Earth like planet found

Medlem
Earth like planet found

En planet likt jorden har upptäckts 20 ljusår bort

Citat:

This exoplanet - as astronomers call planets around a star other than the Sun - is the smallest ever found up to now [1] and it completes a full orbit in 13 days. It is 14 times closer to its star than the Earth is from the Sun. However, given that its host star, the red dwarf Gliese 581 [2], is smaller and colder than the Sun - and thus less luminous - the planet nevertheless lies in the habitable zone, the region around a star where water could be liquid! The planet's name is Gliese 581

http://www.eso.org/outreach/press-rel/pr-2007/pr-22-07.html

Inaktiv

inte för å vara den som är den.. kan väl vara intressant att diskutera.. men du har missat att det stått om detta i typ alla tidningar några dagar sen?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

inte för å vara den som är den.. kan väl vara intressant att diskutera.. men du har missat att det stått om detta i typ alla tidningar några dagar sen?

tydligen så har jag det, men jag såg ingen tråd på forumet om detta så why not =>

Medlem

Hoppas det är Klingons som bor på den planeten


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Coolt =).


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

We are the Borg. You will be assimilated. Resistance is futile.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

We are the Daleks! You will compliy!


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av IceMan:

We are the Borg. You will be assimilated. Resistance is futile.

kanske det första meddelandet vi får från planeten, sen är det kört för oss, om inte vi har en Picard som hjälper förstås

dom säger att det är tungre graviditet, betyder det att varlserna är större och kraftigare?

Medlem

Hoppas att det finns liv där.

Skrivet av MaLiBu:

dom säger att det är tungre graviditet, betyder det att varlserna är större och kraftigare?

Nja, iaf att varelserna är kortare och kanske kraftigare (inte med betydelsen "starkare") byggda. Dvs de blir mer "inhoptryckta" än oss.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

var rätt roligt då forskare pratade om detta på tv, då dom sa att det skulle ta 300år att ta sig till planeten med dom vanliga rymdmedlen som vi har nu. Dock om det skulle finnas "folk"
som oss där som kan ta upp Radiovågor så skulle det bara
ta 20 år för att vågorna tar sig till planeten och 20 för att
vi skulle få något svar.

Alltså, det är rätt grymt detta. Men att det ska finnas utomjordiskliv som kan uppta radiovågor kan vara väldigt
mycket att hoppas på. Endå så tror nästan 90% av rymdforskare
att om det finns vatten och atmosfär så kan det mycket möjligt finnas "folk" på den planeten.

Jag gillar Startrek, Men att tro att bara för att vi har hittat en Klass M planet så ska det finnas människoliknade varelse där som kan ta upp våra radiovågor o sedan skicka tillbaka är nog att hoppas förmycket.

Medlem

Loading - mycket kloka ord


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Loading: Om radiovågor behöver 20 år, låter det verkligen rimligt att en vanlig raket fixar trippen på 300 år?

Jag menar, det är ju bara i runda slängar faktor 10 mellan 20 och 300. Ljusets hastighet ligger på 3*10^8 m/s.

Inaktiv

do not underestimate the faktor 10 (:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

snarare faktor 15...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av HenZe:

Loading: Om radiovågor behöver 20 år, låter det verkligen rimligt att en vanlig raket fixar trippen på 300 år?

Jag menar, det är ju bara i runda slängar faktor 10 mellan 20 och 300. Ljusets hastighet ligger på 3*10^8 m/s.

Det var inte jag som sa det. It was the TV.
men jag tror att han slängde upp bara lite
så dom andra skulle förstå vad som är det bästa
att använda för att få kontakt.

Inaktiv

Ah, det är ju helt sjukt logiskt att första bästa planet som liknar jorden skulle hysa intelligent liv precis on par med oss. Jag menar, livet här är några miljarder år gammalt. Och hur länge har det existerat en livsform som kan sända och ta emot radiovågor? Hundra år typ?

Och om det nu skulle finnas en civilisation där som kan ta emot radiosignaler föreslår jag att vi slutar sända sådana omedelbums. Oddsen för att vi skulle vara teknologiskt överlägsna är nämligen väldigt dåliga. Och det är i sin tur ingen höjdare om man tittar på hur människan i allmänhet har behandlat andra människor och livsformer som varit "underlägsna".
Jag menar inte att dom kommer hit och köttar sönder oss direkt men att vi kommer garanterat hamna på fel sida i sandlådan.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Ah, det är ju helt sjukt logiskt att första bästa planet som liknar jorden skulle hysa intelligent liv precis on par med oss. Jag menar, livet här är några miljarder år gammalt. Och hur länge har det existerat en livsform som kan sända och ta emot radiovågor? Hundra år typ?

Och om det nu skulle finnas en civilisation där som kan ta emot radiosignaler föreslår jag att vi slutar sända sådana omedelbums. Oddsen för att vi skulle vara teknologiskt överlägsna är nämligen väldigt dåliga. Och det är i sin tur ingen höjdare om man tittar på hur människan i allmänhet har behandlat andra människor och livsformer som varit "underlägsna".
Jag menar inte att dom kommer hit och köttar sönder oss direkt men att vi kommer garanterat hamna på fel sida i sandlådan.

hehe det är kul att det alltid finns folk som hävdar om att det finns ett civilicerat intelligent liv i rymden så ska dem alltid vara teknologiskt överlägsna över oss, det behöver ju inte alls vara sant.. :evil: hehehe

Medlem

nä det behöver inte vara sant.
Men tänk om vi människor hade kommit fram istället för dinusaurierna för ett par miljarder år sen.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Ah, det är ju helt sjukt logiskt att första bästa planet som liknar jorden skulle hysa intelligent liv precis on par med oss. Jag menar, livet här är några miljarder år gammalt. Och hur länge har det existerat en livsform som kan sända och ta emot radiovågor? Hundra år typ?

Haha, precis vad jag tänkte.

Skrivet av ghoül:

hehe det är kul att det alltid finns folk som hävdar om att det finns ett civilicerat intelligent liv i rymden så ska dem alltid vara teknologiskt överlägsna över oss, det behöver ju inte alls vara sant.. :evil: hehehe

Nja, men om det intelligenta livet lyckas ta sig hit så har det ju redan bevisat att det är teknologiskt överlägset. Om de inte tar sig hit så vet vi ju inte vem som är bäst eftersom vi inte kan komma till dem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

hehe det är kul att det alltid finns folk som hävdar om att det finns ett civilicerat intelligent liv i rymden så ska dem alltid vara teknologiskt överlägsna över oss, det behöver ju inte alls vara sant.. :evil: hehehe

Mja, det behöver inte nödvändigtvis vara så men det är sannolikt från en rent logisk synpunkt. Om man utgår från människan och dess utveckling dvs.

Med tanke på vilka skalor universum och tid ligger på är det helt enkelt rätt osannolikt att den första intelligenta livsformen som vi hittar (om vi gör det nu dvs), som kan sända och ta emot radiovågor, skulle ligga på ungefär samma utvecklingsbasis som oss. Det är mer troligt att dom kunnat göra det i miljontals år och bör därför rimligtvis vara långt före oss inom alla andra områden.

"Never trust an alliance with the powerful."

Inaktiv

Go-go-go, lägg hela EU's jordbruks stöd på raketforskningen, här ska skövlas planeter!

Men för att ta reda på om det finns liv behöver man inte skicka radiovågor. Det går (enligt wikipedia) att genom observatorium med infrarött teleskop se vilka gaser som finns i atmosfären på en planet, och om metan finns så finns det antingen livsformer eller flytande vatten i kontakt med olivin.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

nått jag tycker är så tråkigt, varför tänker dom alltid på kolbaserade varelser? varför inte nått som bygger på frigolit, olja, isterband, fosfor, klor osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Hmm... frigolit olja och isterband är ju kolbaserat

Saken är väl den att kolväten är de mest praktiska grunderna för liv. Det förekommer inte livsformer baserade på annat på Jorden, och det finns väl ingen logisk anledning att tro att något annat grundämne kan ersätta kol. Det är ju trots allt väldigt "användbart".

Det mesta vi känner till är ju faktiskt kolbaserat.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

precis det jag menar, bara trångsynt att utgå just ifrån det vi har.
DOCK är ju unversium rätt så stort, och att leta efter nått som linkar jorden, gör det hela lite "lättare" kan jag tro..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

We come in peace! We Come in peace! PEW PEW!

För er som inte förstog var det Mars Attack.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Äsch, det är ju bara att tala om för amerikanerna att det är olja därborta så är vi där om en vecka

Skämt åsido, nu kan man säkerligen specifiera rymdforskningen lite mer skulle jag tro då de nu har ett ganska bra mål att sträva mot.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

helt klart! tänk, en hel planet (eller helst då flera ) som sitter på mineraler, redo att brytas av oss!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

helt klart! tänk, en hel planet (eller helst då flera ) som sitter på mineraler, redo att brytas av oss!

Lätt, typ Terran Invasion.

Tänk om de redan har upptäckt oss? Vem vet, de kanske har en utbredd bookmakerverksamhet där de satsar stora summor på hur lång tid det tar för oss att upptäcka dem.

Om det skulle finnas liv på denna planet kan vi väl också vänta oss en nyutgåva av Bibeln inom ett par år.

Medlem

"Tänk om de redan har upptäckt oss? Vem vet, de kanske har en utbredd bookmakerverksamhet där de satsar stora summor på hur lång tid det tar för oss att upptäcka dem."

hahaahah

ahh där sa du nått, blir kul å se vad dom hittar på med bibeln då


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

De senaste inläggen i denna tråd visar ju klart och tydligt att mötet mellan "oss" och "de" kommer leda till att det ena folket kommer förslavas och den ena planeten skövlas. Så nu gäller det bara att vi kommer först!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar