Kaffe eller té?

Skägg.
10 Chambers
Kaffe eller té?

[fright][ia=110; medium][/fright]

Just nu lika gott som bajs

När vi flyttade ut i skogen (eller i alla fall ut på en ö) tog vi inte med oss vår säng. Har redaktören blivit en självplågande asket, frågar du dig säkert. Ingalunda, vi beställde en ny säng som skulle levereras till första veckan efter bostadsrockaden men den blev försenad. Vi sover därför på obarmhärtigt hårda skumgummimadrasser i ett rum som förmodligen har ett golv dragigare än Pride-festivalen, varför jag har vaknat med svidande hals den senaste veckan.

Kaffe smakar skit i det nuvarande tillståndet så det blir nästintill té för hela slanten. Ett par koppar svart lut tvingar jag ner för att hålla blodhalten i koffeinsörjan i mina blodådror på en behaglig nivå. Så, till den eviga frågan: vad sörplar du helst i dig, java eller kinadryck?

#blogg


signatur
Medlem
Kaffe eller té?

Jag kommer från en familj som splittrats av denna frågan sedan årtionden. Av olika anledningar dricker de på min pappas sida i stort sett bara te och de på min mammas bara kaffe. Jag får alltså det bästa av två världar!

Vad jag dricker helst beror på tillfälle och lust. Det är inte mycket som slår en kopp svart kaffe, men en kopp riktigt gott te är inte fel det heller.

Skägg.
10 Chambers

Just nu halsar jag ful-earl grey, billigaste sorten i platta torra påsar. Blir nästan lika svart som kaffe genom att bara hålla den nära en kopp vatten.


signatur
Medlem

Att dricka ful-te kan vara en riktig chansning, fast är man sjuk gör det inte mycket skillnad så länge det är varmt. Se upp med eventuell halsbränna om du dricker för mycket och helt svart.

Medlem

Jag började väl egentligen som kaffedrickare, efter pappa. Men nu på senare tid har jag blivit mer och mer glad i té. Har införskaffat lösté och sånt filter samt indiska témuggar.
Men idag fick det bli kaffe dock, efter ca. 3 timmar sömn. Men om jag måste välja idag, så blir det té. Köpte ett storpack Yellow Label (ca. 200 påsar) som jag kör på nu, annars är det Smörkola i lösform:)

Medlem

Kan tipsa om tesorten Masala Chai, riktigt gott! Det är ett svart te. Jag dricker även en del kamomillte, då jag tycker det är lugnande för magen.

För övrigt, ska det vara svart eller grönt te? Ska kaffet vara svart eller är det mjölk som gäller? Själv gillar jag svart te bäst och kaffe går endast att dricka svart.

Skägg.
10 Chambers

Chai har man ju slurpat en del, eller snarare chai latte. Lite för sötsliskigt för att hålla en hel mugg.

Dricker det mesta i téväg, svarta sorter brukar det bli mjölk och socker i men andra mer örtigare varianter brukar jag dricka med en skvätt honung bara. Kaffe avnjutes med mjölk, om det inte är espresso.


signatur
Medlem

Sen är det ju en dental fråga också, om man ska vara sån. Kaffe gör väl tänderna mer gula än té?

Inaktiv

Kaffe blir det för det mesta, men ibland så slinker det ned nån kopp med Lapsang Souchong.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Sen är det ju en dental fråga också, om man ska vara sån. Kaffe gör väl tänderna mer gula än té?

Alla tycks ge olika besked om det där; vissa menar att te är värst medan andra säger att kaffe är värst.

Medlem

Svart kaffe utan tillsatser ska vara "bra" då det tydligen ska bilda en antibakteriell hinna över tänderna, men ja missfärgningar får man väl leva med. Té ska vara frätande på tänderna och då speciellt den gröna varianten. Det är iaf. vad jag har hört.

Medlem

Mitt personliga favorit-té är nog "Russian Earl Grey", alternativt Gotlandsblandning.

Skägg.
10 Chambers

Russian är riktigt smarrigt, gillar även Söderte. Ett ställe på folkungagatan på söder körde afternoon tea på helgerna med scones och hela kitet. Hyfsat dyrt men lyxigt gott ibland!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag älskar kött som många andra men konceptet att limma ihop två biffar känns bara så fel. Dessutom tycker man ju att det exta momentet påverka priset till den grad att det inte är värt att framställa en "större biff".

Det borde i alla fall öppna för en ny branschkategori, köttskulptörer. Det kanske är framtiden?

Walter: inte vad jag vet!


signatur
Medlem

Jag dricker grönt thé för hälsoeffekterna, dock ganska sällan. Har hört att vitt thé ska vara rena medicinen...


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar