Medlem
Hårda ord

Något jag har börjat störa mig på i allt ökande grad på senare tid är antalet förolämpningar som nästan slentrianmässigt bollas mellan folk som diskuterar saker på olika forum (detta och andra).

Folk som inte har samma åsikt som dig stämplas snabbt som "idiot", eller ännu värre saker, gärna med en vass ironisk knorr.

Rent retoriskt är detta självmord, du kommer aldrig att övertyga någon genom att förolämpa personen i fråga. Jag märker själv hur låst jag blir vid min egen ståndpunkt när jag får liknande saker slängda i ansiktet.

Detta förvandlar dialogen till någon sorts monolog istället, och därmed blir det hela rätt ointressant.

Är det någon annan som tänkt på det här? Är det jag som är för svenskt konflikträdd för att ens försöka diskutera saker på internet? Är det ens ett problem?

Utgår alla utifrån att ens egen åsikt alltid är rätt, och ofelbar? Och vad är då vitsen att presentera din åsikt om du inte förmår att framföra den på ett attraktivt sätt?

Och för övrigt: klart jag har rätt. internet är rått och elakt, och alla som inte håller med mig är fula, dumma och har undermålig intimhygien

Inaktiv
Medlem

finns väl egentligen två olika sorter. dels de som inte har något att alls att tillföra och helt enkelt spottar ur sig något oförskämt för att det är "kul". dels finns det dem som använder oförskämdheter som argument, och för att provocera fram en reaktion. de förra kommer vi aldrig bli av med. de senare har iaf potential att lära sig lite hyfs...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Det är inget nytt. Politiker och diverse religösa grupper för att ta några exempel har hållit på så här väldigt länge.

Medlem

Detta är väl inget direkt nytt fenomen på internet? ;P Vissa människor får inte hävda sig i sina sociala gäng så det måste ju ta vägen någonstans hehe

Medlem

Frågar du mej är internetforum det sämsta sättet att dikutera på:
* Det är lätt att bli missförstådd via skrift, man kan snabbt skriva ett inlägg utan att läsa igenom det noga vilket leder till ännu fler missförstånd.
* Att vara anonym gör att det är lätt att spotta ur sej skit man aldrig skulle säga annars.
* Man har tid att googla fram ett svar utan att man egentligen vet vafan man snackar om.
* Man kan ignorera någons argument eller ett helt inlägg och bara bemöta det man vill.
* Man kan som sista utväg lämna tråden, lämna forumet om man så vill. Anonymitet + ansvarsfrihet tar fram det sämsta ut människor.
Samtidigt är det så lättillgängligt så folk kan inte låta bli forum.


signatur

yolo

Medlem

Håller tyvärr med lave och så länge beteendet accepteras av andra forumpostare så blir det ingen förbättring.

Jag säger till om jag tycker någon slänger ut sig något korkat mot mig som person och jag är heller inte rädd att trycka på anmäl knappen om någon skriver nått som inte passar enligt forum reglerna.

vet själv att det är oerhärt lätt att kalla någon si eller så på ett forum där man inte behöver stå tll svars för sitt beteende.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

anonymiteten kan ju också vara en fördel, då den kan bidra till att folk är mer ärliga, och inte låter sig styras så mycket av politisk korrekthet.

även att diskutera saker skriftligt har sina fördelar, exempelvis att diskussionen handlar mer om argument än om vem som är skickligast på att ord-fäktas.

båda ovanstående kan självklart missbrukas, vilket man ser exempel på i nästan alla längre trådar. å andra sidan har jag aldrig sett en debatt på tv som varit i närheten av saklig, det handlar till 99% om vem som presenterar sin åsikt snyggast.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

En fördel jag kan komma på med skriftlig debatt är att man inte kan avbryta nån, vilket jag gång på gång ser politiker, journalister osv göra i t.ex tv-debatter och är något som irriterar mig så in i det grövsta.

Sen håller jag bara delvis med Döbringer på hans 1:a punkt, när man skriver skriftliga inlägg har man möjligheten att tänka efter ordentligt innan man skickar iväg inlägget, man har inte lika lång betänketid vid muntliga debatter. Om man bara snabbt krafsar ner nåt och skickar ivägt det och sen blir missförståd pga slarv får man skylla sig själv.

OT: Är alltid tråkigt när nån ska börja med skällsord och personliga påhopp, vare sig det är skriftligt eller verbalt och tillför somsagt ingenting till debatten utan tar bara fokus från ämnet.

Själv tror jag att jag lyckats hålla mig borta från det, kanske har slunkit ur nåt dumt nån enstaka gång, isåfall ber jag om ursäkt


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Själv tror jag att jag lyckats hålla mig borta från det, kanske har slunkit ur nåt dumt nån enstaka gång, isåfall ber jag om ursäkt

skulle våga satsa en slant på att alla här lyckats med den bedriften minst en gång


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Rissan:

Själv tror jag att jag lyckats hålla mig borta från det, kanske har slunkit ur nåt dumt nån enstaka gång, isåfall ber jag om ursäkt

skulle våga satsa en slant på att alla här lyckats med den bedriften minst en gång

Hehe så sant så


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Jag säger till om jag tycker någon slänger ut sig något korkat mot mig som person och jag är heller inte rädd att trycka på anmäl knappen om någon skriver nått som inte passar enligt forum reglerna.

Helt rätt att göra, så får man sparka folk i baken.

Nej men ärligt, håller med att attityden hos vissa är väldigt dålig bara för de är anonyma.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

asså.. aftonhoran å gänget har ju det senaste börjat jiddra om det här med "internethatet", som om det är något nytt..
det är ju bara 40-åringarna som vaknar upp och luktar på kaffet liksom
forumjargongen har gått så här läääänge.. och "klimatet" är bara att vänja sig vid.. på internetforum argumenterar man med överdrivna medel för att få sin poäng genom, annars försvinner den i mängden. man kan bara förmedla sitt budskap genom den text man skriver, inga retoriska kroppstecken eller höjd röst fungerar på internet.

jag ser inget problem med det, men jag kan förstå att folk som är nybörjare ang forummentaliteten inte förstår vad fan det är för fel på folk
get used to it, det kommer inte ändras, säger jag


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Ni tar den här forumgrejen på alldeles för stor allvar nästan som om ni inte är nöjda med det liv ni lever just nu och hänger här för att få bekräftelse, ungefär som han som startade tråden.
Jag ser det så här, detta är allmänt prat då kan man slänga ur sig lite vad som helst. Nästan synd att man blir bannad pga skällsord och påhopp

Inaktiv

abz: Jag gillar också forum som t.ex. RPG Codex med "no bans, anything goes"-regler, men FZ är inte den sortens forum. Passar det inte så finns det andra ställen att hänga på.

Inaktiv

Jag säger bara hur jag ser det, har vart på fz sens allt var svart och rött på quake tiden så jag kommer nog fortsätta va här ett tag till men det är sant som du säger det är inte den sortens forum tyvär

Inaktiv

skulle inte passa alls..
därmed inte sagt att vissa är lite överkänsliga ibland


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

bah, politisk korrekthet är överskattat
Att argumentera på internet gör det mycket lättare för alla att höras, i en vanlig diskussion så kan det bli svårt för folk att kunna få fram sin åsikt utan att behöva skrika och verka som en idiot.
Grejen är att man får verka civiliserad och använda common sense, vilket vissa ibland verkar ha gett upp.

Edit: Men en stor nackdel är att man inte kan ironisera lika lätt, eller vara satirisk då all text ser likadan ut (iallfall för oss på det här forumet) och ens kroppsspråk och ansiktsuttryck gör det mycket svårare att få det att låta resonabelt.

Sen om man stavar som en kråka så brukar man oftast idiotförklaras, även fast man har något vettigt att säga då text är det enda sättet för oss att uttrycka oss på här.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag vet inte om jag tycker att "den hårda stämmningen" har ökat men jag förstår vad du menar...

Folk som är otrevliga eller hotfulla bara för att de kan vara det får förmodligen inte tillräckligt med uppmärksamhet i lekskolan och det bästa man kan göra är att ignorera dem.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

ibland ballar det ur på forum, med eller utan avsikt men i slutändan är alla lika värdelösa i ett forum så varför anstränga sig


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

word

det är lätt å sitta här å ba "folk som är otrevliga och hotfulla [insert påhittad anledning]" när hela inlägget i sig är ganska hotfullt och otrevligt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar