Medlem
Djurs rätt?

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1041589,00.htm...

Skulle nästan vilka åka dit och köpa några kilo! Helst från bålen, revben eller nått. Lår går bara om det är en fet jävel som ligger där.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ludvig Lindström:

Konsumerar man animaliska produkter så plågar man djur

Det som ligger i kyldisken är KÖTT, inte levande. Om man äter kött så tuggar man inte på något som är levande, vågar inte hålla med om detta.
Moralen i att äta kött kan man väl diskutera. Det kött som äts idag kommer från djur som är uppväxa att bli just mat. Djur äter djur, så har det varit i alla tider, människan är inget undantag, men vi har ett val. Skall vi även gå in och stoppa andra djur som äter djur? Skall vi låta de svälta ihjäl och döma dem? Jag äter kött, men samtidigt tycker jag att alla har en valfrihet att avstå från det om de vill. Men att gå ut och säga att det är plågeri att äta kött tycker jag är lågt.

Medlem

Äter kött. Men är givetvis emot djurplågeri av alla slag. Köttätare är inte lika med sadist. Enligt lag ska väl alla "mat"-djur avlivas smärtfritt?

Håller med dig pooslice, ska man då förbjuda alla djur att äta kött?

Om det inte vore för att människan uppfann jordbruket och att föda upp "mat"-djur skulle vi inte ha den civilisation vi idag har, om vi äns skulle existera.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

som fd bonde tar jag allt sånt härt som ett stort hån imot alla svenska bönder.
Dom verkar inte ha en aning om vilket jobb som ligger bakom våra kor.
Dom går fritt, vi ger dom namn (större gårdar bara nr dock)
man pratar med dom, de får mat, får leva i frid och osv...

Sen kommer det tokar och påstår att vi plågar och toterar djuren dagarna i ennda.
det är äkligt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Vadå? Är det bättre att äta upp djurens mat som vegetarianerna gör?

Usch... de får gärna äta kaninmat om de vill - men kom inte och tvinga oss andra att äta samma mat! :evil:

Medlem

De menar väl att så länge folk äter kött, kommer djur och boskap att produceras med enda syfte att bli just mat, och detta leder såklart till större köttfarmar där allt skall ske så billigt som möjligt och detta leder, tyvärr, till att djur på många håll plågas oavsett det sker hos en seriös bonde eller någon snorvalp som trampar sönder levande kycklingar med ett hånlen och metallica i stereon.

Jag tror att de flesta bönder, åtminståne i sverige, har respekt för sina djur och behandlar dem på ett sätt som ger djuren ett bra liv. Men självklart (och tyvärr) finns det idioter inom alla yrken och verksamheter. Nollvision är bara utopi, men man måste iaf försöka.

Djurplågare ligger lågt på min lista över livskandidater, och alla djur som föds upp skall behandlas med den respekt och hänsyn som är passande för ett djur, men jag anser det inte fel att äta kött, och jag anser det heller inte fel att föda upp boskap för att tillgodose förfrågan på kött, men man skall inte alltid göra allt så billigt som möjligt. Djuren måste få utrymme, tas om hand och skötas om för att tillgodose djurets levnadsstandard enda fram till avlivningen.

Djur ÄR djur och inte människor (dock finns det människor som inte är mer värd än något djur).
Jag tycker djurrättsaktivister borde lägga all denna energi inte på att stoppa oss övriga att äta kött, det kommer ALDRIG att ske, utan genom att se till att dessa djur har det bra det liv de får före avlivningen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Det där är bara sjukt, stängde ner linken så fort jag såg bilden :S.

Medlem

Som sagt, djur äter djur, liksom jag.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Vi kan redan nu "odla" fram delar från människor och djur i labb. Nån gång i framtiden kanske vi kommer göda upp stora icke-levande köttklumpar för att tillgodose den växande efterfrågan på livsmedel. Men jag ger mig fan på att någon kommer att ha något att säga om den saken också.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Vi kan redan nu "odla" fram delar från människor och djur i labb. Nån gång i framtiden kanske vi kommer göda upp stora icke-levande köttklumpar för att tillgodose den växande efterfrågan på livsmedel. Men jag ger mig fan på att någon kommer att ha något att säga om den saken också.

skulle va nice som faan
men nog skulle folk skrika "oetiskt" och "sluta leka gud"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det var ju samma sorts folk som överatalade några afrikanska länder att inte ta emot genförändrade grödor (som skulle klara det hårda klimatet) genom att påstå att dom var giftiga.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

som fd bonde tar jag allt sånt härt som ett stort hån imot alla svenska bönder.
Dom verkar inte ha en aning om vilket jobb som ligger bakom våra kor.
Dom går fritt, vi ger dom namn (större gårdar bara nr dock)
man pratar med dom, de får mat, får leva i frid och osv...

Sen kommer det tokar och påstår att vi plågar och toterar djuren dagarna i ennda.
det är äkligt.

En gång bonde, alltid bonde

OnT: Lag finns ju på att djur som sedemera ska bli mat skall avrättas smärtfritt och bestämmelser finns ju för nästan varje djur hur de ska "förvaras" utan att det ska vara djurplågeri.

Medlem
Skrivet av Achronos:

Som sagt, djur äter djur, liksom jag.

Djur dödar djur också. Men inte dödar du människor för det?

Fast moral är väl nåt som människan har hittat på - även trots att det finns "inbyggt" i normala människor?

Djur är till för att ätas. Djurplågeri sker naturligtvis - men man kan inte förbjuda till exempel kläder för att barnarbete förekommer i klädindustrin. Däremot kan man låta bli att köpa från just den fabriken med barnarbetare.

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Achronos:

Som sagt, djur äter djur, liksom jag.

Djur dödar djur också. Men inte dödar du människor för det?

Fast moral är väl nåt som människan har hittat på - även trots att det finns "inbyggt" i normala människor?

Djur är till för att ätas. Djurplågeri sker naturligtvis - men man kan inte förbjuda till exempel kläder för att barnarbete förekommer i klädindustrin. Däremot kan man låta bli att köpa från just den fabriken med barnarbetare.

Att människor dödar människor (både lagligt och olagligt) var ganska vanligt senast jag kollade.

Varför är du så säker på att moral finns inbyggt i människor? Moral skiljer sig mycket människor och kulturer emellan.

Medlem

hmm.. hoppas inte att mitt ex låg i en sådan där nu bara..

men iaf, folk får äta vad de vill äta och inte vill äta. Men de som tror att vi bara kan släppa kor lösa i naturen tror rejält fel då de vid det här laget är så pass tama att de inte skulle klara sig själva särskilt länge.

Dummaste jag hört är att man ska sluta mjölka kossor.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

skitgrym ide dom har gjort (allt slå in sig själva i "köttförpackningar")

I love it!

(är köttätare, kommer alltid äta kött)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Bara dom har tillräckligt med luft inne i "köttförpackningen", annars får någon en påtaglig överraskning när dagen är slut.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Djuren betalar inte skatt så de har ingen rätt :>


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

haha, klockren kommentar fanboy!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Vi äter kött för att "överleva" (vi som inte är veganer).

Men jag tycker att bära päls & jaga bara för att det är kul är fel.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Vi kan redan nu "odla" fram delar från människor och djur i labb. Nån gång i framtiden kanske vi kommer göda upp stora icke-levande köttklumpar för att tillgodose den växande efterfrågan på livsmedel. Men jag ger mig fan på att någon kommer att ha något att säga om den saken också.

Får mig att tänka på min dröm om kötträd


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Vi äter kött för att "överleva" (vi som inte är veganer).

Men jag tycker att bära päls & jaga bara för att det är kul är fel.

Hehe i o m att det är bevisat att människan överlever utan kött så är det 1:a klassens hyckleri att vara emot päls (du använder inte skinnjacka/skor heller m a o?) och jakt medan man äter kött. Särskilt jakt eftersom djuren då har levt vilda och fria fram tills de på ett ögonblick dör.


signatur

yolo

Avstängd

Sjukt. Usch. Vi äter djur för att få näring och överleva eftersom man inte kan leva på endast grönsaker. Veganer kan inte skilja på att äta mat och att vara kannibal verkar det som.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Vi äter djur för att få näring och överleva eftersom man inte kan leva på endast grönsaker.

Och vem har någonsin föreslagit att man skulle kunna leva enbart på grönsaker? Det går däremot utmärkt att leva enbart på veganmat (skulle inte finnas särskilt många veganer kvar annars).

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Det går däremot utmärkt att leva enbart på veganmat (skulle inte finnas särskilt många veganer kvar annars).

nej, det gör det inte på lång sikt. detta har redan diskuterats i en annan tråd.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av KazikluBey:

Det går däremot utmärkt att leva enbart på veganmat (skulle inte finnas särskilt många veganer kvar annars).

nej, det gör det inte på lång sikt. detta har redan diskuterats i en annan tråd.

Maten skulle knappast räcka till om alla blev veganer.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av KazikluBey:

Det går däremot utmärkt att leva enbart på veganmat (skulle inte finnas särskilt många veganer kvar annars).

nej, det gör det inte på lång sikt. detta har redan diskuterats i en annan tråd.

Maten skulle knappast räcka till om alla blev veganer.

Så långt tänker inte veganar.:P


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av RoGGe:

Vi kan redan nu "odla" fram delar från människor och djur i labb. Nån gång i framtiden kanske vi kommer göda upp stora icke-levande köttklumpar för att tillgodose den växande efterfrågan på livsmedel. Men jag ger mig fan på att någon kommer att ha något att säga om den saken också.

Får mig att tänka på min dröm om kötträd

Sweet!
Jag trodde jag var ensam med såna drömmar. Fast i min dröm var det ett träd med rykande varma hamburgare


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Tycker hela tankesättet är helt sjukt.

Djur är djur och människor är människor. Det finns många anledningar till att människor är mer värda än (andra) djur och skall man börja behandla djuren "humant" förlorar hela begreppet sin mening - sedan att t.o.m. gå och säga att äta kött är att plåga djur är ngt så rubbat så att man tappar tron på mänskligheten. Varför skall inte människor äta andra djur när andra djur gör det och har gjort det sedan Jorden skapades?

Fåglar, rovdjur som rävar, lejon, alligatorer, fiskar massvis med djur äter andra djur annars, varför skall människor inte göra det?

Till de som håller på med denna sortens kamp mot verkligheten: Vad är ni för några som skall bestämma och tala om för mig vad jag skall äta och inte äta? Jag äter vad jag vill, om ni nu väljer att bara äta grönsaker så får ni göra det - men håll era puckade predikningar för er själva.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Achronos:

Som sagt, djur äter djur, liksom jag.

Djur dödar djur också. Men inte dödar du människor för det?

Fast moral är väl nåt som människan har hittat på - även trots att det finns "inbyggt" i normala människor?

Djur är till för att ätas. Djurplågeri sker naturligtvis - men man kan inte förbjuda till exempel kläder för att barnarbete förekommer i klädindustrin. Däremot kan man låta bli att köpa från just den fabriken med barnarbetare.

Alla djur dödar djur, men djur av samma "sort" dödar oftast inte varandra.
Krokodiler dödar människor. Människor dödar människor. Människor dödar krokodiler. Krokodiler dödar krokodiler.

Krokodiler kanske var ett dumt exempel, kom inte på något bättre....


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

12
Skriv svar