Stängda trådar

Medlem
Stängda trådar

Två jättetrådar har försvunnit på kort tid och jag har sett varningar i båda trådarna innan de försvann men... Jag vet inte om jag håller med om att det skulle vara personangrepp och hets mot folkgrupp och vad de var mer...

Får personen vars inlägg veta att det han/hon (yeah, right... hon ) skrev var det som fick tråden borttagen? En av de som tjatade i aborttråden ville ju att tråden skulle tas bort när argumenten tog slut - kan man få en annan persons tråd borttagen genom att göra ett personangrepp i en tråd man inte gillar?

Är det antalet anmälningar, en moderatoromröstning eller bara ett infall hos en admin att en tråd försvinner? Många har timmars diskuterande investerat en sådan tråd och när det bara försvinner för att någon inte sköter sig... inte kul.

Jag har ju varit med och pratat i bägge trådar som blev stängda - kanske är det något jag sagt som fått dem att bli stängda?

Jag vet vart reglerna finns och jag vet vad som gäller men vad tycker "stora massan" - vad är ok i ett forum och vad är inte ok?

Jag hänger i ett forum där politik och religion är totalförbjudet och jag har aldrig sett någon bråka där trots tusentals registrerade användare från hela världen... Endast spelrelaterat snack i detta forum hade nog minskat antalet aktiva medlemar drastiskt, eller?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=20664

vad stora massan tycker eller inte tycker är egentligen ointressant . reglerna finns ju och har man problem med dom så finns det pm som man kan använda och man får alltid bra svar är min erfarenhet.

men som jag skrev i tråden ovan så kan det vara bra om man får en förklaring varför dom stängdes .

Jag förstår dock varför dom stängdes så har inga problem med det generellt sätt men tänkte för andras info .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

När det gäller "abort"-tråden, som jag skapade, tycker jag det var rätt att ta bort den. Det var för många som gick över gränsen.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=20664

vad stora massan tycker eller inte tycker är egentligen ointressant . reglerna finns ju och har man problem med dom så finns det pm som man kan använda och man får alltid bra svar är min erfarenhet.

men som jag skrev i tråden ovan så kan det vara bra om man får en förklaring varför dom stängdes .

Jag förstår dock varför dom stängdes så har inga problem med det generellt sätt men tänkte för andras info .

Hade jag sett din tråd så hade jag kanske inte gjort en egen, noctumforce - jag håller inte med dig dock när du säger att vad den "stora massan" tycker inte är intressant, det är imo högintressant. Ingen stora massa, ingen fz. Det är en helt förlegad syn att admins bestämmer och det skall inte ifrågasättas eller debatteras. Så ser det ut i tomma forum.

Jag har inte problem med några regler som jag sett här på fz - frågan är NÄR brott mot dessa skett... jag hade som sagt inte sett personangrepp eller "hets mot folkgrupp" (så dumt utrryck så jag svimmar)...

Skrivet av Rissan:

När det gäller "abort"-tråden, som jag skapade, tycker jag det var rätt att ta bort den. Det var för många som gick över gränsen.

Vad är, i din mening, att gå över gränsen? Vad fick dig att tänka; "Nu borde denna tråd stängas"?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Reglerna finns för att hålla i tyglarna givetvis. Det är inget fel med religionssnack och dylikt, men det verkar som väldigt många har svårt att följa reglerna i sådana trådar.

Citat:

Är det antalet anmälningar, en moderatoromröstning eller bara ett infall hos en admin att en tråd försvinner? Många har timmars diskuterande investerat en sådan tråd och när det bara försvinner för att någon inte sköter sig... inte kul.

Krävs väldigt mycket för att en vanlig diskussionstråd ska låsas, inte bara strul från en person. Har en tråd tagits bort har den med stor sannolikhet gått bra över gränsen.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Så vitt jag förstod, iaf den tråd jag var aktiv i (aborttråden) handla tråden om ett nytt parti som skulle förbjuda abort.

Men i slutändan diskuterades om homosexuallitet (Jag skrev en herrans massa om detta) var likställt med barnövergrepp och djursex.

Därför, eftersom det ej följde trådens topic så stängdes den.
Eller har jag fel?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

När det gäller "abort"-tråden, som jag skapade, tycker jag det var rätt att ta bort den. Det var för många som gick över gränsen.

Vad är, i din mening, att gå över gränsen? Vad fick dig att tänka; "Nu borde denna tråd stängas"?

Delvis sas det lite onödiga grejer till EliasN, vad man än tycker om hans åsikter var det onödigt att ta till sånna uttryck vissa använde. Och EliasN själv sa en del opassande saker.

Sen gick det från abort till en absurd diskussion om att homosexulitet skulle vara lika fel som pedofili.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

[quote=CastorFiber]

Skrivet av Notumforce:

http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=20664

vad stora massan tycker eller inte tycker är egentligen ointressant . reglerna finns ju och har man problem med dom så finns det pm som man kan använda och man får alltid bra svar är min erfarenhet.

men som jag skrev i tråden ovan så kan det vara bra om man får en förklaring varför dom stängdes .

Jag förstår dock varför dom stängdes så har inga problem med det generellt sätt men tänkte för andras info .

Hade jag sett din tråd så hade jag kanske inte gjort en egen, noctumforce - jag håller inte med dig dock när du säger att vad den "stora massan" tycker inte är intressant, det är imo högintressant. Ingen stora massa, ingen fz. Det är en helt förlegad syn att admins bestämmer och det skall inte ifrågasättas eller debatteras. Så ser det ut i tomma forum.
-----------------------------Hata quotes------------

Ingen säger att du inte får ifrågasätta vad jag sett iaf däremot så är det att fz har ett ansikte utåt att tänka på och därför är ju vissa regler som dom är och det vet dom flesta iaf.

Ett forum med regler innebär en kompromiss i sitt sätt att formulera sig.

Man kanske vill säga saker som bryter mot reglerna då får man helt enkelt svälja sin stolthet och acceptera att du inte kan använda vissa former.

Och måste säga fz admins är väldigt snälla när det gäller varningar och borttagandet av trådar.

En tråd som slutar i att folk kastar skit på varann förlorar sitt diskussionsvärde.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

-----------------------------Hata quotes------------

Haha, ja livet är svårt ibland!

Skrivet av Notumforce:

Och måste säga fz admins är väldigt snälla när det gäller varningar och borttagandet av trådar.

En tråd som slutar i att folk kastar skit på varann förlorar sitt diskussionsvärde.

Jag har aldrig haft problem men något av dem så då blir det extra abstrakt när en tråd försvinner... när man inte vet varför liksom. Ilandsproblem? Visst, men vaddå?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Varför ta bort dem, när man kan låsa?
Det kan fortfarande vara riktigt roligt att läsa gamla diskussioner, och så lär man sig ganska mycket på det hela + att man kan försöka reda ut vem som var den bidragande faktorn i att tråden låstes ;P


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ser dåligt ut att ha trådar där man ser folk kasta skit på varann till slut kan inte se nån fördel med att ha sådana trådar enbart låsta enligt mig men fz får svara på den frågan isåfall


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Om ungefär 4 månader och 2 dagar kommer säkert en liknande tråd att dyka upp. Det är oundvikligt och även den kommer att försvinna efter X antal sidor. Debatten är känslig och folk från olika håll vill få fram sina åsikter. Oftast går det snett och tråden försvinner.. o.s.v. om och om igen. Vi kan heller inte tro att vi kommer lära oss av detta då nytt folk tillkommer som också trampar snett. Även en och annan gammal hund har svårt att lära sig hur man beter sig på internet (har själv mina "goda" stunder).
En "tung" tråd av den här typen tror jag har väldigt liten chans att överleva på stor gamersite som FZ.

Vila i frid

Ju större en tråd blir desto större är chansen för att allt ska spåra ur. I de två fallen detta handlar om, så slutade det med att trådarna i sig var helt infesterade av OT eller hat-inlägg och vi tog beslutet att det är bäst att ta bort dem helt.

I falled om "Islam"-tråden postade jag ett låst inlägg där jag sa att tråden var borta i ungefär ett dygn.

Andra falled med "Abortfrågorna" så meddelade jag trådskaparen som förstod varför det blev så.

I övrigt hänvisar jag till denna tråd från och med nu;

http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=20664


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av Rissan:

Sen gick det från abort till en absurd diskussion om att homosexulitet skulle vara lika fel som pedofili.

Skrivet av fanboy:

Så vitt jag förstod, iaf den tråd jag var aktiv i (aborttråden) handla tråden om ett nytt parti som skulle förbjuda abort.

Men i slutändan diskuterades om homosexuallitet (Jag skrev en herrans massa om detta) var likställt med barnövergrepp och djursex

Låter ju som att tråden kunnde flyttats till ett ev humor forum.......

1
Skriv svar