Harry Potter & the Deathly Hallows - SPOILERS

Medlem
Harry Potter & the Deathly Hallows - SPOILERS

Någon annan som läst klart den än? Jag läste ut den för några timmar sen. Nedan är några spontana reflektioner som jag också postade på annat håll.. (OBS: om du tänker läsa boken och inte hunnit göra det än, stay away, även om jag använder spoilertagg. Jag höll mig borta från alla forum tills jag var klar ) Använd spoiler-taggen eller dö en plågsam död.

Så här i efterhand kan jag bara hålla med om att slutet kändes lite tamt, lite antiklimax. Allt fram till och med The Forest Again var så grymt spännande: Snape-historien var fantastisk; Harry som går stillsamt mot döden tillsammans med de som redan passerat vidare var så fint. Det var starkt, och att det efter det blir förutsägbar Hollywood-showdown mano a mano med Voldemort framför alla andra inne i stora salen, komplett med utdragen dialog, känns lite.. antiklimax, som sagt.

Men det är klart, det var väl en traditionell historia och den hade kanske inte kunnat sluta på något annat sätt? Fast det hade varit så mycket starkare om Harry dött (och då också tagit med sig Snapes chans till upprättelse i graven - det hade fullbordat tragiken kring Snapes öde).

Men fan, i det stora hela tycker jag ändå att det är en väldigt bra bok. Lite synd på slutet, bara. Och epilogen. Men fint att en av ungarna heter Albus Severus.. han är en av mina favoritkaraktärer, och jag ser verkligen fram emot att få se den underbare Alan Rickman göra den rollen i de sista två filmerna.

Medlem

Ok, vi har hittat ett ställe där det inte råder Harry Potter feber.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

väck inte de döda..


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Har inte tänkt å läsa den men en liten fråga bara: Dör potter?

Medlem

Men fan, är det inga gamers som läser HP? Jag ville ju ha lite omväxling till mer fanatiska forum där folk mest skriver hur mycket de grät och skrek när olika personer dog.

För de som inte vill läsa boken har Wikipedia en bra summering: http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_and_the_Deathly_Hal...

Medlem

Eftersom denna tråd handlar om HP så måste jag bara fråga... Vad f*n är det som är så bra med denna serie? Jag tycker att i stort sett allt är förutsägbart och varje bok är ungefär likadan som den innan... Kan förstå att ett par ungar i lågstadiet tycker att boken är bra, men annars så kan jag inte förstå det alls. :/

Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå också faktiskt... Jag har dock aldrig läst någon bok, kommer förmodligen aldrig göra det heller.:P


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kan inte fatta hur nån över 12år kan läsa harry potter.


signatur
Medlem

Andman goes bashed.


signatur

Videomupp

Medlem

Hmm..personligen tycker jag att böckerna är asbra, rätt uppenbart att ni som tycker det är för småbarn inte läst bok 4-7 i vilket fall då dem är MYCKET mörkare och vuxnare i sättet. Tycker det är lite lustigt att just alla som inte försökt läsa böckerna automatiskt tycker att de är barnböcker och dåliga.

EDIT: Glömde svara Andman =P

Håller inte riktigt med om att du tyckte slutet var tamt, jag tyckte att det var som mest spännande i sista kapitlet.

Hursomhelt kunde ju epilogen varit lite längre, man fick ju inte reda på vad som hände med luna eller några av weasleybrödern eller ett par andra stora karaktärer för den delen. Inte heller fick man ta del av vilka som låg döda i stora hallen efter det stora slaget. Det var ju som jag förstått lupin, tonks, creevey + fifty others liksom kan ju ha varit hur många som helst som Harry personligen kände men det kommer man väl aldrig få veta nu heller

Avstängd

Jag läste sista meningen av boken i bokhandeln idag, men mer ville jag inte läsa då det kändes lite för pinsamt.

Edit: Jag funderar faktiskt på om jag ska ta och låna första boken på bibblan när jag kommer hem, och se om den är så bra som folk påstår. Eftersom den har nått en sådan otrolig framgång måste något bra ligga i den.
Jag betvivlar inte att Rowling är en bra författare, men med tanke på hennes taffliga fantasivärld och trollkarlsskola är det inte konstigt att jag väntat med det.

Medlem

Tafflig?
Vad menar du då? Tycker att det är en fantastisk idé.
Grym detalj också, det gillar vi.

EDIT: Tycker definitivt bok 4-7 har varit bättre än 1-3 även om jag gillade dem också, värt att nämna är väl att jag började läsa ettan när jag var typ 12 och nu är jag 18 så dem har följt med mig och jag har alltid varit i samma ålder ungefär som han är i böckerna när jag läst dem, kanske hjälpte mig att gilla dem så mycket som jag gör, jag vet int.

Medlem

De sista böckerna jag läste var 4-5, och jag tycker ändå att det är ett tydligt mönster i hur hon skriver, och jag tycker att det är lite för tydligt. Men men... Alla har olika åsikter trots allt.

Medlem

Blev klar inatt.

Jag älskar HP serien, dom bästa böckerna jag läst, och som redan har sagts, ni som säger att det är för småbarn har uppenbarligen inte läst dom sista böckerna, eller en läst nån bok alls. (Dessutom kan kommentarer från dessa personer upphöra då ni uppenbarligen inte kommer säga nånting om topic)

Förövrigt håller jag med Kozzak, jag tyckte slutet var grymt bra, och att epilogen skulle ha varit lite längre och innehålla framtiden för några fler karaktärer.

EliasN: Hur kan du kalla det tafflig fantasivärld när det låter som om du inte ens läst böckerna?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Läste färdigt den engelska versionen för några dagar sen.

Håller med "de flesta" här om att slutet känndes ganska tamt. Kändes faktiskt lite som om "någon" satt en för stram deadline...

Desutom var de tidshopp utan dess like genom hela boken.

Kan ändå säga att jag rekomenderar boken(den engelska)


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Medlem
Skrivet av Användarnamn:

Kändes faktiskt lite som om "någon" satt en för stram deadline...

Där håller jag definitivt med, kändes som om slutet kunde ha varit iaf en 20-25 sidor till, plus att epilogen kändes väldigt annorlunda jämfört i sättet den var skriven, hade nästan föredragit en sammanfattning av vad som hände med de olika karaktärerna i stället.

Medlem

Mycket spoiler

Jag tyckte att hon pajjade allt i slutet. Boken gick mot ett nästan perfekt slut när harry gick in i skogen. Ifall jag fick välja slutet skulle det sluta med att harry lyckades döda ormen på något sätt och voldemort dödade dem bägge. Harry skulle altså dö. Men tyvärr mesade JK ut något helvetiskt och gjorde slutet satans tamt.

Annars en mycket intressant bokserie. Sjukt lättlästa och spännande men samtidigt väldigt välskrivna. Böckerna 2 och 6 är väl dom som är lite tråkigare, men på det hela så blev böckerna bara bättre och bättre. Finns fan bara en bra fantasyförfattare nu, utöver JK. Starkt jobbat tycker jag.
Sen om hon är tillräckligt bra för att förtjäna de astronomiska mängder pengar hon tjänar... de vetefan.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

1
Skriv svar