Bra grafikkort till spel som är någorlunda billigt?

Inaktiv
Bra grafikkort till spel som är någorlunda billigt?

Ska köpa ett nytt grafikkort eftersom mitt andra inte fungerar längre.Och då undrar jag vilket kort som är bäst till spel och som är skapligt billigt?Kom med tips

Inaktiv

Ok. Vad har du för budget ungefär?
Kika på X1950Pro från ATI/AMD
Eller kanske 8800gts från nVidia om du nu har råd med de
finns en del som är ennuy mer budgetkort som inte presterar specielt bra heller.
Ska du ha Dx10? nämn llite spel som det måste klara. övrig hårdvara vore också bra.

Inaktiv

Jag är ju inte så data kunnig men,om jag har ca:100 gig hårddisk och ska skaffa ett bra grafikkort.Kan det klara av CoD 4 då?Jag vet inte hur mycket mhZ jag har men det är säkert runt 2.0 kanske mer.Tror du att det skulle kunna gå att spela cs:source,Cs promod och CoD 4 på den här datorn?

Inaktiv

Kanske även ska spela WiC (world in conflict).Men jag vet inte riktigt om min dators prestanda duger.

Inaktiv

Om processorn är på 2.0mhz kan det nog blir problem... Ladda hem CPU-Z så ser du lätt vad det är för grejer du har i datorn. Låter inte som något särskilt vasst, så du är nog väldigt begränsad när det kommer till grafikkort.... Vad har du för grafikkort nu, till att börja med?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ok, "100 gig hårddisk" säger inte mycket om din dators prestanda. Säg processor, minne, moderkort mha CPU-Z.

Inaktiv

RAM minnet är på 768 mb.Processorn är AMD Athlon(tm) XP 2500+.Sen som sagt är ju inte jag datakunnig så jag vet ju inte vad mer jag ska kolla efter ^^Jag har laddat ner CPU-Z iaf.

Inaktiv

Grafikkortet jag kör med nu är NVIDIA GeForce 6800 GT

Medlem

Om du uppgraderar grafikkortet så blir cpun en enorm flaskhals, och cpun kan du bara uppgradera till en Athlon XP 3200+.

Du är i princip körd.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv

Då kanske det måste bli en ny dator då :/

Medlem
Skrivet av carl_larsson:

Då kanske det måste bli en ny dator då :/

100% Ja.


signatur
Inaktiv

Tack för svaren jag fick.Det vart ju inte så bra med ca 10000 kr dyrare med ny dator än med nytt grafikkort

Inaktiv

behöver ju inte kosta 10k eller...
snabbt ihop plockat. Riktigt bra, men förutsätter att du har hårddisk , ok nättagg och chassie! Men de behöver ju inte vara ett problem?

Inaktiv

Eller detta, om du inte behöver DX10... http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=508352...
Tror visserligen du kommer behöva ett nätagg till det också, men ett FSP 400w ska klara biffen och kostar typ 500 kr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

fast skulle det inte vara bra med ett moderkort?:P
och om du vill ha extrem minnen så verkar pc8500 vara riktigt billigt just nu: BallisiX und HyperX 2gb båda två. Fast då ska du nog ha ett bättre moderkort också.

Inaktiv

Hehe det var ju fan ett moderkort där... Visserligen från Fyndvaror... Det är nog sålt, därför finns det inte på listan :). PC8500-minnen är ju skoj om man ska klocka rejält... Ska man inte klocka så är det fortfarande slöseri med pengar när det finns PC5300 för typ 650kr/2gb


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

jo de e sant.. Känns som om jag hittar super priser på minnen hela tiden och är väldigt nära på att köpa, tills ja motvilligt bestämmer mig för att jag faktiskt inte behöver dem å att jag kan lägga pengar na på annat

Inaktiv

Så ni menar att jag kan köpa dom där grejerna och sätta in dom i datorn?Eller att jag ska bygga en ny?

Medlem

Eftersom du har en AMD Athlon XP 2500+ sitter du nog på ett moderkort med AGP. Ditt grafikkort Geforce 6800 GT är fortfarande ett hyfsat kort, med det finns några nya AGP-kort som kommer att ge en märkbara förbättring, även med din Athlon XP 2500+.
För dryga tusenlappen får du ett Geforce 7600 GT som ger en liten förbättring (10-20% bättre fps beroende på spel).
För 1400-1500 kr får du ett Radeon 1950 Pro som kommer att ge bra mycket mer grafikprestand (40-80% bättre fps).
Slantar du ca 2000 kr får du ett Geforce 7950 GT och då har du också det bästa AGP-kortet som finns att köpa i Sverige (Radeon 1950 XT är lite vassare men finns inte som AGP i Sverige). Geforce 7950 GT ger mellan 50 och över 100% bättre fps än ditt gamla 6800 GT.
En viktig sak att tänka på när man byter grafikkort är att strömaggregatet ger tillräckligt med ström. Ett 7600 GT dra faktiskt mindre än ditt nuvarande kort så det blir inga problem. Radeon 1950 Pro och Geforce 7950 GT dra 10 W mer än ditt nuvarande kort. Det är ca 0,84 Amperes ökning på 12 Voltslinan, så jag ser inte att det skulle vara några problem att behålla det gamla nätaggregatet.

Inaktiv

Ja asså om du köper de grejerna så blir det ju som att bygga en ny i princip :). Att köpa dator innebär mycket jobb, att bara köpa vad som helst för 8000 kr av nån butik kan vara att slänga bort 4000 kr på ingenting. Ska man köpa dator bör man planera ordentligt och fundera på följande frågor:
Vad behöver jag? Vad ska jag använda datorn till? Ska jag överklocka? Och framför allt, hur mycket pengar kan jag lägga ut på en ny dator? Dessutom är frågan om man redan har saker man kan använda värd att tänka på...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Jackass:

Eftersom du har en AMD Athlon XP 2500+ sitter du nog på ett moderkort med AGP. Ditt grafikkort Geforce 6800 GT är fortfarande ett yffsatt kort, med det finns några nya AGP-kort som kommer att ge en märkbara förbättring, även med din Athlon XP 2500+.
För dryga tusenlappen får du ett Geforce 7600 GT som ger en liten förbättring (10-20% bättre fps beroende på spel).
För 1400-1500 kr får du ett Radeon 1950 Pro som kommer att ge bra mycket mer grafikprestand (40-80% bättre fps).
Slantar du ca 2000 kr får du ett Geforce 7950 GT och då har du också det bästa AGP-kortet som finns att köpa i Sverige (Radeon 1950 XT är lite vassare men finns inte som AGP i Sverige). Geforce 7950 GT ger mellan 50 och över 100% bättre fps än ditt gamla 6800 GT.
En viktig sak att tänka på när man byter grafikkort är att strömaggregatet ger tillräckligt med ström. Ett 7600 GT dra faktiskt mindre än ditt nuvarande kort så det blir inga problem. Radeon 1950 Pro och Geforce 7950 GT dra 10 W mer än ditt nuvarande kort. Det är ca 0,84 Amperes ökning på 12 Voltslinan, så jag ser inte att det skulle vara några problem att behålla det gamla nätaggregatet.

Att köpa ett grafikkort snabbare än ett Geforce 6800GT/7600GT till en Athlon XP2500+ är ett slöseri på pengar (förvisso, numera så är X1950Pro för AGP hyfsat billigt, men kortets fula prestanda kommer inte i närheten av att användas pga processorn blir en enorm flaskhals).
Visst, det ska vara att man kör i enormt höga upplösningar (1280x1024 som "lägst") och med massa AA/AF aktiverat för att det ska märkas skillnad mellan korten.
Hänvisar till Tom's Hardwares AGP Platfrom Analysis #1 där Geforce 7600GT, Geforce 7800GS, Radeon X1950Pro och ett Radeon 9800Pro jämförs med en Athlon XP2500+ som driver allt.

Visst att korten i sig är snabbare, men så länge som övriga datorn är såpass långsam så grafikkortet måste vänta på att få data att hantera från resterande komponenter så kommer det inte utnyttjas ordentligt.

Edit: Stavning.

Medlem

I'll stand corrected!
Mycket bra artikel som du länkade till, där fick jag lära mej ett och annat. Helt klart ska man gilla höga upplösningar (1280x960 eller 1280x1024) och mycke ögongodis om det ska vara motiverat med ett värre kort än ett Geforce 6800GT/7600GT till en Athlon XP 2500+.

Jag tar av mej hatten och bugar för den kunskap du gett mej

Inaktiv

Hehe svårt smörig.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

borde det inte heta : extrent LITEN flaskhalls?
Ju mindre flaskhalls, ju mindre rinner ut! Helt onödigt, men endå ...

Inaktiv

Om jag köper typ Geforce 7600 GT 512 mb.Sen ska jag ha en ny hårddisk,kanske nytt moderkort och allt sånt.Kan jag få tips på hur den blir så bra som möjligt till ett lägre pris som jag kan köpa och bygga ihop?

Inaktiv

Hmm... 7600GT är inget att satsa på om du inte får det riktigt billigt...
Säljer mitt 8600GT billigt för tillfället ;).

I övrigt kan du ju köpa uppgraderingspaket som är rätt trevliga för lättare spel på typ komplett.. Detta är rätt trevligt för liten peng http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910 och detta kostar ju som en bra macka http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623 och passar tillsammans med ett X1950Pro eller kanske 8600GT... Ganska billiga alternativ...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Sorry,såg inte att det fanns en andra sida också Men om jag ska vara ärlig så förstår jag inte alls vad jag ska köpa och allt:)Jag har lärt mig så mkt nytt nu så jag tänker inte ta några risker med att köpa nåt före det är bekräftat av er som vet hur det ska vara

Inaktiv
Medlem
Skrivet av carl_larsson:

Nej, den suger.

5000+ är stenålder och grafikkortet är inte ens värt att prata om.

Antar att du ska använda dator till spel, då måste du lägga pengar på ett grafikkort.


signatur
Inaktiv

Bara ett grafikkort som behövs då elller?

12
Skriv svar