Nu får lärarna beslagta allt!

Medlem
Nu får lärarna beslagta allt!

Citat från Aftonskräpet "Ny lag i dag Ger lärarna rätt att beslagta allt som anses störande eller farligt: mobiltelefoner, mp3-spelare, droger, knivar. "

Jag måste citera mig själv
- "Det är fan mig på tiden"

Låt mig klargöra detta.
När jag gick i skolan. Iofs. 15 år sedan. Då mobilerna (De stora) hade sitt intrång. Alla satt o pratade. Lekte "tuffa" bara för de hade en mobil.
Jag ser nu när jag gick på folkhögskolan en tid. Att Mobiler, Mp3er, allt som har med det o göra. Är satans verktyg för inte bara dom stakars satarna som försöker lära oss nått (Go bless them!) men även eleverna. Nu ska jag inte leka som jag är nått helgon. Jag har själv varit sådan. Men jag anser och tror att det sabbar för inte bara personen i fråga utan stör även resten av eleverna. Tänk själv om du vill sitta o lyssna o nån sitter 2 bänkar bakom dig o lyssnar på 2pak (eller whatever)... När du gör prov...

Nu till eran/era erfarenheter och tankar.

[http://http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1083544,00.html]

BTW, ni ser mig inte så ofta. då jag har andra "stuff" o göra. Men jag ska försöka kolla tråden som jag kan.

Ha det gött

Inaktiv

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Är väl bara för eleverna att inte snacka i telefon på lektiontid så får dom behålla sakerna. Visar dom ingen respekt förtjänar dom ingen tillbaks heller enligt mig.

Bara dom på något sätt får lite ordning i klassrummen så..

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

På ett sätt har du rätt men det blir så fel när man börjar skrika om "övergrepp" och "rättigheter som medborgare" när en lärare i skolan, under lektion beslagtar en mp3-spelare eller telefon. Det blir sandlåda av det...

Vad är det bästa för en skoltrött ung herre vars enda nöje är att lyssna på mp3 under lektionen?
1 - Han får vara utan mp3 under lektionstid
2 - Han får gå hem och lyssna på mp3


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Att störa andra människor som sitter på lektion och försöker lära sig något är väl också ett alvarligt in-/övergrepp, eller?

Bara för att 1 person gillar att lyssna på musik/prata i telefonska väl det inte gå ut över 15-20 pers (Ingen aning om hur många det är i klasserna nuförtiden).
Jag tycker det är bra att lärarna kan beslagta telefoner/mp3-spelare mm. under lektionstid. Men det krävs lite mer än så...man kanske borde ta reda på varför personen som stör inte bryr sig om skolan...bara en tanke

Medlem

Bra lag tycker jag, led inte så mycket själv av det men kan förstå att det är väldigt irriterande för andra i rummet.

Och det borde knappast vara nåt problem att stänga av mobilen/mp3-spelaren i en timme eller så. Klarar man inte det så är det nog hälsosamast för den personen att bli fråntagen sin mobil ett tag.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

MFC
Medlem

Helt jävla rätt! och tamigfan på tiden!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

Medlem

Det finns de som stör, samtidigt finns det överkänsliga lärare som hojtar för ingenting.

Men generellt sett så brukar "stöket" vara så pass allvarligt att ett förslag som detta var ofrånkomligt efter ett tag, men vi får observera hur det kommer fungera.

Medlem

Det framgår att lärarna inte har någon rätt att tvinga sej till prylarna.
Det blir väl såhär:
1. Läraren ber jobbig skitunge att stänga av mobilen.
2. Läraren ber jobbig skitunge att lämna ifrån sej mobilen.
3. Läraren ber jobbig skitunge att lämna klassrummet.
Mkt bra dessa regler har behövts länge.


signatur

yolo

MFC
Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

oj.. en iPod behövs ju verkligen.. oh så tuff man är då ?.. eller varför?..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Mycket bra iniativ , givetvis så har dom ingen rätt att göra nått utanför lektionernan utan det måste handla om när man är på lektion


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av MFC:
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

oj.. en iPod behövs ju verkligen.. oh så tuff man är då ?.. eller varför?..

Akta så du inte drunknar i sarkasm.

Kan ju tillägga att min åsikt om det här grundar sig i mina erfarenheter kring lärare i allmänhet. Och jag fattar inte varför det inte bara är att avlägsna personen i fråga från lektionen, sen ta konfrontationen vid sidan av? Det här med rätt till att beslagta verkar ju bara vara för att visa vem som "bestämmer", och sånt skit får mig att skjuta rygg direkt. Och får det mig att reagera så får det andra att reagera, vilket innebär nya onödiga konflikter.

Inaktiv

Helt jävla rätt!

Givetvis gäller det bara under lektionstid. Efter lektion får den störiga snorungen tillbaka sina grejer. Varken mp3-spelare eller telefoner är nödvändiga under lektionstid. De kan dessutom avändas för fusk vid prov.

Behöver man bli nådd finns det telefon och personal på skolan som kan ordna det, t.ex vid allvarligare familjeangelägenheter.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Och jag fattar inte varför det inte bara är att avlägsna personen i fråga från lektionen, sen ta konfrontationen vid sidan av?

Är det inte bättre att eleven som stör iaf är med på lektionen istället för att sitta utanför? Hans föräldrar betalar för undervisningen och sen om eleven väljer att ta till sig den är en annan femma. Han/hon ska iaf inte få sabotera för alla andra.

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

Varför äns ha med dig ipoden till lektionen?

Om läraren bara tar "prylen" under lektionen om eleven sitter och leker med den istället för att lyssna på läraren så fattar jag inte vad du klagar över.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

det vore ju bra om de bara fick behålla grejerna tills lektionens slut, det är ju inte mer än rimligt. att de ska kunna behålla sakerna en hel vecka låter däremot helt galet, speciellt med tanke på att 90% av alla lärare är patetiska maktgalna undermänniskor (båda mina föräldrar har varit lärare på gymnasienivå, och de håller med).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

90% av alla lärare är patetiska maktgalna undermänniskor (båda mina föräldrar har varit lärare på gymnasienivå, och de håller med).

att de själva är patetiska maktgalna undermänniskor?

jag tycker också att läraren ska kunna hålla i grejerna under lektionen om eleven inte respekterar lektionen.
Bestraffning genom att beslagta prylen en längre tid känns inte ok dock.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

Det är inte bara att "avlägnsa" elever i dagens läge, Det finns en hel del saker som stoppar dig från detta. Först och främst är det styrdokument som läroplaner som sätter stopp för detta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

det vore ju bra om de bara fick behålla grejerna tills lektionens slut, det är ju inte mer än rimligt. att de ska kunna behålla sakerna en hel vecka låter däremot helt galet, speciellt med tanke på att 90% av alla lärare är patetiska maktgalna undermänniskor (båda mina föräldrar har varit lärare på gymnasienivå, och de håller med).

Och 99% av alla skolungdomar är snorungar som inte kommer bli något, Kolla jag kan också dra nummer ur arslet utan någon som helst grund för det.

Nä men allvarligt, tar illa upp för jag är faktiskt blivande lärare. Och den där "profilen" stämmer inte in på många med studenter. Jag kan hålla med om att det finns många lärare som tillhör den "gamla" skolan, men det finns guldkorn där med.

Det där låter som samma urban myth som att alla poliser är maktgalna idioter.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Kan ju tillägga att min åsikt om det här grundar sig i mina erfarenheter kring lärare i allmänhet.

Då har du kanske haft dåliga lärare eller själv varit en dålig elev - jag bråkade mig genom grundskolan själv och tyckte att jag hade SÅ rätt, att jag var så tuff och att det mesta var sekundärt till att INGEN skulle sätta sig på mig!

Så här många år senare förstår jag bättre - det var jag som var problemet och jag kan inte annat än beundra alla de lärare som orkade med oss...

Skrivet av RoGGe:

Och jag fattar inte varför det inte bara är att avlägsna personen i fråga från lektionen, sen ta konfrontationen vid sidan av? Det här med rätt till att beslagta verkar ju bara vara för att visa vem som "bestämmer", och sånt skit får mig att skjuta rygg direkt. Och får det mig att reagera så får det andra att reagera, vilket innebär nya onödiga konflikter.

Du behöver inte "skjuta rygg" kring det faktum att en lärare skall ha sista ordet i sitt eget klassrum - hur kan det reta dig?

Kör du oansvarigt med din bil blir du av med körkortet, betalar du inte hyran blir du vräkt, röker du på en restaurang blir du utkastad, är du full på jobbet blir du uppsagd... klart att läraren skall få ta telefoner, mp3-spelare och annat tjafs som inte hör hemma i ett klassrum...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

huxflux: haha, inte riktigt så jag menade

drunken_monkey_boxer: jag tror nog att du förstår att jag inte har något statistiskt underlag, utan att jag baserar det på personliga erfarenheter. jag har själv gått i skolan, och även pluggat med blivande lärare och de flesta har varit värdelösa eller åtminstone mediokra. att du tar illa upp förändrar inte min bild av verkligheten tyvärr.

Skrivet av CastorFiber:

är du full på jobbet blir du uppsagd...

nädå, inte i sverige inte. här har arbetsgivaren en skyldighet att hjälpa dig med rehabilitering och gulligull innan han ens får överväga att säga upp dig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hmm jag tror det är rätt att göra så, men man ska så klart få tillbaka prylarna när lektionen är slut


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Grymt bra, ungjävlarna (ursäkta språket) har fan ingen respekt för vuxna längre!

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

drunken_monkey_boxer: jag tror nog att du förstår att jag inte har något statistiskt underlag, utan att jag baserar det på personliga erfarenheter. jag har själv gått i skolan, och även pluggat med blivande lärare och de flesta har varit värdelösa eller åtminstone mediokra. att du tar illa upp förändrar inte min bild av verkligheten tyvärr.

Bara väldigt synd eftersom det är många som delar din uppfattning hehe Men folk förstår nog inte vad läraryrket innebär för en person, i dagens skola måste man både vara en myndighets människa och en vuxen som bryr sig. De sociala problem som finns i samhället slutar ju upp i skolan där många av offren befinner sig tyvärr.

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Citat från Aftonskräpet "Ny lag i dag Ger lärarna rätt att beslagta allt som anses störande eller farligt: mobiltelefoner, mp3-spelare, droger, knivar. "

Jag måste citera mig själv
- "Det är fan mig på tiden"

Låt mig klargöra detta.
När jag gick i skolan. Iofs. 15 år sedan. Då mobilerna (De stora) hade sitt intrång. Alla satt o pratade. Lekte "tuffa" bara för de hade en mobil.
Jag ser nu när jag gick på folkhögskolan en tid. Att Mobiler, Mp3er, allt som har med det o göra. Är satans verktyg för inte bara dom stakars satarna som försöker lära oss nått (Go bless them!) men även eleverna. Nu ska jag inte leka som jag är nått helgon. Jag har själv varit sådan. Men jag anser och tror att det sabbar för inte bara personen i fråga utan stör även resten av eleverna. Tänk själv om du vill sitta o lyssna o nån sitter 2 bänkar bakom dig o lyssnar på 2pak (eller whatever)... När du gör prov...

Nu till eran/era erfarenheter och tankar.

[http://http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1083544,00.html]

BTW, ni ser mig inte så ofta. då jag har andra "stuff" o göra. Men jag ska försöka kolla tråden som jag kan.

Ha det gött

Måste säga att detta förslag anser jag som farligt, visst det ger läraren mer befogenheter. Men utsätter läraren för mycket större risker när de ska försöka "använda" denna befogenhet. Ska bli kul att se när lärare som inte kan hantera detta hamnar i tidning för att de åkt på däng.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Bara väldigt synd eftersom det är många som delar din uppfattning hehe Men folk förstår nog inte vad läraryrket innebär för en person, i dagens skola måste man både vara en myndighets människa och en vuxen som bryr sig. De sociala problem som finns i samhället slutar ju upp i skolan där många av offren befinner sig tyvärr.

visst, det är inte lätt att vara lärare, och som du säger så uppenbarar sig många sammhällsproblem just i skolan. men det är även där många av dem skapas. högre lön, och högre krav på lärarna, vore ett steg i rätt riktning.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Fattar inte hur ungar är funtade idag. Är väl för fan allmänt hyfs att man slår av alla eventuella pinaler man har med när man sitter på lektion. Tycker fan dom ska införa nån sorts förbud på allmänna transportmedel också. Vem fan vill sitta bredvid/bakom nån idiot som poppar nån jefla skit-hop så högt att det hörs i halva bussen eller som *måste* sitta och fläka ut halva sitt privatliv över mobilen så att alla hör vilken jävla idiot dom är. Kan folk fan inte ta lite hänsyn till andra? Jag vill fan då inte tvingas lyssna på skräpmusik bara för att jag ska åka 3 hållplatser.


signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv

Lärarna tog min läsk en gång :(.

Medlem

svenska skolsystemet är ett skämt, bara en massa korkade bortskämda barn hela bunten, strängare skolning ffs......nu när jag inte går i skolan längre

Skriv svar