Polismördaren... och andra nötter

Medlem
Polismördaren... och andra nötter

Jaha, nu har det hänt igen.
En våldsam galning tillåts springa omkring, han mördar en person. Den här gången var det en polis, förra gången var det ett barn, innan dess två kvinnor, utrikesministern o s v.
Hur ska man komma till rätta med dessa människor?

- Bättre psykvård. Till att börja med, om en person vill ha vård ska utgångspunkten vara att personen behöver det, och ska få det, omedelbart.

- Brottslingar som bedöms vara psykiskt sjuka ska ändå dömas till fängelse. Straffet börjar de avtjäna efter att de blivit friska (en avskrivningssystem ska förstås finnas, t ex 2 dagar inom psykvård = 1 dag i fängelse). På så sätt släpper vi inte ut de farligaste mördarna i förtid.


signatur

yolo

Inaktiv

Håller fullständigt med. Psykvård är dessutom inte alltid nog utan fängelsestraffet tycker jag ska vara kvar efteråt också som du sa.

Självklart kan man inte bota alla, men med en större psykvård skulle man kunna hjälpa fler iaf.

Medlem

Alla kan inte på botas på psyk. Men har man då rätten att låsa in någon för evigt? Jag tycker det iaf.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

ahmagad... inte igen!

;

Inaktiv

Dödsstraff\dubbel livsstid vid polisskjutning utan tvekan oavsett hur psykiskt sjuk man än är

Medlem

Sluten psykisk vård tills de är friska, även om det tar hela deras liv så är de i alla fall inlåsta så länge de är sjuka. Håller även med om att sätta en minimun gräns på hur länge de ska sitta inne.

Ge även psykisk vård till alla som vill ha det istället för att skicka ut dem igen med en klapp på axlen och ett "du är inte sjuk nog".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

- Brottslingar som bedöms vara psykiskt sjuka ska ändå dömas till fängelse. Straffet börjar de avtjäna efter att de blivit friska (en avskrivningssystem ska förstås finnas, t ex 2 dagar inom psykvård = 1 dag i fängelse). På så sätt släpper vi inte ut de farligaste mördarna i förtid.

förtid? att släppa ut någon som är ofarlig är ju att släppa ut i precis rätt tid.att dessutom straffa någon för något personen inte själv varit ansvarig för är vidrigt.

om folk inte hade varit så jävla kåta på fängelsestraff hade detta aldrig hänt. mannen har ju nämligen slagit ihjäl folk förr, men istället för att låsas in på sjukhus med särskild utskrivningsprövning valde man straffvarianten med en tidsbegränsad fängelsevistelse.
det var ju riktigt effektivt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Psykiska problem och hjälplöshetskänslor p.g.a. orättvis behandling (vilket han tydligen ansåg att det var) sådde säkert ett frö för extremt förakt.

Mer:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15900473.asp

Medlem

såna människor blir inte friska, finkan is teh right place, or maybe a bullet to teh head

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

förtid? att släppa ut någon som är ofarlig är ju att släppa ut i precis rätt tid.att dessutom straffa någon för något personen inte själv varit ansvarig för är vidrigt.

Nu hänger jag inte med.
Du menar att han inte ska straffas för att ha skjutit och dessvärre bragt polisen om livet för att han inte var ansvarig?

Flertalet vittnen såg honom springa runt som en galning (ursäkta ordvalet ) och skjuta vilt omkring sig samt att kollegan till den mördade polismannen bevittnade dödsskjutningen.
Mer ansvarig än så kan man knappast bli tycker jag. Att inte straffa och ge den personen vård är väl om nåt vidrigt!


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

folk som verkligen är helt *screwed up in the head* dom värsta fallen som aldrig kan fixas,

sitter dom inne på psyket hela livet,
eller åker dom in och ut så som återfalls brottslingar gör?

och dom som bedömer att nu är en viss person frisk nog att släppas ut i samhället, vet dom verkligen om det är så ?

man läser ju titt som tätt folk som blir utskrivna och direkt begår våldtäckt, misshandlar eller dödar nån.

kan man verkligen se om en person verkligen är vid sina sinens fulla bruk ?

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

folk som verkligen är helt *screwed up in the head* dom värsta fallen som aldrig kan fixas,

sitter dom inne på psyket hela livet,
eller åker dom in och ut så som återfalls brottslingar gör?

och dom som bedömer att nu är en viss person frisk nog att släppas ut i samhället, vet dom verkligen om det är så ?

man läser ju titt som tätt folk som blir utskrivna och direkt begår våldtäckt, misshandlar eller dödar nån.

kan man verkligen se om en person verkligen är vid sina sinens fulla bruk ?

Nej, det kan man ju inte vara riktigt säker på, jag är iofs inte alls kunnig inom ämnet men jag tvivlar på att någon sakkunnig skulle kunna hävda motsatsen. Inget system är idiotsäkert (lol?)
Men med mitt förslag så skulle såna personer åtminstone aldrig släppas ut tidigare än de hade gjort om de bedömts vara friska vid åtal/rättegång.


signatur

yolo

Inaktiv

SFL|Krusty, människor som lider av psykiska sjukdomar är inte alltid ansvariga för sina handlingar, nej. jämför drömmar...

BangBoomBang, alternativet är ju att på förhand sätta en bortre tidsgräns. fördelen med utskrivningprövningar är att det iaf finns en möjlighet att det blir någorlunda rätt, någorlunda ofta.
det aktuella fallet är ganska tydligt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Håll dem inlåsta, skydda samhället. Skydda det samhället som dom en gång har skadat. skydda alla andra mäniskor.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

precis. fler psykiatriska utredningar, och mer vård med särskild utskrivningsprövning, även för "milda" våldsbrott.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vård är väl det som funkar bäst i dom flesta fallen skulle jag gissa på. Skulle tro att man kan rädda många om dom får vård tidigare..

Att bara låsa in folk tror jag inte funkar i långa loppet, blir förmodligen bara väldigt dyrt

Medlem

nackskott är väldigt billigt, jo jag är seriös

Medlem

bygga nått http://www.mckinneytx.com/history/ccprison/bunks2.jpg

här i swe, skulle inte det verka som ett avskräckande händelse, och att man får straff på riktigt, inte spela Ps2.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Man bör först och främst skydda de oskyldiga, d v s de som inte är sjuka. Hurrivida en person är skyldig/oskyldig, sjuk/ frisk går att argumentera om men fakta kvarstår: offren är oskyldiga, således bör dessa skyddas först och främst, allt annat är sekundärt.
Därför:
- Psykisk sjuka ska inte släppas i första taget, särskilt de som gjort sej skyldiga till brott.
- vissa personer vill framstå som sjuka, mer än vad de egentligen är. Jag tror att fängelse efter vård-systemet hade avskräckt dessa från att vilja framställa sej på det sättet.
- De personer som faktiskt blir friska bör få vård, även i fängelset, så att de kan återanpassas till ett normalt liv. Detta ska ju redan vara normen i fängelset, även om det inte är så idag. Det är inte omöjligt att införa ett system där den dömde får villkorlig dom och övervakning under en längre period, med en handläggare, fotboja kanske o s v. Jag öppnade tråden för att jag tycker det finns stora brister i dagens system och för att diskutera förbättringar. Fram med förslag om ni inte gillar mina, jag hävdar inte att jag skulle ha rätt på något sätt.


signatur

yolo

Medlem

Dagens våldsbrott av psykiskt sjuka är ett rungande svar på den dåvarande regeringen(80-talet) och oppositionens beslut att göra besparningar inom psykvården. Utan tvekan, IMO. Tidigare fanns det väldigt bra institutioner, som exempelvis Lillhagen i Göteborg, en verksamhet som blivit väldigt ineffektiv de senaste 15-17 åren.
För lite drygt 20 år sedan fick de hjälp oavsett om de ville eller inte, de reformer som genomfördes byggde på att de psykiskt sjuka skulle få mer valfriheter, egen bostad, och om de ville, vård. De flesta psykiskt sjuka vill väl ha vård men kan inte alltid uttrycka sig i rimliga termer, varvid psykvården skall göra bedömningar.

Det är en tragisk sanning, av monumentala mått. Jag ser ingen lösning på detta. Det som kan göras är att lägga mer resurser på sjukvården, och minska "patienternas" eget inflytande, eftersom de uppenbarligen inte kan göra rationella beslut. Om vi mot förmodan spenderar mer på psykvården, kanske vi kan se ett resultat om 15-20 år. Enligt mig så är den psykiskt sjuka generationen från 80-talet, hopplöst förlorade.

Inaktiv

Saken är att dom som man kan kalla milt psykiskt sjuka mår bäst av att få vård i en miljö som dom känner sig trygga i, sen så är inte alla psykiskt sjuka heller farliga utan det är väldigt få som faktiskt är det.

Dom som har vålds tendenser och psykiskt sjuk borde få tvångs vård och spärras inne, ja, men man ska inte dra alla psykiskt sjuka över en kant!!

Inaktiv
Skrivet av MaLiBu:

nackskott är väldigt billigt, jo jag är seriös

Det känns på något sätt väldigt barbariskt... Även om det kostar staten mycket penger att låsa in någon kriminell så är det väl ändå mer smärtsamt att bli ifråntagen rätten att leva inne i fängelset än att man blir skjuten. Om man blir skjuten är man ju ändå inte medveten om att man dör, eftersom man dör direkt.

Inaktiv

ffa är det en fråga om att inte själv bli det man försöker bekämpa...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

äsch vadå? låt en av dom anhöriga göra det, tror inte dom skulle ha nåt emot det

Inaktiv

nej, och det har inte mördarna heller. vad var poängen nu igen?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vi är bortom öga för öga samhället, bättre kan ni väl?


signatur

yolo

Inaktiv

är vi? det är ju det hela strafftänkandet går ut på - 'mamma han där va' dum, får jag bita honom nu?'


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

är vi? det är ju det hela strafftänkandet går ut på - 'mamma han där va' dum, får jag bita honom nu?'

Va fan ska man göra då?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

nolimitsoya. --- vad vill du att hitler och stalin ska ha för straff då? sitta på en psyk avdelning och spela Ps2 i ett par år och sen gå ut ?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

nolimitsoya. --- vad vill du att hitler och stalin ska ha för straff då? sitta på en psyk avdelning och spela Ps2 i ett par år och sen gå ut ?

Icemans klockrena resonemang håller alltid samma klass.

Skriv svar