Plato´s cave

Inaktiv
Plato´s cave

Ja som det låter så handlar det här om plato´s cave eller rättare sagt jag vill ha reda på vad den här teorin handlar/går ut på.

Det är nämligen så att igår så av en slump så råkade jag höra 2 personer ta upp ämnet plato´s cave (platons grotta) och detta är något jag har hört talats om flera gånger utan att inte veta vad all denna hype handlar om så jag bestämde mig för att läs lite om den med jag fattade inte mycket.

Så som jag tolkar det hela så handlar det om förvrängda verklighets syner men jag är ju som sagt inte säker och detta är något jag velat ta reda på ett tag så ifall någon här vill upplysa mig om detta så snälla gör det.

Medlem

såvitt jag kommer ihåg det har vi ett frö till kristendommen här:

enligt Aristoteles så är verkligheten inte det vi "ser" och "upplever", utan snarare en utspädd variant av det "sanna".

Det finns en sk. "ide-värld" där allt är fulländat och perfekt, och det vi "ser" är bleka kopior av den. Exempelvis finns det själva formen av "häst" i ide-världen, dvs typ "ritningarna" av hur en perfekt häst ska se ut.

Vi är som slavar uppfödda och fatkedjade i en grotta. Vi vet inget om världen utanför, utan ser bara skuggor på väggen av det som händer utanför. Och där har du grottan.

(För att undvika missförstånd: Platon var alltså aristoteles lärare, och det är han som förkommer i de flesta av Aristoteles skrifter. Men man antar att det är Aristoteles som är författare, och bara låter Platon säga vad Aristoteles själv tänker)

Om jag fattat det rätt, var rätt länge sedan jag läste om det här.

MFC
Medlem

Lite .. Matrix över det hela?.. om jag nu ska dra paralleller?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

ja. eller snarare lite platos grotta över matrix

matrix innehåller en massa filosofiska spetsfundigheter om man skrapar lite på ytan.

Inaktiv

det där är ganska djupa teorier.

Jag blir nästan lyrisk när jag läser igenom den där plato-matrix texten.

Jag som alltid tyckt att matrix har varit en så luddig film men nu måste man ju se om filmerna eftersom att man nu har en mycket större insikt av det hela.

1
Skriv svar