Year Zero (NiN)

Medlem
Year Zero (NiN)
Citat:

A message from Trent:

This record began as an experiment with noise on a laptop in a bus on tour somewhere.That sound led to a daydream about the end of the world.That daydream stuck with me and over time revealed itself to be much more. I believe sometimes you have a choice in what inspiration you choose to follow and other times you really don't.This record is the latter. Once I tuned into it, everything fell into
place... as if it were meant to be.With a framework established, the songs were very easy to write.

Things started happening in my "real" life that blurred the lines of what was fiction and what wasn't.The record turned out to be more than a just a record in scale, as you will see over time. Part one is year zero. Concept record. Sixteen tracks. All written and performed by me, produced / programmed by me and Atticus Ross, mixed by Alan Moulder, mastered by Brian "Big Bass" Gardner.

What's it about? Well, it takes place about fifteen years in the future.Things are not good. If you imagine a world where greed and power continue to run their likely course, you'll have an idea of the backdrop.The world has reached the breaking point - politically, spiritually and ecologically.Written from various perspectives of people in this world, "year zero" examines various viewpoints set against an impending moment of truth. How does it sound? You will hear for yourself soon enough, but given the point of this document is to
provide information...

http://yearzero.nin.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Year_Zero_(album)

vad tycker ni?
själv älskar jag Nine Inch Nails (eller rättare sagt Trent Reznors) underbara variation, originalitet och "musik-utan-instrument"-musik

och med detta albumet tycker jag att han har gått lite tillbaka till sina äldre album men ändåså med en rejäl dos förnyelse och originalitet.
favoritlåtar efter att ha lyssnat igenom albumet två gånger är "Survivialism" och "the Warning".

och som bonus (a.k.a nostalgi-tripp) på det hela så letade jag upp min gamla Quake (1) skiva och lyssnade igenom den nyligen samt kör intro-låten på repeat just nu (till flickvännens irritation haha)

p.s albumet kommer ut den 18 April i Europa, men finns att lyssna på den officiella hemsidan lagligt och gratis.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

NiN är riktigt bra, With Teeth är ett helt underbart album. Har lyssnat lite på några av dom nya låtarna, ingen som har fastat riktigt men ser klart fram emot nya skivan.

Filmen är jag en aning skeptisk emot, men vi får väl se...

Medlem

Japp, NiN är riktigt bra. Upptäckte dem nyligen sådär tack vare Xtrmntr och The Fragile slutar aldrig att imponera på mig.

Dock inte lyssnat så mkt på nya skivan - kanske blir bra men blir nog inte i klass med Downward Spiral och ovannämda platta.
Btw, ingen mer än mig som såg dem på annexet @ påsk? För jäkla bra.

edit: Klart att de nu kommer den 7 aug - Hovet. Yay!

Medlem

Trent är ett geni, och det jag hört från nya plattan är grymt, särskilt Survivialism och In this Twilight. Får ta och köpa den i veckan som kommer.

Edit: Alla låtar finns på NINs Myspace sida


signatur

<3

Medlem

NiN's bidrag till soundtracket för Lost Highway (Perfect Drug) var riktigt, riktigt bra.

Edit: Annars lyssnar jag inte så mycket, anser att NiN kunde ta ut svängarna och spela riktigt hårt.

1
Skriv svar