Medlem
kemi fråga

uppgiften lyder så här:

5. Tolka de kemiska formlerna

a) 2 H2O(g) -> 2 H2(g) + O2(g)

hur skall man formulera sig, i ord eller?
Jag har inga problem att se vad som händer vet bara inte hur man skall svara på frågan.

Så här har jag skrivit två vatten molekyler = två H2 + en O2

Inte så van att svara på dessa frågor
--------------------------------------------------
En annan fråga är:

4. Hur många elektoner har avgivits eller tagits upp?

a) OH^-

Den frågan förstår jag inte alls, läser bara naturkunskapB

Reagerar jodjodkalium lösning ved vanligt strösocker som den gör med stärkelse.

Mycket tacksam för hjälp:):)

Medlem

4) Eftersom att molekylen är negativ, så har den tagit upp elektroner. Kontrollera hur många det är den har tagit upp genom att se efter hur många just den (molekylen) kan ta upp. (Se på syre resp vätens bindingar och hur de sitter ihop.)

Hoppas det gick att förstå, min kemi är lite dammig då det var nio år sedan jag läste det...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

5) Om det bara står tolka så: Två vattenmolekyler, i gastillstånd, bryts upp och det bildas två vätgas molekyler samt en syrgas molekyl.

6) Syre (O) har atomnummer 8. Det betyder att syre har två elektroner i K-skalet och 6 i L-skalet (1a och andra skalet). Binder den sig med väte får den en elektron till i L-skalet som den delar med vätet. Jonen som nu bildats tar upp ytterligare en elektron från sin omgivning, så att oktett-regeln uppfylls i de båda atomerna. Syret får 8 elektroner i sitt yttersta skal, varav den delar två med vätet, vilket betyder att skalet är fullt och atomen är nöjd. För vätet är det likadant, dess ytterst skal blir fullt med de två elektroner den delar med syret. Oktettregeln är uppfylld.

För att svara på frågan alltså: 1 elektron har tagits upp, eftersom elektroner är negativt laddade ger 1 extra elektron hela jonen en minusladdning. Kallas för hydroxidjon om jag minns rätt.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

1
Skriv svar