Steam till Linux?

Medlem
Steam till Linux?

äntligen..

Medlem

Kul för pingvinfolket;)


signatur
Redaktör

En Mac-variant hade smakat fint också.


signatur
Inaktiv

Mycket trevliga nyheter!

Inaktiv

Trevligt. Playstation 3 använder OpenGL ES(OpenGL for Embedded Systems) och de flesta tillverkare utvecklar sina spel för Playstation 3. Det gör det säkert enklare för dom att porta spel till Linux som också använder OpenGL.

Medlem
Medlem

Kul att det sattsas på Linux då det är mycket bättre än windows. Väldigt trevligt. Hoppas få se mera till finnens os!

Medlem

finns ju en del spel som använder sig av openGL som finns till både windows och mac och om de finns till mac idag så känns det inte som att det är allt för långt bort från linux heller.

vore grymt om man kunde köra alla sourcespelen i linux, men jag är hyfasat beroende av windows för arbete så det skulle inte påverka mig allt för mycket som det är just nu. men så vet man ju aldrig i framtiden heller...

Avstängd

wtf, jag har trott länge nu på att det funnits till linux, men ack så fel jag har haft :/

Medlem

Underbart! Då har man inte längre någon hållhake på windows.

Medlem

Fint, framtiden ser helt plötsligt lite ljusare ut på OS fronten, har ingen större lust att uppgradera mitt winxp till varken vista eller dess uppföljare men nu kanske linux blir ett bra alternativ. Vem vet ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Om det blir sant så funderar jag starkt på att byta helt till Ubuntu.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Medlem
Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Ooh, ett troll! Du skall minsann få svälta idag!

Medlem

Oj! Vad skoj!!! Precis vad som behövs!


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

tfp
Medlem

Om det nu kommer en linuxvariant så är inte en macvariant långt borta. Det arbetet är nämligen bra mycket mindre drygt än att windows->linuxportning. Givetvis kan Valve låta bli att göra det ändå dock.

Medlem

Det är bara en bare-bones klient som behövs för dedikerade servrar.

Medlem

Skulle alla företag försöka göra spel till Linux (som har 0,8 % användare av totala os-mängden) tror jag Microsoft skulle lägga mycket krut på att, den lagliga vägen, försöka förhindra detta.

PS - går inte Steam och deras spel köra i Wine? (http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimod/index.php?page=HO...) Och finns det någon enkel Wineguide någonstans... snälla.


signatur

Det var detta...

Inaktiv

Microsoft behöver väl bara göra mera reklam så går det bra! Eller nej.. det behövs ju inget för programmen som vi använder kallas på något sett : windows.

Medlem
Skrivet av Tompa:

En Mac-variant hade smakat fint också.

Senast jag hörde ett liknande rykte så var även en macversion aktuell.

Inaktiv
Inaktiv

Fett nice då jag har mina linuxburkar galet mycket mer streamlineade för prestanda än vad jag någonsin lyckats göra windows. Det är sjukt vad man kan klämma ut mer prestanda ur samma burk med linux än vad windows klarar.

Skrivet av svendolph:

Skulle alla företag försöka göra spel till Linux (som har 0,8 % användare av totala os-mängden) tror jag Microsoft skulle lägga mycket krut på att, den lagliga vägen, försöka förhindra detta.

Det finns inte mycket microsoft kan göra för att förhindra valve att utveckla spel till linux. De kan inte riktigt stämma dem för att de utvecklar programvara till olika operativsystem.

Skrivet av svendolph:

PS - går inte Steam och deras spel köra i Wine? (http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimod/index.php?page=HO...) Och finns det någon enkel Wineguide någonstans... snälla.

Det enklaste sättet (enligt mig) att köra windows program under linux att virtualisera. Nu för tiden har man tillräckligt med prestanda i sina burkar för att kunna köra det mesta (förutom krävande spel och matlab) virtualiserat. Så jag rekommenderar dig att kolla lite på Xen eller KVM.


signatur

There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Ooh, ett troll! Du skall minsann få svälta idag!

Skulle nog inte avfärda det som troll, är av just den anledningen jag fortsätter komma tillbaka till windows, har gett mig på det 4-5 gånger redan och jag vill verkligen att det ska funka, men jag orkar bara inte lära mig alla konsolkommandon och försöka felsöka i ett system jag inte ens kan installera grejer ordentligt.

Senaste gången hade det till och med sönder en av mina skärmar på någon vänster.

Det och

no games

, vilket det verkar bli ändring på nu, vilket jag ser som väldigt positivt, kommer nog ge linux en rejäl skjuts mainstream.

Kan dem få till en distro där man slipper konsolen vid alla lägen så kommer jag hoppa på direkt.

Medlem

Det var på tiden!

Nu får man ju ändå igång i princip allt med Wine redan, men det skadar ju inte att folk som inte orkar pilla får lite att spela också. Alla älskar ju lixom inte att behöva vara "mulle meck" varje gång dom ska spela av sig lite adrenalin.

Inaktiv

Kul att de utvecklar sin spel osv.

Inaktiv

Woho!


signatur

synden FX - Graphic design

Medlem
Skrivet av GangsterAlgot:
Skrivet av svendolph:

Skulle alla företag försöka göra spel till Linux (som har 0,8 % användare av totala os-mängden) tror jag Microsoft skulle lägga mycket krut på att, den lagliga vägen, försöka förhindra detta.

Det finns inte mycket microsoft kan göra för att förhindra valve att utveckla spel till linux. De kan inte riktigt stämma dem för att de utvecklar programvara till olika operativsystem.

Dom skulle t.ex. kunna undvika att låta företag släppa spel till xbox360 om dom använde source-motorn. Massvis med andra liknande saker kan man säkert hitta på också.

Det skulle nog sätta press på valve.

Inte för att jag tror att det skulle bli så, men det är ett exempel.

Inaktiv

Det finns inget med dom filerna som säger att Steam är på väg till Linux. Dom filerna finns även i Dedicated servern till linux. Dom har helt enkelt missat att städa bort dom i klientversionen av spelet. Läs kommentarerna på phoronix!

Medlem

Även om det skulle vara underbart att Steam och dess spel skulle börja stödja Linux, så är det fortfarande en lång väg kvar till att Linux skulle bli lika enkelt som Windows, iallafall när det gäller hårdvarusupport. Ett exempel är ju att ATI:s grafikdrivisar är långt från lika bra som hos Windows, och dom är struliga att installera. Full support från hårdvarutillverkare och högklasssiga drivisar till hårdvara skulle nog ge en bra skjuts fram för Linux tror jag iallafall.

Jag hoppas på Linux i framtiden, det enda som håller mig fast vid Windows är Realflight Simulator, och eventuella spel.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

12
Skriv svar