Newell: "Nästan all DRM är korkad"

Medlem

De som tror att uttalandet är något annat än reklam för Steam kan ju ta sig en funderare...

Limber: Må så vara, men jag ser inte Steam som ett hinder, snarare ett lätt sätt för mig att spela spel och låna ut den till nära kompisar.


signatur

Halo och Pokemon Röd - Vilka minnen 8)

Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:
Skrivet av Fearnox:

Jo anti DRM är ju bra men tycker grabben tar på tok för höga priser på steam... Det
är dyrare via ofta steam även fast att man inte får hem en skiva.

Är det bara jag som stör mig på det?

Du är inte ensam

Konkurans skit det handlar om, skulle dom ta billigare priser för att man inte får någon skiva skulle förmodligen dom som säljer spel på skivor att gå på knäna.. vilket inte gör mig något.. utvecklas eller dö!

Medlem

Gabe lyssnar på kunderna :heart:

Medlem
Skrivet av The Vulture:

Vissa utvecklare är smartare än andra. Valve är smarta.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Gabe är en gnällig idiot. Han klagar på PS3:an och på Wii'n men sen när det visar sig att Wii'n säljer bra så ändrar han åsikt och vill göra spel till den och fortsätter att klaga på PS3:an.

Alla utvecklare som inte är direkt involverade med Sony klagar på PS3an... inte bara Gabe Newell.

I vart enda intervju med utvecklare ser man att de anser PS3an vara jobbig som tusan att hålla på med. Visst det kanske känns som det är "slött" att de inte lägger tiden att lära sig mer etc.

Så fungerar inte världen dock. Det finns avsevärt mycket mindre PS3or där ute än de andra två. Detta innebär mindre pengar vilket i sin tur innebär att det blir den minst viktiga versionen att utveckla.

Medlem
Skrivet av leper:

Jaha. Vad händer med alla de spel jag har köpt som måste aktiveras via steam och bindas till ett steamkonto för att ens kunna startas? Skulle det vara speciellt mycket bättre än nåt annat drmskydd? Klart han inte vill att andra "tjänster" ska utnyttjas, om alla band sig till steam skulle det ju vara mycket bättre för honom - och samtidigt kan han tjäna lite enkla poäng på att tala strunt om hur drm är dåligt. Bleh.

När han ger oss spel som kan installeras lokalt utan steam (eller annan drm) men som har möjligheten att även fås via steam, då kan han komma tillbaks och då lovar jag att lyssna.

Kan man bli mer gnällig?
Steam är ju en perfekt lösning, dessutom vad vill du egentligen? Utan någon som helst tjänst blire ju löjligt enkelt för piratkopiering men det är väl kanske det du vill. Tror ingen lider av att binda sina spel till Steam , det är ju knappast krångligt eller jobbigt.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Kan man bli mer gnällig?
Steam är ju en perfekt lösning, dessutom vad vill du egentligen? Utan någon som helst tjänst blire ju löjligt enkelt för piratkopiering men det är väl kanske det du vill. Tror ingen lider av att binda sina spel till Steam , det är ju knappast krångligt eller jobbigt.

En mer realistisk syn på det hela är dock...

Vad händer om Steam en dag slutar fungera? Hur spelar man då dom spelen man haft i många år, och som kräver internet-koppling till Steam servern för att fungera?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av zauii89:

Kan man bli mer gnällig?
Steam är ju en perfekt lösning, dessutom vad vill du egentligen? Utan någon som helst tjänst blire ju löjligt enkelt för piratkopiering men det är väl kanske det du vill. Tror ingen lider av att binda sina spel till Steam , det är ju knappast krångligt eller jobbigt.

En mer realistisk syn på det hela är dock...

Vad händer om Steam en dag slutar fungera? Hur spelar man då dom spelen man haft i många år, och som kräver internet-koppling till Steam servern för att fungera?

#1.
- Spel köpta i kartong kräver endast aktivering av STEAM en enda gång, sedan kan de liras offline tex hur mycket som helst.

#2
- Spel köpta på steam ingår i ett avtal, du löper visserligen en minimal risk att få ditt konto kapat men skaparna av steam dvs Valve kommer aldrig ta ifrån dig vad du köpt.

#3
- Angående online spelande om steam upphör.
Med all säkerhet kommer i sådana fall alla spel göras tillgängliga att köras utan steam, dessutom är något sånt här obefintligt att det skall hända.

Möjligen om 10-20 års tid men precis som jag nämnde innan kommer säkert en lösning som i sådana fall låser upp spelen.

Medlem

det går INTE att starta steam utan internet. luras inte av "offline mode" knappen, försök använda det utan internet, det går inte.

Läste någonstans vad tanken med "offline mode" var, minns inte exakt vad det stog men det stog hur som helst att det inte går att använda det offline.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av The Vulture:

Vissa utvecklare är smartare än andra. Valve är smarta.

Nej, Vulture, de är inställsamma.

Medlem
Skrivet av Preed:

det går INTE att starta steam utan internet. luras inte av "offline mode" knappen, försök använda det utan internet, det går inte.

Läste någonstans vad tanken med "offline mode" var, minns inte exakt vad det stog men det stog hur som helst att det inte går att använda det offline.

Fel, det fungerar alldeles utmärkt att använda det offline.
Det är däremot ett antal saker som du kan göra för att få det att fungera bättre:
1. Håll spelen uppdaterade och ha startat dem en gång, har det kommit en uppdatering eller liknande så starta dem
2. Starta om i offline mode, gå till file -> restart into offline mode
3. Om du försöker starta steam på en uppkoppling som har spärrade portar (t.ex. ett skolnät), kommer detta att blocka offline läget att starta korrekt. Det man gör då är att starta upp datorn som vanligt, låta steam försöka koppla upp sig, gå till offline mode, SEDAN koppla upp sig mot nätverket.
Har datorn haft kontakt med internet alls sedan den blev startad kommer steam inte att gå in i offline läget automatisk (med vissa undantag antar jag).

Jag har slitit med steam och offline mode ett antal gånger, lättaste sättet att få det att funka är definitivt att starta spelen en gång (för att förvissa sig om att de funkar) och sedan gå in i offline mode.

Det är bökigt, ja, men jag tar fortfarande det över mycket annan DRM.

Vad är detta för något förresten? Låter lite som Black Mesa opening, men det är det ju inte.

Inaktiv

låten är ju från American Beauty, varför förstår jag inte

Medlem

Abbe ftw


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av Limber:

De som tror att uttalandet är något annat än reklam för Steam kan ju ta sig en funderare...

Men det är reklam. Det kan du knappast förneka iallafall.

Medlem
Skrivet av Aresz:

låten är ju från American Beauty, varför förstår jag inte

Ah okej, danke. Nä jag förstår inte heller.

Skrivet av Drevlin:

Abbe ftw

Oh noes inte du! ;_;

Medlem

Att fortsätta göra Half-Life är korkat med, men det stoppar inte dem...

Skrivet av darkthunder:

En mer realistisk syn på det hela är dock...

Vad händer om Steam en dag slutar fungera? Hur spelar man då dom spelen man haft i många år, och som kräver internet-koppling till Steam servern för att fungera?

Enligt Svensk lagstiftning har du då rätt att "modifiera" programmvaran så att den fungerar. D.v.s. cracka.

Edit: njae, efter att ha läst lagtexten är jag inte så säker på at det jag skrev är helt sant. jag är ingen jurist.

Medlem

Gabe Newell <3


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av depthless:

Att fortsätta göra Half-Life är korkat med, men det stoppar inte dem...

så här fungerar det, om det inte finns nån som förklarat varför det skulle vara korkat eller om det inte är direkt logiskt så måste du förklara varför det är korkat om du en ska få ett uns auktoritet genom det du säger. på tal om korkat also..

men sen används ju forum brett till att bara låta folk skriva av sig och sen aldrig bryr sig om nån läser eller totalt ignorerar deras inlägg.

Skrivet av Limber:

De som tror att uttalandet är något annat än reklam för Steam kan ju ta sig en funderare...

Det må vara reklam men då i sin absolut bästa form. Sedan tror jag faktiskt att Gabe verkligen tycker som han säger, inget av de spel jag köpt via steam använder sig av annat skydd än en harmlös nyckel. All makt åt spelföretag som förstår sin marknad!!!

Skrivet av abbe:
Skrivet av Aresz:

låten är ju från American Beauty, varför förstår jag inte

Ah okej, danke. Nä jag förstår inte heller.

Skrivet av Drevlin:

Abbe ftw

Oh noes inte du! ;_;

Kan vara en passande låt till Gabe´s djupa tal menat som en hyllning. Kanske var det menat som världens mista fiol menat som en spark mellan benen på alla dem som hurrar. : )

Medlem
Skrivet av Fletchett:
Skrivet av jehuty:

Gabe är en gnällig idiot. Han klagar på PS3:an och på Wii'n men sen när det visar sig att Wii'n säljer bra så ändrar han åsikt och vill göra spel till den och fortsätter att klaga på PS3:an.

Alla utvecklare som inte är direkt involverade med Sony klagar på PS3an... inte bara Gabe Newell.

I vart enda intervju med utvecklare ser man att de anser PS3an vara jobbig som tusan att hålla på med. Visst det kanske känns som det är "slött" att de inte lägger tiden att lära sig mer etc.

Så fungerar inte världen dock. Det finns avsevärt mycket mindre PS3or där ute än de andra två. Detta innebär mindre pengar vilket i sin tur innebär att det blir den minst viktiga versionen att utveckla.

Avsevärt är väl en överdrift, det är avsevärt mycket fler Wii än 360 o PS3 men 360 ligger ju inga monster kliv före direkt.

Medlem

Gabe Newell<3

steam FTW


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Steam är ju kanon ? som en hotmail du kan tanka det på vilken dator du vill och spela och du loggar in på samma sätt som till din email hur mycket enklare kan det bli ??

Jag har inga problem med tjänsten som sådan, den är superlätt att använda. Men att hävda att det är något annat än en variant på DRM är väl ändå rätt konstigt? Du måste ju faktiskt både logga in på steam för att spela och ha en uppkoppling, även om det bara är ett singleplayerspel. Enklast hade givetvis varit ifall jag alltid hade kunnat spela det, även när min uppkoppling inte fungerar.

Skrivet av zauii89:

Kan man bli mer gnällig?
Steam är ju en perfekt lösning, dessutom vad vill du egentligen? Utan någon som helst tjänst blire ju löjligt enkelt för piratkopiering men det är väl kanske det du vill. Tror ingen lider av att binda sina spel till Steam , det är ju knappast krångligt eller jobbigt.

Även om det sällan är så att man inte kan starta sina spel på grund av att steam är nere, så är sällan fortfarande något som händer mer ofta än aldrig vilket hade varit fallet om jag hade haft en lokal version installerad på min egen dator, en som inte krävde steam alls. Sen att det är en smidig tjänst säger jag inte emot, däremot hade jag gärna sett att man hade fått möjligheten till en lokal installation utan steam. Valfrihet är vad jag vill ha. Ditt argument kring piratkopiering känns helt irrelevant här, jag tror faktiskt inte att jag har hört talas om något skydd som i slutänden påverkat huruvida en produkt kommit ut till de som laddar ner piratversioner eller inte.

Skrivet av zauii89:

#3
- Angående online spelande om steam upphör.
Med all säkerhet kommer i sådana fall alla spel göras tillgängliga att köras utan steam, dessutom är något sånt här obefintligt att det skall hända.

Möjligen om 10-20 års tid men precis som jag nämnde innan kommer säkert en lösning som i sådana fall låser upp spelen.

Jag ska väl ändå inte behöva leta reda på patcher för att kunna spela mina spel bara för att företaget som gav ut dem har försvunnit från marknaden? "Med all säkerhet" är inget jag någonsin litar på. Snarare är det så att det "med all säkerhet" inte kommer bli så.

I dagsläget är det tyvärr så att det är konsumenterna som lider på grund av DRM-skydd, inte piraterna. Ett piratat spel kommer alltid gå att köra, oavsett vad som händer med leverantören. När det gäller ett köpt spel är det lite mer osäkert. Sen att DRM i princip alltid betyder en rejäl inskränkning på dina rättigheter som konsument gör ju inte direkt att jag hoppar jämfota över torget av glädje.


signatur
Medlem
Skrivet av Prehn:

Avsevärt är väl en överdrift, det är avsevärt mycket fler Wii än 360 o PS3 men 360 ligger ju inga monster kliv före direkt.

Beror på vilken källa man tittar på... men mest troligt är att det finns ca. runt 7 miljoner fler 360s än PS3or där ute.

7 miljoner potentiella kunder är inte något som utgivare/utvecklare kommer ignorera.

Medlem

Steam <3


signatur

Text does not represent Mozart's life.

12
Skriv svar