En femtedel av alla färdiga spel går med vinst

Robot
En femtedel av alla färdiga spel går med vinst
Medlem
En femtedel av alla färdiga spel går med vinst

Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!

Medlem

Det förklarar ju en del

Medlem

Lite bättre men det låter fortfarande misstänksamt.

Medlem

Kan nog nästan stämma, det kommer ju en uppsjö av spel varje månad man inte ens hör talas om, ännu mindre köper. Den utvecklingstid som de lägger ner på spel är inte billig så krävs många exemplar för att gå runt, så varför inte se sanningen i det hela? Gör färre men bra spel så blir alla nöjda! Skicka inte ut allt skit ni kan få fram!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

haha ja det ändrar en del, skulle dock inte vara förvånade om det bara 4%

Skrivet av LannY:

Kan nog nästan stämma, det kommer ju en uppsjö av spel varje månad man inte ens hör talas om, ännu mindre köper. Den utvecklingstid som de lägger ner på spel är inte billig så krävs många exemplar för att gå runt, så varför inte se sanningen i det hela? Gör färre men bra spel så blir alla nöjda! Skicka inte ut allt skit ni kan få fram!

Det är ju inte direkt så att utvecklarna medvetet skapar skit. De allra flesta projekt börjar med attityden "nu jävlar ska vi göra världens bästa spel!".
Sen när man bränt två tredjedelar av budgeten så inser man att det inte blir så bra som man tänkt sig. Vad ska man göra då tycker du? Lägga ner projektet och förlora sjukt mycket pengar? Släppa spelet som det är och hoppas på att dämpa fallet? Pumpa in mer pengar tills det blir bra?

Det är bara företag som Blizzard som har råd med det första och tredje alternativet. Står det hyffsat bra till med förläggaren så kan dock en kombination av alternativ två och tre att bli aktuellt. Men det finns fortfarande gränser för hur mycket pengar man kan pumpa in för att rädda ett fuckat projekt utan att förlora ännu mer på det.

Medlem
Skrivet av caveman:

haha ja det ändrar en del, skulle dock inte vara förvånade om det bara 4%

Jo det skulle det, om du tänker till lite.

OnT: Ja 20% är en bättre siffra men det låter ändå som fiffel med statistik. Det måste finnas en liten tomte någonstans i deras mätningar som gör att de kan presentera en sådan här låg siffra, sedan lägger de på finanskrisen som körsbäret på grädden för att lyckas presentera så här fjantiga siffror. 75-80% kan jag gå med på.

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!

Härlig inställning. "Alla argument som motsäger min världsbild tror jag är medvetna lögner".


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

eller så gör man som blizzard... släpper inte skit

Medlem

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Angående den finansiella krisen så har tydligen ett flertal analytiker förutspått att spelbranschen kommer bli positivt påverkad av den, folk har inte råd med stora investeringar så tv- och data spel som kan räknas till små investeringar blir mer attraktiva. Bara hålla tummarna att det stämmer


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Haha.. sopor som gör fel

Skrivet av LocSin:

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Beror ju helt på hur stora förluster man gör när ett spel floppar, och hur stor succé det blir vart femte spel.

Ett överhypade spel i stil med Halo och GOW kan kompensera för många floppar.

Medlem
Skrivet av LocSin:

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Exakt.

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av LocSin:

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Exakt.


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Inaktiv

Tror verkligen någon att detta är bluffsiffror??

Som en jämförelse så överlever 67% av nystartade företag det första året.

20% låter ganska högt för en trendkänslig bransch som dataspelsvärlden.

Om man pyntar 100 miljoner för utvecklingen av ett spel måste man sälja kanske 500 000 ex för att gå runt, sett till de kostnader som finns efter produktionen i form av support och fortsatt utveckling och patchning.

Hur många titlar säljer i 500 000 ex eller fler, relevantare är kanske hur många som säljer mindre än 500000?

20/80 regeln gäller i alla verksamheter så varför inte här?

Medlem
Skrivet av Azet:
Skrivet av molg:
Skrivet av LocSin:

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Exakt.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Att ett spel inte går med vinst betyder inte nödvändigtvis att det går med förlust. Vinst är ju vad som blir över efter att samtliga utgifter är betalade. Kan ju vara en del som går plusminusnoll. Sen så vet vi ju fortfarande inte hur siffrorna trollats fram - och det går ju att tjäna pengar även långt efteråt. ..och hur är det med teknik som kan återanvändas, motorer som kan licensieras, osv osv..

Medlem

Tanken är väl att de 20% som går med vinst går med så mycket vinst att det jämnar ut sig.
som i film branchen. En av 15 hollywood filmer går med vinst. Men den som går med vinst får så in i hellvetes med vinst att det betalar gott och väl för 14 floppar.

Medlem

20% låter lite mer realistiskt, men fortfarande känns de som att dom töjt lite på sanningen. Iofs gäller ju detta alla spel, och hur många går och köper ett pusselspel från Slovakien t.ex.?

Om detta nu stämmer bland dom stora välkända företagen så kan dom inte ha många hjärnceller tillsammans i styrelsen, de skulle aldrig gå runt om bara 20% av spelen gick med vinst, däremot låter de mer troligt att dom flesta spelen går med 20% vinst.

Medlem

dessa siffror tror jag mycket mer på. känns faktiskt helt rimliga om man tänker på hur många spel som faktiskt släpps. många spel är väl dessutom gratis och fria osv, och någon som vet om de räknar med flash spel och så?

Inaktiv

Som det stod i 4% så är det nog en hel del Hollywood accounting inblandat i det här. Förutom det tror jag att urusel ekonomistyrning förklarar en hel del, man har rent krasst inte en blekis om hur mycket utvecklingen av den färdiga produkten kommer att kosta. Eller rättare sagt, hur mycket det får lov att kosta. Spel X kostade Y miljoner att göra. Var det rimligt? Användes pengarna rätt? Hur många ex sålde vi? När man vet det kan man påbörja arbetet på spel Z som om man tagit till sig av siffrorna borde generera vinst.

Medlem
Skrivet av LocSin:

Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.

Spelutvecklare har oförskämt bra självförtroende ska du veta.

En oberoende okommersiell spelutvecklare (en lärare i spelutveckling) var på vår skola och han sa siffran "under 10%" av spelen går med vinst. Många går plus minus noll och många går back.

Medlem

om alla spel vore som Carmageddon skulle de va 90%.. garanterat

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av Hero_Swe:

Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!

Härlig inställning. "Alla argument som motsäger min världsbild tror jag är medvetna lögner".

Skrivet av Zauii89:

Du e ju blåst

Jag förstår inte hur ni två inte kunde se sarkasm i det inlägget.

Skrivet av Ankh:

Ta din barnsliga attityd någon annanstans.

Vilken av oss menar du?

Medlem

De menar nog att 20% av spelen som släpps levereras i färdig skick. Resten måste patchas ett antal gånger innan de är "färdiga".

Hur räknar de MMO-spel? Tar de med alla småspel på några MB? Webbspel? mm...

Medlem

Det låter ju mer resonabelt.

Avstängd

Det låter lite mer vettigt, måste jag säga.

Inaktiv
Skrivet av andman:

Att ett spel inte går med vinst betyder inte nödvändigtvis att det går med förlust. Vinst är ju vad som blir över efter att samtliga utgifter är betalade. Kan ju vara en del som går plusminusnoll. Sen så vet vi ju fortfarande inte hur siffrorna trollats fram - och det går ju att tjäna pengar även långt efteråt. ..och hur är det med teknik som kan återanvändas, motorer som kan licensieras, osv osv..

Precis som jag sa när det var 4%. Men det verkar som om att du och jag är ensamma om att tro det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Hero_Swe:

Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!

Kommunist svin!


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

12
Skriv svar