Klimatförändringar... hur påverkar det dej?

Medlem
Klimatförändringar... hur påverkar det dej?

Det har väl inte undgått någon att det på sistone har blivit ett riktigt medialt (och därmed även polistiskt) intresse för de klimatförändringar som drabbar Jorden.
Vad som jag intrsserar mej är hur denna bevakning påverkar folk. Med tanke på att det framställs som om att Jorden håller på att gå under så tänkte jag upplysa er här litegrann.

* Jorden kommer inte att gå under. Livet består.
* Du kommer inte att dö p g a att polarisarna smälter.

Ärligt talat, det känns ganska patetiskt av människor att tro att vi kan förstöra den här världen. Jorden har genomlevt katastrofer långt värre än människan, vid ett flertal tillfällen.
Vi skulle inte kunna utrota livet på Jorden ens om vi ville det, inte ens om vi atombombade hela ytan (vi kan nog inte ens göra det).

Så, isbjörnarna kanske har problem, Bangladesh kanske blir översvämmat (oftare), men i det stora hela kommer vi att klara oss finfint. Det som gör att intresset plötsligt blivit så stort är att nån kommit på att det kommer att kosta jättemycket mer pengar att låta saker vara än att göra någonting åt det. Cyniskt, men så är det.


signatur

yolo

Medlem

Om den så kallade globala uppvärmningen verkligen pågår så är det ju naturligtvis allvarligt. Det är däremot inte lika självklart som media försöker få oss att tro. Såg ett föredrag om detta på SVT nyligen, måste säga att jag blev chockad när ett gäng forskare stod där och erkände att det inte finns bevis för uppvärmningen men att vi måste tro på den iaf :crazy:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vi kommer klara oss men mycket av civilasationen kommer ändras kanske förstöras mycket med.

Jorden kommer inte gå under, men du kan nog räkna med stora katastrofer tror jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Ja precis vi i det lilla egoistiska sverige klarar ju oss alltid, eller hur?
Så som du har skrivit det är helt och hållet idiotiskt stort sett (ta inte åt dig). Du har inte tänkt på att de skulle bli massflykt upp mot norden pga att de är så varmt nere vid medelhavet. Plus alla översvämningar som kommer att äga runt om i hela världen de kommer inte bara vara bangladesh som kommer att översvämma. De kanske inte ens blir varmare här uppe i norden om för om inlandsisen smälter så kan det störa den mexikanska golfen som är en viktigt faktor att vi har de varmt här uppe. Sen när den är ur balans så blir de kallt här och en andra istid kanske? I alla fall tycker jag du ska läsa lite mer inom ämnet innan du skriver.

ALLTSÅ.

Detta _ÄR_ en global fråga och handlar ABSOLUT inte bara om ekonomi, vi kommer drabbas kanske inte lika mycket som de södra länderna MEN vi kommer att drabbas.

Medlem

OM det skulle vara så att Jorden höll på att dö av förgiftningar så är det redan försent att ändra det. Men det betyder inte att du behöver ösa på 15 V8:or i garaget 24/7


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

jag tycker det är viktigt att ta hand om miljön. Men jag tänker inte direkt kämpa för det eller lägga ner en störredel pengar på det.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av livv:

Ja precis vi i det lilla egoistiska sverige klarar ju oss alltid, eller hur?

Inte någonstans i mitt inlägg skrev jag ur ett svenskt perspektiv.

Skrivet av livv:

Så som du har skrivit det är helt och hållet idiotiskt stort sett (ta inte åt dig). Du har inte tänkt på att de skulle bli massflykt upp mot norden pga att de är så varmt nere vid medelhavet.

Såsom du skriver att det inte är säkert att det blir varmare i Norden är det väl inte säkert att det blir varmare runt Medelhavet... du menar att vi inte vet, alltså vet du inte, sluta säg emor dej själv.

Skrivet av livv:

Plus alla översvämningar som kommer att äga runt om i hela världen de kommer inte bara vara bangladesh som kommer att översvämma.

Nej, det var bara det mest påtagliga exemplet.
du missar däremot poängen med tråden...

Skrivet av livv:

De kanske inte ens blir varmare här uppe i norden om för om inlandsisen smälter så kan det störa den mexikanska golfen som är en viktigt faktor att vi har de varmt här uppe. Sen när den är ur balans så blir de kallt här och en andra istid kanske?

Åh fan då blir Sverige täckt med is om 10000 år!!
Rädda sej den som kan :dead:

Skrivet av livv:

I alla fall tycker jag du ska läsa lite mer inom ämnet innan du skriver.

Ja, precis, gå och gör det...

Skrivet av livv:

ALLTSÅ.

Detta _ÄR_ en global fråga och handlar ABSOLUT inte bara om ekonomi, vi kommer drabbas kanske inte lika mycket som de södra länderna MEN vi kommer att drabbas.

Var skrev jag att det inte är en global fråga?????
Det är ett globalt ekonomiskt problem i grund och botten eftersom vi (i-länderna) orsakat skiten, då kommer vi inte att kunna stoppa massinvandring och vi kommer att tvingas hjälpa de länder som drabbas värst. Det är därför det blivit ett sånt liv nu, någon har gjort en ganska säker ekonomisk kalkyl.
Min poäng kvarstår alltså:
Vi kommer inte att dö. Isbjörnarna kanske, men inte vi.
Det handlar bara om pengar och västerländsk cynism.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Åh fan då blir Sverige täckt med is om 10000 år!!
Rädda sej den som kan :dead:

Ifall inlandsisen på grönland smälter så får det förödande konsekvenser för golfströmmen, den mer eller mindre "stängs av". Vi får en början på en istid nästintill direkt och redan inom loppet av 10 år kan vi ha en istid i norden. Så ja, visst fan kommer vi att påverkas. OM det nu inträffar dvs.

Medlem

Det är ju bara teorier, det finns ju ingen som egentligen VET vad som händer.

Avstängd

Att det blir sämre klimat, mer naturkatastrofer och så vidare är sant, men att det verkligen beror på människan och utsläpp behöver inte stämma.
För oss i Sverige är det egentligen ganska bra för då får vi varmare och skönare, men där det redan är varmt så blir det nog inte så roligt.

Medlem

jaha, det förklarar varför det är så jävla varmt om nätterna... får växla till sommartäcke mitt i natten, för att vid 06.00-tiden återgå till vintertäcke för att det blir svinkallt igen på morgonen...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

jag är less för att det blir mindre snö... älskar vintern. ska nu flytta tebax norr igen. saknar skogarna, även snön. men dröjer nog bara några år så är vintern förlorad även där.

skoterförsäljare är något man nog inte ska satsa på att bli iaf... suck..

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Det är ju bara teorier, det finns ju ingen som egentligen VET vad som händer.

Såklart det endast är teorier men ifall dom stämmer så lär det inte ta så länge som 10 000 år till nästa istid. Snarare ~100 år (förutsatt att isarna fortsätter att smälta som dom gör nu dvs).

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Det har väl inte undgått någon att det på sistone har blivit ett riktigt medialt (och därmed även polistiskt) intresse för de klimatförändringar som drabbar Jorden.
Vad som jag intrsserar mej är hur denna bevakning påverkar folk. Med tanke på att det framställs som om att Jorden håller på att gå under så tänkte jag upplysa er här litegrann.

* Jorden kommer inte att gå under. Livet består.
* Du kommer inte att dö p g a att polarisarna smälter.

Ärligt talat, det känns ganska patetiskt av människor att tro att vi kan förstöra den här världen. Jorden har genomlevt katastrofer långt värre än människan, vid ett flertal tillfällen.
Vi skulle inte kunna utrota livet på Jorden ens om vi ville det, inte ens om vi atombombade hela ytan (vi kan nog inte ens göra det).

Så, isbjörnarna kanske har problem, Bangladesh kanske blir översvämmat (oftare), men i det stora hela kommer vi att klara oss finfint. Det som gör att intresset plötsligt blivit så stort är att nån kommit på att det kommer att kosta jättemycket mer pengar att låta saker vara än att göra någonting åt det. Cyniskt, men så är det.

Håller med. Hade än rätt lång diskussion om detta med farsan för ett tag sen och jag uttryckte mig ungefär likadant.

Men faktum kvarstår, växthuseffekten existerar och vi kan påverka den. Det är inget skämt.

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Pooslice:

Det är ju bara teorier, det finns ju ingen som egentligen VET vad som händer.

Såklart det endast är teorier men ifall dom stämmer så lär det inte ta så länge som 10 000 år till nästa istid. Snarare ~100 år (förutsatt att isarna fortsätter att smälta som dom gör nu dvs).

Det finns inte en chans i helvete att Sverige blir istäckt inom 100 år, det är närmast på gränsen till en fysisk omöjlighet.


signatur

yolo

Medlem

Sverige istäckt om 100 år? BF 2142 i ett nötskal!
Men det är mer troligt att norra afrika torkar upp och vi får en folkvandring söderifrån istället för norrifrån, det hade i och för sig varigt interessant med torka OCH istid.
Vart skall vi slåss då?


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

"Vi skulle inte kunna utrota livet på Jorden ens om vi ville det, inte ens om vi atombombade hela ytan (vi kan nog inte ens göra det). "

det ska ju finnas bomber för att spränga hela jorden, flera gånger om.

nått som är scary, min morfar berättade att förr så var granarnas barr mycket tjockare än idag, och det ska tydligen pero på att det är mycket surare i naturen ida än förr, otäkt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av EliasN:

Att det blir sämre klimat, mer naturkatastrofer och så vidare är sant, men att det verkligen beror på människan och utsläpp behöver inte stämma.
För oss i Sverige är det egentligen ganska bra för då får vi varmare och skönare, men där det redan är varmt så blir det nog inte så roligt.

Kanske men vi lär få massinvandring från sydländerna, ekonomin kommer blir dålig.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av IceMan:

nått som är scary, min morfar berättade att förr så var granarnas barr mycket tjockare än idag, och det ska tydligen pero på att det är mycket surare i naturen ida än förr, otäkt.

DET är däremot ett dokumenterat problem, till skillnad från religionen "global uppvärmning"


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Om klimatet ändras tror inte jag vi kan fixa det även om detta är naturligt eller människans fel.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Flera personer har nämnt det. Den värsta problematiken med växthuseffekten är de stora folkvandringar som kommer att uppstå. Detta kommer störta den civiliserade delen av världen i kaos.
Alternativen som finns är att ordna för dessa människor genom att åtgärda växthuseffekten, starta ett omfattande krig som kraftigt reducerar jordens befolkning, skicka ut de berörda personerna i rymden, låta dessa människor komma till oss här i Norden(vilket kommer leda till välfärdssamhällets ultimata kollaps), eller hoppas på en pandemi som kan lösa problemet på ett mer, "etiskt" sätt.

Jag förutspår att ett "Sop-krig" mellan Indien, Kina och "Väst" kommer att bryta ut, som slutligen avslutar människans tragiska vistelse på jorden.
Jag minns faktiskt ett tecknat program jag såg för 15 år sedan, som påstod något liknande.
Minns inte vad det hette, men programmet var ytterst pedagogiskt, och behandlade framförallt historia. Programmet användes på grundskolenivå för att undvisa barn om diverse historiska händelser. Något som var signifikativt med programmet var en gubbe med vitt hår och vitt skägg. Inga vidare saker att gå på, men om någon känner igen sig får ni gärna dela med er av vad det förbannade programmet heter!

Medlem

Som Klossen redan påpekat, jorden kommer inte att gå under men det kommer ganska garanterat att förekomma mer kastastrofer och massflykt.

Jag kan rekommendera att kolla på "En obekväm sanning". Bl.a får man veta att många länder upplevt rekord mängd av orkaner, tornados osv osv, och rekord temperaturer.

Finns mer att läsa här.

Edit: Vare sig växthuseffekten är pga oss människor eller ej, så skadar det knappast att försöka sänka våra utsläpp av koldioxid och annat skit. Om inte annat för att slippa andas avgaser vart man än går.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

klimathotet, liksom... när dokusåpakändisarna tar slut så... vad skall de skriva om? Fågelinfluensan?

Jag läser inga tidningar längre.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Alltså, vi har egentligen så lite historik på klimatet att vi egentligen inte kan säga om det som händer idag är vårt fel eller inte. Vi vet inte om det är störningar i Jordens magnetfält som påverkar klimatet, vi vet inte om det blir varmare eller kallare, vi vet inte ett skit.
Vi vet däremot att:
Det har varit både varmare och kallare på jorden än vad det är idag.
Det har varit fuktigare, torrare, det har levt fler arter, det har levt färre, livet på Jorden har stått på utrotningens brant flera gånger. Men, livet har alltid klarat sig.

Iceman: Man har hittat småkryp (vinglösa) mitt där man testat kärnvapen bara timmar innan.
Vissa djur är otroligt tuffa, och det är en myt att det skulle finnas kärnvapen att "spränga" Jorden med, långt ifrån, vi skulle nog inte ens kunna förvandla ett land som Sverige till en parkeringsplats.

Visst, det blir lite småjobbigt med flytingströmmar, men det kommer att pågå i ett hundratal år, det kommer att lösa sej finfint ska ni se.

Vad jag ville säga är att jag inte tycker att ni ska öppna er plånbok och betala för nåt som har med miljön att göra, om ni inte tjänar på det. Låt de som har pengar i överflöd betala istället


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Alltså, vi har egentligen så lite historik på klimatet att vi egentligen inte kan säga om det som händer idag är vårt fel eller inte. Vi vet inte om det är störningar i Jordens magnetfält som påverkar klimatet, vi vet inte om det blir varmare eller kallare, vi vet inte ett skit.
Vi vet däremot att:
Det har varit både varmare och kallare på jorden än vad det är idag.
Det har varit fuktigare, torrare, det har levt fler arter, det har levt färre, livet på Jorden har stått på utrotningens brant flera gånger. Men, livet har alltid klarat sig.

Kallare: Ja
Varmare: Nej

Och jämför man temperaturen med CO2 koncentrationer så kan man ganska tydligt se ett samband. I Antarktis kan man gå tillbaks ca 650 000 år och kolla CO2 koncentrationer och temperatur.

Rekommenderar än en gång att se "En obekväm sanning". Reder ut lite missuppfattningar om vad man igentligen vet om växthuseffekten.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Döbringer:

Alltså, vi har egentligen så lite historik på klimatet att vi egentligen inte kan säga om det som händer idag är vårt fel eller inte. Vi vet inte om det är störningar i Jordens magnetfält som påverkar klimatet, vi vet inte om det blir varmare eller kallare, vi vet inte ett skit.
Vi vet däremot att:
Det har varit både varmare och kallare på jorden än vad det är idag.
Det har varit fuktigare, torrare, det har levt fler arter, det har levt färre, livet på Jorden har stått på utrotningens brant flera gånger. Men, livet har alltid klarat sig.

Kallare: Ja
Varmare: Nej

Och jämför man temperaturen med CO2 koncentrationer så kan man ganska tydligt se ett samband. I Antarktis kan man gå tillbaks ca 650 000 år och kolla CO2 koncentrationer och temperatur.

Rekommenderar än en gång att se "En obekväm sanning". Reder ut lite missuppfattningar om vad man igentligen vet om växthuseffekten.

Hehe, faktum är att om man tittar några (mer än 10) miljoner år bakåt i tiden så var det betydligt varmare på jorden än idag, ju längre bak man går ju varmare har det varit, i genomsnitt. Koldioxidhalten var då också högre än idag.
Så ju, det har varit varmare.


signatur

yolo

Inaktiv

så långt tillbaka behöver man inte titta. grönland var odlingsbart för inte längesedan, och det odlades vin både i newfoundland och london. O.O

på längre sikt finns det inte heller någon start korrelation mellan koldioxid och temperatur, och definitivt inget bevisat orsaksamband. hur många procent koldioxid tror ni det finns i atmosfären egentligen?

edit: förresten, vad hände med den globala nedkylningen som var det stora miljöhotet för bara decenier sedan? eller ökenutbredningen, och alla andra domedagsprofetior som varit på modet de senaste femtio åren...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ändrade min inställning lite efter att jag läste "State of Fear" av Michael Crighton, inte världsbäst story men intressanta fakta.
Tycker Döbringer har en jävligt pissig attityd, ja jorden kommer klara sig, livet kommer klara sig men betyder det att vi kan bete oss hur fan vi vill? Nej. Vi ändrar miljön alldeles för drastiskt av alldeles för pissiga skäl. Minska jordens befolkning med 9/10 så fixar allt sig. BAM! enkel lösning.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

klart livet klarar sig säg men betyder men blir nog dystra tider.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Tycker Döbringer har en jävligt pissig attityd, ja jorden kommer klara sig, livet kommer klara sig men betyder det att vi kan bete oss hur fan vi vill?

Han är realist, det är så här världen fungerar vare sig du gillar det eller inte. Gnälla gör ingen som helst nytta.

Anledningen till att man uppmärksammat (och förstorat) växthuseffekten och våran inverkan på den nu är för att det helt plötsligt finns ett ekonomiskt intresse.

Skriv svar