Framtidens konsol?

Medlem
Framtidens konsol?

Har en liten framtidsvision hur konsolerna kommer att bli i framtiden. Kanske är det omöjligt men om tekniken fortsätter framåt så kan det säkert bli realistiskt.

Säg t.ex. att Sony installerar en superdator i varje kontinent där alla spel lagras. Användarna kan sen via sin digitala box inköpt från Sony köpa en licens för dessa spel via nätet. När man spelar görs alla beräkningar på superdatorn. All input från användaren skickas till superdatorn som sedan skickar tillbaks information i ljud och bild. Skulle vara ganska coolt. Nästan som en virtuell värld i en superdator som alla användare är uppkopplade till. Sen kan Sony uppdatera superdatorn med ännu bättre hårdvara. Sen får användarna köpa en licens för att kunna spela på den nya superdatorn tills nästa uppdatering av hårdvaran görs. Alltså konsolen förvandlas från en datormaskin till en kommunator till en superdator.

Vad tror ni? Är det möjligt i framtiden tro?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

visst, om du kan få en infrastruktur som mäktar med att skicka den datamängden på den tiden som krävs.

så: nej.

Medlem

I sverige har vi den infrastrukturen. Bredbandsbolaget lina. När den väl är utbyggd över hela Sverige så är det inte en begränsning.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

"bredbandsbolagets lina" skickar inte så mycket information.

när man spelar online/multiplayer idag så skickar du "endast" simpel information om vad "du gör" (t.ex. i ett FPS-spel, vart du är, hur du rör dig, vilket vapen du använder dig av osv.) till servern - och får simpel information tillbaka genom servern från andra spelare.
servern beräknar inte och skapar sådan information (som du snackar om i ditt första inlägg) utan dirigerar "bara" informationen.
(beräkningar osv. görs av din dator (processor, grafikkort osv.).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

kan du pinga en dator i bryssel med en responstid på mindre eller snabbare responstid än du har för en signal från din handkontroll till konsollen?

schysst.

jag kan köra program "streamat" genom vårt universitetsnätverk. även om vi är på samma nät, i samma stad, får jag lite lagg när jag pekar med musen...

Medlem

Jag kan referera till spelet EVE online, där alla är inne samtidigt i spelet. Det laggar nåt fruktansvärt ibland, när 400 personer är på samma område samtidigt. Jag har svårt att se hur man ska lyckas med något sådant projekt som du beskriver, det skulle krävas mer än bara höghastighetslina, det skulle kvävas fiberoptik grovare än en elefant*** för att klara trycket på "superdatorn".


signatur

yolo

Inaktiv

du har missuppfattat utvecklingen..
man går ifrån stordatorer och terminaler, mot mikrodatorer.. har skett i några år nu.
;D

edit: typ0


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

precis, utvecklingen går mot att mer och mer sköts av "hemmadatorer" snarare än "superdatorer".

bara att skicka grafik i 1280x1024@80Hz vore ju mer eller mindre otänkbart, lägg sedan till allt annat


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Håller med om man att pingen kommer att bli flaskhalsen som lave skrev om. Det krävs väldigt kort tid för att skicka all information fram och tillbaks. Men datamängden är nog inga problem tror jag. På en lina med 100 Mbit. 1 MB är ju 8 MBit så man kan kanske streama 60 bilder (som är ca 1.5 MB stora). Med mitt bredbands-abonnenmang kan jag ju surfa, prata i telefon och streama digital-teve samtidigt. Men som sagt är pingen problemet...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

precis, utvecklingen går mot att mer och mer sköts av "hemmadatorer" snarare än "superdatorer".

bara att skicka grafik i 1280x1024@80Hz vore ju mer eller mindre otänkbart, lägg sedan till allt annat

för 25år sedan så var det hi-tec att visa en två färgad bild som inte fladdrade, allt går frammåt! allt löser sig


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

visst går saker och ting frammåt: men lösningen är ganska "låst" till att varje konsol får lösa mer och mer själv och alltid försöka skicka så minimal information som är möjligt för att hålla ping nere/lagg borta.

så en konsoll till (eller i (vägg-TV'n) i framtiden kanske?) TV'n kommer vi nog inte undan.

tänk bara tanken att just nu sköter (beräknar) din dator/konsol enbart dina funktioner/rörelser osv. och skickar den och det händer endå att det laggar/är usel ping - hur skulle då en superdator orka sköta ALLT för 64-4000 spelares funktioner, grafik, fysik, bilduppdatering osv. och även hinna med att skicka all denna information över internet för att spelarna skulle få ta del av vad som sker?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ser inte riktigt hur tanken skulle vara lönsam för tex Sony som i detta fallet. Saken hör ju ändå till det att det måste vara lönsamt för någon i slutändan.. Speciellt för att utveckla sådan oerhörd teknik som detta skulle kräva.

Däremot att kanske var plattform har någon sorts stor onlineservice som typ Steam enbart, så att retail blir något av det förflutna, mjukvarumässigt.. Det går vi ju ändå redan emot.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Visst kan framtiden hjälpa din idé att bli mer realistisk men problem kvarstår. Ingen information kan skickas snabbare än ljusets hastighet. Vill du ha en responstid som är låg går det inte att ha alltför stora avstånd. Kontinent översatt till land
Visst har det sina fördelar att man, som användare, inte behöver uppgradera sin hårdvara vid varje "generationsskifte". Dock så kan det hända att kostnaden för att bygga dessa superdatorer med hela uppkopplingsbiten kommer att vara så stor så att användarna ändå får betala mer än nu.

Lite intressant idé i alla fall. Matrix fungerar ju iofs ganska bra nu. Smart att dem "saktar ned" tiden för användarna för att hinna beräkna allt

Medlem

SKYNET NÄSTA!

( bara roligt för er som sett terminator filmerna)


signatur

#Komsi - Vi gillar Mulle

Medlem

problemet med tunna klienter är att de sällan är speciellt kraftfulla, nyare spel kräver det. Och skulle den inte heller ha någon speciell lagringsenhet skulle det vara riktigt jobbigt att ladda ner spelet varje gång man vill spela.

edit: fast du kanske tänkter mer som en remote desktop, ja då får man skicka väldigt mycket data till den tunna klienten, som fortfarande måste vara väldigt kraftfull. Så det skulle kräva enormt mycket bandbredd och en kraftfull tunn klient som klarar att hantera mängden data som kommer till den.
Och då kan man ju undra varför man inte kör på samma vis som idag, med några mindre undantag till förbättring.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar