Socialdemokraterna presenterar spelpolitik

Robot
Socialdemokraterna presenterar spelpolitik
Medlem
Socialdemokraterna presenterar spelpolitik

Det var som tusan:)

Medlem

Är det redan valdags?
Låter som rent valfläsk i bästa variant. :\


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Bra att om vi skulle börja investera i spelindustrin, vi har ju redan en del företag som gjort flera bra spel ( vissa är ju förstås uppköpta men ändå ), då skulle vi kanske få en redig spelindustri här i Sverige:)


signatur

"Bättre sent än aldrig"

Medlem

Hurra för kommunismen..?


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Typiskt populistiskt utspel som är tänkt att locka de rekordmånga förstagångsväljarna 2010 (som oftast inte har några andra intressen än internet, dator- eller tv-spel). Hade de genuint brytt sig kanske de skulle intresserat sig INNAN spelbranschen blev vad den är? Vem som helst med lite förnuft innanför pannbenet hade redan för 10-20 år sedan kunnat förutse att spelbranschen skulle växa ikapp tradionella mediabranscher som musik och filmindustrin.

Det här påminner om sossarnas lismande inställsamhet inför "det svenska musikundret" för nåt decennium sedan.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av AkirA:

Är det redan valdags?
Låter som rent valfläsk i bästa variant. :\

Bästa ogenomtänkta variant :E skönt att hr. Thente visar prov på insikt i.a.f.

Inaktiv
Skrivet av Lootskin:

Hurra för kommunismen..?

Eh?

Inaktiv

Det heter datorspel, inte dataspel. =P

Lootskin: Kravla tillbaks in under stenen du kom från...


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

jadu vad ska man säga " tror inte alls på detta. En massa demokrater lovar en massa sen kan dom helt plötsligt ändra på sig i första sekund när dom har vunnit valet. Men den som lever får se vad som sker mer med detta.

Inaktiv

Ojojoj, valfläsk. Bra att (S) lägger sitt krut på en så "viktig" fråga nu i ekonomiska orostider...

Inaktiv

Svenska 'spelundret' har väl alltid varit ett litet flumigt uttryck.
Det mesta kan summeras med DI/DICE.

Sen Avalanche/Grin/Massive/Paradox/Starbreeze ... är väl typ de stora. Åk till nästan vilket land som helst så hittar man fler och bättre vilkor.

Som programmerare måste man nästan arbeta grattis ibland pga. så högt skattetryck. Så det känns väldigt motiverande att bo i Sverige och offra sig för andra jämt. ;P Vad som behövs rent allmänt är bättre vilkor för företagarna och inte en massa flumiga uttryck som inte har någon direkt verklighets faktor. Dvs. inget mer speciellt med svensk spelindustri jämfört med något annat lands. Finns alltid de bra uttvecklarna och de dåliga.

Medlem

Jag tipsade om det här tidigt igår, men såg FZ crew detta innan mig? ;/
Eller fick man inget tack

Hur som helst, positivt att de uppmärksammar det här.

Medlem

Vill man hjälpa företag har mindre skatt och avgifter alltid varit det självklara sättet. För alla utom sossarna (vänster vill inte hjälpa privata företag).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

De pratar om att exporten på spel ska stärkas, men visst är det så att de flesta större spel(ex. GRAW, BF2) redan publiceras av utländska utgivare(Ubisoft respektive EA).

Redaktör
Skrivet av Sethernis:

Jag tipsade om det här tidigt igår, men såg FZ crew detta innan mig? ;/
Eller fick man inget tack

Vi var på plats på sossarnas presentation. Det får du inget tack för.


signatur
Medlem
Skrivet av DirtyAnders:

Det heter datorspel, inte dataspel. =P

Ordet data(även :datan:datorna) med betydelsen dator finns att slå upp, härstammar från datamaskin.

dataspel Så SHATTAPP! 8)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Intressant, väldigt intressant. Hoppas dom håller vad dom lovar. Socialdemokraterna kommer få makten nästa val ändå så.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Åt helvete med Socialdemokraterna.

Medlem
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av DirtyAnders:

Det heter datorspel, inte dataspel. =P

Ordet data(även :datan:datorna) med betydelsen dator finns att slå upp, härstammar från datamaskin.

dataspel Så SHATTAPP! 8)

Nej, det finns det inte, sluta hitta på -- alternativt, skaffa dig en utbildning som ger godtyckliga kunskaper inom det svenska språket. 'Data' är en term som används för att åsyfta lagrad eller flytande information. 'Dator' definierar grundbegreppet för vad just en dator är, per se, skall en dator innehålla tre byggstenar: CPU, I/O och primärminne. Utöver dessa triviala faktum, kan jag med _extra_ stor säkerhet säga att termen 'datorna' inte existerar överhuvudtaget.

Hur tycker du att det går för ditt lag såhär långt?

Att dessutom klämma till med att folk skall "hålla käften" efter det, gör dig så pass pinsam, att jag inte riktigt vet hur jag skall få dig att förstå hur korkad du är.

Puss och kram!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Detta är endast valfläsk, vem vill egentligen rösta på Mona Sahlin haha


signatur

Meep!

Medlem

Data betyder väl information?

Klart att våra svenska framgågnsrika spelstudios ska få mer hjälp tycker jag. Lite synd att DICE gick med EA eftersom EA enligt pumpar ut 90% skit, mirrors edge var dock nåt kreativt i rätt riktning även om jag inte gilla spelet personligen.

Tycker personligen att det är dubbelmoraliskt att beskylla sossarna för ljuga, i alla fall om man röstar på nåt inom alliansen. Ingen som kommer ihåg hur dom ljög om att dom skulle göra vad dom kan för att gynna alla inom fildelningen?

Redaktör

"Dataspel" är ett vedertaget begrepp, en fullt fungerande synonym till "datorspel", även om jag själv och många andra tycker det låter förjäkligt. Men, begreppet fyller ett glapp i svenskan: vi har inget bra samlande ord som täcker både dator- och tv-spel, i stil med engelskans "video games". "Spel" är för brett, kan missförstås som "spel och dobbel".

Behövs nog ett bra samlande ord innan "dataspel" kan slängas på tippen. Vilket nog ändå inte kommer gå, etablerade ord har en tendens att bli kvar i folks sinnen.


signatur
Inaktiv

Åh gud så bra att de ser oss! Nu tänker jag bli röd, blind, dum i huvudet och rösta på sossarna i mitt första val!

Medlem

Speler väl ingen roll om man säger dataspel eller datorspel...alla förstår precis vad man menar..och det är väl tanken med ett språk..

Medlem

De har "köpt" min röst... not

Skrivet av Phobo:

Detta är endast valfläsk, vem vill egentligen rösta på Mona Sahlin haha

Ja inte jag iallafall. När Mona blev partiledare så slapp sossarna direkt min röst oavsett om helvetet bryter ut. :P:heart:


signatur
Medlem

lol troligt att man skulle vilja ha Saliv som stasiminister. Inte så länge dom har grönsakslandet och Stalin i släptåg.

Inaktiv

Vilken idiot. Stöld är inte samma sak som upphovsrättsbrott. Herregud vilken korkad person.

Medlem

Vill de verkligen underlätta för spelföretagen så sänk skatten och arbetsgivaravgifter. Om du är en duktig utvecklare i en bransch som skriker efter arbetskraft varför stanna kvar i Sverige. Och det lär inte komma duktiga spelprogrammerare hit och lösa bristen på arbetskraft från utlandet då du får mer i plånboken i så många andra länder.

En professur och lite exportstöd, vad hjälper det, sanslöst korkade lösningar. Detta trots att det i rapporten kommer fram varför Kanade har växt så otroligt och idag är nr. 3 som spelproducenter, just det skatterabatter.

Genomsnittlig tillväxt på 12% de senaste åtta åren export ökad med 49% förra året. Ändå klagas det på piratkopiering...
Och rapporten har referenser högt och lågt utom till detta uttalande "Exempelvis såldes 800 exemplar av spelet Top Pinball under de första veckorna efter att det släpptes, 12 000 exemplar laddades ner illegalt under samma tidsperiod.". Taget ur luften (vad är det för spel förresten, aldrig hört talas om det).

Kan man ta en rapport seriöst som (som vanligt) blir en upprepning av allt revirpissande man får se i tv-debatter.
Med uttalanden som "Den moderatledda regeringen har visat sig vara passiva inför branschens problem. Men det finns alternativ inom svensk politik.". Jag tror jobbavdraget har gjort mycket mer för branschen än vad en professur och lite extrapengar till exportstöd skulle göra.
Eller "Vi socialdemokrater har historiskt sett gjort investeringar i dataspelsbranschen. Vi byggde ut utbildningen för spelskapare och investerade tillsammans med Nordiska rådet 45 miljoner på spel för barn 2005." Ok kan vi få se resultatet av dessa (väl?) spenderade pengar till barnspel. Antagligen skattepengar i sjön, men varför bry sig det är ju någons annan pengar.

Sossarnas lösningar.
Tillsätta arbetsgrupp
Ahhh finns inget politiker gillar mer än arbetsgrupper, ta betalat för att sitta i grupp och flumma och filosofera och sen så småningom producera en obskyr rapport som ingen läser.

Ta branschen på allvar.
näääähääää

Utbildning.
Bra det, tyvärr får man inga seniora utvecklare på det sättet.

Ny professur.
Jaha, hur ska det hjälpa

En näringspolitik för upplevelseindustrin
60 miljoner i exportstöd och 100 miljoner till "Forska & Väx" (ytterliggare nån obskyr myndighet ingen hört talas om). Det är ju kaffepengar i sammanhanget som dessutom ska delas mellan upplevelsindustrin (film, musik, spel), tjänstesektorn och miljöteknik....

Dataspelsbranschen och kulturen
Det här var 100% politiskt flum "Inom ramen för kulturpolitiken" "medierådet" "kulturrådet" blablabla. Varför inte förklara vad flummet ska ge, vad poängen med just dessa satsningar är.

Som vanligt missar sossarna målet kopiöst. Otroligt dålig rapport utan riktig problemformulering (exakt vad är det för problem de vill lösa och varför), samt ingen egentlig förklaring till vad deras åtgärder egentligen ska lösa. Men Astudillo kommer säkert få massa klappar på axeln av sina partikamrater och kunna sitta och slå sig för bröstet i något morgonprogram och verkligen tycka han gör skäl för sin löjligt höga lön genom att producera en rapport som är på högstadienivå.

Slutligen, hade IPRED funnits på åttiotalet så hade vi aldrig haft ett svenskt "musikunder" eller "spelunder".

123
Skriv svar