Pc-marknaden störst, hävdar studie

Medlem

doh det köps en massa spel över nätet, det är bara att sånt inte tas med i olika undersökningar

Medlem
Skrivet av Mahone:

Man ska inte bara stirra sig blankt på dessa siffror och tro att PCn är räddad som spelmaskin. Mer än hälften av dessa siffror beror på WoW och alla The Sims expansionerna, resten står alla andra spel för varav säkert lite mer än hälften varit inriktat till barn.

Man kan alltså säga att PCn sålt ungefär 50milj hardcore-gamer exemplar (Far Cry 2, Red Alert 3, Fallout 3 osv), vilket är en väldig låg siffra med tanke på hur många gamers de finns på PC.

Det är "marknaden för HÅRDVARA" som är stor när det gäller PC... inte spelen. Det finns ju trots allt inte lika många storsäljande spel till PC som till konsol. Det har heller aldrig funnits något PC-spel som sålt bättre... :\

Medlem
Skrivet av Exxo:

Det har heller aldrig funnits något PC-spel som sålt bättre... :\

Half-Life 2, garanterat Red Alert 3, Ghost Recon och många andra klassiker. Så nä, jag skulle nog aldrig säga aldrig.

Fast även om vissa spel inte säljer lika bra på PC innebär det inte att PC:n går under. Att ge upp på en plattform för att den inte säljer lika mycket som en konsol innebär ju bara förlorad inkomst för utvecklaren. Ett spel är en succe även om det bara säljer en halv miljon ex. Det är inget att underskatta, jag menar, räkna till en halv miljon så ska du se att det tar ett tag

Inaktiv

Alla spel, förutom sportspel, gör sig bäst på pc. jag tänker köpa ett xbox men det är enbart fifa som kommer införskaffas till det.

Medlem
Skrivet av henkaz:

Ja men hur många köper ett pc spel idag?

Jag har köpt 3 stycken denna månaden så marknad finns det gott om.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Det enda som funkar på konsol är fightning, sport, platform och sociala spel som ungefär Singstar. Resten ska spelas på PC. Spel som FF eller MGS är undantag som bekräftar regeln.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Det enda som funkar på konsol är fightning, sport, platform och sociala spel som ungefär Singstar. Resten ska spelas på PC. Spel som FF eller MGS är undantag som bekräftar regeln.

nästan synd om alla puckon som är så jävla insnöade i att placera allt i fack och absolut inte kan tänka sig något annat eller fördendelen förändring. men förlusten er egen, många bra spel som flyger förbi er.

själv kan jag lira fps på konsol eller pc, det kvitta mig. krävs ifos mer skicklighet att lyckas på konsol, vilken 5:åring som helst kan sikta och få in headshoots med mus och tangentbord.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag och alla jag känner köper de spel vi gillar. Och då spelar varken jag eller majoriteten av polarna mmo eller Sims. Det känns snarare som att de som sitter på riktiga spel-datorer är dom som spelar normala SP/MP spel som till skillnad från mmo har lite läcker grafik att avnjuta med sin dyra hårdvara.
Självklart laddar man ner också, men som sagt bara för att testa om inte ett eventuellt demo varit tillfredställande nog. Det ser jag inget fel på alls. Som några andra nämnt så tror även jag att det främst är fattiga studenter som envisas med att bara ladda ner spel. Vi med jobb har inga som helst problem med att betala för oss. Det är ju trots allt så billigt på PC.

[quote=WarpGuN]
nästan synd om alla puckon som är så jävla insnöade i att placera allt i fack och absolut inte kan tänka sig något annat eller fördendelen förändring. men förlusten er egen, många bra spel som flyger förbi er.

Tror du inte att någon har provat? Att kalla oss som dissar konsollerna för puckon är ju bara larv. Jag har iaf ägt 360 i 2 år med alla stora titlar i lite annat tills jag sålde det pga det hemska underhållsvärdet. Nu äger jag en PS3 istället, och den hade jag också sålt om det inte hade varit för bluray, då det är i princip samma skit som kommer. Min erfarenhet säger mig att konsol-spel lackar kvalitet och hållbarhet, samtidigt som konsolerna i sig underpresterar något hemskt i majoriteten av spelen. Det är inget fel på folk som ändå föredrar konsollerna, men jag och många andra står inte ut med dessa brister, och kör då hellre på PC, där man har total frihet hårdvarumässigt och minst lika många bra titlar.
De ~3000kr man lägger ut om året på uppgraderingar för att hålla sig på topp prestandamässigt motsvarar ju i princip de höga kostnaderna för konsol-spelen samt dyr kringutrustning.

Skrivet av WarpGuN:

själv kan jag lira fps på konsol eller pc, det kvitta mig. krävs ifos mer skicklighet att lyckas på konsol, vilken 5:åring som helst kan sikta och få in headshoots med mus och tangentbord.

Oj, titta vad skit det sprutar ur munnen på denna grabben!

Inaktiv

Jag köper dom spel jag vill ha på PC och brukar vänta på PC release även när spelen släpps till xbox360 trots att jag även har konsoll därför att jag föredrar att lira på PC.

Medlem

[quote=Mr. Bravo]Jag och alla jag känner köper de spel vi gillar. Och då spelar varken jag eller majoriteten av polarna mmo eller Sims. Det känns snarare som att de som sitter på riktiga spel-datorer är dom som spelar normala SP/MP spel som till skillnad från mmo har lite läcker grafik att avnjuta med sin dyra hårdvara.
Självklart laddar man ner också, men som sagt bara för att testa om inte ett eventuellt demo varit tillfredställande nog. Det ser jag inget fel på alls. Som några andra nämnt så tror även jag att det främst är fattiga studenter som envisas med att bara ladda ner spel. Vi med jobb har inga som helst problem med att betala för oss. Det är ju trots allt så billigt på PC.

Skrivet av WarpGuN:

nästan synd om alla puckon som är så jävla insnöade i att placera allt i fack och absolut inte kan tänka sig något annat eller fördendelen förändring. men förlusten er egen, många bra spel som flyger förbi er.

Tror du inte att någon har provat? Att kalla oss som dissar konsollerna för puckon är ju bara larv. Jag har iaf ägt 360 i 2 år med alla stora titlar i lite annat tills jag sålde det pga det hemska underhållsvärdet. Nu äger jag en PS3 istället, och den hade jag också sålt om det inte hade varit för bluray, då det är i princip samma skit som kommer. Min erfarenhet säger mig att konsol-spel lackar kvalitet och hållbarhet, samtidigt som konsolerna i sig underpresterar något hemskt i majoriteten av spelen. Det är inget fel på folk som ändå föredrar konsollerna, men jag och många andra står inte ut med dessa brister, och kör då hellre på PC, där man har total frihet hårdvarumässigt och minst lika många bra titlar.
De ~3000kr man lägger ut om året på uppgraderingar för att hålla sig på topp prestandamässigt motsvarar ju i princip de höga kostnaderna för konsol-spelen samt dyr kringutrustning.

Skrivet av WarpGuN:

själv kan jag lira fps på konsol eller pc, det kvitta mig. krävs ifos mer skicklighet att lyckas på konsol, vilken 5:åring som helst kan sikta och få in headshoots med mus och tangentbord.

Oj, titta vad skit det sprutar ur munnen på denna grabben!

kul att vi få höra din åsikt,synd bara att du upprepa dig i varje tråd med samma skitsnack lille pojk.

skönt att man inte umgås med folk som du irl...fyfan


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av mini-mus:
Skrivet av Gortie:

Det är piraternas fel alltsammans. Jävla dom!

Vänta nu... Va?
PC-spelaren har ständigt varit det svarta fåret i debatten om piratkopierade spel. Studien visar ju tydligt på att den argumentationen är felaktig - vad är det som inte går fram?

Ironin går inte fram.

Medlem

Blir alltid lite stolt när jag läser sånt här, gött
Tror många köper konsoll för dom tycker det är lättare att börja spela o s v(bara slänga i skivan)
Själv älskar jag att pilla med hårdvara(mjukvara med visserligen)har alltid varit extrem PC fanboy
Har dock köpt mig ett xbox 360 i år faktiskt och haft riktigt kul med framför allt NHL09 som ser bra ut men ärligt talat tycker jag ofta det är kass grafik på konsoll spel(nu är ju hårdvaran i boxen inte direkt dagsfärsk)

Medlem

Så rapporten säger att det finns enorma mängder spel-pc. Lustigt är att det då, trots att spelmarknaden på PC är flera gånger större än den för valfri konsol, enligt speltillverkarna säljs mer spel till konsol i många fall. Men dom har kanske fel, och FZ forumiterna rätt?

Iofs, om det är så som artikeln antyder och den asiatiska marknaden hoppar på PC tåget så lär marknaden bli värd rätt mycket mer.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

kul att vi få höra din åsikt,synd bara att du upprepa dig i varje tråd med samma skitsnack lille pojk.

skönt att man inte umgås med folk som du irl...fyfan

Och det gör inte du? Samma gnäll får samma svar. Ett sånt blaj-fyllt inlägg måste jag bara försöka rätta.

Medlem

pc is teh shiet. självklart att folk laddar ner när de int släpps demon längre eftersom dagens spel oftast är blaska så vill man testa innan man köper.

men alla som klagar på piratkopiering har ni tänk på att de inte bara tillhör datorspel? lika mkt xbox spel ligger på internet o oftast mkt tidigare än release datumet. gå in på random torrent sida o kolla kopierast minst lika mkt xbox spel som datorspel o inte länge kvar innan dom lyckas me ps3an heller så sluta gnälla alla fanboys. köp spelet till den platform du föredrar för just de spelet ist för att skrika på andra att pc suger osv

Medlem

ÄNTLIGEN lite bekräftelse på det jag sagt hela tiden. HAH!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Exxo:

Det har heller aldrig funnits något PC-spel som sålt bättre... :\

Nu undrar jag följande. Har du belägg för detta? Hänvisa mig till någon faktasite eller dylikt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av cpBillen:

Så rapporten säger att det finns enorma mängder spel-pc. Lustigt är att det då, trots att spelmarknaden på PC är flera gånger större än den för valfri konsol, enligt speltillverkarna säljs mer spel till konsol i många fall. Men dom har kanske fel, och FZ forumiterna rätt?

Iofs, om det är så som artikeln antyder och den asiatiska marknaden hoppar på PC tåget så lär marknaden bli värd rätt mycket mer.

Jag litar nog mer på riktiga rapporter än spelutvecklare. Spelar ingen roll om det är Valve och PC Gaming Alliance som påstår att försäljningen av PC-spel är på topp, eller Crytek som tycker att 1.5 miljoner sålda ex är "lite".

Fast det är ju trots allt sant att många spel säljer bättre på olika plattformar. Call of Duty 4 sålde ju bättre på konsol av nån anledning, precis som diverse sportspel och hela Halo-serien. Däremot säljer ju både Valves spel och många RTS bättre på PC.

Medlem
Skrivet av Deathwisher:
Skrivet av Exxo:

Det har heller aldrig funnits något PC-spel som sålt bättre... :\

Nu undrar jag följande. Har du belägg för detta? Hänvisa mig till någon faktasite eller dylikt.

Det jag hittade snabbast är http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

Jag menade alltså... "Inget PC-spel har sålt i fler exemplar än konsolspel"

12
Skriv svar