Bidragsberoende i generationer

Medlem
Bidragsberoende i generationer

I dagens Uppsala nya tidning återfinnes denna mycket balanserade artikel om vissa gruppers utbredda parasitism på det svenska sociala biståndssytemet.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=627840,00.html

Deras kultur används som en sköld mot eventuell krav på normal samhällsanpassning - ivrigt påhejade av kommunnollor som har "förståelse" för destruktiva beteenden.

Citat:

Men av de 57 romska hushållen i Uppsala med socialbidrag har 49 gått på bidrag i över ett år. Av dessa har 23 hushåll haft socialbidrag i över tre år.

I sann PK-anda måste artikelförfattaren påpeka att:

Citat:

Det bör betonas att detta givetvis inte gäller alla Uppsalas romer utan endast den grupp som är eller har varit aktuell på socialförvaltningen.

Jaja, bara en liten snutt av dessa går alltså på bidrag är det som skall förmedlas till läsaren. En snabb titt på rapporten Romer i Sverige - tillsammans i förändring, Ds 1997:49. ger dock en annan mycket mera oroande bild.
http://www.regeringen.se/content/1/c4/19/37/5fd12a9c.pdf

Rapporten som är från 1997 visar nämligen att

Citat:

Den romska befolkningen i Uppsala består av ett trettiotal hushåll,
ca 150 personer av vilka en tredjedel är barn eller ungdomar.

Då ingen nämnvärd ökning av zigenare i riket noterats under den senaste 10-års perioden är det inte alltför överilat att dra slutsatsen att en överväldigande majoritet av zigenarna är bidragstagare. Jag menar det är ju lite lustigt att hela zigenar-communityn för 10 år sedan bestd av 30 familjer - idag så talar man om nästan det dubbla antalet hushåll som är involverade med socialtjänsten.

Zigenarna jobbar inte för att:

Citat:

Enligt Tiina Kiveliö är det inte särskilt realistiskt att kräva att de romer som enheten har kontakt med ska börja jobba på till exempel på Mac Donalds eller som personlig assistent.
- Rör det sig om arbeten som inte accepteras av släkten eller där exempelvis kulturella renlighetsregler sätter stopp är det meningslöst att ställa sådana krav.

Fast frågan är vilka jobb som möjligen skulle kunna bli aktuella för dessa "arbetshästar":

Citat:

Enligt uppgift från år 1994 från
Uppsala kommun hade ingen romsk elev gått ut grundskolan sedan
1970-talet

Vad skall de jobba med? Städa på soptippar kanske?

Det som är extra allvarligt med just förhållandena i Uppsala är att det i Uppsala sedan 1993 bedrivs ett särskilt romer-projekt via det vidrigt pk-itiska SMN (Nämnden för sociala och mångkulturella frågor). Man har arbetat aktivt för att få romer i arbete och andra sociala projekt. Om man med alla dessa resurser åstadkommit såpass skrala resultat så vågar jag inte ens funder på hur siffrorna ser ut i andra zigenar-communities.

Detta förbannade kravlösa samhället....

Medlem
Citat:

-Rör det sig om arbeten som inte accepteras av släkten .....

Det var nåt av dom löjligate argument jag någonsin hört.

Förövrigt är det bara rent tragiskt att det får vara så här.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Och sen frågar dom sig varför romer är utsatta för fördomar.

Medlem

Nja alltså i min släkt är det inte fint att jobba där det finns någon minsta chans att ta kontakt med personer, borde inte jag få ett riktigt fet bidrag nu så att jag kan beställa hem mat minst 3 gånger om dagen nu och bara sitta och spela något singleplayerspel?
Fyfan vad less man blir på vissa -.-


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är ju ganska uppenbart att om ett system går att utnyttja så att man slipper jobba så kommer någon att dra nytta av det. Ifall de sen föder barn som uppfostras att tycka likadant som dessutom kanske ser sig själva som nån sorts utbölingar, att andra ser ned på dom eller att dom upplever att de är skilda från resten av samhället så blir det kanske ännu enklare att fuska vidare. Nu ska man fan ta i med hårdhandskar, fetgranskning på alla och om nån fuskar så ryker högerhanden alt vänsterhanden om någon skulle råka vara vänsterhänt.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Detta är inte mer upprörande än alla svartjobbare som lurar staten på akassa , socialbidrag och sen sabbar för dom som verkligen skulle behöva extra klirr i kassan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Dags för ett bondeuppror snart och ta saken i egna händer.


signatur
Medlem
Skrivet av Notumforce:

Detta är inte mer upprörande än alla svartjobbare som lurar staten på akassa , socialbidrag och sen sabbar för dom som verkligen skulle behöva extra klirr i kassan.

Verkligen inte, fuskare som fuskare, men att just detta "område" är såpass välutrett och känt gör det faktiskt mer beklagligt, IMHO.

Medlem

helt otroligt måset jag säga! tragiskt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Surt med samhällsparasiter. Ska kasta sten på näste svensk jag ser. Jävlar en spegel :dead:


signatur

yolo

Medlem

Jag blir lite mer egocentrisk för varje dag som går. Varje gång man visar pungen är det någon som skall sparka på den. Citera mig gärna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Medlem

ja det är tragiskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

mer tragiskt att systemet tillåter det

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Det är inte fel på bidragstagarna. Det är fel på systemet. Vi(det svenska folket) får skylla oss själva att vi röstat på de politiker som skapat det här systemet.

Som man bäddar får man ligga.

Det är fel på bidragstagarna. Att säga att vi får skylla oss själva för att systemet går att utnyttja är enbart att skuldbefria romerna.

Medlem

Systemet är som ett svart hål,som utnyttjas till det extremaste:down: En massa människor kommer ifrån andra sidan jorden för att systemet här i Sverige är så idiotiskt frikostigt:( ...Vi tar inte hand om våra gamla och sjuka,men kommer du ifrån ett annat land så är bara frågan vad du vill ha:down:

Medlem

tja det var ju till att förenkla det hela till det extrema.

Innan vi bitchar om att invandrare utnyttjar svenska välfärdssystemet så vill jag först och främst kicka ut alla svenska som utnytjar systemet till max sen kan vi börja diskutera.

Sånna svenska kan vi flytta till någon folktom medelhavsö någonstans utan pin o pack.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det de flesta här nog vill ha sagt är att vi borde sluta ta in folk helt enkelt tills vi har löst våra egna problem?
Ej min egna åsikt, vet faktiskt inte alls var jag står i frågan


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Man kan ju se det som:
Varför ta in mera folk när vi inte ens kan ta hand om dom som vi har tagit imot, eller för den delen som som är födda i swe?

Jag föreslår att man drar ner på invadringen, och försöker ta hand om dom som redan bor här, invadrings politiken idag verkar inte fungera alls! Gör om, Gör rätt.

Är det en rassistisk åsikt?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lol patetiskt, den åsikten. Vi har, oavsett hur "stora" problem vi tycker att vi har, fortfarande bland den bästa ekonomin och välfärden i världen. Varför ska vi neka flyktingar att komma hit, när länder som är betydligt fattigare tar emot betydligt fler?
Dags att ta ut silverskeden...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Lol patetiskt, den åsikten. Vi har, oavsett hur "stora" problem vi tycker att vi har, fortfarande bland den bästa ekonomin och välfärden i världen. Varför ska vi neka flyktingar att komma hit, när länder som är betydligt fattigare tar emot betydligt fler?
Dags att ta ut silverskeden...

Jag håller med delvis,vi har det nog bäst i världen...men är det en patetisk åsikt att man vil behålla det så?:O

Medlem
Skrivet av IceMan:

Man kan ju se det som:
Varför ta in mera folk när vi inte ens kan ta hand om dom som vi har tagit imot, eller för den delen som som är födda i swe?

Jag föreslår att man drar ner på invadringen, och försöker ta hand om dom som redan bor här, invadrings politiken idag verkar inte fungera alls! Gör om, Gör rätt.

Är det en rassistisk åsikt?

Det är inte rasistiskt, bara smått främlingsfientlig men det är ändå en logisk åsikt likaså


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Döbringer:

Lol patetiskt, den åsikten. Vi har, oavsett hur "stora" problem vi tycker att vi har, fortfarande bland den bästa ekonomin och välfärden i världen. Varför ska vi neka flyktingar att komma hit, när länder som är betydligt fattigare tar emot betydligt fler?
Dags att ta ut silverskeden...

Jag håller med delvis,vi har det nog bäst i världen...men är det en patetisk åsikt att man vil behålla det så?:O

Ja just just det 40 romanska bidragstagare driver Sverige i botten FAN också! Ring Reinfeldt vi har löst Sveriges alla problem!!
för den löjliga åsikten...

Invandrare har haft en stor del i att Sverige har den välfärd vi har idag, glöm aldrig det (var det kanske första gången någon berättade det för dej?) Dessutom, väst baserar till stor del sin ekonomi på exploatering av u-länder etc. humanitärt ansvar etc FN-konventioner etc etc långt tal om mänskliga värden ZZZzzz.


signatur

yolo

Medlem

kan upplysa sig om att det är mera kostnader än 40st Romer
Men allt handlar inte om pengar, systmet vi har idag funkar inte. och det måste man göra nått åt, man kan inte fylla en hink med vatten mera än tills det rinner över.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Man kan ju se det som:
Varför ta in mera folk när vi inte ens kan ta hand om dom som vi har tagit imot, eller för den delen som som är födda i swe?

Jag föreslår att man drar ner på invadringen, och försöker ta hand om dom som redan bor här, invadrings politiken idag verkar inte fungera alls! Gör om, Gör rätt.

Är det en rassistisk åsikt?

Förstår var du vill komma men jag anser inte invandrar politiken är helt åt skogen däremot så behöver den riktas om en del.

Vet inte hur många invandrare som har fel jobb eller inga jobb alls i sverige inte för att det är arbetsbrist däremot för att svenska staten/företag inte accepterar deras utbildningar som i många fall i princip bara behöver kompletteras med mindre introduktions utbildning för att dom snabbt ska komma in hur det fungerar på svenska företag /sjukhus, etc.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

aa där är en sak jag oxså reagerar imot, Läkare som kommer hit och får ta städ jobb pga det inte står rätt i några papper.
Varför inte göra som du sa, ett test/prov, nått som kan bekräfta deras kapacitet, och sen vips! en läkare med gratis utbildning här i landet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Givetvis bör man kunna engelska som minimalt men det är ju uppenbart men ifall nån nämner det så.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Döbringer:

Lol patetiskt, den åsikten. Vi har, oavsett hur "stora" problem vi tycker att vi har, fortfarande bland den bästa ekonomin och välfärden i världen. Varför ska vi neka flyktingar att komma hit, när länder som är betydligt fattigare tar emot betydligt fler?
Dags att ta ut silverskeden...

Jag håller med delvis,vi har det nog bäst i världen...men är det en patetisk åsikt att man vil behålla det så?:O

Ja just just det 40 romanska bidragstagare driver Sverige i botten FAN också! Ring Reinfeldt vi har löst Sveriges alla problem!!
för den löjliga åsikten...

Invandrare har haft en stor del i att Sverige har den välfärd vi har idag, glöm aldrig det (var det kanske första gången någon berättade det för dej?) Dessutom, väst baserar till stor del sin ekonomi på exploatering av u-länder etc. humanitärt ansvar etc FN-konventioner etc etc långt tal om mänskliga värden ZZZzzz.

Jaha..då spelas rasist kortet ut mot mig då,oj vad oväntat:down: vad man än gör..våga aldrig kritisera invandringen utan att bli idiotförklarad...kanske där problemet ligger:( Varför kan man inte ställa krav på invandrare? Typ att åtminstonde försöka skaffa ett jobb inom 1-2 år..bara ett förslag (högst personligt) staten lånar pengar till en början,som sedan betalas av genom åren.Och trodde du att jag menade att det var bara Romerna som tog alla pengar?

Medlem

mmm vem har sagt att är rasist? Okunnig kanske.. men rasist, nope.
Klart man ska ställa krav på invandrare, precis som på svenskar och mej veterligen så gör man det. Hur en del personer lyckas kringgå systemet (med t ex svartjobb) har inget med specifikt invandrare att göra. VISSA invandrare uttnyttjar systemet, de flesta gör det inte. Ditt problem var?


signatur

yolo

Medlem

Hollowman du tror verkligen att invandrare inte vill göra rätt för sig?
bara för att en minoritet beter sig dumt så dömer du ut alla?

Lite kortsynt imo


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar