Steam till Linux?

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Även om det skulle vara underbart att Steam och dess spel skulle börja stödja Linux, så är det fortfarande en lång väg kvar till att Linux skulle bli lika enkelt som Windows, iallafall när det gäller hårdvarusupport. Ett exempel är ju att ATI:s grafikdrivisar är långt från lika bra som hos Windows, och dom är struliga att installera. Full support från hårdvarutillverkare och högklasssiga drivisar till hårdvara skulle nog ge en bra skjuts fram för Linux tror jag iallafall.

Jag hoppas på Linux i framtiden, det enda som håller mig fast vid Windows är Realflight Simulator, och eventuella spel.

Ja att hårdvaru-support skulle vara bättre generellt under windows det vet jag faktiskt inte, jag har en burk jag använder "for my gaming needs" Och allt jävla jiddrande o googlande hit o dit, letande i all evighet efter drivrutiner som _kanske_ fungerar. Nja, varken enklare eller bättre känns det faktiskt inte, och så är det väl faktiskt så att linux idag stöder mest hårdvara av alla dessa olika operativsystem, men som du säger, det finns väl en del att önska på grafikdrivrutinsfronten, även om mitt kort från nvidia flyger bra. Att windows skulle vara enklare än dessa distributioner som opensuse o ubuntu generellt vet jag inte heller längre, jag finner det nästan svårare och mindre strukturerat än något annat.

Tjolahopp.

Medlem
Skrivet av dlq:

Det finns inget med dom filerna som säger att Steam är på väg till Linux. Dom filerna finns även i Dedicated servern till linux. Dom har helt enkelt missat att städa bort dom i klientversionen av spelet. Läs kommentarerna på phoronix!

Men så har vi ju det faktum dock att Valve faktiskt sökte programmerare med kunskap i just spelprogrammering för linux innan, så chansen finns ju alltid där

Medlem

Bra då behöver man inte multiboot längre.

Medlem

Underbar nyhet, perfekt.


signatur

snestreck woicer

Medlem

trevligt, mer ånga åt folket


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Bra att steam kmr till linux

Medlem
Skrivet av Tompa:

En Mac-variant hade smakat fint också.

Ni MAC'are kan hålla er till att göra bilder och musik *hytter med näven*

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av andman:
Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Ooh, ett troll! Du skall minsann få svälta idag!

Skulle nog inte avfärda det som troll, är av just den anledningen jag fortsätter komma tillbaka till windows, har gett mig på det 4-5 gånger redan och jag vill verkligen att det ska funka, men jag orkar bara inte lära mig alla konsolkommandon och försöka felsöka i ett system jag inte ens kan installera grejer ordentligt.

Senaste gången hade det till och med sönder en av mina skärmar på någon vänster.

Det och

no games

, vilket det verkar bli ändring på nu, vilket jag ser som väldigt positivt, kommer nog ge linux en rejäl skjuts mainstream.

Kan dem få till en distro där man slipper konsolen vid alla lägen så kommer jag hoppa på direkt.

Ja det var väl längesen man började klara sig utan en konsoll om man nu inte klarar av att lära sig det, jag kan då inte se något du särskilt skulle behöva göra därifrån som inte kan göras via ett gui i ett modernt DE i en av de vanligare distributionerna. Och felsöka i Windows, ptja, det vet väl alla vad det brukar ge, ingenting, de allra flesta verkar helt sonika installera om sina operativsystem

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av andman:
Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Ooh, ett troll! Du skall minsann få svälta idag!

Skulle nog inte avfärda det som troll, är av just den anledningen jag fortsätter komma tillbaka till windows, har gett mig på det 4-5 gånger redan och jag vill verkligen att det ska funka, men jag orkar bara inte lära mig alla konsolkommandon och försöka felsöka i ett system jag inte ens kan installera grejer ordentligt.

Senaste gången hade det till och med sönder en av mina skärmar på någon vänster.

Det och

no games

, vilket det verkar bli ändring på nu, vilket jag ser som väldigt positivt, kommer nog ge linux en rejäl skjuts mainstream.

Kan dem få till en distro där man slipper konsolen vid alla lägen så kommer jag hoppa på direkt.

De senaste två åren har du inte behövt vara i en terminal och hacka något över huvud taget.
Vare sig i Fedora, Ubuntu, Mandriva eller SUSE.

Om du hade sönder din skärm så var det DU som ställde in fel refreshvärden, auto detecten i Linux ställer alltid in 60Hz för vanliga skärmar om den inte vet något.

(Disclaimer; Jag kör Vista och Ubuntu)

Medlem

Gud, kan steam komma till mac. Det är enda anledningen till varför jag vill lägga in windows på min mac, men vill helst slippa det. Crossover kan man ju i och för sig köra, men vet inte hur mycket prestanda det tar, samt att jag vill ha left4dead och det vet jag inte om det fungerar via crossover.

Medlem

Skulle vara ett smart drag! hoppas!

Medlem

Apropå användarvänlighet - när man väl vant sig och och lärt sig en del om Linux/Unix så VILL man inte använda något annat än en terminal för systemadministration (och en hel massa annat..) - eller ja, det är iaf min erfarenhet För många grejer är det otroligt mycket snabbare och enklare.

Jag menar, säg att jag vill byta statiskt IP...

Linux: ifconfig eth0 xxxxxxxxxxx [enter] (tar totalt, tja, 4-5 sekunder?)
Vista: klicka på Start -> klicka på Settings -> klicka på Network Connections -> högerklicka på Local Arena Connection -> klicka på Properties -> dubbelklicka på TCP/IPv4 -> ta bort gamla IP:t -> skriva in det nya -> klicka på OK -> klicka bort fönster -> klicka bort fönster. Nuaargh!

Medlem

sedan kan ju bara hoppas på att linux och windows varienten är olika relms så man slipper cs kidsen ...

*drömmer bort*

Inaktiv

Jag har testat linux (ubuntu) på min laptop. I början känns de som en djungel men efter ett tag börjar man förstå sig på saker å ting.

Det är inte så svårt som man kan tro.. Och de finns grymt bra hjälp på forumen där de klarar saker å ting klart och tydligt..

Nackdelen är väl att man är så van vid vissa program till Windows och vill ha dem i linux miljö (wine finns men allt funkar inte).

Och tillslut kände iaf jag att om jag nu ska försöka få över massa windows program till min linux burk kan jag lika gärna fortsätta använda windows

Men för er som funderar på testa så rekommenderar jag Ubuntu iallafall.. Oerhört enkelt att börja med (behöver inte leta massa drivrutiner å annat tjaffs

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av andman:
Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Ooh, ett troll! Du skall minsann få svälta idag!

Skulle nog inte avfärda det som troll, är av just den anledningen jag fortsätter komma tillbaka till windows, har gett mig på det 4-5 gånger redan och jag vill verkligen att det ska funka, men jag orkar bara inte lära mig alla konsolkommandon och försöka felsöka i ett system jag inte ens kan installera grejer ordentligt.

Senaste gången hade det till och med sönder en av mina skärmar på någon vänster.

Det och

no games

, vilket det verkar bli ändring på nu, vilket jag ser som väldigt positivt, kommer nog ge linux en rejäl skjuts mainstream.

Kan dem få till en distro där man slipper konsolen vid alla lägen så kommer jag hoppa på direkt.

De senaste två åren har du inte behövt vara i en terminal och hacka något över huvud taget.
Vare sig i Fedora, Ubuntu, Mandriva eller SUSE.

Om du hade sönder din skärm så var det DU som ställde in fel refreshvärden, auto detecten i Linux ställer alltid in 60Hz för vanliga skärmar om den inte vet något.

(Disclaimer; Jag kör Vista och Ubuntu)

När linux värgrar boota och står å blinkar med sin gudsförgätna underscore så kan jag inte göra något annat än att spotta och svära, väl inne i linux är det ingen fara, men det till synes helt random sakerna som gör att den inte kan boota längre gör att jag inte orkar.

Angående skärmen så hade jag ingen kontroll alls över herz, jag har över 10 års erfarenhet av datorer, jag vet vad som är skadligt för min dator & skärm, jag stängde bara ner open quake saken jag hade tankat för att försöka fördriva tiden lite, sen blinkade skärmen till för att aldrig gå igång igen, såg ut som om hela bilden var alldeles för långt åt vänster innan den dog, mer än vad jag hade kunnat ställa in på skärmen.

Det var då jag formaterade bort partitionen med linux och svor att jag inte skulle röra skiten på ett bra tag, när det börjar ha sönder hårdvara då har det gått en bra bit över gränsen.

Skrivet av Jeag:

Ser ingen anledning att byta till linux, allt för mycket krångel med terminaler och annat. Skulle inte rekomendera det för någon utom möjligtvis dom som inte har råd med ett ordentligt OS.

Vilket bör vara nungefär tre fjärdedelar av alla datoranvändare, om man tittar på piratkopieringen av Windows.

Medlem

Visar sig bara vara en rest från Linux-servern till spelet.
Servrarna behöver också anslutas till steam för att rapportera och det är just detta det här lilla programmet gör.

Detta läste jag på slashdot och jag tycker det verkar rimligt. Tycker det är lite synd för en Steam-satsning på fler plattformar hade smakat mumma.

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Trevligt. Playstation 3 använder OpenGL ES(OpenGL for Embedded Systems) och de flesta tillverkare utvecklar sina spel för Playstation 3. Det gör det säkert enklare för dom att porta spel till Linux som också använder OpenGL.

Stämmer delvis. Sony har ett GLES-lib man kan använda, men de har också ett eget API som ger betydligt bättre kontroll och prestanda. De flesta använder det senare och det gör att portning inte är fullt så rätframt.

Skulle dock gissa att det flesta företag har abstraherat hur renderarna funkar så att de enkelt kan skriva en ny för ett nytt API.

Kul med steam till fler platformar, ge oss för OSX nu också bara

Medlem

Ah gött.. om de börjar släppa fler spel till Linux så ska jag byta operativsystem ganska på en gång... Bara hårdvarutillverkarna satsar på drivrutiner till linux också då så man kan använda all kringutrustningen man har samlat på sig.

12
Skriv svar