försäkring?

Inaktiv
försäkring?

hej jag kunde inte ringa till försäkringen idag efters det är stängt så jag frågar er istället,

hur fungerar det med försäkringen jag har en 19 tums skärm som är helt kapput när man sätter på skärmen så stängs den av och på hela tiden vet inte heller vrför men den går inte och fixa och min garanti har gåt ut sedan länge,

hur fungerar det med mitt hemförsäkring det enda som jag vet är att jag ska betala 1500, men hur gör dem? är jag tvungen att lämna skärmen hos dem? eller hur ska jag ge dem skärmen?

är mycket tacksam för all hjälp!

Inaktiv

de kommer ändå inte ersätta den, så varför lägga ner tid på det?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nu hänger jag inte med här...
Skulle din försäkring täcka att en gammal monitor där garantin gått ut inte fungerar? Och sedan ersätta dig med en ny om du lägger ut en självrisk på 1500kr? Låter ju väldigt skumt om du frågar mig..
Drulle försäkring och liknande täcker ju iofs en hel del men det är ju om en olyckshändelse inträffar och något går sönder pga de.

Om det skulle fungera så som du beskrivit det här i tråden så skulle ju alla kunna få nya apparater så fort de går sönder utan garantin och de vore ju lite väl bra :P.

Sedan kan jag ju säga att du skulle nog kunna få både en TFT eller en CRT skärm för samma summa som självrisken +- några hundringar för en duglig monitor.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Inaktiv

så ni menar att hemförsäkringen täcker bara sånt som har garanti kvar, och olyckshändelser?

Inaktiv

Det vore ett väldigt underligt försäkringsbolag som skulle ersätta gamla monitorer som slutar fungera av sig själva.

Inaktiv

gamla prylar sjunker i värde, och en monitor som är så gammal (3år) att garanti/konsumentköpslagstiftning inte gäller längre är inte värd mer än 1500kr, och definitivt inte i ett försäkringsbolags ögon.

välkommen till verkligheten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Haha, dagens bästa!


signatur
Inaktiv

så nolimitsoya om du tex råkar tappa ett glas vatten i din dator och dt kommer rök o sånt ifrån den menar du då att du inte kommer få tillbaka allt?

för om det är så då är det väl ingen anledning att ha hemförsäkring?

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

så nolimitsoya om du tex råkar tappa ett glas vatten i din dator och dt kommer rök o sånt ifrån den menar du då att du inte kommer få tillbaka allt?

Du får inte ett öre, om du inte har en extra "Oturs försäkring" som dom flesta inte har.

Trygg hansa har t.ex HemPlus som kostar extra att ha. Men även med den så skulle du knappast få nånting för en gammal bildskärm.

"HemPlus
Ersätter sådant som den vanliga hemförsäkringen inte ersätter, till exempel fickstöld eller om du själv råkar förstöra något i ditt hem. En så kallad allrisk- eller drulleförsäkring. "


signatur
Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

välkommen till verkligheten.

:):heart::up:

Inaktiv

cammo, även om man har en sådan får man inte tillbaka mycket pengar om det är elektronik som går sönder. värdet skriv nämligen av ruskigt fort.

david_dellbom, om man råkar ut för något riktigt allvarligt (huset brinner ner, exempelvis) är en hemförsäkring riktigt bra att ha. det är dock ingen få-ny-av-varje-pryl-som-går-sönder-försäkring.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

har tatt en ny försäkring här hemma, en som täcker sånt man råkar ta sönder/tappa m,m. Verkade vara riktigt bra.
tex tappa mobbilen i ett glas vatte, tappa och slå sönder sin camera osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

ja jag menade precis det iceman? när jag beställde min dator från tyskland så ringde min mamma och frågade dem om försäkringen täcker om något händer med datorn och dem svarade att den täcker allt som änder på den men att självrisken var 1500? men ja vet inte om min mamma missuppfatade det hela fel

Medlem

Nej, hemförsäkringen täcker inte om något skulle hända med datorn. Det har du garantin till.

Och även om du skulle haft ett allrisktillägg/drulleförsäkring så hade det blivit svårt att få tillbaka något överhuvudtaget såvida du inte kan bevisa att skärmen gått sönder pga en "oförutsedd händelse". Men med tanken på att den verkar vara gammal så är det inte så stor chans att du får något alls.

Sen kan man ju fråga sig varför man skulle vilja betala en självrisk på 1500:- för en gammal skärm när man kan köpa en ny och säkert bättre för samma pris.

Inaktiv

jag menar inte bara skärmen utan all min elektronik, tänk om jag råkar tappa tex min mobil i vattnet eller om jag råkar glömma den ute eller om jag blirbestulen då ska väl hemförsäkringen täcka det

men aja det enda sättet för att få ett svar är att ringa till dem , jag ger er svar när jag har pratat med dem

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

har tatt en ny försäkring här hemma, en som täcker sånt man råkar ta sönder/tappa m,m. Verkade vara riktigt bra.

jo, men som sagt: värdet på elektronik skrivs snabbt av.

jingai, garantin gäller inte saker man har sönder - bara saker som är trasiga vid leverans.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

[quote="nolimitsoya
jingai, garantin gäller inte saker man har sönder - bara saker som är trasiga vid leverans.[/quote]

Eller går isönder av normalt användade under garantitiden. Trasig vid leverans ger dig de där tre årens reklamationsrätt som KKöpl pratar om.

Inaktiv

jag kommer ihåg min första dator som jag hade för ca 12 år sedan, den började brinna av ingen anledning alls, som tur så hade vi hemförsäkring, fick tillbaka alla pengar fastän min garanti hade gått ut

har ni haft en dator som har börjat brinna av inte någon anledning

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Trasig vid leverans ger dig de där tre årens reklamationsrätt som KKöpl pratar om.

normalt utgår man ifrån att det funnits ett ursprungligt fel om prylen går sönder i förtid, förutsatt normalt användande.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hemförsäkring är om du inte är hemma. OCh TVn börjar brinna o hela din lägenhet brinner upp. De lägger inte ut en krona om din kära Monitor pajar av sig själv.

Imo så är det inte värt självrisken endå.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Karmalicious:

Trasig vid leverans ger dig de där tre årens reklamationsrätt som KKöpl pratar om.

normalt utgår man ifrån att det funnits ett ursprungligt fel om prylen går sönder i förtid, förutsatt normalt användande.

Jo, jag ville bara klargöra.

Medlem

beror helt på vad du har för hemförsäkring, antagligen kan du få ut det på en hemförsäkring (förutsatt att den täcker typ bildskärmar). Dock ska du ju tänka på att först har du självrisken på ~1500kr sen har du åldersavdrag på minst 10-20% per år. vilket gör att du kanske får nån hundralapp att köpa ny skärm för. dvs inte värt det.

för jag antar att du inte har nån extra försäkring på monitorn?


signatur

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way, if the person gets angry, you'll be a mile away, and have their shoes.

Medlem

behöver man betala tillbaka pengar till försäkringsbolaget om de värderar skärmen till mindre, säg 1000 kr? Då är ju david skyldig 500 kr för självrisken


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar