IG i svenska A pga tabbe?

Inaktiv
IG i svenska A pga tabbe?

Jo det var så att jag fick IG i svenska A pga att jag hade missat referatmarkeringar på ett referat. Jag blev meddelad av min lärare att jag hade fått IG på referatet. När jag några dagar senare skulle göra om referatet försov jag mig och missade tiden med flera timmar. Jag valde därför att stanna hemma och tänkte att ett litet referat spelar väl ingen roll. Men när mina betygspapper kom, stod då ett IG i svenska A. Är det rätt? någon som har en aning?

Medlem

Nu ska jag inte komma här för att dömma sig för skolkning, eftersom vi alla vet att jag är praktexempel på hur man INTE ska bete sig i skolan.

Hursomhelst så skippade du hela dagen, beror ju också på hur du presterat annars, en sån liten sak kan väl inte ge dig IG i hela ämnet heller..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Hade 100% närvaro under höst- och vårterminen, förutom det misstaget då. Min lärare hade satt VG på min prognos, så jag förstår inte riktigt varför jag fick IG fortfarande. Skall iaf överklaga betyget när jag kommer tillbaka.

Medlem

Tveklöst tjänstefel av läraren. Bara att ta ett snack med läraren alternativt rektorn ifall läraren vägrar ändra betyget. Händer det ingenting då så "hota" med Skolverket och utbildningsinspektionen. Är inte säker men dom kanske kan göra något åt saken.

Inaktiv

Tack för svaren, det uppskattas. Kom och tänka på att läraren är rektorns fru.

Medlem

Det är klart att det är fel då det provet knappast är mer än ett av flera prov, som du förhoppningsvis fått bättre resultat på.

Hade faktiskt en liknande sak under min gymnasietid, då jag inte gick så mycket i skolan alls under tredje året, utan mest skrev proven och så. Då missade/sket jag i hinduismprovet i religionskunskap och eftersom läraren irriterade sig på att jag sällan dök upp på lektioner utan bara lämnande in uppgifter och skrev prov så bestämde hon sig för att ge mig IG på hela kursen då jag "missat en väsentlig del och därför inte har tagit till mig helheten av kursen". Jag tillhörde första (andra?) kullen med kunskaprelaterade betyg och alla lärare var tvungna att dela ut papper med kraven för respektive betyg. Eftersom hon inte tagit upp att betyg på samtliga prov eller att diskussioner i klassrummet var krav för betyg i ämnet så klagade jag hos studierektorn som gav mig rätt utan att ens diskutera saken med läraren.

Vi har kunskapsrelaterade betyg och skulle en lärare anse att du p g a ett missat prov inte har visat att du besitter kunskapen som krävs för att du skafå betyg så kräv att en annan lärare sätter ihop ett prov som omfattar Sv A och se om den läraren kommer till en annan slutsats. I övrig är det ju skolverket som gäller.
Nationella prov ftw.

Inaktiv

Vi har också kunskapsrelaterade betyg, eller iaf vad jag kommer ihåg. Men om det nu skulle vara så att vi har kunskapsrelaterade betyg, så är ju ändå referatmarkeringar bara en del i referatet. Jag hade ju lika gärna kunnat gå tillbaka och kladda i referatmarkeringarna så hade jag haft all kunskap. Jag är fullt medveten om att det ska finnas referatmarkeringar i ett referat. Det var genast det jag tänkte när jag lämnade rummet, där jag hade haft skrivningen. Jag förstår inte riktigt hur några ord skulle göra skillnad till ett betyg som är så mycket mer?

MFC
Medlem

Det går ju inte att överklaga heller.. ska inte säga vad jag tycker om betyget men det säger en del om problemet med ett betyg som inte går att överklaga.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Även om läraren har begått tjänstefel?

MFC
Medlem
Skrivet av hyfer:

Även om läraren har begått tjänstefel?

Nej,

Betyg kan ej överklagas. Det är under diskussion men tyvärr anses betyg vara sånt som ska sitta kvar resten av livet utan möjlighet att överklaga.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Va? Var har du fått det ifrån MFC? Själv är jag mycket säker på att det går att överklaga betyg.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Har också för mig att man har all rätt att överklaga betyg om man vill.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Elever på gymnasiet och i grundskolans nionde klass har idag inte rätt att överklaga sina betyg eller få dom ändrade. Detta har dock diskuterats på högre politisk nivå hur länge som helst.

Man får helt enkelt läsa om kursen eller komplettera om det är aktuellt.

Inaktiv

Som lärare själv kan jag säga att det är underligt att du får underkänt i Svenska A på grund av ett fel i en uppsats/prov. Nu är jag inte svensklärare men likväl gymnasielärare och kan väl min beskärda del av styrdokumenten för skolan under vilka lärare och elever lyder under. Utan att veta mer än det du beskriver utgår jag ifrån att dina kunskaper för betygskriterierna i Svenska A inte når upp till betyget godkänt.

Hur som helst bör du kika på Skolverkets hemsida för mer information. Kika på kursplaner osv för att se eventuella fel som din lärare kan ha begått. Är det klara fel kan du självfallet överklaga. Lärare är tjänstemän och förväntas, i likhet med exempelvis poliser, personfiera den politiska viljan bakom utbildningspolitiken. Men vi är människor och kan göra misstag. Gå vidare om du känner dig ärligt felbehandlad. Jag gjorde inte det själv när jag läste aktiekunskap och ångrar det än idag.

Lycka till.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

Du kan inte ändra dem efter det att de satts, men sedan vet jag att det har ändrats iaf, med hänvisning till att eleven kompletterat, skrivit om och allt möjligt. Det är flummigt så det förslår.

Självklart ska betyg från gymnasie och grundskola kunna överklagas precis som överallt annars. De är precis lika viktiga som betyg från senare studier, och för väldigt många är det också de sista betygen man får. Får se om regeringen ändrar på detta. Det har nämligen varit på tapeten igen.

Inaktiv

Är det någon mening att ta kontakt med Skolverket? Skulle nämligen gärna vilja prata med någon om det, eftersom jag inte vet om hon har begått någon typ av fel.

Inaktiv

om man får veta under utvecklingssamtal att man ligger på vg-nivå får man inte kunna rasa ner till underkänt utan många och tidiga varningar. bara där ser jag ett uppenbart fel...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

^- Om man missar/skiter i ett viktigt moment som krävs för g/vg nivå så kan man helt enkelt inte få dessa betyg även om man fått Vg nivå under utvecklingssamtal.

Inaktiv

Missade inte skrivningen. Jag fick IG första gången för att jag hade glömt referatmarkeringar, men jag missade andra försöket som jag fick.

Medlem

^- Då har ju läraren givit dig en ny chans
(som du skippade/missade), och du klaradet inte av ett moment som man måste klara för ett G betyg. Så tycker inte det är så konstigt att du fick ett IG.

Inaktiv

Tänk nu då på att referatet är en liten del i betyget. Dessutom är felet i sig en liten del i referatet. Jag fick ett IG pga några ynka ord...

Medlem

Låter som att närvaro och uppförande ingår i betyget så då förstår jag betyget.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

men det får det inte...

edit: DMB, det är just i de fallen man måste ges en sk ig-varning, innan problemet blir så allvarligt att man inte längre kan fixa till sina betyg.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av jingai:

Tveklöst tjänstefel av läraren. Bara att ta ett snack med läraren alternativt rektorn ifall läraren vägrar ändra betyget. Händer det ingenting då så "hota" med Skolverket och utbildningsinspektionen. Är inte säker men dom kanske kan göra något åt saken.

En lärare kan inte begå tjänstefel. bara myndighetspersoner som kan ^^

Å andra sidan. Om du inte gjort referatet korrekt så har du antagligen inte gjort allting som står i läroplanen / de uppsatta målen = big fail. Dvs läraren har rätt, du har fel. Vad är det man säger, gör om, gör rätt!

Medlem
Skrivet av Nikie:

En lärare kan inte begå tjänstefel. bara myndighetspersoner som kan ^^

Du är medveten om att lärare har tjänsteansvar? Ifall de gör ett felaktigt betygsbeslut av vad som gäller för myndighetsutövningen kan det leda till straffansvar för tjänstefel.

Medlem

Sjävl så tycker jag att du ska ta tag i detta så fort som möjligt, lärare är i regel inte helt oförståndiga. Planera det du vill ha sagt i förväg, boka möte med läraren i fråga och snacka med henne, ändrar hon sig inte och du fortfarande tycker att du blivit orättvist behandlad så ta upp det med rektorn. Do or die mofukkah!


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Nikie:

En lärare kan inte begå tjänstefel. bara myndighetspersoner som kan ^^

Du är medveten om att lärare har tjänsteansvar? Ifall de gör ett felaktigt betygsbeslut av vad som gäller för myndighetsutövningen kan det leda till straffansvar för tjänstefel.

Om du tänker i de banorna, att läraren på uppdarag av skolverket sätter betyg på eleven så har du rätt. Jag tänkte rent tjänstemässigt sätt och inte på att beyyget faktiskt är en del i lärarens arbete.

Medlem
Skrivet av hyfer:

Tänk nu då på att referatet är en liten del i betyget. Dessutom är felet i sig är en liten del i referatet. Jag fick ett IG pga några ynka ord...

Står det i betygskriterierna att du ska ha klarat av referat delen men du inte gör det(tackvare att du skippade ditt andra försök) så kan du helt enkelt inte få G. Thats it.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

men det får det inte...

edit: DMB, det är just i de fallen man måste ges en sk ig-varning, innan problemet blir så allvarligt att man inte längre kan fixa till sina betyg.

Man behöver enbart få en IG varning om ens kunskapsnivå ligger där, nu är det ju att personen i fråga har helt enkelt skitit i att komma på ett moment i kursen som krävs för ett G.

Medlem
Skrivet av hyfer:

Jo det var så att jag fick IG i svenska A pga att jag hade missat referatmarkeringar på ett referat. Jag blev meddelad av min lärare att jag hade fått IG på referatet. När jag några dagar senare skulle göra om referatet försov jag mig och missade tiden med flera timmar. Jag valde därför att stanna hemma och tänkte att ett litet referat spelar väl ingen roll. Men när mina betygspapper kom, stod då ett IG i svenska A. Är det rätt? någon som har en aning?

Du försob digh några timmar och beslutade för att stanna hemma? Du ska fan inte bara ha ig i svenska utan du ska även förlora ditt medborgarskap.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

12
Skriv svar