Farliga Hundar

Medlem
Farliga Hundar

Tänkte dra igång en hunddiskution här angående hundraser och vilka som kan tänkas vara farliga "mördarhundar"

Pitbull?

Rottweiler?

Schäfer?

Labrador?

Är dessa hundar farliga som media säger?, personligen tror jag det mesta beror på ägaren och hur man uppfostrar sin hund. Alla raser måste ju uppfostras olika.

Låt era tankar flöda fritt nu....

Medlem

Allt en hund gör är på hundägarens ansvar oavsett ras. Jag är hundälskare men skulle gärna se ett förbud på vissa raser eller i alla fall licens... Folk som använder hundar för att få "respekt" är clowner som inte skall vara djurägare.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Mindre hundar har inte samma potential att slita sönder folk i stycken, så klart en rottweiler är potentialt farligare än en chiwawa eller random mindre hund.

Dock så tror ja de mesta hundbet kommer från små hundar och golden retrievers.

Man kan ju nästan tillämpa att vi skulle få ha vapen fri i sverige eftersom det är bara potentialt farligt i ägarens händer. För jag har för mig i "Nödvärnsrätt skalan" så hamnar försvar mot hund attack ungefär likvärdigt som pistol och kniv. Alltså blir du anfallen med kniv, hund och pistol så har du rätt att använda dödligt våld för att försvara dig.

Medlem

Tycker inte någon hund ras ska förbjudas, om hunden är våldsam så ska ägarens straffas.


signatur

- Nån vaken? Dygnet runt? Naew

Medlem

körkort/licens för barn och/eller hund/djurägande skulle göra världen så mycket bättre...

HUNDEN HAR INGET ANSVAR, HUNDÄGAREN DÄREMOT!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Vad tror ni den vanligast hundrasen i tensta/rinkeby/alby/norsborg/hallunda är?


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Vad tror ni den vanligast hundrasen i tensta/rinkeby/alby/norsborg/hallunda är?

Amstaff/pitbull kanske?

Medlem

vad ska vi göra sen när vi gissat vilken hundras som är vanligast i de städerna?...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

jag har en rottweiler, inget speciellt farligt med honom förutom att han har stora tänder. det finns inget i bruks- eller kamphundars hjärna som gör dem särskilt lämpliga som "mördarhundar", det enda som sammanför dem är kraftiga käkar och, enligt vissa, "tufft" utseende. däremot finns det ett flertal små raser som har inbyggda fel i huvudet, men varken ägare eller åskådare tar en aggressiv småhund på allvar.

hundlicenser skulle inte tjäna någonting till, det är lag på att alla hundar ska vara registrerade och märkta, hur många bryr sig om det? licenser blir bara ett problem för de seriösa hundägarna.

att förbjuda en speciell ras tjänar inte heller någonting till, då idioterna då bara går vidare till nästa ras. dessutom blir det svårt att definiera ordet ras. jag tror inte att någon här har sett en riktig pitbull, eftersom 90% i sverige är mer eller mindre förstörda blandningar. räcker det med att hunden är vit och har stort huvud för att man ska kunna kalla den pitbull och förbjuda den?

ska man gå på statistik istället för expressens löpsedlar är det dessutom golden retriever och pudel som ska förbjudas.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Werzion:

vad ska vi göra sen när vi gissat vilken hundras som är vanligast i de städerna?...

Tror du det är en slump att det är samma raser som folk kallar för "kamphundar"


signatur
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ska man gå på statistik istället för expressens löpsedlar är det dessutom golden retriever och pudel som ska förbjudas.

Det där är en modern myt.


signatur
Medlem

Tycker Du sammanfattar det bra Hergelmer.
Under alla de år jag har haft Rottweiler och varit med i brukshundklubben så har jag aldrig träffat en farligare hundras än någon annan. Däremot har jag träffat farligare hundägare och hundar som har haft fel i huvudet alternativt fått en felaktig uppfostran/behandling. (ofta småhundar faktiskt...)

Problemet är oftast folks förutfattade meningar om hur hundar är beskaffade och då gärna ivrigt påhejade av mediernas drev - minns till exempel ett löp på aftonbladet där "Hund bet ihjäl fyraåring" visade en bild på en Rottweiler, men som när man läst artikeln visade sig vara en Dalmatiner... Den söta prickiga familjenhunden som inte gör någon för när?

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av Werzion:

vad ska vi göra sen när vi gissat vilken hundras som är vanligast i de städerna?...

Tror du det är en slump att det är samma raser som folk kallar för "kamphundar"

Nej det är ingen slump - men faktum kvartsår att de flesta hundar är skarpa i olika sammahang och det som det handlar om är hundägarens förutfattade mening.

tror Du att Du har en farlig hund spelar det ingen större roll om det är en Bullmastiff, Labrador eller Papillon - den blir farlig... Skillnaden ligger bara i vikt och styrka för hur vi definierar farlig, beteendet finns hos alla hundar.

Medlem

jag fattar inte riktigt. vad vill du säga med ditt stad-hund samband?

ok, jag har gått in på länken också. de vill hjälpa folk uppfostra sina hundar...? vad är problemet?

menar du att folkpartiet är korkade?

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av Hwergelmer:

ska man gå på statistik istället för expressens löpsedlar är det dessutom golden retriever och pudel som ska förbjudas.

Det där är en modern myt.

Nej, det är statistik från svensk vård om skador orsakade av hundar.

Anledningen till att de toppar listorna är för att pudlar oftare har fel i huvudet. Det kan du ta fram på mentalbeskrivningen som kennelklubben har, och för att Golden är den vanligaste familjehunden. Den som har blivit biten är nämligen vanligen en familjemedlem som varit "dum" mot hunden.

Rottweilers t ex är inte ens överrepresenterade relaterat till sitt antal. Detta p g a att de allra flesta som skaffar en Rottweiler känner till rasen och till skillnad från många andra raser i detta landet så är den inte sönderavlad på samma sätt som många andra raser, där psyket sätts i tredje rummet.
Sedan är det ju precis som folk säger. Det gör ondare att bli biten av en rottis än en Chi hua hua. Men det är troligare att du blir biten av en Chi hua hua.

Personligen såg jag gärna att det var obligatoriskt att gå en hundkurs på någon av de miljarder hundklubbar som är anslutna till Kennelklubben när man skaffade hund första gången. Det är ändå ett djur som kräver väldigt mycket tid och pengar och då kan man inte använda "Jag har inte tid eller råd att gå en kurs" som argument. Då har man inte råd eller tid att ha en hund heller.

Att förbjuda hundraser fungerar än så länge inte där det skett. Det är lite som att förbjuda Stadsjeepar. Krockar kommer att ske ändå. Det enda man kan hoppas på är att p g a att alla kör mindre bilar så kan man vid något tillfälle få mindre skador.
De som vi alltid värnar om så mycket är ju barnen och en 20 kgs hund räcker gott och väl för att skada ett barn rejält. Under det har vi knähundar.
Så vad ska vi då gå efter? Mentalbeskrivningen? Den ursprungliga anledningen till att man tog fram rasen? Den nuvarande anledningen till att rasen finns? Jordbruksverket försökte för ett par år sedan göra en utredning om "kamphundar". Den misslyckades helt. Den finns att hitta på nätet för de som är intresserade av att se en undersökning som är gjord av någon annan än AB.

Medlem

Trassla till livet för oseriösa uppfödare av alla hundar så skulle problemen snart försvinna tror jag, men det kostar pengar/tid/resurser och det är ingen som orkar med det. Enklare att skriva nån lag med lite förbud och annat grejs så är aftonhoran nöjd till nästa gång nån blir biten.

Medlem

stadsbor skulle inte ha hund, på så vis skulle 90% av allt hund-våld försvinna.

unga "tuffa" killar som skaffar en hund för att "skydda" sig med, så extremt jävla fånigt, patetiska små äkliga "tuffa" killar


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

licens osv verkar bra..
dock så kan ju självklart saker alltid slå sint i skallen på en jycke så han får panik och gör nåt "dumt"..
men men, man kan inte gå runt och vara rädd för allt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Niethrel:

Tänkte dra igång en hunddiskution här angående hundraser och vilka som kan tänkas vara farliga "mördarhundar"

Pitbull?

Rottweiler?

Schäfer?

Labrador?

Är dessa hundar farliga som media säger?, personligen tror jag det mesta beror på ägaren och hur man uppfostrar sin hund. Alla raser måste ju uppfostras olika.

Låt era tankar flöda fritt nu....

Hmm....har du gjort någon efterfoskning själv om dessa raser?

Pitbull sure

Rottweiler sure

Schäfer köper jag med

men va faan labrador? Finns knapp en hund som har mildare psyke och snällar och mer lämpade som familjehund än labradorer.

Medlem

Första ansvaret ligget på den som säljer hunden
andra ansvaret ligger på ägaren och i sällsynta fall så får man klubba hunden.

Är hund kennlar hårda med att ha koll vilka dom säljer till visst dom skulle sälja mindre defintivt men hundarna skulle få det så mycket bättre.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Verkligheten för kennlar är dock att det kan vara svårt att få sålt av en kull och ju äldre de blir desto svårare blir det, så om det inte är en jättestor efterfråga på hundarna är det lätt att de slänger ut dem på vem som helst.
Därmed inte sagt att det är så överallt. Långt ifrån. Många uppfödare är väldigt noga med vad man ska göra med deras hund och säljer kanske t ex inte till de som bara vill ha en sällskapshund, utan kräver att man t ex har planer att tävla med den och så. Dessa kennlar är dock oftast kända inom hundkretsarna och har därför sällan svårt att bli av med sina hundar, då de bara avlar när de vet att det finns intresse.

Jag tycker personligen att man ska ställa högre krav på kennlarna, men i slutändan är det ju ändå personen som köper hunden som är ansvarig för hur hunden blir.

Medlem
Skrivet av Drama:
Skrivet av Niethrel:

Tänkte dra igång en hunddiskution här angående hundraser och vilka som kan tänkas vara farliga "mördarhundar"

Pitbull?

Rottweiler?

Schäfer?

Labrador?

Är dessa hundar farliga som media säger?, personligen tror jag det mesta beror på ägaren och hur man uppfostrar sin hund. Alla raser måste ju uppfostras olika.

Låt era tankar flöda fritt nu....

Hmm....har du gjort någon efterfoskning själv om dessa raser?

Pitbull sure

Rottweiler sure

Schäfer köper jag med

men va faan labrador? Finns knapp en hund som har mildare psyke och snällar och mer lämpade som familjehund än labradorer.

Hehe nä true,
Jag som bodepöjk är uppväxst med Border-colli och Labrador.
stor skillnad på de två.
Labradoren vi hadde som små, brukade vi ha som Pall, var jätte bra, man stog på han så man nodde upp, och det fick man för han.
den senaste var grymt lugn av sig, huvudkudde eller vad som helst, inget upprör, dom har hjärtan av guld! (och äter _allt_ även grill kol ^^ )
(oh, Labrador ska ha den/bland de starkaste käkarna av alla hundar, lite ballt när de är så snälla)

Det är ägarna man ska titta på, inte hunden, undrar varför inte alla som bestämmer har förstått det än.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Min dvärgschnauzer äger hwergelmers rottis på att äta headset(1 förstört och ett nästan).

Min hund är ändå bäst:heart:.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Min dvärgschnauzer äger hwergelmers rottis på att äta headset(1 förstört och ett nästan).

Min hund är ändå bäst:heart:.

ok, du vinner väl då...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har själv en labrador och kan inte tänka mig en snällare hund. Han har aldrig bitits, morrat eller på något sätt försökt vara dominerande. Han vill bara vara till lags.

Jag kan ha en konversation med någon och mitt i en mening säga typ "mat" eller "gå ut" och så hör man direkt hur han viftar på svansen i rummet bredvid. Hur gulligt som helst!

Och jag måste helt ha missat detta om att dom skulle klassas som kamphundar - för det förtjänar de Inte.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Vilka hundraser biter mest, i procent hunbett / antal hundar?
Vilken hundras står för flest dödsfall / svåra attacker?


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av johan!:

Tycker inte någon hund ras ska förbjudas, om hunden är våldsam så ska ägarens straffas.

Helt rätt där johan

Medlem

Det enda som gör en hund farlig är färgen på dess hår, jag läste det på någon sida men har ej kvar någon länk eller större minne var, och det visade sig att vita hundar är oftast mest aggresiva, svarta mellanting och bruna hundar vara minst aggresiva.
Vilket jag har märkt lite smått då jag både äger en hund (eller ja familjen) och även träffat andra hundar av olika ras och färg.

Att man ska förbjuda någon ras låter ju väldigt dumt, allting beror helt på hur hunden har haft för förutsättningar när den är mindre
Förbjuda vissa ägare låter däremot bättre, fast det är verkligen svårt att kunna bestämma om en ägare är dålig eller inte så, + att det skulle bara öka handeln med 'olagliga' hundar


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hundkörkort kanske?


signatur

I'm a snake, follow me!

123
Skriv svar