En femtedel av alla färdiga spel går med vinst
Kan nog nästan stämma, det kommer ju en uppsjö av spel varje månad man inte ens hör talas om, ännu mindre köper. Den utvecklingstid som de lägger ner på spel är inte billig så krävs många exemplar för att gå runt, så varför inte se sanningen i det hela? Gör färre men bra spel så blir alla nöjda! Skicka inte ut allt skit ni kan få fram!
Man mår bra av Apple produkter!
Kan nog nästan stämma, det kommer ju en uppsjö av spel varje månad man inte ens hör talas om, ännu mindre köper. Den utvecklingstid som de lägger ner på spel är inte billig så krävs många exemplar för att gå runt, så varför inte se sanningen i det hela? Gör färre men bra spel så blir alla nöjda! Skicka inte ut allt skit ni kan få fram!
Det är ju inte direkt så att utvecklarna medvetet skapar skit. De allra flesta projekt börjar med attityden "nu jävlar ska vi göra världens bästa spel!".
Sen när man bränt två tredjedelar av budgeten så inser man att det inte blir så bra som man tänkt sig. Vad ska man göra då tycker du? Lägga ner projektet och förlora sjukt mycket pengar? Släppa spelet som det är och hoppas på att dämpa fallet? Pumpa in mer pengar tills det blir bra?
Det är bara företag som Blizzard som har råd med det första och tredje alternativet. Står det hyffsat bra till med förläggaren så kan dock en kombination av alternativ två och tre att bli aktuellt. Men det finns fortfarande gränser för hur mycket pengar man kan pumpa in för att rädda ett fuckat projekt utan att förlora ännu mer på det.
haha ja det ändrar en del, skulle dock inte vara förvånade om det bara 4%
Jo det skulle det, om du tänker till lite.
OnT: Ja 20% är en bättre siffra men det låter ändå som fiffel med statistik. Det måste finnas en liten tomte någonstans i deras mätningar som gör att de kan presentera en sådan här låg siffra, sedan lägger de på finanskrisen som körsbäret på grädden för att lyckas presentera så här fjantiga siffror. 75-80% kan jag gå med på.
Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!
Härlig inställning. "Alla argument som motsäger min världsbild tror jag är medvetna lögner".
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.
Angående den finansiella krisen så har tydligen ett flertal analytiker förutspått att spelbranschen kommer bli positivt påverkad av den, folk har inte råd med stora investeringar så tv- och data spel som kan räknas till små investeringar blir mer attraktiva. Bara hålla tummarna att det stämmer
Gaming since 1986 and still going strong!
Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.
Beror ju helt på hur stora förluster man gör när ett spel floppar, och hur stor succé det blir vart femte spel.
Ett överhypade spel i stil med Halo och GOW kan kompensera för många floppar.
Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.
Exakt.
Tror verkligen någon att detta är bluffsiffror??
Som en jämförelse så överlever 67% av nystartade företag det första året.
20% låter ganska högt för en trendkänslig bransch som dataspelsvärlden.
Om man pyntar 100 miljoner för utvecklingen av ett spel måste man sälja kanske 500 000 ex för att gå runt, sett till de kostnader som finns efter produktionen i form av support och fortsatt utveckling och patchning.
Hur många titlar säljer i 500 000 ex eller fler, relevantare är kanske hur många som säljer mindre än 500000?
20/80 regeln gäller i alla verksamheter så varför inte här?
Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.
Exakt.
Att ett spel inte går med vinst betyder inte nödvändigtvis att det går med förlust. Vinst är ju vad som blir över efter att samtliga utgifter är betalade. Kan ju vara en del som går plusminusnoll. Sen så vet vi ju fortfarande inte hur siffrorna trollats fram - och det går ju att tjäna pengar även långt efteråt. ..och hur är det med teknik som kan återanvändas, motorer som kan licensieras, osv osv..
Tanken är väl att de 20% som går med vinst går med så mycket vinst att det jämnar ut sig.
som i film branchen. En av 15 hollywood filmer går med vinst. Men den som går med vinst får så in i hellvetes med vinst att det betalar gott och väl för 14 floppar.
20% låter lite mer realistiskt, men fortfarande känns de som att dom töjt lite på sanningen. Iofs gäller ju detta alla spel, och hur många går och köper ett pusselspel från Slovakien t.ex.?
Om detta nu stämmer bland dom stora välkända företagen så kan dom inte ha många hjärnceller tillsammans i styrelsen, de skulle aldrig gå runt om bara 20% av spelen gick med vinst, däremot låter de mer troligt att dom flesta spelen går med 20% vinst.
Som det stod i 4% så är det nog en hel del Hollywood accounting inblandat i det här. Förutom det tror jag att urusel ekonomistyrning förklarar en hel del, man har rent krasst inte en blekis om hur mycket utvecklingen av den färdiga produkten kommer att kosta. Eller rättare sagt, hur mycket det får lov att kosta. Spel X kostade Y miljoner att göra. Var det rimligt? Användes pengarna rätt? Hur många ex sålde vi? När man vet det kan man påbörja arbetet på spel Z som om man tagit till sig av siffrorna borde generera vinst.
Har tokigt svårt att se att 20% skulle stämma. För skulle det stämma så finns det ingen anledning att göra spel. Ingen skulle syssla med något som bara gav vinst var femte gång, det skulle vara ekonomiskt självmord.
Spelutvecklare har oförskämt bra självförtroende ska du veta.
En oberoende okommersiell spelutvecklare (en lärare i spelutveckling) var på vår skola och han sa siffran "under 10%" av spelen går med vinst. Många går plus minus noll och många går back.
Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!
Härlig inställning. "Alla argument som motsäger min världsbild tror jag är medvetna lögner".
Du e ju blåst
Jag förstår inte hur ni två inte kunde se sarkasm i det inlägget.
Ta din barnsliga attityd någon annanstans.
Vilken av oss menar du?
Att ett spel inte går med vinst betyder inte nödvändigtvis att det går med förlust. Vinst är ju vad som blir över efter att samtliga utgifter är betalade. Kan ju vara en del som går plusminusnoll. Sen så vet vi ju fortfarande inte hur siffrorna trollats fram - och det går ju att tjäna pengar även långt efteråt. ..och hur är det med teknik som kan återanvändas, motorer som kan licensieras, osv osv..
Precis som jag sa när det var 4%. Men det verkar som om att du och jag är ensamma om att tro det
Tror fortfarande inte på dessa sumror, känns mer som detta är ett sätt att få folket emot piratkopiering så att bolagen kan tjäna mera pengar....Lies and deception. POWER TO THE PEOPLE!
Kommunist svin!