Styckeindelning?

Medlem
Styckeindelning?

Tjena, jag håller på att skriva en liten berättelse, men jag har grymma problem med styckeindelning. Finns det någon tumregel eller liknande?


signatur

Niet.

Medlem

Ett stycke ska vara lagom långt. Man kan säga att vid ett ämnesbyte eller tempusändrande görs ett styckeindelande. Känns texten tillräckligt lång och grötig gör en blankrad.

Hoppas att det hjälper:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jobbigt, brukar inte alls ha några problem med sådana grejjer, brukar gå på känsla


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Avstängd

Mm. Jag kör på magkänslan, men det du kan tänka på är att dela in på ett sätt som känns bekvämt. Grammatik kan kännas strängt men precis som trafikregler är det bara till för allas bästa.

Tänk på att det finns olika typer av styckeindelningar som används i olika sammanhang. I skönlitterära texter används oftast indrag (tre mellanrum) när radmellanrum annars används (det används också i skönlitterära texter men som en mycket "starkare" indelning).

Googlade lite snabbt och hittade ett kort hjälpmedel (verkar vara för barn, men den kan säkert vara till hjälp ändå): länk.

Medlem

Mycket tacksam för svaren!


signatur

Niet.

Medlem

Jag brukar inte bry mig om styckena föränn efter jag är klar med texten då jag går igenom och kör på magkänslan. Känns det inte som om den delen av stycket hör hemma med den andra så ploppar jag ner den. Å andra sidan gör jag detta enormt sällan då jag är fruktansvärt lat och pallar nästan aldrig redigera ett dokument efter att jag skrivit klart det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Youtube-proffs

Har man inte tillräckligt med stycken så känns de som man läser allt för snabbt, så ibland så måste man..

lägga till stycken


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Tänk på det så klarar du dig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd

Det bästa är att dela in i stycken redan från början. När man börjar på något nytt lägger man det i ett nytt stycke helt enkelt. Att skjuta upp allt till efterredigeringen som nästan aldrig blir av är inte så värt.

1
Skriv svar