Andra dimensioner...

Inaktiv
Andra dimensioner...

Tror ni på andra dimensioner? En gång på morgonen när jag var ute och promenerade på stan så var allt helt dött. Ingen människa någonstans! Det var jättekusligt. Sen gick jag in i en byggnad, och helt plötsligt fanns det jättemånga senila gubbar där.

Det kändes som om jag under den folktomma perioden gick genom en annan dimension. Ungefär som i Stargate SG-1 när nån gick igenom en kvantospegel och kom till en annan dimension. Där var många saker likadana, fast det fanns skillnader. Tex att Samantha Carter från den dimensionen hade jätteful frisyr. Usch!!!!!!

Kanske jag kom till en dimension där det var förbjudet att vistas på gatan tidigt på morgonen?

En annan gång så var jag lite yr och det kändes som om jag hade en banan inborrad i örat. Det var också som en annan dimension.

MFC
Medlem

ehm, ja det finns nog mycket vi inte känner till. Om det är frågan om andra dimensioner låter jag vara osagt, dock påstår en del att "deja vu"-känslor har att göra med att man under en kort period besöker en annan dimension där en händelse upprepar sig


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Min Fysiklärare påstod, när jag frågade honom för några veckor sen om ämnet, att man teoretiskt beräknat att det kan finnas upp till 36 dimensioner, och att vi känner till 4 av dom.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Det finns ett film på youtube där han går igenom 10 dimensioner. http://www.youtube.com/watch?v=2u4CFTZtcXE

Som SkarZnik sa så är vi bara säkra på 4.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

SuperTanks länk förklarar allt, men se den gärna fler gånger för att förstå den!

Medlem

Dehär med massvis med dimensioner är, så vitt jag vet (och jag vet fan inte mycket) en konsekvens av nått med strängteorin, det måste helt enkelt finnas en jävla massa extra dimensioner, som man inte hittat, för att den förklaringen ska funka. Nu har jag ingen aning om varför det behövs så många då min kunskap sträcker sig till ett par dokumentärer som naturligtvis gjorde det hela till populärvetenskap och piffa upp allt.

Jag har senare läst en artikel i illustrerad vetenskap att det fanns nån annan teori, inte strängteorin, som skulle hjälpa att förklara alla knäppa grejor som händer på micronivå utan en massa dimensioner och som även skulle kunna testas. Nu vet jag inte hur det gick med dom testen och illvet håller inte alltid 100% kvalitet så man vetefan.

Hur som helst så går det över nästan allas huven, ingen fattar ett shit helt enkelt.

Edit: vet inte riktigt om vi snackar samma dimensioner, om det är alternativa "universum" altså, i en dimension har du knutit skorna men i den andra så har du inte det, tror jag kan finnas. Läste nånstans att flera dimensioner måste finnas för att lösa shrödingers katt tjaffset, altså i ena dimensionen så dör katten medan den överlever i en annan.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

ehmm... bara för att en katt överlever eller dör i våran värld MÅSTE det väl inte finnas en annan dimension/värld där den gör tvärtom?...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

I en annan dimension skrev jag ett vettigt inlägg i den här tråden...


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av SkarZnik:

Min Fysiklärare påstod, när jag frågade honom för några veckor sen om ämnet, att man teoretiskt beräknat att det kan finnas upp till 36 dimensioner, och att vi känner till 4 av dom.

varför bara 36? kan vi inte ha ett oändligt antal dimensioner?


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Mja alltså man måste skilja på begreppen. Dom där 36 dimensionerna man har hört talas om är inte samma sak som alternativa universum aka "dimensioner".

Inaktiv

Frågan är väl om man tror på påskharen, dimensioner verkar det ju finnas gott om, hrhr.

Medlem

Köp en ps3a, kutaragi påstod i all hype att man skulle kunna spela spel i 4d på ps3an.

Medlem
Skrivet av Werzion:

ehmm... bara för att en katt överlever eller dör i våran värld MÅSTE det väl inte finnas en annan dimension/värld där den gör tvärtom?...

Gled in på wikipedia för att kolla lite och hittade detta

Citat:

In the many-worlds interpretation of quantum mechanics, which does not single out observation as a special process, both states persist, but are decoherent from each other. If states are decoherent, there is no effective communication or interaction between them. When an observer opens the box, he becomes entangled with the cat, so observer-states corresponding to the cat being alive and dead are formed, and each can have no interaction with the other. The same mechanism of quantum decoherence is also important for the interpretation in terms of Consistent Histories. Only the "dead cat" or "alive cat" can be a part of a consistent history in this interpretation.

In other words, when the box is opened, the universe (or at least the part of the universe containing the observer and cat) is split into two separate universes, one containing an observer looking at a box with a dead cat, one containing an observer looking at a box with a live cat.

Jag läste dock först om det i "Shrödinger's Cat Trilogy" av Robert Anton Wilson, boken hade förövrigt ganska lite med just Shrödingers Katt att göra, handlade bara om tre separata dimensioner.

Så vitt jag vet kan man kan inte applicera kvanttjaffs på makronivå, altså skulle inte detta experiment fungera i praktiken, det är bara "in theory".


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag tror enligt strängteorin att 10:e dimensionen representerar oändlighet.. eller var det 11:e?
Det fanns en lätt lekmansförklaring om multipla dimensioner i FZ's WTF för ett tag sen.. leta upp den.

Medlem

Tycker det är riktigt intressant, om jag hade tid hade jag fördjupat mig mer i det. Efter att ha läst/hört en del av det så inser man snart hur liten människan är och hur lite vi kan åstakomma.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ptja, det är väl ändå relativt. Att vi har gjort så mycket som vi gjort är ganska najs.. och det är ändå på jävligt kort tid.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

1
Skriv svar