Snart får man betala mycket för att spela sina favoritspel ;( .

Inaktiv
Snart får man betala mycket för att spela sina favoritspel ;( .

Satt och tänkte på den tiden då man surfade med ett 56k modem och fick betala 6kr / h för att spela lite quake.

Jag satt och läste lite om datorhårdvara, tex. Om du ska ha en värstingdator med 2 st geforce 8800 SLI. Så ska du också helst ha ett nätagg på 1000w för att driva det. och 1000w i en timme, kostar ju ca 30-40 öre. Inte för att det inte går på fulla varv hela tiden, men inom en snar framtid med denna utvecklig så skulle nog en "gamerdator" kunna kräva konstant 1000w. Jag menar bara för 2 år sen behövdes 3-400w nätagg till ett geforce 6800. Kommer det då om 2 år att krävas 2000w+ För den nya grafikkortet?. Sen ska man ha skärm på det, inte för att den drar så mycket men lite iaf, sen ska man ha en kaffekoppsvärmare till USB´n också ;P .

Vad tror ni? Kommer det bli så att "pappa" säger att man max får spela 2 timmar för att datorn drar för mycket ström, precis som det var för 5 år sen när man surfade på 56k modemet?

Inaktiv

processorerna är snart tillbaka på samma strömhunger/värmeutveckling som de hade för fem år sedan, så det är nog ingen risk. den här effekthysterien på nätagg är bara nonsense.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

SLI-hysterin är också nonsens


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej, de går ner till 65nm, sen 45nm dvs. mindre värme och drar mindre ström.

Men det är mycket möjligt att efter 45nm blir det tight. Men den som lever får se


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Men de ökar ju också på antalet transistorer ganska friskt så vettefan hur det blir i slutändan.

Inaktiv

det ser vi ju redan. amd:s vassaste a64:or ligge rju på 65w... trenden går mot allt mer strömsnåla processorer, och det har den gjort ett bra tag. (det peakade ju iom p4d, som ju ingen vettig människa hade något gott att säga om...)

edit: smileyhjäffel! _varför_ blir det smileys mitt i ord? så svårt kan det inte vara att endast fånga smileys om det finns blanka tecken på var sida. :F


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

kommer väll stiga några år och sen kommer det något jätte smart sätt att få ner det till 400w från 1500w eller något

Medlem

Stäng av grafiska smileys Soya.

Jo, just CPUerna har väl blivit strömsnålare, men det hjälper ju inte gamers om inte Grafikkkorten blir det också. Det är ju ändå de som drar all kräm i dagsläget.

Medlem

Då är det väl tur för oss som bor på ett ställe där el ingår i hyran


signatur
Inaktiv

bah... finns det såna ställen?

Medlem
Skrivet av RoGGe:

bah... finns det såna ställen?

I vanliga fall kallas såna ställen för "hemma hos mamma"


signatur

Insert funny qoute here

Tja, i den lägenhet jag flyttar in i om en dryg månad ingår elen i hyran. Sk. studentbostad iofs

Vill man förresten köra med 8800:or i SLI får man då skylla sig själv om räkningen blir hög, imo För fasen, liksom.

edit: smileyhjäffel! _varför_ blir det smileys mitt i ord? så svårt kan det inte vara att endast fånga smileys om det finns blanka tecken på var sida. :F

Medlem

För de intresserade...

Om datorn drar 30 öre i timmen så blir det 240kr per månad om den står på 24/7.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Har aldrig betalat för el på sidan av hyran i de lägenheter jag haft. Trodde det var praxis för alla HSB-lägenheter.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Då är det väl tur för oss som bor på ett ställe där el ingår i hyran

Bodde på ett ställe som dig också, sen börja de ta hyra, så akta dig

Betalar nu 950kr i månaden för el, och det är 4 datorer och en tv, endast lågenergilampor som gäller.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

MFC
Medlem

Man har alltid råd att spela på datorn.. men frågan man ska ställa sig är hur länge man vill spela. Själv spelar jag sällan länge, man är 30+ och har inte samma ork att göra roliga saker.. inte spel iaf

För övrigt så får vi ju se vad framtiden bjuder på, kan ju dyka upp alternativa energikällor fast då talar vi nog om 10-15 år frammåt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar