Ska bygga en damm.

Inaktiv
Ska bygga en damm.

Hejsan alla glada FZ-are!
Det är så att jag är en 19årig kille med väldigt mycket fritid till hands, och just nu så har jag fått en idé att göra en liten damm i min trädgård.

Själva idéen är att designa en damm med japanskt tema, och den ska inte vara större än 2x2m.
Jag hade tänkt att köpa pump+plastmattan+säkerhetsmatta på hornback eller bauhaus. Sen skulle jag bygga plankor själva (en liten bro mitt i dammen, där mina katter kan gå och titta på vattnet)

Har googlat lite och hitat lite inspiration, har även hittat hjälp/inspiration osv på hornbach i malmö.

Nu är det så att min budget inte är särskillt djup, då jag bara har cirka 2000kr till dammbygget (där 1000kr går till själva pumpen + plastmattan, och 1000kr till dekorationer så som lampor, stenar, och trä.)

Jag tänkte försöka bygga den med lite japansk-zen-garden anda, dvs: lite grönt/blått vatten, lite porlande vatten, en hemmagjord "japansk brygga" (se: http://architypes.net/image/japanese-garden-at-jardin-botaniq... )

Jag hade även tänkt att ha 2 st små lampor i vattnet (LED lampa, som lyser blått eller vitt sken)

Var kan jag hitta inspiration? var kan jag hitta billiga saker till dammen förutom www.damm.nu.

Någon som har någon som helst erfarenhet av dammbygge.
Vad bör jag tänka på, vad bör jag undvika and whatnot etc.

Tack på förhand

mvh Forumtrollet

Medlem

Kolla in www.zoopet.se fiskavdelning. Förvisso är det ju oftast byggen för koi, men det asiatiska finns ju där ändå. Kan du säkert hitta både inspiration och tips.

Medlem

Du kan kolla på Coop om du har den butiken, dom brukar ha trädgårds böker som inehåller lite av allt möjligt.

Om du har tillgång till en slänt så kan du gräva ner en vattenslang och dra den till en pump så du får rinande vatten.

Några länkar:

Damm trivsel

Bilder

du kanske hittar fler sidor på google.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Tackar så mycket, väldigt användbara länkar. *Sparade*

Medlem

Passa dig för en brygga om dammen blott skall vara 2x2m, det kan se helt whack ut... Satsa på att gjuta betonglycktor i japansk stil istället, knixa till lite vindergröna barrväxter med ståltråd så de får den där bonsaikänslan...

...en idé kan ju vara att skärma av dammen med ett staket som har den där rätta känslan...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Helt otroligt va lite fritid ni har. Alltså ni kan ju seriöst inte kunna en massa saker om dammar väll va?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Helt otroligt va lite fritid ni har. Alltså ni kan ju seriöst inte kunna en massa saker om dammar väll va?

5 minuter på google kan vara väl spenderad tid.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Helt otroligt va lite fritid ni har. Alltså ni kan ju seriöst inte kunna en massa saker om dammar väll va?

älskar ditt humör

jävligt snygga bilder! man blir sugen själv


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av SoniC:

Helt otroligt va lite fritid ni har. Alltså ni kan ju seriöst inte kunna en massa saker om dammar väll va?

5 minuter på google kan vara väl spenderad tid.

trådskaparen har inte google på sin dator eller?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

tänk om alla vore lika konstruktiva och positiva som sonic


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Glöm inte att ta kort medans du bygger! Vi måste få se hur det blir

Medlem

Nej men jag reagera bara på att han skrev detta:

"Någon som har någon som helst erfarenhet av dammbygge.
Vad bör jag tänka på, vad bör jag undvika and whatnot etc. "

Och sen på en gång slänger ni er ut över google och söker på allt mellan träd och grus, för att få svara på frågor åt en kille som ni egentligen inte bryr er om. Visst hade det varit en annan femma om ni var trädgårdsälskare. Men har av någon anledning svårt att tro att någon av er är det

Fan va jag är bitter.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

"Visst hade det varit en annan femma om ni var trädgårdsälskare. Men har av någon anledning svårt att tro att någon av er är det "
Ok, jag är trädgårdsälskare, men det är ju inte så underligt när man är snart medelålders och bor i hus

Glöm inte att kvista iväg till närmsta bibliotek och rota runt bland trädgårdsböckerna, det brukar finnas en hel del tips i de flesta såna.
Med tanke på din budget så kan det vara värt att kolla in "färdiga" plastdammar. De brukar finnas på plantskolor och är en formad plastdamm med pump och ibland även fontän och/eller ljus. De går att hitta under tusingen ibland men blir ju iofs inte så stora..Men det går ju att börja med en sån och förstora med en snyggt krattad yta, lite små tallar och annat för en hygglig Zen känsla.
Tänk på att få bort alla rötter och vassa stenar om du använder duk, samt att ta av dig skorna när duken är på plats och du skall gå på den.
Lycka till!

Medlem

sonic: lite bitter över att folk inte blir lika intresserade av dina trådar ?

Medlem
Skrivet av lave:

sonic: lite bitter över att folk inte blir lika intresserade av dina trådar ?

Va?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

lika bra du bygger en svensk damm - man vet aldrig när SD kommer till makten

Medlem
Skrivet av SoniC:

Nej men jag reagera bara på att han skrev detta:

"Någon som har någon som helst erfarenhet av dammbygge.
Vad bör jag tänka på, vad bör jag undvika and whatnot etc. "

Och sen på en gång slänger ni er ut över google och söker på allt mellan träd och grus, för att få svara på frågor åt en kille som ni egentligen inte bryr er om. Visst hade det varit en annan femma om ni var trädgårdsälskare. Men har av någon anledning svårt att tro att någon av er är det

Fan va jag är bitter.

Japp nu är du bitter. Och att man inte bryr sig om han är väl lögn. Klart man älskar sin nästa oavsett vem denne är!

Youtube-proffs
Skrivet av SoniC:
Skrivet av lave:

sonic: lite bitter över att folk inte blir lika intresserade av dina trådar ?

Va?

HAHA.

Ne coolt med ett dambygge, ja gillar när de e minigrejjer.

Tycker du ska go for it dock. Leta på blocket o sånt med, kan finnas billiga grejjer där


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av SoniC:

Nej men jag reagera bara på att han skrev detta:

"Någon som har någon som helst erfarenhet av dammbygge.
Vad bör jag tänka på, vad bör jag undvika and whatnot etc. "

Och sen på en gång slänger ni er ut över google och söker på allt mellan träd och grus, för att få svara på frågor åt en kille som ni egentligen inte bryr er om. Visst hade det varit en annan femma om ni var trädgårdsälskare. Men har av någon anledning svårt att tro att någon av er är det

Fan va jag är bitter.

Jag kan bara svara för migsjälv men jag är husägare, har stor trädgård och älskar japan och asieninfluerad design - skulle gärna ha en japansk stenträdgård om jag hade råd, jag har kollat en hel del själv dock så när jag ser "likasinnade" är det klart man "hjälper till"...
Du begår ett väldigt vanligt misstag när du tror att gamers i allmänhet bara gillar datorer, internet och Jolt.

Du är way för ung för att vara bitter.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Du är way för ung för att vara bitter Sonic.

Hursomhelst.
Jag har, med hjälp av min syster som designar hus, hittat lite olika designer som skulle passa fint in vår trädgård.
Tyvärr är inte plånboken min bästa polare just nu, så det kommer ta några veckor innan jag går igång, och då kommer jag dokumentera det.
Step by step.

Förresten Sonic.. Vad är google? hittade inget svar, men det närmaste jag kom var http://www.google.se/search?hl=sv&q=google&meta=

This and that.

Medlem

Har inte byggt nån damm själv, men lite allmänt sådär om trädgård kan jag:

- Rensning av ogräs; har du grus/sand-konstruktioner så blir det ogräsrensning som MÅSTE genomföras om det inte ska se ut som skit.
- Rengöring av damm; bra om den inte ligger alltför nära stora träd som tappar saker som löv och annat. Också bra om det inte blir alltför vildvuxet vid "stränderna" då det kommer att trycka ner saker i dammen.
- Konsten är inte att få det att vara snyggt när allt är nyplanterat och färdigkrattat första gången, utan att det fortfarande ska vara det efter 5 år (något som ofta missas i t ex trädgårdsprogram på TV). Trädet/busken är liten och söt och passar bra nu, men hur stor är den om 3/5/10 år?

1
Skriv svar