Pc-marknaden störst, hävdar studie

Robot
Pc-marknaden störst, hävdar studie
Medlem
Pc-marknaden störst, hävdar studie

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Medlem

Hoppas nu att aktieägarna och de stora utgivarna läser det här också så att det blir lite fler investerare och entrepenörer inom PC-spelsbranchen, istället för att allt ska gå mot konsol!

Medlem

Henkaz se WoW, eller Sims etc.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

[sarcasm]Detta måste ju helt klart bero på all piratkopiering.[/sarcasm]

Medlem

Det haltar ju en del att jämföra hårdvaruförsäljningen rakt av.

Konsoll: Folk köper hårdvara för ett par tusen och lägger sen ungefär lika mycket pengar på spel.

PC: Folk köper hårdvara för runt tio tusen och lägger sen inga alls eller lite pengar på spel.

Inget ovanligt scenario. Märker man inte minst bland kommentarerna här på FZ.

Medlem

Det är piraternas fel alltsammans. Jävla dom!


signatur
Medlem

Jag laddade ner alla mina spel förut. Men nu när man har fast jobb så har jag faktiskt inte laddat ner mer än kanske 3-4 spel under 08. Men jag har därimot köpt närmare 15st. Tror det har med pengar att göra. Det är så lätt att ladda ner och gå r man i skolan har man inga pengar så då blir det att ladda ner. Det går ju inte lika lätt på konsoll så.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

henkaz; frågan är ju hur många som inte sitter på ett flashat 360 och tankar spel som galningar... Jag har träffat på mängder av människor som säger sig tanka skiten ur internet för att slippa betala för spel. Dessutom säger sig många av dessa personer vägra skaffa PS3 för att man inte kan spela piratspel på den... Jag tycker att det ofta glöms bort i debatten att det faktiskt finns en piratmarknad för konsoller.

Medlem
Skrivet av henkaz:

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Enligt detta så köps det en del:

[http://www.dataspelsbranschen.se/blog.aspx?i=93 Dataspelsbranschens blogg
Martin Lindell]

Hur tillförlitig informationen är kan jag inte säga.

Pansarknekt
Skrivet av henkaz:

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Frågan är väl hur många som inte gör det? Allt annat är bristande moral...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Medlem
Skrivet av henkaz:

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Jag tror jag har köpt 5 PC-spel i år, det är 4 fler än det enda konsoll-spelet jag köpt.

Medlem

det är mmorpg och sims som är pc:s starkhet, sen används ju pc:n till annat oxå.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Alla spel jag vill spela som ligger på minst 80% i betyg vid minst fem recensioner på www.gamerankings.com köper jag! Är student.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Haha! PC:n är den platform som är både störst och är värst utsatt för piratkopiering, vad säger det om potentialen för ett spel med en aktiveringsprocess som inte faktiskt funkar?

Medlem
Skrivet av Frux:

Det haltar ju en del att jämföra hårdvaruförsäljningen rakt av.

Konsoll: Folk köper hårdvara för ett par tusen och lägger sen ungefär lika mycket pengar på spel.

PC: Folk köper hårdvara för runt tio tusen och lägger sen inga alls eller lite pengar på spel.

Inget ovanligt scenario. Märker man inte minst bland kommentarerna här på FZ.

Det där är en modern myt.

Även spelen säljer mer på PC. Förstår inte varför alla vill bortse från MMOs. Visst, de kanske inte är lika rumsrena och balla som övriga spel, men de drar förbaskat mer pengar och det finns ingen egentlig motsvarighet på TV-spelsmarknaden till WoW, Lineage osv.
Finns även vanliga franchisespel som är stora på PC-marknaden och med tanke på att en av världens främsta spelproducenter (Blizzard) enbart producerar för PC-marknaden, så är väl den en indikation i sig....


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Köper alla mina spel och studerar.

Det är konsumenterna som räknas, inte piraterna. Man varken förlorar eller tjänar på piratkopiering. En pirat är inte nödvändigtvis en förlorad kund och det är fel att dra alla över en kam.

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Köper alla mina spel och studerar.

Det är konsumenterna som räknas, inte piraterna. Man varken förlorar eller tjänar på piratkopiering. En pirat är inte nödvändigtvis en förlorad kund och det är fel att dra alla över en kam.

Second that

Medlem

Så är det. "större, värd mer pengar, växer snabbare, och har bättre teknologi än konsolmarknaden".

Medlem

Jag laddar ner och spelar en bit in i spelet och är det bra köper jag det. Som med Far Cry 2, först testa och sedan klicka på Steam för att ta hem. Ändå spelar jag mycket lite online.

Jag vet inte hur många spel jag inte tyckt vara bra och inte spelat färdigt = inget köp. Vet däremot att jag köpt 4 spel till PS3 och spelar bara ett för de andra är inte bra.

Demos ger ofta inte en rättvis bild av spelet då de är för korta.


signatur

Det var detta...

Medlem

Gjorde någon form av egen uträkning på detta för ~2 år sedan och kom då fram till att 60% av alla spel som släpptes under ett år var till PC, eller om det var 40, sedan sedan var resten till alla konsoller... minns inte exakt, men kakan var ganska mycket större till PC som egen plattform.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av henkaz:

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Även jag KÖPER spel. Trots att jag laddat ner 99% av spelen jag har här hemma... så är det en SJÄLVKLARHET att BRA spel ska KÖPAS.

Medlem

Tycker egentligen att det är lite fel att bara dela in plattformarna i PC och konsol. Det är såpass enorm skillnad på konsolerna så det är inte mer än rättvist att dela in alla plattformar var för sig. Två grupper räcker helt enkelt inte.

Medlem

Tror inte pc-speltillverkarna förlora så fasligt många miljoner bara för att det går att ladda ner spel från diverse ställen. Inte ens 5% skulle jag gissa hade köpt alla dem spel som dem laddat ner. Sedan är det säkert flera som köper ett spel när dem testat dem och sedan gillar dem.
Själv gör jag alltid så. Testar gratis och köper det om jag gillar det. Gäller det sedan spel som baseras på on-line spelande så finns det inget annat val än att köpa det!
Men att spelbranchen förlorar på piratkopiering tror jag alla förstår!

Medlem

Får erkänna att under min studenttid och när man var yngre så blev det mest piratkopior man spelade. Men sedan man fick jobb och fick det lite bättre ekonomiskt så har jag köpt spel. Känns bättre för samvetet. Dessutom - man vill ju belöna och inte bestraffa dem utvecklare som gör spelen man tycker om. Det borde vara självklart, eller hur?

Jag skaffade en PS3:a för några månader sedan, men jag spelar fortfarande först och främst på PC:n. Med få undantag gör sig FPS bäst med mus och det är den sortens spel som jag mest spelar. För tillfället använder jag PS3:an mest som multimediamaskin (spelar musik och film).

Att sedan spelen till konsolerna är 150kr eller mer dyrare än PC-versionerna spelar så klart också in.

Hur som helst, kul att höra att PC är störst och bäst, då har det bekräftats att allt gnäll på PC:n är till stor del överspelad, precis som jag alltid tyckt.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Det är piraternas fel alltsammans. Jävla dom!

Vänta nu... Va?
PC-spelaren har ständigt varit det svarta fåret i debatten om piratkopierade spel. Studien visar ju tydligt på att den argumentationen är felaktig - vad är det som inte går fram?


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

haha, pc ftw. Min enda konsol är en PS One från 1999, dator har alltid gällt för mig


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Man ska inte bara stirra sig blankt på dessa siffror och tro att PCn är räddad som spelmaskin. Mer än hälften av dessa siffror beror på WoW och alla The Sims expansionerna, resten står alla andra spel för varav säkert lite mer än hälften varit inriktat till barn.

Man kan alltså säga att PCn sålt ungefär 50milj hardcore-gamer exemplar (Far Cry 2, Red Alert 3, Fallout 3 osv), vilket är en väldig låg siffra med tanke på hur många gamers de finns på PC.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Får erkänna att under min studenttid och när man var yngre så blev det mest piratkopior man spelade. Men sedan man fick jobb och fick det lite bättre ekonomiskt så har jag köpt spel. Känns bättre för samvetet. Dessutom - man vill ju belöna och inte bestraffa dem utvecklare som gör spelen man tycker om. Det borde vara självklart, eller hur?

Jag skaffade en PS3:a för några månader sedan, men jag spelar fortfarande först och främst på PC:n. Med få undantag gör sig FPS bäst med mus och det är den sortens spel som jag mest spelar. För tillfället använder jag PS3:an mest som multimediamaskin (spelar musik och film).

Att sedan spelen till konsolerna är 150kr eller mer dyrare än PC-versionerna spelar så klart också in.

Hur som helst, kul att höra att PC är störst och bäst, då har det bekräftats att allt gnäll på PC:n är till stor del överspelad, precis som jag alltid tyckt.

fan spot on ! håller med

12
Skriv svar