Nästan 3 månaders "sommarlov" på universitetsnivå, bra eller anus?!

Medlem
Nästan 3 månaders "sommarlov" på universitetsnivå, bra eller anus?!

Hallå, nu tänkte jag höra efter lite med er, är det rimligt att man ska vara ledig från universitetet från början av juni till slutet av augusti/början av september? Här är mina fyra argument emot detta:

1. "Sommarlovet" innebär att vi vanliga dödliga måste jobba en massa i maj för att kunna betala räkningarna i juni, och som alla vet är maj den tid när man behöver plugga som mest. Att man sedan måste jobba heltid resten av sommaren ger sig självt.

2. Jag går inte på universitetet för att det är en kul grej, utan för att jag "måste". Alltså vill jag komma därifrån så fort som möjligt. Existensminimum och kårliv is not the grej för mig.

3. Om ledigheten varade tre-fyra veckor skulle man ju utan större svårighet kunna spara ihop så att man kunde vara ledig hela den perioden.

4. Nu har jag glömt bort vad det fjärde argumentet var, men jag säger helt enkelt som Sverker: Ska det behöva va på det här viset?!

Är jag en ogin gnällspik som vill ta ifrån er tre månader av stek, eller vad säger ni?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

meningslös tråd

Inaktiv

individuell studietakt ftw.
de som vill ha lov i tid och otid kan väl gå och ta ett sabbatsår eller hoppa av. (alternativt hoppa från en bro, men det är valfritt.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Om inte existensminimum är något för dig förstår jag inte vad problemet med lite hederligt arbete á 2-3 månader om året gör för skada. Ordentligt med arbetade timmar per vecka, och då snackar jag om att jobba mer eller mindre heltid + universitetsstudier, är bra för karaktären.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

abz: meningslöst inlägg.

soya: håller med

Nolite: jag jobbar hela året vid sidan av studierna, förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. jobbade däremot inte så mycket denna vår då jag bröt foten och det ena med det tredje (jobbar extra på flyttfirma, då behöver man två fötter). poängen är i vilket fall att jag vill bli klar med studierna så fort som möjligt, inte att jag ska jobba heltid en tredjedel av året bara för att överliggarna vill dra ut på sina studier.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Beror lite på hur man pluggar kan man tänka sig.

Fast 3månader är kanske är lite o ta i men man bör tänka på att det egentligen inte för eleverna man har så lång ledighet.

Utan att lärarna ska få pusta ut samt många lärare jobbar över under sommarledigheten för att hinna med rättningar på prov och annat.

vad jag uppfattatr när man har pratat med lärare som jobbar på universitetet kanske inte gäller alla då men iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

med tanke på det inkomstbortfall som uppstår när folk examinerar så mycket senare borde det vara en ren (samhällsekonomisk) välgärning att anställa fler lärare, för att ta upp det där sommarsemestertappet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag trodde du var i Båstad under den aktuella perioden...

Medlem

Bra och dåligt.

Negativt eftersom man lätt tappar vissa kunskaper som man då blir tvungen att repetera in igen till hösten.

Positivt eftersom man låter hjärnan vila och kunskaperna man tagit till sig får tid att sjunka in.


signatur

Space for rent.

Inaktiv

visst vore det fint att plugga lite längre in på sommaren så att man blir klar tidigare, kostar ju bara en massa pengar
nu har jag också sommarlov till någon gång i augusti, men får tillbaks pengar från staten och ska jobba fyra veckor, resten är jag ledig så det blir ingen rik sommar men har lite pengar sparade så kommer att klara mig utan problem

för min del är det kalas, ett år kvar och ganska troligen mitt sista sommarlov någonsin, så här ska njutas även om det blir en halvfattig sommar

så passa på att njut, du kommer att jobba resten av ditt liv ändå tills du dör/blir pensionerad, allt är inte bara pengar och jobb jobb

Inaktiv

Enligt nuvarande regler får man utan särskilda orsaker plugga 30p per termin (enligt gamla poängsystemet) och gör det alltså till det enda sätt att "snabba på" studierna. Att det är sommarlov ibland tror jag är bra för de flesta inte minst för dem som studerar och eventuellt kan jobba med annat än bara huvudet.

För övrigt tycker jag att svarsalternativen i omröstningen var uselt utformade.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

för att se det från en annan vinkel: universiteten ska både bedriva forskning och undervisa. under terminerna kan det bli ganska högt tryck på professorer och doktorander som även är inblandade i undervisning, om de samtidigt ska bedriva egen forskning. därför behövs sommaren så att man får något vettigt gjort...

Inaktiv

vad läser du?
du verkar ha det rätt soft resten av året eftersom du inte verkar känna nåt behov av en studiepaus (som måste ersättas med arbete, för annars svälter man ihjäl, typ)
det dåliga är i mina ögon bara det klassiska att jobbar du massa på sommaren så blir du bestraffad, jobbar du ingenting så får du inga pengar.. osv

du kan ju läsa lite flummiga sommarkurser om du har ett extremt stort pluggbehov just då
finns oftast iaf nånting vettigt

edit:
Ska vi ha så pass långa sommarlov på universitetet?

Ja (pappa betalar)
Nej (jag vill inte jobba hela sommaren)
Vet ej (vadå ut-bild-ning)

väldigt oseriösa val. ser saxade ut från aftonbladet.
vad händer med den _majoritet_ vars pappa inte betalar, och dom måste jobba hela sommaren, men dom vill ändå jobba. för, ptja, man tjänar pengar på att jobba, och slipper leva på vatten och bröd resten av året..?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hur mycket får man tjäna numera?
Mitt problem med dessa evinnerligt långa somrar var att man alltid tjänade för mycket...
Ett lätt avdrag hos csn var iofs den enkla lösningen, men jag ville ju behålla alla mina slantar när ja ändå visste att jag skulle vara tvungen att maxa mitt studielån

Medlem

alliansen vill ju ta bort eller om det var höja, men ja vet ej om det är genomfört.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

angående svarsalternativen så var de mest tänkta som en kul grej, ta det inte på för stort allvar

chief red cloud: hehe, om ändå...

prikk: juristlinjen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

du läser till jurist? med 23-40 poängstentor? och du vill plugga MER på sommaren...

...eh...

du är antingen ett geni, eller galen, eller båda två.

Medlem
Skrivet av lave:

du läser till jurist? med 23-40 poängstentor? och du vill plugga MER på sommaren...

...eh...

du är antingen ett geni, eller galen, eller båda två.

Nej, han läser på SU vilket gör att han inte har 23-40 poängs tentor. Största är väl 15.
F ö är det väl bara Uppsala som har en 23 och en 17. Resten är mindre.

De som arbetar arbetar f ö hela året med undantag för 5 veckor, så varför inte?

Medlem

de som arbetar jobbar 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan. de jurister jag känner pluggar 10-12 timmar dagligen, 6-7 dagar i veckan en eller två månader före sin tenta.

nu är det här kanske mer ett problem med hur studierna är upplagda i just uppsala, jag vet inte hur det är i övriga landet.

hursomhelst: ett universitet bedriver forskning i första hand. det finns inga anställda "lärare", du är anställd för att bedriva forskning i första hand, och undervisa i andra hand.

men visst skulle det vara trevligt om man dubblade antalet proffessorer och doktorander inom alla ämnen.

Medlem

om man är tvungen att plugga 10-12 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan, så kanske man ska överväga en annan utblidning

jag får visserligen mediokra betyg, men även om man satsar på full poäng ska det inte krävas sååå stor ansträngning, då har man valt helt fel linje. känner flera personer som läser juristlinjen och handelshögskolan/kth parallellt, och det funkar ju tydligen trots att det bara finns 24 timmar på ett dygn


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

om man är tvungen att plugga 10-12 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan, så kanske man ska överväga en annan utblidning

jag får visserligen mediokra betyg, men även om man satsar på full poäng ska det inte krävas sååå stor ansträngning, då har man valt helt fel linje. känner flera personer som läser juristlinjen och handelshögskolan/kth parallellt, och det funkar ju tydligen trots att det bara finns 24 timmar på ett dygn

...eller fundera på din ambitionsnivå. lite beroende på vad du gör efter examen så är det sådana arbetsdagar vi snackar om. nu vet jag givetvis inte hur det är att vara jurist, men vill du bli en framstående fysiker så kommer du att behöva lägga ner så mycket tid, lite mindre under grundutbildningen, ungefär så som doktorand och mer än så när du ska göra dina genombrott...

"det är inget nio till fem jobb att forska", för att citera mina handledare.

(ah, och för att förtydliga: jag jobbar häcken av mig, men kommer inte att blir framstående någonstans. men det är mer för att jag är lite småkorkad )

För att hålla mig till topic: det är hektiskt samt ineffektivt att forska och föreläsa samtidigt. Så från professorernas sida skulle inte ett kortare sommarlov vara speciellt kul, så länge man inte anställde fler professrer att dela på undervisningen.

Medlem

vi som jobbar är inte lediga 2-3mån


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

det är man inte som forskare eller grundstudent heller.

anställda (forskare och doktorander) har 3-5 veckors semester, som alla andra som jobbar.

grundstudenter är i och för sig "lediga" men då får man givetvis inget studiebidrag heller.

Medlem

Jag som vill jobba i sommar för att tjäna pengar, är det fel? Orättvis poll om jag får säga så hehe

Medlem

jepp, som sagt: parenteserna i alternativen är tänkta som ett skämt, inget allvarligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

asså alla jävlar som jobbar året om och tror man är "ledig" bara för det är sommar

vafan
när det är sommar har man precis avslutat sin toktentaångest (nåt som inte existerar när man jobbar) för en period, och ska precis inleda sin sommarångest, där man om man har tur fixat ett sketet sommarjobb med nåt man tycker illa om och tjänar pissdåligt på...
...och allt går till hyran osv

mmm det är rena rama semestern att vara student..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

mm, exakt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

sluta studera å börja jobba då


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av prikk:

asså alla jävlar som jobbar året om och tror man är "ledig" bara för det är sommar

vafan
när det är sommar har man precis avslutat sin toktentaångest (nåt som inte existerar när man jobbar) för en period, och ska precis inleda sin sommarångest, där man om man har tur fixat ett sketet sommarjobb med nåt man tycker illa om och tjänar pissdåligt på...
...och allt går till hyran osv

mmm det är rena rama semestern att vara student..

Mitt hjärta blöder för er.

Vart var det du bodde? Du kanske kan få provanställning hos oss i sommar. 8)

Medlem

Ja, verkligen. För prestationsångest finns inte alls i arbetslivet... Och de sketna jobb som ni "tvingas" ta för att kunna betala hyra är vad somliga kallar sitt vanliga jobb.

Lite svårt att sympatisera med folk som väljer att få plugga så gott som gratis, får 2 000 något i månaden för att göra det och sedan gnäller för att man under ett par år får jobba med något som inte är välbetalt eller man är intresserad av.

Skrivet av lave:

de som arbetar jobbar 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan. de jurister jag känner pluggar 10-12 timmar dagligen, 6-7 dagar i veckan en eller två månader före sin tenta.

Tror du att du pratar om toppjurister som arbetar 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan? För det gör inte de som pluggat 10-12 timmar dagligen varje dag i vecka (för längre än så är inte kurserna generellt). De har jobb som kräver betydligt mycket mer av dem.

12
Skriv svar