Skräckfilmer

Inaktiv
Skräckfilmer

Jag har fått ett litet intresse för skräckfilmer på sistone, men jag är helt vilse i genren...

Jag har nyligen sett:

Shutter 8/10
Ouija Board: Bunshinsaba, 7/10
A Tale of Two Sisters, 9.5/10
Ryeong - (dead friend), 8/10
Ju-On 1, 5/10
The grudge 1, 6/10

edit: betygsatte lite

Någon som kan rekommendera några skräckfilmer?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Har sett en hel del i den genren. Den enda jag inte sett av de du tar upp är Bunshinsaba, och i övrigt håller jag med om dina betyg, så vi kanske har ganska lika smak. Fast jag gillar dessutom skräckfilmer som går lite åt thrillerhållet, så det blir några såna som får smyga in på listan:

Audition 8/10 - lite seg i början, men värd det
Spoorloos 8/10
Jacob's Ladder 9/10
Tesis 7/10
Suicide Circle 7/10
Ravenous 9/10
The Dark Hours 8/10
Dellamorte Dellamore 8/10 - riktigt bra zombiefilm

Det var svårare än jag tänkt mig, för det finns en del filmer som har skräckelement men inte riktigt kan kallas skräckfilmer ändå. Såna som The Quiet Family, Pans labyrint, Das Experiment, Freeway, ja, listan kan göras lång.

Edit: Förresten, Ringu och Dark Water, har du sett dem? Annars kan jag rekommendera dem också.

Inaktiv

Seven, fast det är väl mer thriller, fast en väldigt bra film! 9/10

Inaktiv

Senaste skräckfilmen jag såg var Stay-Alive, den var la helt ok, iaf om man tycker om typ andar å seans å sånt. Sånt biter inte på mig så rädd blev jag inte ;p

Medlem

Bästa skräckfilmen måste ju vara "The Thing" av John Carpenter.

En annan bra film från Carpenter är ju "They Live" fast den är mer åt action/komedi hållet. Lite skräck finns, men den är ingen ren horror film.

Slither är också grymt bra.

Sen har vi ju Nightmare on elm streat och Hellraiser.

Jag vet inte om du är mer inne på japanska skräckisar eller inte. Jag gillar dom dock inte.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Är själv mycket inne på asiatiska skräckrullar. One missed call kan vara värd att se. Iaf första och andra. Tredje var rätt värdelös enligt mig.

Medlem

The Descent var en jävla rysare

såg en hyffsat bra asiatiskt skräckfilm som heter R Point för nån vecka sen

Inaktiv

när det gäller zombie filmer så är

staden med de levande döda
en riktig klassiker, är från 80 talet, och den skrämmer fortfarande vettet ur mig.

vissa fredagen den 13 filmerna är helt ok också.
motorsågs filmerna är givetvis sevärda.

dom 3 första hellraiser filmerna är mäktiga.

vill du se skräck och humor,
titta då på evil dead 2 och 3, dom är suveräna.

constantine är rätt så fin med, kanske inte direkt skräck, men peter stormare som djävulen känns bra
the stepfather är rätt så ok också,
handlar om en snubbe som alltid blir missnöjd med sin nya familj

Medlem

Två filmer som verkligen lyckades skrämma mig är Event Horizon och The Ring.

Medlem

The Ring är fasligt bra tycker jag (Ej Ringu!).


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

såg the descent för 10min sedan, helt klart ett måste för andra! grymt bra gjort.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Får instämma på the Descent. Överlag är skräckfilmer annars ganska lika och tråkiga, i alla fall amerikanska.
High tension (Haute tension) var rätt intressant också tycker jag, inte i närheten av descent dock.

Medlem

House of Pain
Hostel/Hostel 2
Maniac

Medlem

Vänta nu en megasekund, räknas Jacob's Ladder en skräckis? Jag har så fruktansvärt svårt att facksätta den där genren... Men det är typ en av mina favoritfilmer och då gillar jag inte ens "rysare"
Event Horizon nämndes nog också, även den mer en Bra Film än något annat, hehe.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Re-Penetrator.

Riktigt läskig film!

Inaktiv

Underbart, en hel hög med intressanta tips, två stora tack till alla!

Skrivet av Istarius:

... //

Edit: Förresten, Ringu och Dark Water, har du sett dem? Annars kan jag rekommendera dem också

Hade bara sett Suicide Circle på hela den listan du drog upp.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Vänta nu en megasekund, räknas Jacob's Ladder en skräckis? Jag har så fruktansvärt svårt att facksätta den där genren... Men det är typ en av mina favoritfilmer och då gillar jag inte ens "rysare"
Event Horizon nämndes nog också, även den mer en Bra Film än något annat, hehe.

Såg Jacob's ladder för ett tag sen, men kunde inte förstå vad som gör den filmen så himla bra. Lust att delge dina synpunkter? ^^

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Bästa skräckfilmen måste ju vara "The Thing" av John Carpenter.

En annan bra film från Carpenter är ju "They Live" fast den är mer åt action/komedi hållet. Lite skräck finns, men den är ingen ren horror film.

Slither är också grymt bra.

Sen har vi ju Nightmare on elm streat och Hellraiser.

Jag vet inte om du är mer inne på japanska skräckisar eller inte. Jag gillar dom dock inte.

Shit, du är ju precis som mig i stil Älskar alla dem filmerna. They live är skön satir, men skräck är den inte. Och Slither! Fan vad skönt attdet är någon annan som sett den, iofs inte så mycket skräck som småsplatter, men hyllningen till alla gamla sci-fi skräckisar var underbar.


signatur

Videomupp

Medlem

slither var ju sämst, ''skräckisar'' som ska vara hel seriösa men endå lite halvroliga brukar aldrig funka på mig.. om det inte är tvärtom.. komedi med skräckinslag aka scarry movie hehe

Läskigaste filmen är nog Blair witch project.. har itne sett den på flera år men jag minns sist jag såg den så kunde jag vågade jag fan inte gå runt i skogsområden på kvällarna hhehe

Inaktiv

Stay Alive var ganska äklig men inte spciellt läskig så 6/10


signatur

/A.K.A seerzack

Medlem

Stay Alive är rätt ball ja.
men nått jag satt och undrade hela filmen
PC spel, OCH SEN SITTER DOM ALLA MED HANDKONTROLLER?!
det är ett FPS, inte ett barn bil spel :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

manos, the hands of fate är grymt bra. Jag rekommenderar mst3k versionen.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Den amerikanska versionen av the grudge är ganska spooky, om ni gillar japansk skräck och inte sett den så ska ni göra det. Är man inget fans av japan skräck så se den helst inte. Eftersom jag inte är något större fan till japansk skräck så får den bara 5/10 tyckte Stay Alive var bättre.


signatur

/A.K.A seerzack

Medlem

Stay alive var ju urusel
Man blir ju bara sur på filmen, och de gånger dem kunnat göra den läskig så blev det ändå fel, och bara allmänt dålig
Om det är en film ni ska se, så är det room 1408.
Riktigt bra film, kanske inte så jävla mycket skräck för att vara skräckfilm, men definitvt en 8a på imdb.com


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Måste tacka för tipset på Shutter. Kollade på den ikväll med en polare... Och både han och jag var livrädda filmen igenom.

Medlem

iceman har totalrätt...han slog sönder pinjatan, han klämde fast svansen på älgen, han drog en bulls eye, the descent asså, för katten. grejen med den filmen är att, den är ijnte särskilt läskig egentligen, utan det läskiga med filmen är att dom är i den där förbannade grottan. sjukt klaustrofobiskt,vidrigt,hemskt, och allmänt...naaajs!


signatur

What seems to be the officer problem?

Medlem

Dark Water var rätt bra, den var inte "läskig" men jag hade en konstig obehagskänsla när den var slut.


signatur

yolo

Medlem
Inaktiv

1408 var en rätt bra skräckfilm, men utan skräck, eller inte helt men.. Bah, iaf, bra film, bra slut, sen har jag alltid gillat Cusack så
Helt klart värd att se!


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv
Skrivet av KEFF:

R-Point var rätt frän

Det måste jag hålla med om! första skräckfilmen jag såg på bio när jag var runt 15år. Jag blev lite småskraj, mest tack vare inlevelsen i biografen

12
Skriv svar