Playgroundsquad i Falun!

Inaktiv
Playgroundsquad i Falun!

Hej på er!

Jag har ansökt till spelutbildningen Playgroundsquad i Falun, och tänkte försöka passa på att luska om det är någon här som går/har gått på denna utbildningen?

Har några frågor isåfall, och vore mycket tacksam för svar på dessa!

Mina funderingar är följande:

1. Vad tycker du om utbildningen?
2. Vad är bra/dåligt?
3. Vad har du ungefär gjort hittills?
4. Vad fick du göra ibörjan av ditt första år?

Tacksam för svar!

Medlem

Har haft en lärare som läste spelprogrammering där. Har ingen detaljerad information direkt, men han trivdes där iallafall.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Aha, aha!
Ja det låter ju bra iallafall!
Tackar tackar.

Inaktiv

jag gick där!

till och börja med så kan jag säga vad jag tycker om spelutbildningar..

spelutveckling är inte som vilket jobb som helst som man ska plugga alla möjliga teoretiska ämnen för att kvalificeras för.
jag anser att en spelutbildning är "what you make of it", alltså - du _ska_ ha mer bakgrund innom ditt område än vad utvecklingen erbjuder, om du nu tänkt jobba direkt efter utbildningen.
2år (som då Playground och dom flesta andra skolor är) räcker inte om det är din första smak på spelutveckling.
!! dock så är det en _riktigt_ bra start !!

1. helt ok, lektionerna går igenom mer tekniskt hur du löser saker i programmen du använder, inspirationen och de generella grafiska kunskaperna får du leta upp i dig själv, ingen kan lära dig sånt.

2.
bra = du får 2 år till att riktigt sätta dig in i det du förhoppningsvis vill - och kommer, göra för resten av ditt liv.
varav sista 4e delen är praktik (om du lyckas komma in på ett företag that is..)
dåligt = grundat på dom åren jag gick där och på eleverna som kom dit nu: folk utan någon som helst erfarenhet av spelutveckling* lyckas på något sätt komma in, och på det sättet förstöra för dom som faktiskt anser sig själva ha en chans innom spelutveckling.

*- menar självklart inte att man ska ha haft jobb, menar mer om man testat på att jobba på en MOD eller ens suttit i en utvecklings miljö (3d eller programmering) i mer än 10 minuter.

3. idag animerade jag lite på ett spel på avalanche studios..det var kul

4. första året så lär man sig GRUNDERNA (se notisen efter punkt 2..sigh) av det du vill göra (grafik/kod-nörda..*fniss*).
lektionerna utförs i en sal där alla elever (indelade i grafiker och hackers) sitter och undervisas framför projektorer, där läraren går igenom veckans uppgift och så.
sen går alla till sina datorer och gör det dom nyss såg.
några månader senare så kan man förhoppningsvis mycket nog för att göra en karaktär som går framåt och kanske skjuter en gul laserståle ur handen.

du ska helt klart välja en sån här utbildning låååångt före någon kth liknande utbildning..alltså, en helt vanlig högskola som har EN kurs som halvt inriktar sig på "dataspel"..död åt sånt

edit:
playground squad erbjuder även en gamedesigner utbildning. jag hatar gamedesigners, så jag tänker inte skriva nått om det
om det är gamedesign du tänkte sattsa på så hatar jag dig

Medlem

Gick där samtidigt som F3D och nöjer mig med att helt och hållet intyga vad han just skrivit.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Ah! Tack för svar!

Går nu en treårig spelutbildning på BTH i Karlshamn, men funderar på att byta till PSQ eftersom det verkar lite mer intressant. (Glömde nämna detta i första inlägget)

Håller med om att utbildningen blir vad du gör det till, skolan kan lära ut mycket säkert men idéer måste man själv ha för att komma någon vart.

Att folk utan någon som helst kunskap blir antagna låter tråkigt tycker jag. Många tänker säkert att "Ah, jag gillar spel" och väljer att läsa det utan att ha större intresse för själva skaparprocesen. Däremot gillar jag praktikbiten. Den låter intressant.
Ungefär hur många är det som får praktik?

Det du skriver låter lovande, och ger mig lite mer kött på benen. Är i valet mellan att stanna på min nuvarande utbildning eller byta så det är trevligt med lite "insider" information från nån med erfarenhet av utbildningen.
Läser faktiskt design just nu, så du får nog hata mig, hehe.

Yes, instämmer att det är klart bättre med fleråriga utbildningar/program. De kurser som högskolor har ger en inte mycket tycker jag, då jag även har erfarenhet av en sådan jag läste nere i Malmö.:)

Inaktiv

Jag kan inte låta bli att blanda mig in i det här. Jag jobbar med F3D.

Jag tycker hela den där Game Design grejjen är ur flummig. Kan man läsa sig till att bli spel designer. Jag har inbillat mig att det är nåt man blir, med tiden av hårt slit. Nåt man lär sig av erfarenhet. Men jag kanske är helt fel ute.

Speciellt så mycket som spelen skilljer sig från varandra.
Alla spel desinger och lead och allt borde komma från fotfolks nivå från början. Så dom fattar hur jävla knepigt spel utvekling kan vara.

Men angående skolval. Praktiskt erfarenhet tror jag är viktigast. Om du vill jobba som level desinger tex. gör massor med levels. Vill du bli animatör, animera etc.
Vill du bli desinger, gör spel designer och kolla hur dom ter sig i den färdiga produkten.
Det är svårare än att peka på, jag vill ha piskan från indy, hastigheten i quake, aim systemet från Lost planet. Och sen klicka på "baka spel" knappen.
Övning ger färdighet. Skolorna kan ju bara ge väglednig, och en skjuts i rätt rikting.

Vara med och göra tex. moddar måste ju ge ovärderlig erfarenhet. Precis som praktiken.

/klong


signatur

My views and opinions do not reflect those of my employer.

1
Skriv svar