Medlem
fordon-ljus

pluggar trafikteori men fattar inte vad är:

varselljus, parkeringsljus, skyltljus, dimljus?
finns säkert nån jag missat...

Medlem

dimljus tänder du när då kör i dimma (halvljus och/eller helljus mot dimma förstärker endast dimman (vilket gör att du ser "sämre än utan ljus"))

varselljus... TROR det och parkeringsljus enbart är till för att låta andra se att det står ett fordon där det står (så det inte försvinner helt i mörkret och därmed ökar risken att någon kör på dig)

skyltljus lyser upp reg.skylten, så att folk kan plocka ditt reg.nr när du kör för fort

p.s lagen säger att endast två ljus (frammåt) får bara tända samtidigt, alltså inte t.ex. dimljus och halvljus samtidigt.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ursäkta?

Det står ju i teoriboken vad det betyder , iaf den jag hade 91 när jag tog körkortet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Werzion:

p.s lagen säger att endast två ljus (frammåt) får bara tända samtidigt, alltså inte t.ex. dimljus och halvljus samtidigt.

Vilket är korkat eftersom lagen oxå kräver att man har halvljuset tänt. Alltså är man olaglig så fort man tänder dimljuset, hur man än gör. Eller?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

jädrans vad mycket man har glömt på två år

Medlem
1
Skriv svar