Senaste nytt || blodbad på universitet i USA

Inaktiv
Senaste nytt || blodbad på universitet i USA

aja ni får läsa själva, en kille som sköt ner en hel klass till och med fler,

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1046942,00.htm...

om ni forsätter längre ner på aftonblad sidan så finns det fler länkar,

hur sjuk få man vara , skjuta ner en efter en som han mötte på,

Medlem

DN.se
för er som inte vill besöka aftonhoran.
undrar mest över hur dom kunde ta så lång tid på sig för att få tag på killen. :\
usch mycket skit den senaste tiden


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv

asså fy fan asså 32 personer dödas av mannen , hur sjuk får man vara igentligen ,

Medlem

Nu kommer kraven på vapenkontroll kraftigt stiga, innan de successivt tystas ned av NRA. Man har inte opinionen med sig för att göra förändringar. Sålänge stödet saknas kommer grundlagen, Det andra tillägget aldrig att ändras, simple as that.

Beklaglig händelse, men jag kan knappast påstå att jag är överraskad.

Medlem

Måste vara GTA`s fel.

the land of FREE.....


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Inte särskilt överraskad jag heller. Men man kan alltid hoppas på att dom nån gång fattar att man kan förhindra sånt här med strängare vapenlagar.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Nu kommer kraven på vapenkontroll kraftigt stiga, innan de successivt tystas ned av NRA. Man har inte opinionen med sig för att göra förändringar. Sålänge stödet saknas kommer grundlagen, Det andra tillägget aldrig att ändras, simple as that.

Beklaglig händelse, men jag kan knappast påstå att jag är överraskad.

vetefan om kraven ens kommer att stiga. på ett annat forum jag besöker, med både tvspelsnördar från usa och resten av världen verkade jänkarna tycka att det aldrig hade hänt om bara FLER hade haft vapen....

Medlem

Ja enligt många därborta skulle det ju lösas enkelt genom att varenda person i landet hade ett vapen. Logik i sitt esse.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Nu kommer kraven på vapenkontroll kraftigt stiga, innan de successivt tystas ned av NRA. Man har inte opinionen med sig för att göra förändringar. Sålänge stödet saknas kommer grundlagen, Det andra tillägget aldrig att ändras, simple as that.

Beklaglig händelse, men jag kan knappast påstå att jag är överraskad.

vetefan om kraven ens kommer att stiga. på ett annat forum jag besöker, med både tvspelsnördar från usa och resten av världen verkade jänkarna tycka att det aldrig hade hänt om bara FLER hade haft vapen....

Då får vi verkligen hoppas att det forumet inte är representativt för den totala amerikanska opinionen.

Medlem

Vet inte om strängare vapenlagar i sig skulle göra varken bu eller bä. Det handlar väl i grunden om att allmänheten måste ändra inställning till vapen och "home defense". Lite hönan och ägget är det iofs, ändrar man vapenlagarna genom att ändra attityd, eller tvärt om?

Skrivet av Student:

Man kan ta in hur mycket vapen som helst här. Man kan ta in ett raketgevär, det skulle inte vara några problem alls för det finns inga kontroller.

Lite intressant, och klassiskt amerikansk, lösning på problemet. Sätt upp taggtråd och metalldetektorer så ska vi nog se till att det "aldrig händer igen". Känns ju inte som någon permanent lösning direkt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Medlem

Alltså detta börjar bli lika onintressant som självmordsbombningar i mellanöstern.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Jepp. Och det är bara en tidsfråga tills nån pangar på här, då blir det inte lika ointressant längre!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Tror sonic syftar på att man blir avtrubbad.

"vetefan om kraven ens kommer att stiga. på ett annat forum jag besöker, med både tvspelsnördar från usa och resten av världen verkade jänkarna tycka att det aldrig hade hänt om bara FLER hade haft vapen...."

Samma på ett annat forum med amerikaner. "Armed officers, metal detectors and patrols at schools would never allow this to happen" Andra var jue vettigare och sa att saker o ting blir bara som ett fängelse med total säkerhet.

Kläm åt vapnen hårdare så kanske det inte blir så jäkla lätt att skaffa ett. När man kommer med svärd/kniv är inte så jädra lätt att massmörda. Tom om det var begränsat till lättare vapen och inte helautomat så hade det underlättat.

Medlem

Tragisk händelse, men så länge folk i USA tycker att det är vi som har en korkad syn på vapen och vapenlagar kommer sånt här att hända igen.

Nu är det väl bara en tidsfråga innan nån rabiat moraltant kommer börja kräva 80-års gräns på alla spel som inte är som Sims.
Helt klart finns det ju ett samband mellan våldsunderhållning och massmord, eller hur var det nu?


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det är sjukt hur jänkare alltid tjafsar om orsaker till skjutandet, det är ju bara att konstatera, hade han inte haft en pistol hade han inte dödat så många. Just pistoler (inte t ex gevär) gör att en person kan, impulsmässigt, döda 30 personer.
Ett gevär kan du inte dölja, du behöver ett öppet utrymme, varvid folk springer iväg och söker skydd efter 1:a skottet. Om du inte tar gisslan varpå du lär bli övermannad när du börjar skjuta dom.
En bomb kräver planering.
Kniv... nope.

Ändå ska jänkarna envisas med att ha just pistoler, som om det skulle kunna skydda dom mot en militär med automatkarbiner och skyddsvästar...


signatur

yolo

Inaktiv
Medlem

dosman: Snälla nån. Allt är inte svart eller vitt. Hårdare vapenlagar är inte synonymt med att totalförbjuda vapen. Och det där om Hells Angels, wtf? "Faan alltså, två mc-nissar besökte ett HM och krävde att några tröjor skulle plockas bort! [tröjorna kom tillbaka efter några dagar] Helvete, var är samhället på väg? Handeldvapen till alla! Och inför dödsstraff igen när vi ändå håller på!!"

Saxat från Wikipedia om vapenlagarna i Virginia, där den här massakern inträffade:

"Virginia allows unlicensed open carry of a handgun that has a capacity of twenty rounds or less, unthreaded barrel and no collapsible stock. (Most handguns fall under this category). Open carry is defined as the gun's true nature is not hidden from general view.
..
In urban areas, open carry is extremely uncommon, but not unheard of nor illegal under Virginia State law."

(som i de flesta delstater får man köpa vapen från 18 års ålder)

Medlem

Kanske har bott under en sten, men är det inte nästan bara i USA detta händer gång på gång? Visst att USA är jävligt stort o allt, men borde det inte hända oftare på andra plattser också om det nu inte har med deras vapen-lagat att göra?

Men det är klart, att få bort så mycket vapen som USA har lär ju ta många år och dom måste ju ändra inställningen på hela befolkningen o_O

aja, dom får hålla på där borta, jag känner mig rätt trygg här i lilla sverige!

Medlem
Skrivet av dosman:

Jobbigt det där med frihet. Sen varierar vapenkontrollen från stat till stat. Han ska tydligen ha använt två 9mm pistoler. För övrigt så klarade de övriga 70 miljoner andra vapenägarna i USA av att inte skjuta ihjäl 30 personer idag. Fast det är nog bäst om dom förbjuder de där 70 miljoner personerna att ha vapen så att det här aldrig sker igen. Med över 300 miljoner vapen i USA så kommer det vara helt omöjligt att få tag på vapen illegalt om de väljer att förbjuda dom. Jag menar den svarta marknaden existerar ju inte och speciellt inte i USA. Kriminella skulle inte alls få ett ännu större övertag. Titta bara på Hells Angels här i Sverige. De har ju ingen makt alls, de kan t.ex. inte gå in i klädaffärer och kräva att personalen plockar bort kläder.

Ja, du har ju rätt. Varför straffa personer som inte skjuter ihjäl människor. Följdfrågan blir:

Varför skall man ha pistoler och automatkarbiner i hemmet överhuvudtaget?

Du tror alltså på fullt allvar att folk som "spontant" letar vapen, skulle söka sig till kriminella kretsar i samma utsträckning som lagliga?

Medlem
Skrivet av IceMan:

Måste vara GTA`s fel.

the land of FREE.....

Innan alla börjar hosta om USA och hur dumma alla är där så... var den inte en kines som var mördaren? På stundentvisum?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hörde om detta fört i morse när jag slog på Text-TV. Det som har hänt är ju helt ofattbart.
Men jag har svårt att se hur man kan stoppa det att hända en gång till, det räcker med att en person spårar ur trots allt.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av IceMan:

Måste vara GTA`s fel.

the land of FREE.....

Innan alla börjar hosta om USA och hur dumma alla är där så... var den inte en kines som var mördaren? På stundentvisum?

Ja det stämmer att mördaren var kines på stundentvisum.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Medlem
Skrivet av Mahone:

Läs innan du postar, killen på bilden på den sidan är ett av offren. Mördaren var kines.


signatur
Medlem

Intressant att det var en kines som utförde vansinnesdåden. Muslimer och folk med "mellanösternursprung" blev ju inte så där jätte populära i USA efter 9/11, det kanske blir en liknande effekt denna gången? Kanske det eldar på det redan etablerade föraktet som lever kvar sedan Vietnamkriget?

Hursomhelst, detta arbetar i vapenivrarnas favvör. De kommer hävda att det var en vansinnig utlänning som gjorde detta, och slutsatsen kommer bli att alla utlänningar(i varje fall kineser) är onda.

Medlem

Men man kan ju vända på det oxå.

Om det hade varit 5 beväpnade elever i varje klass så hade kinesen troligen blivit nedskjuten själv innan så många blev dödade.

Det är en klassisk förklaring från vapen-folket.


signatur
Medlem

jag håller inte med om det resonemanget.

först och främst, jag har för mig att det är förbjudet att bära vapen på vissa platser? jag antar att föreläsningssalar är en av dessa, och då fick man smuggla in vapen för att kunna använda dem.

sedan: är det så troligt att en person utan någon speciell träning kan dra fram ett vapen från botten av sin väska och pricka en kille på några sekunder utan någon förvarning alls? utan att träffa någon annan? lite sådär troligt va?

dessutom: jag har skulle vara rätt hårt pressad innan jag ens skulle överväga att skjuta en annan människa, så jag skulle inte vara en effektiv "vakt" i en sådan situation. om vi skulle ha en massa beväpnade människor som reagerar snabbt med att skjuta.... skulle vi inte få FLER dödsskjutningar då, och inte färre? det känns som rätt många skulle ske av misstag?

Inaktiv

Måste man inte vara Amerikansk medborgare för att få köpa vapen? Om mördaren var kines med studentvisum måste han isåfall köpt vapnen illegalt.

Skriv svar