köpa bärbar dator

Inaktiv
köpa bärbar dator

Hej
Är på jakt efter en bärbar dator åt min syster och nu har jag en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Det jag undrar över är helt enkelt hur bra fungerar de integrerade grafikkretsarna? Hon går design så det vore ju bra om datorn klarade av typ Auto-CAD och Visual Basic i några år framöver. Är det ett måste eller väldigt bra att ha en separat grafikkrets? Eller är det enbart nödvändigt om man ska spela krävande spel?
Nedan har jag listat den datorn jag tittat på, i övrigt tycker jag det verkar som en mycket bra dator för det priset (6300 kr). Men är lite frågande på grafiken som sagt...
Har kollat på Zeptos 6224, då får man ju med ett bra grafikkort. Men då är frågan om det är värt de extra 2.000 för det, plus att det inte står hur bra batteritid den har etc.
Även kollat på dells vostro 1500, men även där går man ju över 8000 kr om man vill ha liknande konfiguration fast med ett grafikkort.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig i valet eller kanske har ett ännu bättre alternativ?

Jag har tittat på följande dator hos Dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115032

HP 7020s
Processortyp Intel Core 2 Duo T5470
Processorhastighet 1.6 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 1 GB
Maximalt minne 4 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 160 GB 5400 RPM
Skärmstorlek 15.4 tum WXGA
Maximal skärmupplösning 1280 x 800 bp
Grafikkort Intel GMA X3100, upp till 384 MB
CD/DVD/CDRW DVD±RW (+R dubbla lager) med LightScribe
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar Nej
Skärmanslutningar 1 x VGA
Expansionskort 1 x ExpressCard 54/34
Minneskortläsare Ja. läser SD-kort
Bluetooth Ja, version 2.0+EDR
Batteritid: 4,5 h
Vikt 2.49 kg
ca 6.300 kr

Medlem

Jag skulle säga att det är ett måste att ha separat krets, påbyggda kretsar får idel usla betyg. Autocad kräver sitt av datorn & grafikkortet såvitt jag förstår (beror iofs på om ni bara ska rita streck eller om ni ska lägga på texturer och ljuskällor och annat härjande), VB går att köra på vilket skrutt som helst.

Jag skulle också rekommendera att du köper nån annanstans än dustin som är rätt dyra (även om dom är bra).

Batteritiden är inget att reflektera över, man jobbar inte med datorn urkopplad (för batteriet tar slut för fort oavsett, så fort man drar upp ljusstyrkan på skärmen eller liknande). Batteritider som tillverkarna skriver ut tenderar vara med skärmen nästan svart, hårddisken på halva farten och en dator som går ner i viloläge efter 3 minuters inaktivitet, vilket är detsamma som oandvändbar.

nj
Medlem

En sak som kan tilläggas om Dustin är ju att de främst inriktar sig på försäljning mot företag (därav existerar Dustin Home för privatkunder som har ett lite annorlunda utbud och priser) och priserna visas därför exkl moms som standard, priset mot privatkund för den där laptopen ligger på närmre 7900kr när momsen är inräknad.

Inaktiv

Mitt tillägg i debatten är om hon är student så har Dell studenterbjudanden hur bra det är har jag ingenaning om men ett flertal studenter i min skola har köpt av de! Sen kan det vara värt att kolla hur stor laptop hon vill ha. De tjejer jag känner brukar vilja ha lättare/mindre datorer eftersom de måste släpa på det, men det är väl kanske individuellt. En sak är klar, är datorn större och har kortare batteri tid så blir grejerna billigare.. Se till så att batteriet du köper har tillräckligt många ampertimmar man kan ju alltid köra 2st batterier om hon verkligen vill ha en "bärbar" annars är det som de har skrivits innan här att batteritiderna är usla och en bärbardator är bara bärbar när den inte är igång

Inaktiv

Gött, här var det lite bättre fart på svaren än på sweclocker :P. Antar att dom har många fler likande poster så dom inte orkar med allt....
Nu blev valet mycket enklare, insåg inte att priset var exkl moms. Tyckte det var lite skumt att priset hade sjunkit med 1500 på 2 dagar.
Lutar nog åt en Vostro 1500 i så fall, batteritiden hos den ska ju enligt uppgift vara riktigt bra. Mellan 3-4 h om man inte gör alltför krävande saker.

1
Skriv svar