Världens Humorkväll - Bli världsförälder!

Medlem
Världens Humorkväll - Bli världsförälder!

Ja om ni missat det så är det Världens Humorkväll på tv4 nu och fram till 21:50.

Jag rekommenderar att alla här på FZ blir världsföräldrar, det kostar bara 100 kr i månaden (200 om man vill det) och det hjälper massvis med barn överallt på vårt blåa klot att få ett iaf något drägligare liv. 100 spänn i månaden är det minsta vi kan göra, lite pengar här, väldigt mycket där.

Och känner ni inte för att använda en telefon kan ni gå in på Unicef:s sida där du bara behöver fylla i några enkla uppgifter, gör det nu när du ändå sitter framför datorn.

Bli världsförälder nu!


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hur många % av de 100 i månaden går verkligen till de behövande då?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

tänker så med, vidare så har man hållt på med detta i åratal, och jag har då aldrig sett nått resultat, det man ser ifrån medias håll är iallafall krig å elände.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det vet jag inte, förhoppningsvis det mesta.

Edit: Såhär står det på deras hemsida iaf.

Citat:

Hur mycket av en hundralapp går till barnen?
Av de pengar vi samlat in har vi använt 24 % till kostnader och 76 % (76 kr av 100 kr) av har använts till arbetet för barnen. Vi måste ha kostnader för att kunna jobba effektivt med insamling (så att vi kan fortsätta att växa och hjälpa fler barn). Administrativa kostnader är nödvändiga för att dina pengar hanteras korrekt och hjälper de barn som behöver dem bäst.

Citat:

How much money spent by UNICEF goes toward administrative costs?

In 2004, the total UNICEF expenditure was ?1,344 million. Of this, 93% was spent on its programmes around the world and 7 per cent went to management and administration.

100% of funds raised in Ireland through an emergency appeal such as the most recent appeals for the South Asia Tsunami and Niger Food Crisis go directly to the countries affected. With UNICEF you know that your help goes to where it is needed most.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Iceman, krig och misär säljer bättre.

Dom borde göra som dom gjorde på Comic Relief (den brittiska versionen av Världens Humorkväll) och visa lite klipp från ställen ditt pengarna gått och vad som gjorts med dom.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

Det är riktigt bra det där med faddergalor och sånt, men jag ser inte på det själv. Dels så är jag redan fadder och dels så gillar jag inte riktigt humorn i världens humorkväll.

Medlem

Tycker det skulle vara bättre att ha galor och samla in pengar till sverige, vi har också folk som lever fattigt. Dom får ingen sjukvård, får bo på gatan, inget jobb.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Hammarby sponsrar UNICEF, har dom på sina tröjor å allt!
En klubb med snålt med pengar som är hotade av kronofogden lite hela tiden känns det som, sponsrar iofs är det inte fotbollsdelen som har så mycke med kronofogden att göra , men endå.
Jag tycker endå de e bra. De där miljonerna eller vad det nu kan vara som man missar får man nog in på nått annat sätt. Kanske afrikanska barn som lärt sig spela fotboll tack vare pengar det fått? I varje fall så tycker jag det är bra och något fler borde kunna göra...

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

tänker så med, vidare så har man hållt på med detta i åratal, och jag har då aldrig sett nått resultat, det man ser ifrån medias håll är iallafall krig å elände.

är en sak att inte ha råd å pröjsa..
är en sak att kritisera - ifall det finns anledning till det - vart pengarna går..

sen äre en helt annan sak att vara så ego att man skiter i det och motiverar det lite skamligt med att det inte SYNS i tidningarna man läser?! vafan? använd hjärnan nästa gång du skriver nåt iceman.

"aldrig sett nåt resultat" gah.. du är fan en enda stor förolämpning mot att all tid världens hjälparbetare lägger ner av sina liv på att hjälpa andra människor.. bara tyst, snälla


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Så står Martin Timell och säger att en hundring i månaden inte är några pengar för oss i Sverige, men massvis för tredje världen. Han har tydligen inte pratat med de som menar att de knappt har råd att leva i Sverige längre för deras A-kassa höjdes med en hundring i månaden.

Så där, gör inte Threezool det till en politisk tråd (bra försök prikk btw men lite tamt ) så tänker banne mig jag göra det! :evil:

Inaktiv

Då dom flesta på FZ tydligen är blåa så är det ingen ide att posta sånt här då enligt dom så ska ju alla klara sig själv, eller?

Så fort jag får ett stabitl arbete (studerar fortfarande) så kommer jag att bli fadder, ni vet, solidaritet...

något som tydligen har glömts bort på senaste tiden...

my work here is done

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Hur många % av de 100 i månaden går verkligen till de behövande då?

100% så klart!
är väll en självklarhet att tanten på östermalm måste mata sin hund, vart ska hon få dom pengarna ifrån om inte från nötter som skickar in 100kr i månaden till henne?
även gubben som kör [enter dyr bil som drar mycket bensin här] måste ju ha pengar att tanka med!
ingen av dom vill ju slösa sina egna pengar på sånt, det var ju faktiskt inte så dom kom till att bli så rika..

Medlem

Nej alla i Sverige har kanske inte råd, men jag skulle nog vilja påstå att majoriteten har det.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag är redan med och skänker en hundring i månaden sedan ett par år tillbaka. Bara så att man slipper gnället sedan alltså.

Det är ju för jävla tragikomiskt att se killen i Bangladesh som lever i ett skjul typ bredvid järnvägen som sitter och snyftar och helt tårögd berättar om att ingen pappa vill se sina barn växa upp under sådana här förhållanden. Och killen har tre barn tror jag det var. Ok, tillhörde du medelklassen förut? Hamnade du här efter att de föddes? Annars kan man ju fråga varför man satte barn till världen till att börja med.

Jag kan inte i huvudet hur många procent som går till de behövande, men det finns regler för hur mycket som max får gå till administration och sådant.

Medlem

Skämtar du eller Karma?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

det är omöjligt att vettigt resonera sådär, för rannsaka dig själv och du hittar typ rasism.. "varför är dom så jävla dumma" osv
hopplösa situationer ger hopplösa människor i stora bekymmer, helt enkelt
..om det var så du menade, jag kan ha missförstått dig


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Alla barn är inte alltid planerade direkt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Tycker som Achronos, mycket problem här i sverige också.

Edit: Stavfel

Medlem

Jag skämtar inte. Det är precis som att "men oj, nu kom en unge till". Vad har det med rasism att göra? Trots PK Sverige är inte allt rasism bara för att man tycker att någon som inte är supersvensk gjort något dåligt.
Ja, jag tycker att man verkar aningen puckad om man gång på gång skaffar barn när man tycker att ens situation inte är lämplig att skaffa barn i. Att pippa är väl ändå inte en nödvändighet? Jag antar att de vet hur barn kommer till.
Sedan kan man ju alltid hitta diverse floskler och anledningar som hopplösa situationer leder till... och allt möjligt, men det ändrar ju inte det faktum, här som där, att folk skaffar ungar som någon slags självklarhet och sedan är de ledsna när de inte kan uppfylla allt för sina änglar o s v. Som insändaren i Metro där en kvinna skaffat tre barn med inte färre än tre "rötägg" till män som sedan bara lämnat henne. Kanske skulle tänka lite? Jag tycker samma kan sägas här. Sluta skaffa barn om du inte tycker dig veta att det kommer att fungera.
Jag vill ha en hund, men känner att jag inte kan garantera att mitt liv passar att ha en hund i. Ergo skaffar jag inte hund. Barn är ett lite tyngre ansvar.

Kan inte någon av Rissan eller Prikk förklara hur de tycker att situationen de befinner sig i (skaffat barn i den situationen alltså) är helt utanför deras egna kontroll. Framförallt kan väl Prikk förklara hur det är rasistiskt att tycka att det verkar korkat/oansvarigt att skaffa barn när man lever under de förhållandena.

Medlem

Som sagt, alla barn är inte planerade. Varför han sen har 3 barn vet jag inte.

Men tycker du att alla fattiga ska sluta få barn eller vad menar du?

Att att använda det som ett argument för att inte donera pengar låter väldigt korkat.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Han använder det inte som ett argument för att inte donera pengar (om jag inte missade det?), Karma donerar ju själv en hundring i månaden. Själv skulle jag gladeligen göra det men som student är man inte helt rik. Jag måste ju ha råd med mat, sprit och kurslitteratur. Men jag håller fasen med Karma, efter andra barnet borde man väl själv kunna räkna ut att om man sticker in snoppen så kommer saker som skriker och lever fan ut. Ändå gör man det lik förbannat igen? Sen att de inte har råd med abort är ju en annan femma.

Självklart ska inte fattiga förbjudas från att få barn. Men om dom nu måste skaffa barn ska dom väl ändå kunna ta hand om det och inte använda det som en ursäkt för att tigga pengar?

Reserverar mig för mycket skitsnack ovan då jag inte ens vet vad jag skrivit och inte kommer läsa igenom det innan jag publicerar detta inlägg.

Medlem

Jädrans vilken konstig vändning den här tråden fick. Jag ville bara mana folk här på fz att bli världsföräldrar, inte sitta och disskutera om fattiga som av nån anlening har för många barn. Jag tycker vi lägger ner det, vi är väl alla överens om att man borde donera pengar om man har möjligheten?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

jämfört med västvärlden där båda föräldrarna arbetar och man ändå vill skaffa barn, när inkomsten ändå är så pass bra så kan man ju skaffa barnpassning.
Eller så är båda föräldrarna trötta när de kommer hem från arbetet och orkar inte ge så mycket uppmärksamhet till barnen och då kommer tvn, barnens bästa vän väl till hands.
Det är inte så vidare med andra ord, men jag tror de flesta gör det, man vill ha barn, men det är svårt att orka vara _där_ 24h/dygn.

Barn är föräldrarnas ansvar och man ska försöka ta så väl hand om dem som möjligt, men många gånger behöver föräldrarna även hjälp av samhället, finns inte det hjälpet så kan det bli väldigt trixigt att ge barnen den idylliska uppväxten. Man kommer dock ändå alltid att älska sina barn, och barnen kommer även att älska sina föräldrar, utan att bry sig om hur samhället ser ut i övrigt.

Jag kan alltså inte se något fel med att skaffa barn om man bestämt sig för att vara där och göra det man kan för att ta hand om dem. Kan tex inte se att det skulle vara fel av en indier utan arbete att skaffa 3 barn, de har det säkert svårt, men de kan även ha det väldigt bra tillsammans också.
Och just i det här fallet låter det ju som farsan försöker göra det han kan, berätta i tv till världen hur det ser ut, kanske de får nån hundring som kan hjälpa dem och även världens blickar med förhoppning till förändring i deras tillvaro.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av [ThreeZool:

"]Då dom flesta på FZ tydligen är blåa så är det ingen ide att posta sånt här då enligt dom så ska ju alla klara sig själv, eller?

Så fort jag får ett stabitl arbete (studerar fortfarande) så kommer jag att bli fadder, ni vet, solidaritet...

något som tydligen har glömts bort på senaste tiden...

my work here is done


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

karma: satan vad du gick lös.. förstod att jag skulle bli missförstådd iofs..
det jag snackade om är att "så här är det". det händer. hela tiden. är det bra? nej.
är det för att dom är idioter? kan du ju som liberal tycka, eftersom allt du tolkar handlar om val och frihet.
....vad gör fattiga människor så jävla dumma då? DÄR är haken sörrö..
här får _du_ göra ett val.
antingen föds dom dumma, då säger jag att du är rasist och att det inte stämmer.
eller så gör dom dåliga val i livet på grund av sin livssituation, och då är diskussionen hurivida dom är smarta eller inte helt irrelevant, det handlar om människor i nöd som behöver hjälp.

förstår du hur jag menar då?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

redmac - klok

Men jag brukar tänka att det finns mycket skit där man redan bor.
varför börja städa 10000mil bort, när man inte har städad ur sin egen farstu.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag förstår vad du menar, och det var inte min avsikt att "gå lös", och tyckte inte heller att jag gjorde det.
Ja, människor gör dåliga val och jag accepterar och förstår det. Jag har också gjort det. Det jag har svårare att acceptera är att det sker om och om igen.
Som sagt, det har inget med Bangladesh eller människor i U-länder att göra. Det handlar om människor som ska ansvara för en annan människas liv. Var det sker på planeten är irrelevant.
Allt är inte valfritt, och man kan hamna i dåliga sitsar som man inte nödvändigtvis ska klandras för. Att sätta barn till världen anser jag vara helt valfritt.
Jag är inte den människoälskaren att jag kan se "här behöver folk hjälp och därför bryr jag inte mig om omständigheterna". Människor förtjänar en chans även om de gjort sig förtjänta av det, men mitt hjärta blöder inte direkt för en person som jag anser är direkt ansvarig för sina barn. Men jag ringer ju inte direkt till Plan och säger att jag såg en snubbe på TV som jag inte tycker ska få del av min hundring. Jag bara accepterar och går vidare.
Jag tycker dock att folk alltid målar upp en bild av sig själva om hur mycket de bryr sig, hur de tar till sig de hjärteskärande historierna, men kan ändå lugnt lägga "lite mer än vad jag tänkt mig, men what the heck" på diverse saker. Hundralappar som då med enkelhet kan skänkas till dessa människor som bor i ett skjul vid ett järnvägsspår med tre barn. Men det sker ju inte förrän 42" sitter på väggen och Tie fighters kommer flygandes bakifrån genom 5.1 systemet. Då tycker jag det är mycket snack och liten verkstad.
Därför slänger jag en hundring på en hjälporganisation, som jag läst typ 10 sidor om, varje månad. Inte för att jag är särskilt intresserad, men för att de verkar vara det och de gör säkert ett bra jobb. Inte för att alla förtjänar en chans, utan för att jag inte vet hela storyn och därför tar det säkra före det osäkra och tycker att en hundring inte är så mycket att bråka om, om det nu betyder att någon får lite medicin och vatten.

Skrivet av IceMan:

redmac - klok

Men jag brukar tänka att det finns mycket skit där man redan bor.
varför börja städa 10000mil bort, när man inte har städad ur sin egen farstu.

För att det är kostnadseffektivt att städa 10 000 mil bort.

Medlem

Har man pengar så att man kan kosta på sig lyxen med en 42" och surrond sound så ska man väl självklart göra det om man vill ha det. Kan man leva väl ska man göra det också. Sen att man kan dela med sig av det så gott man kan är bara ännu bättre.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Avstängd
Skrivet av Rissan:

Som sagt, alla barn är inte planerade. Varför han sen har 3 barn vet jag inte.

Men tycker du att alla fattiga ska sluta få barn eller vad menar du?

Att att använda det som ett argument för att inte donera pengar låter väldigt korkat.

Jag håller med dig Rissan. Alla barn är inte planerade, men de planerade är förda till jorden för att bringa lycka åt sina föräldrar och omgivningen, bl.a.

Det är bara dumt att vara ett ego och det gör inte världen till en bättre plats. Gör er själva och andra en tjänst - bli fadder.

12
Skriv svar