Medlem
Dum hdd fråga...

Har en SATA2 hdd som jag pinnat om till SATA1 (satte på en sån plupp på pins) eftersom mitt moderkort inte klarade av SATA2.

Om jag nu tar bort pluppen så den blir SATA2 igen (ny dator) händer det något med innehållet på hdd då?

Dum fråga jag vet...

nj
Medlem

Det ska inte vara något problem, en del hårddiskar (alternativt moderkort) har problem att automatiskt köras i SATA-läge när de är SATA2-diskar och jumpern finns för att tvinga dem till SATA-läget så moderkort ska kunna känna igen diskarna.

Medlem

Ja var tvungen att sätta jumpern på den här gamla datorn för att det skulle funka, men med nya datorn jag snart beställer så kommer jag naturligtvis köra SATA2.

Ville bara kolla så inte hårddisken formateras eller nått när jag tar bort jumpern. :S

Inaktiv

när du startar med disken sen så kommer det antagligen bli ett test i bios där den går igenom hur det står till med hårddisken och dess filer. Var inte rädd för det, det ska gå finnemang!

Eller föresten, Min polare satte in sin hdd i en ny dator, nyy minne,mobo och grafikkort. Och det blev fel på någon system fil, så han blev tvungen att formatera, hårddisken klarade sig dock. Så det är nog värt att backuppa om du nu har möjlighet till det.
Jag har aldrig varit med om det på någon av mina datorer, men så var det med hans.

1
Skriv svar