De 10 mest piratade spelen i år
Ledsen folk, men det är fullkomligt fysiskt omöjligt att föra statistik över hur många som har piratat en produkt. Det finns varken möjlighet eller resurser till att räkna ihop allt som laddats ned via RapidShare, olika trackers, DC++, LimeWire, eMule, FTP-servrar och dvd-bränningar.
Det går helt enkelt inte
"When corporations create the music we all lose."
Sparable går knappast räkna så då de flesta där säkert inte skulle ha köpt spelet. (Nej jag säger inte det för att försvara piratkopierarna).
Sen är ju frågan lite hur dom sammanställt siffrorna, vilka trackers har använts etc.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Ledsen folk, men det är fullkomligt fysiskt omöjligt att föra statistik över hur många som har piratat en produkt. Det finns varken möjlighet eller resurser till att räkna ihop allt som laddats ned via RapidShare, olika trackers, DC++, LimeWire, eMule, FTP-servrar och dvd-bränningar.
Det går helt enkelt inte
Men det bör ändå kunna ge en bild över vilka som varit mer eftertraktade än andra.
I'm a snake, follow me!
1 700 000 * 400 kr = jävligt mycket pengar de blev utan
Dock är det där fel sätt att räkna på. Alla som laddade ner hade inte köpt spelet och vissa som laddade ner köpte det faktiskt efteråt. En av anledningarna till att folk laddade ner just Spore tror jag var att det var ett så pass udda spel så man ville nog få sig en bild av vad det verkligen var innan man pungade ut för det. Jag förbeställde Collectors Edition men laddade ner det när det fanns för nerladdning för jag var så sugen. I slutändan så hamnade min Collectors Edition på Tradera efter bara någon vecka då spelet inte alls var så bra som jag hade hoppats på.
/ LordDaimos
Jag kan iaf klappa mig för bröstet och säga att jag har köpt 7 av de där 10 titlarna och inte laddat ner någon av dem.
Bra spel ska man sponsra genom att köpa så att utvecklarna kan fortsätta att skapa fler bra spel.
"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets
What you don't learn with wisdom, you learn with pain.
Det enda tråkiga med denna lista är hur fz.se väljer att skriva om det. I övrigt säger den inte mycket. Ett nedladdat exemplar är inte lika med förlorad inkomst. Låt bli att följa branschens trångsynthet kring nya distributionskanaler och försök ha en mer nyanserad bild. Är intresserad av att få en förklaring till hur det slog hårt mot dessa 10 spel, vad exakt menas?
Ett omöjligt ämne att göra en rapport på. Många kan ha laddat ner de flera gånger pga olika orsaker, de finns många "underground"-nätverk som är omöjliga att hålla koll på, nån kan ha bränt ut åt en eller flera kompisar. Enligt mig går detta rakt ner i soptunnan.
BTW, att Spore och Far Cry 2 ligger med på listan är bara bra, de räddade många plånböcker.
Jag kan iaf klappa mig för bröstet och säga att jag har köpt 7 av de där 10 titlarna och inte laddat ner någon av dem.
Bra spel ska man sponsra genom att köpa så att utvecklarna kan fortsätta att skapa fler bra spel.
Good for you, let me rub your hiney and give you a lollipop.
Ser bara 3 bra spel på den där listan, resten är ändå skit.
5. Command & Conquer 3: Tiberium Wars (860 000)
6. Call of Duty 4 (830 000)
7. Grand Theft Auto: San Andreas (740 000)
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
Självklart sabbar piratkopieringen för PC-marknaden, men att se varje nerladdad kopia som förlust är otroligt korkat.
Precis.
Men annars får väl spelutvecklarna börja släppa spel exklusiva för Steam, eller skapa multiplayer lägen som kräver att man köper spelet.
Single-player spel kommer förmodligen alltid lida av piratkopiering.
1 700 000 * 400 kr = jävligt mycket pengar de blev utan
Nu ska man ju tänka på att alla kanske inte fick igång spelet, och alla som laddade ner hade ändå inte köpt det. Det bara laddar ner för att det är gratis!
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...