. Känns väldigt lätt och okvalitativ, plastig. Ströförsörjningen sitter på kortsidan längst ut på kortet vilket gör det mycket svårt att hitta plats för försörjningen.
Sammanfattningsvis Helt vansinnigt dålig kvalitet för priset, känns som kortet och kylaren är gjorda utav gamla aliminiumburkar. Känns klen och överprissat. Presterar hyffsat bra, som sagt finns det både billigare och avsevärt mycket bättre alternativ. Rekommenderas INTE. ""

Medlem

Själva korten har samma hårdvara, kylarlösningar och utläggande av komponenter kan variera (liksom var kontakter osv sitter) samt att tillvekarna kan välja att plocka på olika slags minnen. Att personen gnäller på kontakten beror nog mer på personen än på kortet. De flesta som orkar brukar köpa andra kyllösningar och sätta fast på korten istället för de medföljande skräplösningarna som antingen brukar låta som jetmotorer och eller ha usel kylning. Än så länge är prestandaskillnaden mellan 320 och 640 MB-korten minimal enligt tester på t ex toms hardware. Jag hade köpt nåt av de billigare, just för att de är billigare. Garantin gäller även på billigare kort

Medlem

Såvitt jag har förstått har inte nVidia börjat tillåta tillverkarna att producera egna PCB med egen layout på komponenterna ännu, så det är nog dött lopp där. Det enda som kan skilja mellan två kort (hårdvarumässigt) är således kylningen och om det är någon fancy bild på kylaren ;). Det där med klockfrekvenserna spelar iofs roll, men slänger man bara ett öga på specifikationerna innan man beställer så är det lugnt.
Satsa på att hitta någon med bra garanti som skickar med schyssta prylar i paketet

Medlem

Flyttad


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Är det normalt att ett ASUS EN 8600 GT med amd x2 4400+ 2,2 ghz inte klarar bioshock på lägsta grafik ? blir så jävla sur :(:|

Inaktiv

Mitt 8600GT klarar av det alldeles utmärkt på skaplig grafik... Demot dvs.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3 köpte jag nyss.

Kolla igenom denna recension så vet du varför.

http://pclab.pl/art28806.html

Detta är ett Radeon 2900xt kort med lägre klock frekvens. Allt annat är lika. Och kortet är en limiterad upplaga, så först till kvarn som gäller

Medlem

jamen tjena, en polsk recension är alltid fint. =]

Medlem

eftersom du har så stora problem med att förstå polska siffror så har jag hittat en engelsk recension åt dig

http://www.tweaktown.com/reviews/1189/his_radeon_hd_2900_pro_...

Inaktiv

mjaa de testet övertygade itne mig helt..

Visst de skiljde ett par fps här och där mellan GTS och pro kortet. Men i spel med open gl skiljde det typ 20 fps till fördel för GTS.

Jag menar 65 eller 63 fps i fear, vem bryr sig? visst 20 fps skillnad i COH, men GTS kortet gör ändå bra ifrån sig. Kollar vi på lost planet såg det inte alls bra ut för pro kortet. Skillnaden mellan 40fps och 20fps tycker jag är skillnaden mellan spelbart och inte spelbart..

Och då de är samma prisklass skiljer ca 200kr till fördel för pro kortet.

Mjaaaa. Svårt.

Medlem

Överklocka pro kortet och det äter upp gts kortet

a ja smaken är som baken

Inaktiv

Och överklocka GTS-kortet så äter det upp det klockade Pro-kortet

aja, smaken är som baken


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

fast GTS-Kortet är vell inet specielt klock-vänligt?
Tror att vilket man än väljer så torkar man iallafall inte mycket på det.. båda är kanon kort?

1
Skriv svar