Tankar kring nya hemsidan

Inaktiv
Tankar kring nya hemsidan

Vad verkligt jättesämst den nya hemsidan är. Sällan har jag skådat en sådan oöverskådlig, plottrig och svårnavigerad sida.

Det är, tyvärr, helt enkelt inte längre ett nöje att surfa in hos er om morgonen. Tack för de fina åren av goda spelrecensioner!

Ha ett trevligt liv!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör

Trist att du känner så. Jag kan inte få dig att stanna kvar ett tag till genom att berätta att vi jobbar för fullt med att optimera och förbättra, och att vi kommer fortsätta det arbetet ett bra tag framöver?


signatur
Medlem

Ge det ett par dagar och berätta vad du tycker är mindre bra istället. Jag har börjat vänja mig och tycker mycket har blivit jättebra, även om jag fortfarande hoppas på vissa mindre förändringar.

Medlem

Jag köper faktiskt den nya layouten rakt av. Trots att den är överplottrig. Trots att den oöverskådlig. Trots att superannonsen och bakgrunden runt sidan ser ut som skräp på högre upplösning.

Men varför måste headern vara så hög? Den är ju i princip helt tom och outnyttjad? Kanske slå ihop den med menyn undertill och göra den mindre?

Sen känns det lite som ett utstressat hafsverk när den nya och gamla designen blandas hej vilt på olika undersidor. Kunde inte gjort en bigbangutrullning istället för att patcha i produktion (som övriga spelbranschen )

Redaktör

Det kommer hända nåt med headern framöver.


signatur
Medlem

Haha ja det patchas verkligen som övriga spelbranschen här, har ni inte lärt er att vi vill ha hela produkter? Inte ett visuellt mysigt stalker med en miljard bugar utan hellre ett gammalt half-life i min mening xD

Få bort den gamla designen som lurar i bakgrunden! Och vad har hänt med gårdagens nyheter??! Kan bara se de saker som publicerats idag på förstasidan, de som var där igår är borta och det är ett stort tomrum om man scrollar på förstasidan.

Redaktör

Kunde vi skulle vi givetvis ha sjösatt en fullständigt buggfri sajt, men det är rätt avancerat att få allt att funka. Vi jobbar för fullt med att hitta och städa buggar och missar, bl.a. med det gamla utseendet. Äldre nyheter: håll musen över den delen så dyker en klickbar meny vid namn "Expandera" upp - voilà!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Det kommer hända nåt med headern framöver.

Haha bra det. Man ser ju inte ens en nyhet från början så som det är nu men bakgrundsreklamen kanske trycker ner sidan lite extra när ni har en sådan.

Tyvärr måste jag även hålla med trådskaparen. Ser inte samma nöje att ha fz som startsida innan. Tidigare var det när man öppnade webbläsaren såg man de senaste nyheterna i olika färger och vilka som berörde en. Nu måste man trycka på flikarna för att se om något nytt har kommit. Jag vet inte men känns som sidan inte tilltalar mig på samma sätt längre. Tycker den nya designen är fin men funktionerna har dragits ner enorm.

Skulle ni kunna fixa så man kan ställa in vilka plattformar man vill ha på första sidan? Just nu finns bara konsoller eller pc. Vill gärna se kryssrutor där man väljer t.ex ps3, xbox 360 , pc och nintendo mm en för sig.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Äldre nyheter: håll musen över den delen så dyker en klickbar meny vid namn "Expandera" upp - voilà!

Haha, det funkade. Me Like!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Skägg.
10 Chambers

För er som bara vill se pc-nyheter på framsidan, klicka på pc och använd den sidan (http://www.fz.se/plattform/pc) som startsida.


signatur
Medlem

Den nya sidan ser fin ut men jag gillade desigen innan denna mer. nu är det massa jobbig flash överallt. Men jag tycker om mörker på hemsidan för att det är bra för ögonen

Medlem

Jag börjar vänja mig... men jag har ett problem.

Jag använder mittenklick VÄLDIGT ofta. Dvs. Mittenklick öppnar en länk på en ny tabb. Det fungerar nästan överallt utom på kommentarsikonen, alltså vill jag komma till kommentarerna så måste jag byta sida, för det går heller inte att högerklicka och välja öppna på ny tabb.

Fixa!

Antikvitet

Mitten-klickandet ska enligt uppgift i annan tråd vara möjligt från mitten av denna vecka.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag tycker den nya layouten är helt okej faktiskt. Blev att se riktigt proffsigt ut... tills man klickade in sig till forumen och möttes av den gamla layouten igen.
Ha samma stil på hela hemsidan !

Antikvitet

Cedliq: Det kommer införas gradvis den kommande tiden.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv
Skrivet av spiken:

För er som bara vill se pc-nyheter på framsidan, klicka på pc och använd den sidan (http://www.fz.se/plattform/pc) som startsida.

Vore bättre (men förstås en hel del kodning) om ni la in en funktion för filtrerade nyheter. Så man kunde välja PC+360 eller något i den stilen.

Tycker det är lite tråkigt att sajten verkar bli mer och mer en konsollsajt, men det är väl där de flesta spelnyheterna kommer. I alla fall när det gäller stora spel (blockbuster/AAA blabla), som är där pengarna för er finns (reklam etc). Tittar man på top 5-spel listan som finns, så är det faktiskt 5 PC-spel i topp (även om några finns på konsoll är de av hävd PC-spel).

Sen har jag problem med att framsidan är seg, inte laddning/nätseg, utan långsam i browsern. Jag har inte den mest moderna PC:n men säkert 98% av alla sidor jag kollar på fungera bra utan denna seghet. T.ex. om jag tar ta i skrollisten och drar den upp och ner så får jag typ 0,5 fps. Det är med senaste Firefox (inte 4.0 beta).

Medlem

ja det är enormt segt när man laddar sidan och så har det varit för mig ända sen nya designen kom igång.

Medlem

Jag tycker det är lite för mycket "klicka här klicka där" för att få det man vill ha. Jag vill ha nyheterna rakt upp och ner hellre än en grym design som bara har ett utseende att leva på. Vi är ju här för att läsa nyheter, inte bli imponerade av en design.

Jag vet inte.. men det känns som det är för mycket och för stort av allt. Visst man vänjer väl sig, men det hade kunnat vara smidigare och färre saker.
Bloggar, forum, facebook, försäljning, på högerkanten. Onödiga saker som bara tar upp plats när det ändå finns länkar till sakerna längst upp på sidan.

Antikvitet

@Bulo: Det du skriver går dessvärre emot sig självt. Anledningen till att vi inte kan erbjuda valfri filtrering av nyheter är att vi, på grund av belastningen, måste cacha framsidan så hårt det bara går. Därför genereras en version av varje block per plattform. Att även generera versioner för alla kombinationer av plattformar hade blivit väldigt komplext.

@Spectral: Vi pillar kontinuerligt på bitar, detaljer och finesser för att göra dem tightare, snabbare och mer användarvänliga. Det kommer bli bättre med tiden, tro mig. Jag har varit med under de senaste fyra generationsskiftena, det är precis såhär varenda gång.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

Cedliq: Det kommer införas gradvis den kommande tiden.

Den dagen då cancern som är eran bloatade, slöa, nya skräpdesign sätter sina tänder även i forumet är dagen då ni förlorar mig som medlem.

Det finns ingen ursäkt för att ersätta nåt snabbladdat och stilrent mot något segt, krävande och fult. If it's not broken, don't fix it.

Medlem

Låt mig gissa: Det nya forumet kommer få samma barnsliga design som den när man klickar på kommentarfunktionen från en nyhet? I så fall går jag garanterat samma väg som Forcie.

Jag har varit med om ett gäng designbyten nu och visst har det varit ovant varje gång men det här är första gången som jag verkligen ser på den nya designen med avsmak. Det är så illa att jag hellre överger sidan helt än att anpassa mig efter något som helt uppenbart riktar sig mot den nya generationen lolbarn som håller på att förstöra spelindustrin totalt.

Medlem

Jag hoppas innerligt att nya forumet inte blir som nyhetskommentarerna, jag kan tänka mig att det blir något som detta: http://www.garagego.se/forum/projekt/cross/148565/Derbi-senda...
Fast i fz-färgstyle, och mer likt kommentarerna.

Det är inte alls snyggt, det blir bara jobbigt att läsa.
Jag får helt enkelt hoppas att det blir som detta forum, som är både stilrent och lättanvänt.

Inaktiv

Håller med om att hemsidelayouten är plottrig och inte alls intuitiv, men det kan man väl leva med.

Något som jag gör att jag sällan går in här längre är att sidan är så jävla tungladdad. Jag trodde att aftonbladet var förjävliga och så kommer ni och gör något dubbelt så segt.

Tror att många håller med. Har sett att kommentarerna blir färre i nyheterna och främst i WTF-delen.

Antikvitet

Vi jobbar hårt och aktivt på att snabba upp sidan. Vi har än så länge gjort en översyn i vilka scriptramverk vi använder, vi har sett över hur annonserna laddas, hur mycket html vi skriver ut, hur mycket bilder vi bäddar in och hur vår lastdelning fungerar.

Det har blivit avsevärt snabbare men vi fortsätter peta och skruva och har flera pågående processer kring just förstasidan, som är extra tung med tanke på allt innehåll vi vill visa upp.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag tycker alltid det är svårt när något ändras men jag tror man vänjer sig. Men det är lite jobbigt att forumet fortfarande har den gamla designen. Blir svårt att släppa det gamla och gå över till det nya när det blandas. Hur är planen där?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Antikvitet

Pretorian24: Det sitter ett gäng designers och filar på hur forumet ska se ut as we speak. Vi ville ta det separat eftersom det är en så viktig del.

Är det några speciella delar du tycker fungerar bra/dåligt i dagens forum?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

"Gå till senaste lästa" och någon form av markering för vilka trådar man skrivit i vore underbart. Annars tycker jag det mesta fungerar som det ska i dag.

Flytta inte avataren till höger sida om inläggen och ha kvar en så pass tydlig markering mellan inlägg som ni har i dag.

Medlem

Jag gillar dagens forum så ändra inte för mycket funktioner. Men Båtsmans synpunkter håller jag med om.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tycker nya designen börjar bli vuxen nu, till en början ogillade jag den skarpt. Den var laggig och allmänt seg för att inte tala om plottrig men nu har ni fått ordning på det måste jag säga, eller också har jag vant mig. Besöker inte sidan varje dag så svårt att säga.

Har en endaste liten sak att gnälla om dock. Dom små gula flaggorna eller pratbubblorna eller vad det nu ska föreställa på förstasidan som visar antalet kommentarer till en artikel. Färgen är extremt irriterande för ögonen och gör att man lätt tappar fokus på rubrikerna när man snabbt ska ögna igenom dem för att se om något nytt av intresse finns.

Är inte på något sätt nån expert på design men känns ju som att en så liten grej som antalet kommentarer absolut inte ska stjäla fokus från rubriker.

Det var allt.

12
Skriv svar