Fråga om socialbidrag (försörjningsstöd)

Inaktiv
Fråga om socialbidrag (försörjningsstöd)

Funderar på att skaffa lägenhet men undrar lite om socialbidrag. Jag har en timanställning, utöver min praktik jag har via min kommun, dock så jobbar jag inte så mycket den här månaden. Min praktik går ut 15 juni och efter det har jag jobb ifrån 2 juli tills september nån gång. Har hittills inge jobb inplanerat halva juni.

Frågan är, eftersom jag inte får så mycket pengar i juli förutom lite från min praktik och jobb några dagar i juni så undrar jag om jag har rätt till socialbidrag i juli? Just nu funderar jag på att skriva på för en lägenhet (har råd att betala i juni) och sen söka bidrag för juli men vet inte riktigt mina rättigheter och om jag kan hoppas på bidrag. Jag vill inte prata med soc innan jag skrivit på för lägenheten då jag inte vill att dom ska säga att jag ska bo kvar hemma. Tänkte om jag har nån slags rätt till pengar om jag har en lägenhet men om jag inte skulla klara av att betala en månad. OBS! Jag är inte säker på om jag kan betala i juli eller inte men om jag inte skulle klara av ställer jag frågan.

Medlem

intresan fråga.

själv när jag var arbetslös, och jag och min tjej som med vart det bodde själva i en läghet, och levde endast på min a kassa på 4800kr mån, så tjänade jag för mycket för att få hyre-bidrag. hel skumt :S

så det verkar vara stenhårda regler. :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Soc kommer säga så här:

Varför skrev du kontrakt om du inte har råd med lägenhet?

Sen får du inte ett öre.

Försörjningstöd är för folk som behöver det, och du är inte en av dom.


signatur
Medlem

Det där är behovs anpassat så kan o kan de handlar om vad du har för räkningar samt du kommer få mycket jobbiga frågor kan du hålla undan med att du har precis skaffat dig en lägenhet är väl den stora fråga.

DOm kommer ifrågasätta det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Utan att veta så mycket om din situation, tolkar jag det som att du kan antingen bo kvar hos dina föräldrar, sysslolös, eller skaffa lägemhet och sen chansa på att gå till soc. Du får nog överväga att be dina föräldrar slänga ut dej, sen kan du gå till soc. Är du 18+ har inte dina föräldrar några krav på att försörja dej och du har f ö rätt till bidrag oavsett hur du bor. Frågan är, vill du verkligen leva så? Det ser ju inte så bra ut inför framtida anställningsintervjuer t ex. En kurs på högskolan, vadsomhelst som du kan komma in på nu, vore att rekommendera. Sabba inte för dej själv nu.


signatur

yolo

Medlem

Man behöver väl knappast avslöja att man levde på socialbidrag under en månad, på varken arbetsintervjuer eller för någon annan.
Information om sådant är dessutom sekretessbelagt om jag inte minns fel.

Dessutom sträcker sig föräldrarnas försörjningskrav till barnet gått ut gymnasieskolan.


signatur
Medlem

när jag var runt 19 så blev jag erbjuden en lägenhet i en annan kommun, jag tog den eftersom jag inte orkade leva hemma längre, gick till soc och bad om hjälp. De ville veta det mesta av mig och bad mig visa vilka jobb jag sökte. De ville även att jag skulle vara med i en av deras ungdomsprojekt där de hjälpte ungdomar till praktikplatser, vilket kunde leda till jobb.
Vilket det gjorde ganska snabbt för mig, tog ca 3 månader så hade jag praktik, därefter tog det ett halvår så hade jag en provanställning och ytterligare 6 månader så hade jag fast anställning.
Sedan praktiken för ganska exakt 9 år sen har jag funnit mitt yrke och haft fast jobb praktiskt taget hela tiden, var en period för runt 4 år sen som jag var utan jobb i ett halvår, gick även då till soc och bad om hjälp för en månad eftersom det strulade med a-kassan.

Så jag kan varmt rekommendera
Nä men klarar man sig utan är det såklart bättre, men har man ett verkligt behov så är det bra att de finns. Att jag råkade hamna i ett projekt var ju ett plus, men tror inte det är speciellt vanligt.
Jag kan även tänka mig att reglerna är hårdare idag än då, så det kanske inte är garanterat att de kommer att stödja dig på samma sätt som de gjorde med mig. Det här varierar säkert kommuner emellan också.


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Utan att veta så mycket om din situation, tolkar jag det som att du kan antingen bo kvar hos dina föräldrar, sysslolös, eller skaffa lägemhet och sen chansa på att gå till soc. Du får nog överväga att be dina föräldrar slänga ut dej, sen kan du gå till soc. Är du 18+ har inte dina föräldrar några krav på att försörja dej och du har f ö rätt till bidrag oavsett hur du bor. Frågan är, vill du verkligen leva så? Det ser ju inte så bra ut inför framtida anställningsintervjuer t ex. En kurs på högskolan, vadsomhelst som du kan komma in på nu, vore att rekommendera. Sabba inte för dej själv nu.

Kan bo hos min morsa, vill dock inte då hon ska flytta och köpa hus med en gubbe hon känt i 6 månader. Är 20 år (om några dagar) och har praktikplats blandat med en timanställning.

Medlem
Skrivet av vital:
Skrivet av Döbringer:

Utan att veta så mycket om din situation, tolkar jag det som att du kan antingen bo kvar hos dina föräldrar, sysslolös, eller skaffa lägemhet och sen chansa på att gå till soc. Du får nog överväga att be dina föräldrar slänga ut dej, sen kan du gå till soc. Är du 18+ har inte dina föräldrar några krav på att försörja dej och du har f ö rätt till bidrag oavsett hur du bor. Frågan är, vill du verkligen leva så? Det ser ju inte så bra ut inför framtida anställningsintervjuer t ex. En kurs på högskolan, vadsomhelst som du kan komma in på nu, vore att rekommendera. Sabba inte för dej själv nu.

Kan bo hos min morsa, vill dock inte då hon ska flytta och köpa hus med en gubbe hon känt i 6 månader. Är 20 år (om några dagar) och har praktikplats blandat med en timanställning.

Okidoki det verkar onekligen vara en sugig situation
Men frågar du mej så är en kurs på högskolan bättre än soc, försök hitta nåt som verkar kul, så får du lite pengar + tid att bestämma vad du vill göra / söka jobb...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Man behöver väl knappast avslöja att man levde på socialbidrag under en månad, på varken arbetsintervjuer eller för någon annan.
Information om sådant är dessutom sekretessbelagt om jag inte minns fel.

Det där är jag ytterst tveksam till. Att vara oärlig på en anställningsintervju är inte särskilt smart, det leder sällan till arbete.

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men jag har hört berättelser om folk som fått förklara vissa tidspunkter, som sagt att de varit och rest jorden runt när de i själva verket levt på A-kassa/socialbidrag. Det har i sin tur kostat dem anställning då arbetsgivaren i det aktuella fallet bedömt det som oärligt. Social kompetens är oerhört underskattat ute i dagens arbetsliv, IMO.

Medlem

Räkna inte med något socialbidrag. Jag förstår inte varför du vill skaffa eget boende om du inte tror du kan betala för det? Jag vill inte betala din hyra - skaffa ett ordentligt jobb först.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

CastorFiber, bor ni inte i samma kommun behöver du inte oroa dej.
Men ja, vital, soc bör vara något till för folk som inte kan hjälpa att de behöver det. Har du andra alternativ ska du ta dom.


signatur

yolo

Inaktiv

Tycker som de flesta andra här att det nog vore rätt dumt om du strävade efter bidrag. Jag skulle inte känna mig glad över att ha det i mitt register...
Det du kan göra, om du nu inte tjänar så värst mycket i år, är att söka bostadsbidrag om du nu ska skaffa lägnehet så blir det iallafall något billigare
Sommarkurser och dylikt är även möjligt

Lycka till!

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Räkna inte med något socialbidrag. Jag förstår inte varför du vill skaffa eget boende om du inte tror du kan betala för det? Jag vill inte betala din hyra - skaffa ett ordentligt jobb först.

Jag pratar om en månads hjälp sen har jag jobb så jag klarar mig.

Och jag kan säga dig att jag betalar också skatt, lika som du och har gjort de i typ 10 månader (ungefär sen jag slutade gymnasiet).

Alltså visst skulle jag kunna vänta nån månad tills jag har råd men lägenheten jag vill ha är ledig nu och de brukar inte komma upp lägenheter där ofta. Och jag vill hemifrån, för de första för att jag är 20 och, som jag skrev tidigare, morsan ska sälja huset och köpa nytt med nån gubbe jag knappt känner och hon känt i 6 månader och vill slippa bo med dom (morsan har för övrigt blivit så konstig sen hon träffa han).

Medlem

Gäller det bara en månad ska du nog kunna få låna lite till hyran/räkningar den månaden. Ring och be om att få komma och prata med soc eller nåt, förklara din situation.


signatur

yolo

Inaktiv

Alltså om du inte vet att du inte har fast jobb mer än till september så ska du ju inte skaffa lägenhet, det är mer att betala än bara hyran med mat osv. Känns jävligt oansvarigt om jag ska vara ärlig att skaffa en lägenhet utan att ha råd med det.

Vad säger snubben som du ska hyra lägenheten av om att du inte har jobb mer än till september. För när jag skaffade min lägenhet så fick min farsa gå i borgen för mig eftersom jag bara var 19 vid tillfället. Kanske hårdare hyresvärd vad vet jag.

Jag har en polare som går på soc och dom är stenhårda, det är inte värt att gå på soc en månad. Kolla om du inte kan låna av din kära mor istället

Lycka till


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem
Skrivet av vital:

Jag pratar om en månads hjälp sen har jag jobb så jag klarar mig.

Och jag kan säga dig att jag betalar också skatt, lika som du och har gjort de i typ 10 månader (ungefär sen jag slutade gymnasiet).

Nej, min vän. Procentuellt per månad kanske vi betalar ungefär samma med 30 % av ingenting är...? Jag har betalat skatt längre än du har pluggat.

Jag menade dock inte att jag personligen skulle få betala ditt bidrag, jag menade som "skattebetalare" i allmänhet vill man inte se någon som fuskar eller utnyttjar systemet för egen vinning.

EDIT: Jag menar inte att du fuskar men jag tycker inte det är ok att man planerar in socialbidrag i sin ekonomi, speciellt inte när man är så ung som du...

Jag tror dock att du kan få låna pengar av socialen men det är först efter att du sålt onödiga prylar du äger... typ bil, om du inte har barn. Be dina föräldrar om pengar, låna av släkt och vänner?

Om jag var dig skulle jag be en kompis eller två att flytta med över sommaren, om de bor hemma nu kanske det kan vara tufft att "öva" lite över sommaren...

Har du lyckats hitta någon som vill hyra ut en lägenhet då? Om inte kanske problemet inte kommer att uppstå...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag avråder dig ifrån att skriva på en lägenhet och lita på att socialen hjälper dig 1mån.
Även om du är berättigad så tar det tid att få ut pengarna, jag tror iofs inte att du kommer få något bidrag.

Bo kvar hos morsan din och flytta när du har en stabilare ekonomi.

Medlem

Kommer verkligen ditt hyresbolag låta dig skriva på ett kontrakt när du kan visa upp årsinkomst på några tusen? Tvivlar jag på om det inte är nån liten privat lirare. Ljuga för hyresbolaget är en Dålig Idé då det kommer följa dig en tid framöver. Soc lär knappast ge dig pengar till hyra om du kan bo hemma hos din mor istället, utan säga åt dig att säga upp lägenheten och så får skulden till hyresbolaget gå till reglering. Sammanfattningsvis: Dålig idé. Dessutom är systemet är till för dom som ligger risigt till och det gör knappast du.

1
Skriv svar