Pkismen - Nu har det gått för långt

Medlem
Pkismen - Nu har det gått för långt

Ja, vart skall jag börja. Det började för några månader sedan när en bekant till mig blev knivhuggen vid Centralstationen i Göteborg. För er som inte kommer ihåg, en gammal artikel:

http://www.gt.se/nyheter/1.682140

Märk väl, 15-åringen som har blivit knivhuggen kallas i artikeln för Said, av oförklarliga skäl. Det finns säkert de personer därute som tänker:"Hmm, ännu ett slagsmål mellan våldsamma invandrare". Fel. Helt fel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=346272

I GP nämns pojken vid sitt riktiga namn, Sebastian, som både jag och hans vänner och familj kallar honom för. Det visar sig senare, med hjälp av övervakningskamerorna att det är en "invandrare" som stått för dådet, något som också Sebastian själv bekräftat.
Den fråga som spontant poppar upp i skallen är:

-Varför kallar de honom för Said, och inte för Samuel? Eller Set? Eller Sigurd? Eller Stefan? Eller Sten? Den frågan kan förmodligen bara Expressen själva svara på, men jag har min teori:

Det är dålig PR för vårt kraftigt idealiserade mångkulturella samhälle när en helt oskyldig 15-åring brutalt blir nedslagen och knivhuggen av en fyra år äldre, "invandrare". Istället för att presentera den fulla sanningen, väljer man att vilseleda människor.

Visst, jag är väl en dum korkad rasist jag med. "CRC, detta fall är ju en isolerad händelse, har du inget bättre för dig än att klaga på invandrare(ironiskt med tanke på att en av mina föräldrar själv är invandrare)?"

Sorgligt och skrämmande nog finns det fler exempel:

Nedhuggningen i Kungsträdgården för ett tag sedan:

http://www.city.se/Nyheter/1.692248

Här ser man tydligt på vilket sätt media jobbar. Här är samma bild, i tre olika format - Orginal, Expressen, SVD:

http://img403.imageshack.us/img403/1632/orgsvdexpjd8.jpg

Fler exempel:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1096313,00...

Vänta nu, Johanna? Visserligen framgår det av senare delar av artikeln att det givetvis inte är en Johanna - vilket man redan visste om man hängt med http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1015850,00... men det är uppenbarligen väldigt vanligt med svenska fingerade namn på "utländska" kriminella. Jag kan inte låta bli att fundera på ifall det omvända någonsin förekommer. Det låter jag vara osagt.

Vad är det då för slutsatser jag försöker komma fram till? Att alla invandrare är dumma och elaka? Att alla invandrare rånar och våldtar? Något jävla fel är det ju med mig eftersom jag överhuvudtaget bryr mig om det här, eller hur?
Nej, det jag ifrågasätter är varför våra medier censurerar oss från sanningen. Varför vilseleder de oss medvetet? Detta är något som har irriterat mig under en längre tid, men Sebastian-händelsen var droppen som fick bägaren att rinna över. Det var _oförklarligt_ korkat och bedrövligt gjort.
Tror folk på fullaste allvar att ojämlikheter och etniska/kulturella motsättningar någonsin skall försvinna eller motverkas genom att frånhålla och modifiera sanningen för folk?

En liten notis vid sidan av detta novelliknande inlägg, är att Aftonbladet, till dags datum, fortfarande inte dementerat sagoberättelsen om Jordkällaren:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,969985,00....

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14432812.asp

Tack för mig.

Medlem

ja, vad ska man säga, jag är inte förvånad iaf. det är samma sak som att man i statistiken räknar alla med permanent uppehållstillstånd som svenskar om de begår brott. när samma personer blir utsatta för brott räknas de som invandrare.

tyvärr kan man inte värja sig genom att undvika expressen och aftonbladet, då samma felaktigheter (lögner) dyker upp i svd och dn (om än inte lika frekvent).

man kan aldrig motivera lögn, oavsett hur obehaglig sanningen må vara.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Lite sjukt med jordkällarehistorien, har folk ingen skam i kroppen?


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

Jag har mina åsikter


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Än en gång stor anledning att sluta läsa skit, speciellt när man är så väl medveten om det. Läser ingen, tjänar ingen längre på att ljuga, men det är väl utopi...

Den där jordkällarhistorien har jag inte hört om rent av (hehe), men tycker helt klart att det var fel av kommunen att ordna en lägenhet sedan. Borde bannat de för vad de gjorde, istället. Bett de hitta lägenhet i någon annan kommun.

..Nåväl


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ja, vad ska man säga, jag är inte förvånad iaf. det är samma sak som att man i statistiken räknar alla med permanent uppehållstillstånd som svenskar om de begår brott. när samma personer blir utsatta för brott räknas de som invandrare.

WOW källa tack!


signatur

yolo

Medlem

hmm, skrev jag statistik. jag menar snarare vad som skrivs i tidningar.

den undersökning om brottslighet som göran persson begärde, på 90-talet, för att visa att invandrare inte är överrepresenterade offentliggjordes aldrig, då den visade motsatsen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jahapp?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

hmm, skrev jag statistik. jag menar snarare vad som skrivs i tidningar.

den undersökning om brottslighet som göran persson begärde, på 90-talet, för att visa att invandrare inte är överrepresenterade offentliggjordes aldrig, då den visade motsatsen.

det är välldigt konstigt, så fort det är nått som inte passar medias/politikers noll rasism idiologi, så kommer det inte fram :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

hmm, skrev jag statistik. jag menar snarare vad som skrivs i tidningar.

den undersökning om brottslighet som göran persson begärde, på 90-talet, för att visa att invandrare inte är överrepresenterade offentliggjordes aldrig, då den visade motsatsen.

Nåväl, det är är säkert så, det enda intressanta i det är dock varför det är så och där lär meningarna gå isär.


signatur

yolo

Medlem

det som är så sjukt, att massmedia har så otroligt stor makt över allt och alla*, och allt som krävs för att bli journalist och delta i att styra med denna makten är att gå ut dagis... verkar det som...

deras artiklar får inte ifrågasettas, ingen, inte ens polisen, får kräva att få reda på vem/vilka/vad som är deras källa osv...

en skönlitteratur och en aftonbladet/expressen har nog lika mycket sanningshalt i sig.

* lite mindre nu för tiden iochmed internet/forum, but still...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Fast jag tycker att tidningens källor ska vara hemliga likaväl som att tjallare som polisen har inte ska få sitt ansikte klistrat någonstans.

Däremot så bör tidningarna ägna sig mindre åt tablå försäljning och försöka sälja fakta.

tyvärr så gillar folk att läsa om smuts och skavller etc och eftersom det säljer så kommer inte tidingarna ändra sig den närmsta tiden.

Sen att massmedia har stor makt över folket är ingen nyhet eller speciellt förvånande.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

journalister kommer alltid att ljuga, även de som tror att de inte ljuger gör det. det viktiga är att läsarna lär sig att tänka på att det som står aldrig kan behandlas som en absolut sanning.

Skrivet av Vettig kille för 200 år sedan:

The advertisement is the most truthful part of a newspaper.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Vettig kille för 200 år sedan:

The advertisement is the most truthful part of a newspaper.

Absolut.

Apropå Aftonbladet och nyhetsvärde:

http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,1094696,00.h...

"Oförklarligt överfall".

*Skrattar hejdlöst och vrider mig*

Medlem

Vi censureras för vårt eget bästa!


signatur
Medlem

Hela grejen med att invandrare gör mer brott kan väl bero på klimatet de flesta möts av i samhället, och sen så är det väl inte så många som flyttar hit av fri vilja?
Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.
Sånt här är väldigt svårt att diskutera då det är lätt att man blir kallad rasist och främlingsfientlighet om man tar fram sin åsikt på ett oplanerat sätt.

Tidningar säljs ju i ett vinstsyfte också, det är självklart då att man skriver bara massa crap som folk vill läsa om, och det är oftast därför lokala tidningar (i mitt fall blir det Tidningen Ångermanland, för er som bor i det området vet ni säkert vad det är för tidning) som kan skriva mest sanningsenligt då folket häromkring stödjer såklart tidningen + att det är svårt att få en annan dagstidning


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.

Okej, det visste jag inte, tack för att du upplyste mig med den siffran
JA när man ser såna där siffror är det ganska lätt att tappa hoppet, vet faktiskt inte alls vad jag ska skriva


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

journalister kommer alltid att ljuga, även de som tror att de inte ljuger gör det. det viktiga är att läsarna lär sig att tänka på att det som står aldrig kan behandlas som en absolut sanning.

Skrivet av Vettig kille för 200 år sedan:

The advertisement is the most truthful part of a newspaper.

Låt mig vara lite cynisk.

Tidnings media har funnits sen fan vet och om läsare fortfarande tror på allt som sägs i tidningen så låt mig betvivla att det någonsin kommer ske .

vad som är skillnaden idag är att nu finns inte bara tidingar som kan ljuga ihop eller skriva rena fakta fel.

Nu har du internet som är utmärkt källa för disinformation.

-End Cynism-


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.

Jasså?

Saxat från nämnda undersökning:

Citat:

Det finns många studier som visar att utrikes födda som grupp har sämre
sociala förutsättningar och en sämre social situation än genomsnittssvensken.
Det gäller till exempel utbildning, arbete, inkomst boende samt fysisk
och psykisk hälsa. Dessa faktorer påverkar generellt risken för brottslighet.
Som framgår av studien har Brå i ett avsnitt redovisat hur resultaten påverkas
om man genom standardisering ?likställer? alla grupperna i studien
med avseende på utbildning och förvärvsinkomst (samt ålder och kön). Det
visar sig då att skillnaderna i andelen som är registrerade för brott i de olika
grupperna minskar något. Särskilt faktorn förvärvsinkomst tycks vara av
betydelse. Det är heller inte otänkbart att en ytterligare analys av skillnader
i levnadsbetingelser skulle ge ytterligare ?förklaringar? till de utrikes föddas
överrisker att vara registrerade för brott.

De säger att skillnaderna minskar när man försökt likställa sociala faktorer och att det hade gått att undersöka detta ytterligare. Således är resultatet inkomplett och absolut inte klarställt.
I o m att man ser att inräknandet av sociala skillnader gör att skillnaden på invandrare/svenskar minskar, kan man anta att skillnaderna hade minskat ännu mer om man undersökt den socioekomiska faktorn ingående.
Vidare;
Det är inte lätt att dra en jämförelse i undersökningen om skillnaden mellan andel misstänkta / dömda, men jag vet att fler misstänkta invandrare än svenskar döms (kan tyvärr inte relatera till ngn undersökning nu).
Tittar man närmare på statsapparaten, kan man ställa frågan om det inte även är så att poliseroftare griper invandrare än svenskar i liknade situationer och om kanske t o m svenskar i större utsträckning anmäler invandrare än vad de anmäler svenskar.
Det finns fler frågetecken och tills man utrett allt detta anser jag att man inte kan dra några speciella slutsatser alls om skillnaderna man ser i statistiken.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.

ah, men en kuslig grej nu bara.
om nån skulle säga:
"men om vi tar in mindre invandrare så skulle vi få mindre brott"
så betraktas man som rassist, även att han/hon skulle ha statestiken i ryggen. eller har jag fel?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.

ah, men en kuslig grej nu bara.
om nån skulle säga:
"men om vi tar in mindre invandrare så skulle vi få mindre brott"
så betraktas man som rassist, även att han/hon skulle ha statestiken i ryggen. eller har jag fel?

Att bara sluta ta in folk behöver inte alltid betyda att det blir mindre brott, jag tror att med hjälp av bättre möjligheter för folk utan svensk bakgrund skulle kunna göra så att alla får jobb till sist, mer folk = mer som köper mat, och då blir det mer pengar och så kan man anställa en till anställd t.ex

Och även våldet förstör ganska många möjligheter till kontakt, och mobbning från båda sidor.
Nej du behöver inte vara en rasist bara för att du vill sluta ta in folk, det skulle kunna vara en möjlighet för att faktiskt få stopp på ökningen (men det betyder inte att det blir en minskning på en gång.

Tror vi har mycket att skylla på regeringen och deras omöjlighet att kunna integrera folk.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Du har inte fel IceMan. Om någon viftar med Svenska flaggan betraktas man ju av många som rasist.
Men det här med att "30% av brotten som begås begås av invandrare".. Hur många procent av befolkningen är invandrare då? Man borde väl istället jämföra hur många procent av invandrarna som begår brott jämfört med den inhemska befolkningen.

Jag tror seriöst att invandrare begår fler brott än den inhemska befolkningen. Det beror antagligen inte på att de är kurder och syrianer och är sämre än oss utan på den missanpassning som finns. När jag blir irriterad på invandrare som slåss och liknande i närheten så blir jag inte sur för att de är mörka utan för att de begår brotten. Men ändå blir man klassad som rasist om man säger något om det.
Jag tror seriöst att Sverige har blivit mindre tryggt och det mycket pga invandringen. Ändå så tror jag inte att invandrarna är sämre utan dem passar inte alltid in bara. Man måste kunna säkerställa en trygg uppväxt och en bra blandning istället för att ta in alldeles för många och samla de på samma ställe.

Som ett konstigt avslut på ett konstigt inlägg så vill jag säga, antingen bör vi ta in färre invandrare eller så måste vi lära oss hur man ska ge dem en så bra uppväxt och trygg miljö som möjligt så att det inte går att skilja på den inhemska och den invandrande befolkningen förutom när det gäller utseende.

Inaktiv

aftonbladet aftonbladet expressen expressen osv osv

edit: btw.. förklara vilka ni menar när ni säger "invandrare" gärna..
menar ni människor som är födda i sverige? eller folk som faktiskt invandrat? eller att dom har invandrare i minst en generation bakåt? framåt? uppochner?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Riktigt bra skrivet blomkruka faktiskt Jag håller med på det mesta faktiskt, ja allt handlar oftast om att kunna integrera folk på ett bra sätt så vi slipper ha ännu en laserman som går runt och hetsar folk till att hata, det behövs mer kärlek i denna världen.
Men man ska verkligen inte tro att det bara är vi svennar som hatar, det är ömsesidigt ganska ofta :('

Edit: Jag refererar till de som kommit ganska nyligen, förstagenerations invandrarna och likt många andra så tar jag i majoritet bara de som är mörkhyade, istället för att använda andra ord.
Skulle kanske klargjort det


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

döbringer: jag är inte säker på att vi pratar om samma rapport, jag refererade till den som kom ut 96/97, den nyare har jag inte läst. hur som helst ska jag sova nu, men jag återkommer i morgon


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag väljer att inte lägga mig i för jag skulle med säkerhet bli misstagen för rasist.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Greger:

Vad jag har förstått så är dem flesta faktiskt flyktingar och valde inte sverige, första bästa var det som bestämde var flytten gick.

senast jag hörde officiella siffror sa de att 30% är flyktingar.

Skrivet av Greger:

Sen så är det att det är mindre brott som är majoriteten av invandrarnas brottstatistik, grövre brott är ju oftast gjorda av oss eller internationella ligor.

jaha? enligt brå:s undersökning är invandrare överrepresenterade inom samtliga kategorier. de är dessutom ännu mer överrepresenterade när det gäller grova brott som våldtäkt, mord, dråp etc. enligt samma undersökning går detta inte på något sätt att härröra till deras socioekonomiska status.

källa har jag ingen i handen, googla "Invandrares och invandrares barns brottslighet" så finns det säkert en miljon referat.

ah, men en kuslig grej nu bara.
om nån skulle säga:
"men om vi tar in mindre invandrare så skulle vi få mindre brott"
så betraktas man som rassist, även att han/hon skulle ha statestiken i ryggen. eller har jag fel?

Skitsnack däremot skulle man ifrågasätta hur du kommit till den slutsatsen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

aftonbladet aftonbladet expressen expressen osv osv

edit: btw.. förklara vilka ni menar när ni säger "invandrare" gärna..
menar ni människor som är födda i sverige? eller folk som faktiskt invandrat? eller att dom har invandrare i minst en generation bakåt? framåt? uppochner?

In the eye of the beholder... Det finns ingen ensam definition på ordet invandrare. Tror faktiskt att du förstår vad som menas, men väljer att spela djävulens advokat, som vanligt...

12
Skriv svar