New Wonders of the world

Medlem
New Wonders of the world

http://www.new7wonders.com/index.php

Vilka skulle ni rösta på? Jag kan inte svara på den frågan, men jag kan svara på vilken jag inte skulle rösta på.

Operahuset i Sydney kan väl knappast betraktas som värdigt i samma mening som de andra. Det fanns bra mycket mer avancerad byggteknik att tillgå för de som byggde operahuset än för de stackars satarna som tvingades släpa stenbumlingarna till Stonehenge.

Inaktiv

Hur officiellt är det där? Kommer ihåg att jag var med och röstade nån gång på kandidater, förhoppningsvis var det samma. I annat fall springer det runt flera organisationer där ute som hävdar att dom kan basunera ut världens 7 nya underverk, vilket inte är så bra kanske.

Mina röster går till följande:

Kinesiska Muren
Colosseum
Pyramiderna i Giza
Akropolis
Taj Mahal
Eiffeltornet
Angkor

Medlem

vågar inte heller välja, men jag kan också ställa upp på att utesluta några: frihetsgudinnan och jesus-statyn. de är symboler för någonting (typ), men som byggnader betraktat är de väl inte såå mycket att hänga i julgran?

förresten, pyramiderna och hagia sophia måste vara med. tyckte de var mycket intressantare att besöka än exempelvis eiffeltornet som bara var en stor gäspning.

hade inte du bättre saker för dig förresten crc?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Mina röster går nog till:

Acropolis
Angkor
Colosseum
Machu Picchu
Giza pyramiderna
Stonehenge
The Pyramid at Chichén Itzá

Hwergelmer: Frihetsgudinnan och Jesus statyn var nog inte särskilt lätta att bygga. Frihetgudinnan är väl helt av koppar om jag inte missminner mig? Och så är dom ju inte direkt små heller. Ïnte underverk direkt, (sen kan ju en gigantisk staty av Jesus diskuteras på andra områden men struntsamma i det nu ) men man ska inte underskatta dom tycker jag


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

jo, de kostade säkert massor av tid och pengar, men jag tycker ändå att de flesta andra byggnaderna är "bättre"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Någon som skulle kunna förklara vad det är för fel på de "gamla" sju underverken?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det var väl länge sen man gjorde listan och de flesta underverken finns ju faktiskt inte kvar att beskåda, man vill väl kunna göra en ny lista så att vissa länder får lite mer turism?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Klfh:

Någon som skulle kunna förklara vad det är för fel på de "gamla" sju underverken?

ja, det kan man ju undra. å ena sidan är de sju underverken ett begrepp, så vill man ha nya kanske man ska komma på ett nytt varumärke, typ de 10 underverken. å andra sidan är giza-pyramiderna det enda av de ursprungliga underverken som faktiskt existerar...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd

Jag har ansökt som medlem med:

Eiffel
Muren
Akropolis
Taj Mahal
Chichen
Neuschwanstein
Stonehenge

Samtliga var mer eller mindre spontana. Kag jar velat ta pyramiderna i Giza men det gick inte. :S

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

jo, de kostade säkert massor av tid och pengar, men jag tycker ändå att de flesta andra byggnaderna är "bättre"

Hehe jo så är det ju iofs, men ändå


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

*edit, efter att jag bestämde mig för att rösta istället
Röstade på
Great Wall
Stonehenge
Colosseum
Eastern Island Statues
Chichen Itza Pyramid
Taj Mahal
Kiyomizu Temple

hade inte Giza-pyramiderna varit givna, så hade de fått en av de sju rösterna istället.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

fjornsvavne: dels låg kina lite långt bort, och dels är troligen idén om de sju underverken några hundra år äldre än kinesiska muren.

colosseum är ju iofs ett ganska roligt turistmål (äger vatikanen, gå inte upp i kupolen om ni är höjdrädda ), men det faktum att det har funnits så många likadana, om än mindre, talar emot att det skulle bli ett av underverken imho. påskö-gubbarna och stonehenge är jag med på


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Youtube-proffs

Vet inte riktigt vilka jag ska rösta på, men den där fejkön i dubai är fet, ett riktigt underverk


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Röstade:

Acropolis
Chichen Itza
Colosseum
Easter Island Statues
Great Wall
Kremlin / St. Basil
Stonehenge

Medlem

Många som har Stonehenge, men huvudstatyerna på
Påskön är mer imponerande, kanske mindre kända i denna del av världen dock.
Ett skäl till att inte låta "vanligt" folk att rösta.


signatur

yolo

Medlem

Håller lite med om Miao-statyerna, tycker de är coola.
Får mig att tänka på Cyborg 009 och kämparna, för att inte tala om det läskiga avsnitt där de besöker de där huvudena hehe


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Har läst nånstans att Påsköns statyer var en bidragande orsak att invånarna på ön gick under. De byggde statyer för att blidka gudarna när dom inte fick nån mat istället för att hitta på en lösning på problemet, men det är klart, det är ju typiskt mänskligt att se nåt sånt som ett underverk

Medlem

Var det inte så att dom byggde statyerna av okänd anledning, och efter ett tag så försvann alla träd/djur och då blev dom cannibaler och delade upp sig i olika stammar och välte varandras statyer.

Jag vet att det var en lång mening


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Vart har vi korsvägen då?!


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Kinesiska muren
Colosseum
Stonehenge
Statyerna på påskön
Petra
Eiffeltornet
Frihetsgudinnan

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vågar inte heller välja, men jag kan också ställa upp på att utesluta några: frihetsgudinnan och jesus-statyn. de är symboler för någonting (typ), men som byggnader betraktat är de väl inte såå mycket att hänga i julgran?

Well, kan säga dig att Frihetsgudinnan inte var så enkel att göra, dom stötte ju på massor med problem när dom byggde den, kommer knappt ihåg något, det var längesen vi läste om det på typ engelsklektionerna. Sen fanns det massor med ekonomiska problem när dom byggde den, men det räknas väl inte^^

Medlem

å andra sidan finns det ganska många byggnader i den där listan som man över huvud taget inte vet hur de lyckades bygga


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Taj Mahal
Petra
Neuschwanstein Castle
Hagia Sophia
Great Wall
Easter Island Statues
Chichen Itza
Fick det bli för min del

1
Skriv svar