"Nedladdningsbara spel för billiga"

Robot
Medlem
"Nedladdningsbara spel för billiga"

jag köper alltid mina spel med box och manual


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Left 4 Dead på Steam var dyrare än att köpa det i affär, då köper jag det hellre bara för att få ha nåt att ha i spelhyllan


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

tycker själv att 800 eller 1200 är för mkt för ett sådant spel. Borde vara max 500/xbox arcade spel.

Sen borde oxo konsol spelen inte kosta såpass mycket, har för mig att ett spel som tex farcry 2 eller falllout 3 kostar 400kr på pc men över 600 på konsol.

Borde igentligen kosta 400kr på konsol och runt 300 för pc.

Hade företagen gjort såhär hade fler köpt spelen vilket hade resluterat i mindre piratkopiering samt att dom hade tjänat in lika mkt lr mer.


signatur

Everyday I worry all day

Medlem

Men om han jämför Bionic Commando Rearmed att det skulle vara för dyrt. Är det inte kanske så att det spelet är precis rätt prissatt och de andra spelen som inte är lika bra är för dyra?


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Vill de ha mer äm 100kr för Bionic Commando som är nygammal sidescroller? Hallå! :/

Inaktiv

50 kr för arcade spel. 250kr för fullpris spel som starcraft2,diablo3,world of warcraft,call of duty4,5.

Skulle göra att fler betalade och fler blev intresserade.. nu är det bara äckligt dyrt med allt.

Om de ska ta så hutlösa priser så är det bara blizzard som skall få ha tillåtelse till det.

och cod4 m.m.

Medlem

Om spelet skulle kostat typ 30kr mer än vad jag betala för bionic på PS3 skulle jag inte köpt det.

Medlem

Får man inte den fysiska delen (manual, fodral, skiva osv) så har det ju självklart varit billigare för företaget att få ut spelet också - nog måste det vara betydligt färre mellanhänder och på så sätt billigare?
Självklart ska det vara betydligt billigare att köpa bara mjukvaran istället för mjukvaran+hårdvaran (där hårdvaran i det här fallet är manualen/fodralet/skivan) - speciellt med tanke på att du inte kan göra de sakerna som nämndes att någon påpekat i artikeln.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Skulle dem öka xboxlive spelen som idag ligger från 800, 1200 eller 1600 points kommer jag inte handla mer där. Meningen med live arcade är små roliga spel inte guldrush för utveklare. Det är väl ändå antal sålda som skall göra att dem tjänar mer pengar.

800ms points är överkomligt och allt över det får man dubbelkolla om det verkligen är värt det. Sedan vore det bra med riktiga pengar istället för ms points som inte ger en bra överblick av vad man egenligen betalar för sakerna.

Inaktiv
Skrivet av Angelino:

tycker själv att 800 eller 1200 är för mkt för ett sådant spel. Borde vara max 500/xbox arcade spel.

Sen borde oxo konsol spelen inte kosta såpass mycket, har för mig att ett spel som tex farcry 2 eller falllout 3 kostar 400kr på pc men över 600 på konsol.

Borde igentligen kosta 400kr på konsol och runt 300 för pc.

Hade företagen gjort såhär hade fler köpt spelen vilket hade resluterat i mindre piratkopiering samt att dom hade tjänat in lika mkt lr mer.

Det har att göra med licenskostnader. Vet iofs inte om MS kräver in pengar för PC-spel eller inte men konsollerna har en (enligt spelutgivarna) saftig licenskostnad att betala.

Snubben i nyheten verkar inte riktigt ha förstått hur det fungerar. Jag äger lika lite spelet om jag köper det digitalt som köper en fysisk kopia. Rättigheterna till spelet äger företaget, det enda man får för pengarna är rätten att spela det enligt tillverkarens snäva krav samt eventuell kartong, skiva och manual.

800MSP max tycker jag det borde ligga på, likaså för Xbox Originals.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Inaktiv

Har köpt ett par spel från live arcade, men hade aldrig köpt dom om dom va dyrare.

BME
Medlem

Alltså, grejen med DL spel är ju att de inte tar upp plats på en butikshylla och aldrig behöver reas ut, EA Link tog ju typ 499 i betalt för BF2 över 2 år efter att det hade släppts. Och hela "det blir billigare online då ingen utgivare behöver få pengar" går ju om intet då spelföretaget helt enkelt tar de pengarna istället


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Det är väll bara en tidsfråga innan det blir Steam-priser på Xboxen också. Vilket innebär att priset är samma som i butik förutom att du får betala extra moms. Spelet blir dyrare trotts att du inte får någon kartong, manualer osv.... I min mening borde spelen iaf bli hälften så dyra om man bara laddar hem det, eller?

Medlem

Killen har ingen större koll verkar det som.

Skrivet av DirtyAnders:

Jag äger lika lite spelet om jag köper det digitalt som köper en fysisk kopia. Rättigheterna till spelet äger företaget, det enda man får för pengarna är rätten att spela det enligt tillverkarens snäva krav samt eventuell kartong, skiva och manual.

Hur sjukt det än låter så är det detta som gäller.

För övrigt trodde jag det var billigare och mer lönsamt att framställa digitala kopior som inte kan säljas vidare, dem tjänar ju inte ett öre på att någon säljer vidare spelet, ser inte varför det skulle vara ett problem för honom.

Medlem
Skrivet av Angelino:

tycker själv att 800 eller 1200 är för mkt för ett sådant spel. Borde vara max 500/xbox arcade spel.

Sen borde oxo konsol spelen inte kosta såpass mycket, har för mig att ett spel som tex farcry 2 eller falllout 3 kostar 400kr på pc men över 600 på konsol.

Borde igentligen kosta 400kr på konsol och runt 300 för pc.

Hade företagen gjort såhär hade fler köpt spelen vilket hade resluterat i mindre piratkopiering samt att dom hade tjänat in lika mkt lr mer.

Men tyvärr så har det blivigt jäkligt mycket dyrare att tillverka spel nu för tiden. Läste i en tidning att om ett PS3-spel ska gå runt så måste det säljas över 500 000 exemplar av spelet. Ett PS2-spel behöver bara säljas i 100 000 exemplar.

Sen ett exempel på hur många det kan behöva vara och jobba med ett spel så kan jag nämna Resident Evil 5 där 400 personer sitter och pillar på spelet. 400 personer som ska ha lön/månad i ca 4 år som det tagit att utveckla spelet.

Men visst är 600 kr extremt mycket för ett konsolspel. Men det har vi MS och Sony att tacka för som kräver extremt höga linscenspengar för att utvecklare ska få släppa spel till deras konsoler.


signatur

Mucha shaka paka

BME
Medlem
Skrivet av Psycho_Mantis:

Men visst är 600 kr extremt mycket för ett konsolspel. Men det har vi MS och Sony att tacka för som kräver extremt höga linscenspengar för att utvecklare ska få släppa spel till deras konsoler.

Alltså, 599 är inte extremt mycket och och Microsoft och Sony är långt från de värsta bovarna.
Sony var ju kända tex under 90-talet för att de krävde mindre licenspengar än Nintendo, ett PSX-spel brukade landa på 449-599 medans ett N64 spel minst kostade 649 nytt. Nintendo fick en dyr läxa i prissättning, vilket mycket väl kan förklara filosofin bakom Wii;n


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

ju mer genomarbetad grafiken är och mer avancerad kod som fysik och 3d grafik med en de avancerade effekter, desto längre tid tar det o göra spelet.. Och ju mer skillad personalen är desto mer tar dem betalt i lön o så

Medlem

För L4D fick jag betala 10-15 kr mer på steam än i affär.

Men då slipper jag ha ett fodral som ligger och tar plats i hyllan, samt att jag inte behöver åka och köpa det.

Medlem
Skrivet av BME:
Skrivet av Psycho_Mantis:

Men visst är 600 kr extremt mycket för ett konsolspel. Men det har vi MS och Sony att tacka för som kräver extremt höga linscenspengar för att utvecklare ska få släppa spel till deras konsoler.

Alltså, 599 är inte extremt mycket och och Microsoft och Sony är långt från de värsta bovarna.
Sony var ju kända tex under 90-talet för att de krävde mindre licenspengar än Nintendo, ett PSX-spel brukade landa på 449-599 medans ett N64 spel minst kostade 649 nytt. Nintendo fick en dyr läxa i prissättning, vilket mycket väl kan förklara filosofin bakom Wii;n

För en student är det mycket. Har själv bara 900kr efter räkningar att leva på i månaden

Ska vi gå lite längre back så fick man lov att pröjsa 500-600 för Nintendo 8bitars spel när det var nytt. Nintendo fick väl lov att betala en summa till EU tack vare dom överpriserade spelen under 90-talet.


signatur

Mucha shaka paka

Medlem
Skrivet av Psycho_Mantis:

Men visst är 600 kr extremt mycket för ett konsolspel. Men det har vi MS och Sony att tacka för som kräver extremt höga linscenspengar för att utvecklare ska få släppa spel till deras konsoler.

Var det inte Nintendo som började med licensavgifter till NES? Eller fanns det redan tidigare, att skylla på MS och Sony är lite för modernt iaf, eftersom sagda avgifter fanns långt innan nån av de 2 gett sig in i konsolkriget.
Och sen är licensavgiften mer eller mindre ett nödvändigt ont för att det ska löna sig att göra tillverka konsoller. Konsoller säljs för knappt ingen vinst alls, alternativt förlust och sen tjänar de in pengar på licensavgifterna. Utan den avgiften skulle själva konsollen bli mycket dyrare.
Enda skälet att liknande inte finns till PC är väl att IBM inte var smarta nog att ta ordentligt patent på PC-processorer, vilket gjorde att alla kan göra liknande så finns egnetligen ingen som kan ta ut licensavgift. Skulle AMD börja kräva licensavgifter på spel till sina processorer skulle alla bara köra Intel istället etc.

Medlem
Skrivet av BME:
Skrivet av Psycho_Mantis:

Men visst är 600 kr extremt mycket för ett konsolspel. Men det har vi MS och Sony att tacka för som kräver extremt höga linscenspengar för att utvecklare ska få släppa spel till deras konsoler.

Alltså, 599 är inte extremt mycket och och Microsoft och Sony är långt från de värsta bovarna.
Sony var ju kända tex under 90-talet för att de krävde mindre licenspengar än Nintendo, ett PSX-spel brukade landa på 449-599 medans ett N64 spel minst kostade 649 nytt. Nintendo fick en dyr läxa i prissättning, vilket mycket väl kan förklara filosofin bakom Wii;n

Nintendo har ju inte lärt sig något, vissa gamla spel kostar fortfarande lika mkt som när de släpptes och tillbehören är dyrast utav alla 3 nuvarande konsollerna.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Haha, ja ska de ha mer så vill jag ha box och manual

Medlem

lägre pris för att ja ska köpa nåt öht på xbox live, inte köpt ett enda poäng. Kolla bara nfs undercover hur mkt paket som "råkade" dyka upp samtidigt som spelet kom med extramaterial. Istället för att de lägger in dessa bilarna i spelet.

Köper ingen extramaterialet måste de sänka priset, eller börja lägga in de i spelen från början.

GTA's DLC e de enda ja skulle kunna betala för just nu, men NFS exempelvis är bara girighet.

Arkadspel som är 20 år gamla ska ja fan inte betala mer än 50-80kr...

Medlem

Tvärtom tror jag att de kan få upp volymen på försäljningen rejält bara de får ned priserna något mer. 1200 points tycker jag är för mycket. Många spel hade jag nog dock köpte om de kostat 800. Likaså finn sdet många titlar som man definitivt köpt om de bara kostat 400.

Grejen med DLC är ju att det egentligen inte kostar något att sänka priset. Visst om lika många som annars köper förlorar man ju pengar, men det intressanta är ju ändå totalsumman.

Förresten vill jag minnas SNES-spel som kostade uppåt 799:- !

MFC
Medlem

Man ÄGER aldrig spelet och har aldrig gjort. Man äger RÄTTEN att spela spelet. Manualen och boxen är inte en stor del av priset utan kostnaderna för utveckling samt licensen är nog den stora moroten.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det finns inget pris i världen som kan konkurrera med GRATIS!

Så länge det finns Internet och bredband så kommer det oxå att finnas priatkopiering!

näst intill all typ av media som säljs i butik går att finna på internet, och med påtalad BS finanskris samt höjda kostnader för resp hushåll, d.v.s dem (Vanligt folk) som jobbar och tjänar mindre är riksdagen, kommer att fortsätta med sin nedladdning av div underhållning.

piratkopiering har funnits i princip sedan datorn gjorde sitt intåg i det svenska folkhemmet, det var hur vanligt som helst för Sinclair ZX serien, Commodore 64 och vic 20, senare Amiga och atari, för att inte tala om VHS.

Dock var spridningen inte lika stor, men ville man ha tag på något så var det inte omöjligt, copypartyn någon, många sncakr om DREAMHACK, sure det är stort men då var det inte många av er som varit på Gathering i vare sig danmark eller tyskland, då snackar vi folksammling, med två huvudsakliga intressen, kopiering och demotävlingar.

så länge producenterna envisas med ett digitalt media, så får dem oxå räkna med att folk delar med sig.

Musikindustrin har gått bet på detta och nu även datorspels och film branschen.

IPRED my ass, det blir bara darknets av det hela, VIP kretsar som fortsättningsvis kommer sprida sina alster till mindre grupper och på så vis minska sina risker.

plus att det blir många skenmanövers som inte myndigheterna eller bolag kan hålla reda på.

Ett slags digitalt red alert där piraterna sitter med alla trumfkort.

Det hela är ganska enkelt

Producera kvalitet och ta ett försvarbart pris eller gå under, that's it.

Det finns en hel mängd spel som t ex FZ har recencerat som jag personligen ALDRIG ens skulle tänka tanken på att köpa, efter det att jag har provat dem, men många är blåögda och litar fullt ut på dessa jättar och deras omdöme.

Bullshit

Om fler hade valt DEMO linjen så hade mkt kunnat undvikas, men icke, vi proddar ett spel, hypar det som f-n, släpper det med en mängd buggar, sen om folk blir förbannade så patchar vi det, nån gång i framtiden.

Om producenterna för film, spel eller musik ville få bukt med detta STOORA problem, så borde man begränsat internet in the first place, men det gjorde man inte, utan man trodde att massan skaffade bredband bara för att kunna skicka egentillverkade filmer, musik, chatta, boka biljetter och framförallt surfa snabbare.

jag undrar vem som har blivit lurad, sen tror man att man skall kuna stoppa denna lavin som dem själva har startat, *LOL*

Det kallas för utveckling, deal with it!

/SM


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Edgemil:

Spelet blir dyrare trotts att du inte får någon kartong, manualer osv.... I min mening borde spelen iaf bli hälften så dyra om man bara laddar hem det, eller?

Kort men rak fråga; Tror du (och övriga läsare här inne) att halva utvecklingskostnaden för ett spel går till att trycka boxar och manualer?

Medlem

Problemet är väl egentligen inte att spelen är för dyra i sig. Problemet är väl att de inte säljer i tillräckligt stor volym.

En film är något som många många fler kan tänkas köpa och gilla. Ett spel som är inriktad på en viss typ av människor som kan tänkas gilla det och spela det gör att volymen sjunker.

CoD kanske inte passar alla, men Djungelboken gör det.

Det man behöver göra är att se till att det finns ett spelbart demo av ett spel. Det tror jag öppnar fler dörrar och får folk att köpa spelet än att bara släppa fullreleaser som folk måste pynta 500+ för.

Många verkar inte ha något problem att betala 500 kr för ett BRA spel som just de gillar, men de skulle aldrig köpa ett "dåligt" spel för 500.

Samtidigt kan man ju inte betala vad man själv anser godtyckligt, men så länge spelutvecklingen är en nichad marknad så måste man ta betalt för att gå runt.

Alternativet är att göra spel som passar alla, men som i längden blir tråkigt eftersom det egentligen inte är något unikt med det, förutom att man lyckats få en stor kundbas.

Grejen med spel är också att de kräver en nyckel. Den blir ju rätt värdelös om man t.ex. köpt ett spel och vill sälja det vidare för man inte gillade spelet.

Filmen Djungelboken kan man(även om det kanske inte är lagligt) sälja till grannen som har barn för en 50-lapp om man köpt det för en 100-ing. Det går ju inte direkt å göra med ett spel där man närsom kan gå in och "sno" tillbaka spelet eller nyckeln å spela själv.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

1
Skriv svar