Half-Life fyller tio

Medlem

Köpte HL1 på Åhléns i Karlskrona vill jag minnas, på väg hem från lumpen under en helg.

Medlem

Ska på date med Gordon på fredag <3


signatur

Id give my left arm to be ambidextrous.

Medlem

Då ska jag vänta 10 år på farcry 2 det kanske kostar 98 cent då med ! som hittat......

Okej om jag säger att half life är ett dåligt spel kommer troligen massor att kasta sig över mig med crowbaren i högsta höjd. Å andra sidan var det inte direkt vad jag skulle säga. Låt mig sammanfatta för att detta inte ska bli en alldeles för lång post.

Half life - Ett väldigt "tyst" spel där man springer runt i förstapersonsvy och löser pussel samtidigt som man skjuter och mejar fiender. Okej det låter ju spännande. Men kort efter inser man att det finns roligare saker än att bli uppdragen av tentakeler i taket eller springa och vrida på vatten/gas/whatever ventiler samt trycka på knappar och abusa stegar hela tiden. Man börjar därför med mods och där stannade man.

Jag varvade aldrig halflife det var inte speciellt roligt. Att det är ett bra spel är som att säga att wow är ett bra spel. Över 10 miljoner spelare där alla skulle säga att det är det roligaste spel de spelat (nå ja men i alla fall). Men inte spelar man det för det.

Halflife 2 har jag fortfarande inte spelat, inte några mods eller. Men vad jag finner mest störande med pc gamer när den dimper ner i brevlådan och har halflife som bästa spel år efter år är att så bra var det inte. Många kanske inte håller med men det görs faktiskt bra spel även nu för tiden. Men tiderna är förändrade och konkurrenskraftiga spel kommer i överflöd i dagsläget, speciellt om du äger mer än en pc och en stationär konsol. Många bra spel blir därför bara en sörja av fler medelmåttiga spel (hur kan FZ säga att guitarr hero world tour är bra? det är en sämre kopia av rockband... och inte speciellt "nytt" inte).

Dessutom, hur svårt var det att vara bäst när det inte fanns något annat? Jag tycker därför halflife var ett bra spel, ett spel som kanske ledde fram till bättre spelutveckling (vilket jag knappast tror på men alla andra verkar göra det så whata hell jag bryr mig inte tillräckligt) men jag fann det inte roligt. Endast i multiplayer och då med mods var det ett okej spel i mina ögon (vad hände med NS???).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Tänk om man hade 8kr.. Då skulle jag köpa det direkt....

Medlem
Skrivet av citric:

Grattis =P

Kan oxå medela att vi på modden Black Mesa har släppt lite ny media.
En trailer kommer oxå inom några dagar.

http://www.blackmesasource.com/
http://www.blackmesasource.com/media.php

Hur länge har ni jobbat på den där modden? 5år snart? hehe

Gen
Medlem

Fungerar det på Vista 64bit tro?

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Halflife 2 har jag fortfarande inte spelat, inte några mods eller. Men vad jag finner mest störande med pc gamer när den dimper ner i brevlådan och har halflife som bästa spel år efter år är att så bra var det inte...

Eh, för alla andra har fel och du har rätt, eller? Det är ett TYCKE -- folk får TYCKA precis vad FAAN de vill, tills lissabonfördraget klubbas igenom av Svea Rikes riksdag nästa vecka och vår grundlag kontrolleras från Bryssel. Sitta och skriva två A4 för att du inte tycker som alla andra, måste ju bara kännas... sådär... klyftigt.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Jag minns hur man debaterade hurvida SiN eller Half-Life skulle bli det bästa spelet. Det verkade då som om SiN skulle sticka av med segern. Så blev det ju inte riktigt, så att säga.

//LD

Medlem

Fan va cool! Synd att man klarade spelet för 10 år sen.


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av Phosphor:

Fan va cool! Synd att man klarade spelet för 10 år sen.

Var glad för det Phosphor. För jag lovar att du inte hade tyckt det var lika bra idag. Det är ju tyvärr så med alla spel, de åldras sällan särskilt bra. Spelar man de gamla C64-spelen idag så förundras man över hur man kunde spela spel med livslängder på 15 minuter eller dylikt (IK+ anyone?). Men det var andra tider. Det är dock fantastiskt att se att Counterstrike, som jag aldrig har förstått mig på, fortfarande ligger på topp 10 över mest sålda spel trots att det kom ut för åtta år sedan! Det är ganska så fascinerande. Kanske till och med ska testa det?

Medlem
Skrivet av Gen:

Fungerar det på Vista 64bit tro?

Japp, det fungerar ypperligt. Köpte det precis trots att jag har HL1-skivan i bokhyllan här bakom mig.

Lånade ut spelet till en kompis en gång i tiden men tyvärr så försvann cd-key-lappen i den vevan. Och komigen, en dollar har man nog allt råd med så äsch, varför inte tänkte jag.

Medlem

Grattis världens mest överhypade spel!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Jag skulle inte gå så långt som att säga att Half-Life "ritade om kartan för förstapersonskjutare för gott" spelet var mediokert och gjorde ingenting som inte hade gjorts innan. Ett otroligt överskattat spel med andra ord.

du måste verkligen skämta? :evil:


signatur

God is dead

Inaktiv
Skrivet av Lord Darkness:

Jag minns hur man debaterade hurvida SiN eller Half-Life skulle bli det bästa spelet. Det verkade då som om SiN skulle sticka av med segern. Så blev det ju inte riktigt, så att säga.

//LD

Minns jag också. Jag trodde på Sin men en polare trodde på Half-Life. Fel hade jag så det bara small om det.
Half-Life varvade jag ett stort okänt antal gånger. Sin spelade jag igenom flera år senare när jag hitta det i en realåda och hade väldigt lite att göra, för sakens skull liksom. Ett faktiskt helt godkänt spel men med historiens mest feltajmade släpp.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Jösses, vilka spel var "bättre" när halflife kom menar du då?
Spelet är för långt?, det var alldeles lagom, och varför klaga på det!?.
Finns väl mer att klaga på i dagens klimat, då är spelen allt som oftast för korta för att passa den mer köpstarka men degenerativa kulturen för "ordenliga" spel, mainstreamspelarna.

Min gissning är att du blivit en eller alltid varit en mainstreamgamer, och då kan halflife säkert tyckas för långt för du ska orka med hela biten, allt du har skrivit pekar på att du hellre spelar Quake 1 än Fallout 1-2 eller varför inte ta upp ett av de bättre spelen som gjorts när vi pratar om historia, Deus Ex.

För du har ju helt sonika missat en rejäl bit av historian om inte hela när du häver ur dig att "kommer några jävla marines som tydligen fått specifika order om att vara dumma och skjuta mot Gordon.", du har uppenbarligen inte förstått ett uns av den, vilket i sig får mig att tvivla på dig ännu mer ang detta.

Ologiskt upptrappning av svårighetsgraden förstår jag inte heller, snarare att svårigheten ökade respektive sänktes, precis som det ska vara, allt ska inte vara logiskt och lättrampat, och var det verkligen för svårt?.

Har du ens klarat av spelet?, att jämföra det med AI´n i Serious Sam (som kan vadå förövrigt?, springa rakt fram och vråla?) är ju bara löjligt, men ack... SS var ett riktigt snorkul lanspel ^^.
HL´s AI på den tiden när det kom ut var rätt grym ska du veta, Men trots allt, om du nu är född 90, så om du nu spelade HL när det var nytt så var du 8år, så ska väl inte kräva att du förstod varken spelet, historian eller hade vett att uppskatta den.

Nu när jag tänkte skriva om vapnen, de vapen som fanns passade detta spelets historia ypperligt, fullt logiska vapen för halflifevärlden, varför gnälla över dem, Doom, Q1-2-3 etc har sin arsenal som passar den spelstilen, den historian.
Du nämner än en gång ett typiskt "springa skjut" spel, misstänker du gillar sådana spel mer, passar kanske dig bättre.
Hade gråtit om jag fått se "quakevapen" i halflife!.

Bandesignen, hur i hela friden kan man klaga på den?, men låt gå, den är högst personlig, men du kan ju inte ha spelat igenom spelet om du tycker att allt såg likadant ut...och hur kan du då ha en åsikt om den?.
Men du kanske är en sådan som tycker ett minfält och en laboratoriemiljö är samma sak, då du egentligen bara spär på misstankarma om att du hellre spelar quakespel, i quake fyller nämligen bara väggar och golv ett syfte, resten om det nu hade funnits ett inventarie av till exempel möbler hade det scriptats bort för att få mer fps.

Här har du också den "oengagerande" storyn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_(video_game)
Kan helt enkelt inte förstå dina resonemang, du är helt enkelt inte byggd för spel som halflife.

------

Jag skall bara börja med att flika in att Fallout 1 och 2 var spel jag verkligen uppskattade, även om jag spelade dessa ett antal år senare av logiska skäl. Om jag kunde uppskatta dessa spel några år efter release, borde jag då inte kunna uppskatta HL om det skulle vara ett spel gjort för mig? Givetvis, men jag uppskattade det inte.

Att gilla moderna spel, "dagens spel", om du så vill, skulle jag inte kalla mainstream. Jag uppskattar tung story, bra grafik och speciell atmosfär, i ett spel. Det är vad som utmärker ett spel för mig. Jag anser inte att man är mainstreamgamer för att man tycker att dagens spel är bättre än gårdagens. Utvecklingen går som sagt framåt.

Jag undrar dessutom om det inte är mer mainstream att vara en av de, vad kan det vara, 4-5 miljoner människor? som "älskar" Half-Life, eller att vara en av de få som verkligen uppskattar S.T.A.L.K.E.R. eller för den sakens skull Vampire?

Jag skall dock inte stå och ta avstånd från mainstream-gamers då jag faktiskt uppskattar mainstream spel för det kortvariga nöäjets skull. Att säga att jag varit mainstreamgamer hela mitt liv är dock att överdriva. Det stämmer dock att jag inte uppskattade Deus Ex. Blir det skandal om jag säger att Starcraft var mediokert, Baldur's Gate otroligt tråkigt och att Diablo var ren dynga? Troligen i och med att ett "tidlöst" spel inte skall uppskattas några år efter att det släppts..

Under relasen köpte jag ett spel du säkerligen klassar som mainstream i och med att det släpptes just år 2008, nämligen Fallout 3. Detta spelet har jag sedan dess spenderat 68 timmar i, varav 64 gick åt till att skapa "min egen" storyline innan jag gick på spelets egna. Nu talar jag dock inte om någon timme ibland, utan om att starta spelet klockan tio på morgonen och avsluta klockan tre på natten under ett fåtal sittningar, spelet har varit så pass intressant.
Så längd uppskattas så länge spelet är intressant hela vägen ut. Jag tröttnade på HL efter några minuter (men fortsatte givetvis att spela det) medan jag fortfarande inte tröttnat på Fallout 3 efter 68 timmar i spelet, det låter inte som "världens bästa spel" om man frågar mig. Jag vill gärna bjudas på underhållning, inte tristess.

Det finns gott om äldre spel som fortfarande är riktigt bra, att nämna Half-Life bland dem är dock rent felaktigt.

Så jag är inte byggd för spel som Half-Life, nej. Jag är byggd för bra spel.

Jag får för övrigt tacka för de många vettiga svar jag fick, det är lättare att ha en intressant diskussion då.

För övrigt så verkar det jag skrivit sitta fast inne i citatet, det går inte att åtgärda.

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Jag minns hur man debaterade hurvida SiN eller Half-Life skulle bli det bästa spelet. Det verkade då som om SiN skulle sticka av med segern. Så blev det ju inte riktigt, så att säga.

//LD

SiN är dock ett bättre spel.

Medlem

shit kebbe, du står ut du men men, kul att läsa andras åsikter. förövrigt blir jag bara så sinnessjukt sugen på att varva om hl nu

Medlem
Citat:

Jag skall bara börja med att flika in att Fallout 1 och 2 var spel jag verkligen uppskattade, även om jag spelade dessa ett antal år senare av logiska skäl. Om jag kunde uppskatta dessa spel några år efter release, borde jag då inte kunna uppskatta HL om det skulle vara ett spel gjort för mig? Givetvis, men jag uppskattade det inte.

Att gilla moderna spel, "dagens spel", om du så vill, skulle jag inte kalla mainstream. Jag uppskattar tung story, bra grafik och speciell atmosfär, i ett spel. Det är vad som utmärker ett spel för mig. Jag anser inte att man är mainstreamgamer för att man tycker att dagens spel är bättre än gårdagens. Utvecklingen går som sagt framåt.

Jag undrar dessutom om det inte är mer mainstream att vara en av de, vad kan det vara, 4-5 miljoner människor? som "älskar" Half-Life, eller att vara en av de få som verkligen uppskattar S.T.A.L.K.E.R. eller för den sakens skull Vampire?

Jag skall dock inte stå och ta avstånd från mainstream-gamers då jag faktiskt uppskattar mainstream spel för det kortvariga nöäjets skull. Att säga att jag varit mainstreamgamer hela mitt liv är dock att överdriva. Det stämmer dock att jag inte uppskattade Deus Ex. Blir det skandal om jag säger att Starcraft var mediokert, Baldur's Gate otroligt tråkigt och att Diablo var ren dynga? Troligen i och med att ett "tidlöst" spel inte skall uppskattas några år efter att det släppts..

Under relasen köpte jag ett spel du säkerligen klassar som mainstream i och med att det släpptes just år 2008, nämligen Fallout 3. Detta spelet har jag sedan dess spenderat 68 timmar i, varav 64 gick åt till att skapa "min egen" storyline innan jag gick på spelets egna. Nu talar jag dock inte om någon timme ibland, utan om att starta spelet klockan tio på morgonen och avsluta klockan tre på natten under ett fåtal sittningar, spelet har varit så pass intressant.
Så längd uppskattas så länge spelet är intressant hela vägen ut. Jag tröttnade på HL efter några minuter (men fortsatte givetvis att spela det) medan jag fortfarande inte tröttnat på Fallout 3 efter 68 timmar i spelet, det låter inte som "världens bästa spel" om man frågar mig. Jag vill gärna bjudas på underhållning, inte tristess.

Det finns gott om äldre spel som fortfarande är riktigt bra, att nämna Half-Life bland dem är dock rent felaktigt.

Så jag är inte byggd för spel som Half-Life, nej. Jag är byggd för bra spel.

Jag får för övrigt tacka för de många vettiga svar jag fick, det är lättare att ha en intressant diskussion då.

För övrigt så verkar det jag skrivit sitta fast inne i citatet, det går inte att åtgärda.

Jag påstod aldrig att alla moderna spel som görs idag är mainstream, mainstream behöver inte heller automatiskt betyda att det är dåligt, dock att spel görs för att passa den större massan=mer köpkraft=mer pengar.
Denna större massa gör ofta att spelmakarna tar färre risker, kör mer än gärna på vinnande koncept som de vet säljer, de säljer hellre ett halvdant spel till 10pers, än ett bra spel till 1pers.

Då kan man också diskutera vad som är "bra spel".
Men jag lirar hellre spel med djup, bra historia, skön atmosfär samt valfrihet, grafiken kommer sist men är ändock en detalj som har betydelse, det ska märkas att det är nedlagd tid och omsorg på det, hellre detta, än ett haspigt gjort spel som fler köper bara för att det är lättare att tillgodoge sig det.

Det är precis denna fina historia, grymma atmosfär samt man märker att det är nedlagd stor omsorg kring HL, kanske inte en större valfrihet dock men med fullt beröm de andra sakerna.

Fallout 3 gillar jag också, ett bra spel, men man märker av konsollvibbar tyvärr.
Dock lirar jag det en del, detta samt L4D, som jag anser ha en fantatisk atmosfär och framförallt det jag tycker många spel saknar, COOP. Men nog om det.
Halflife kanske inte är ditt bästa spel, inte mitt heller, men att klaga ner på det som du gjorde gjorde mig irriterad, så ville ha en diskussion om det.
Sen svarade du ju faktiskt inte på mina påståenden, eller utveckla gärna dina svar.
Jag anser att du skrev mest om mainstream så jag svarar mest om "mainstream".


signatur

Retro.

Inaktiv

Det jag minns mest med Half-Life var Xen-kapitlet och den tråkiga slutbossen som jag fuskade mig förbi. Multiplayer-läget och alla moddarna däremot, oj. Småsynd att Kåntarstrajk kom in fort där i början och stal några år och mycket av mitt vett, men men, en hel del kul hade man bestämt också.

Medlem

Ungefär samtidigt så kom Thief: The Dark Project ut och jag hade mycket, mycket mer roligt med det spelet.

Freeman's mind är dock väldigt roligt om man är på rätt humör:
http://www.youtube.com/watch?v=7J80KD4BG7M

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ungefär samtidigt så kom Thief: The Dark Project ut och jag hade mycket, mycket mer roligt med det spelet.

Freeman's mind är dock väldigt roligt om man är på rätt humör:
http://www.youtube.com/watch?v=7J80KD4BG7M

När du säger det så kom jag att tänka på att jag spelade Thief: The dark project för första gången år 2006, alltså 2 år sedan. Ett bra spel skall alltid vara bra, inte endast det år då spelet släpps. Thief var och är riktigt bra än idag.

Medlem
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Lord Darkness:

Jag minns hur man debaterade hurvida SiN eller Half-Life skulle bli det bästa spelet. Det verkade då som om SiN skulle sticka av med segern. Så blev det ju inte riktigt, så att säga.

//LD

SiN är dock ett bättre spel.

SiN har sämre AI, banor, ljud, grafik, gameplay och tråkiga karaktärer.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Roxxer:

Då ska jag vänta 10 år på farcry 2 det kanske kostar 98 cent då med ! som hittat......

Haha. Det är rätt, Far Cry 2 är värt nothing more but 98 cents.

Medlem

10 år, jag minns det som om det vore igår när jag fick half-life i julklapp 98.
Grattis till världens bästa spel och världens bästa spelutvecklare

Medlem

Half Life är ett av de stora spelen i spelhistorien för många det är sant... men vissa verkar glömma att ALLA inte tycker likadant.

Vissa verkar ta för givet att eftersom en person tycker om det så måste alla andra också göra det? Hur fan tänker folk? O.o

Inaktiv

Half-life & medal of honor-allied assault är de bästa spelen jag någonsin spelat. Fire!

Medlem

Älskade verkligen HL när det kom, sjukt bra spel! Blir lite sugen att spela om det nu, tyvärr har jag för många andra spel som jag måste ta mig igenom först. Håller inte med kebbe_90 för fem öre och har svårt att se hans kritik, men det är så det är; hur bra ett spel än är (enligt mig) så kan det helt omöjligt passa alla andra:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av jovviz:
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Lord Darkness:

Jag minns hur man debaterade hurvida SiN eller Half-Life skulle bli det bästa spelet. Det verkade då som om SiN skulle sticka av med segern. Så blev det ju inte riktigt, så att säga.

//LD

SiN är dock ett bättre spel.

SiN har sämre AI, banor, ljud, grafik, gameplay och tråkiga karaktärer.

Jag håller med om AI iallafall. Men det största problemet var ju att det var väldigt buggigt. Vet inte om det kom någon patch som fixade problemet senare?

Half-Life i rymden var jävligt segt och tråkigt, annars ett genialt spel den gången. Har inte haft tid att lira HL2 än.

//LD

Skriv svar