Hur svårt kan det vara att inte sär skriva?

Avstängd
Hur svårt kan det vara att inte sär skriva?

Jag kan förstå att det folk kan känna sig tveksamma kring det här med särskrivningar, men egentligen är det mycket lättare än det verkar: om du uttalar det som ett ord skriver du ihop det. Om en förkortning är inblandad används bindestreck. Detta menar jag är särskilt viktigt på lärarinstitutioner, som Luleå Tekniska Universitet där jag studerar. Det ger inget särskilt bra intryck när det i en föreläsning förekommer stora mängder särskrivningar och även en del svengelska uttryck. I och för sig känns det som att IT-området är lite svårare än andra med att vara grammatiskt korrekt, då det förekommer väldigt många förkortningar och engelska uttryck. Dessutom är ju engelska det språk som används till allra största del inom IT, särskilt när man programmerar, så då blir man naturligtvis påverkad, både i ordförråd och med särskrivningar.

Jag hoppas dock att de som arbetar inom IT, särskilt de som är högutbildade lärare, tar sig i kragen och lär sig reglerna och tillämpar dem för att kunna föra en fin svenska även om området är IT.

#blogg

Medlem
Hur svårt kan det vara att inte sär skriva?

Särskrivningar är en styggelse som tycks finnas överallt i samhället. Jag blev smått förskräckt på gymnasiet när jag märkte att min lärare inte brydde sig om att rätta folk som särskrev i uppsatser. Hur ska folk kunna lära sig om ingen rättar dem?

Avstängd

Ja, det är anmärkningsvärt. Som jag skrev så är det ju faktiskt inte svårt alls, men ändå särskriver folk som aldrig förr!

Jag tror att det skulle behövas en nationell satsning för att utbilda folk, eller rättare sagt att få dem att inpränta dessa två enkla regler.

Medlem

Jag undrar egentligen hur det sett ut med särskrivningar genom tiderna, för jag tror egentligen inte det är ett nytt fenomen.

Själv tycker jag det hjälper att läsa mycket böcker och tidningar, eftersom man där ser en ordentlig användning av språket. Det kanske är uppmuntran att läsa mer som behövs? Frågan är om det hjälper, många tycks vara väldigt ointresserade av att läsa, och kommer inte läsa mycket mer än de tvingas ta sig igenom i skolan.

Språkkänsla är oftast inte något man föds med utan något man får jobba sig till, och träning ger färdighet. Jag vet inte om min lärares agerande var ett undantagsfall, men jag tycker att det är viktigt att lärarna rättar elevernas arbeten ordentligt. Annars kommer nivån bara sjunka.

Avstängd

Ja, det vore intressant faktiskt. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, men jag undrar dock om särskrivningen som sådan är så väldigt gammal, eller hur länge har vi skrivit ihop våra ord i svenskan?

Jo, särskilt böcker i alla fall. Tidningar är väl inte riktigt något som jag har associerat med en ordentlig användning av språket. Emellertid brukar alltid tidningsartiklar användas som en måttstock för när ett ord blev etablerat, så tidningarnas roll i språket är ju ganska stor (inte som att tidningen i sig etablerar ordet, utan mest att det redan mer eller mindre etablerade ordet uppsnappas av tidningen och cementeras).

Det är väl lite både och det här med att folk läser mindre. Å ena sidan har jag, som du, en känsla av att färre uppskattar läsning, men å andra sidan pratas det om böcker minst lika mycket som film numera (i min uppfattning i alla fall).

Språkkänsla är något man tränar sig till, det är sant, men samtidigt beror det även en del på ens naturliga fallenhet för språk.

Alltså, jag tycker att lämpligheten med språkliga tillrättavisningar beror lite på ämnet. Det kanske inte är så passande att tillrättavisa någon när det inte är mycket viktigt och inte är en uppsats i svenska. Men om man är taktfull går det nästan alltid att göra det utan att någon känner sig sårad eller vad som helst.

Medlem

Ihopskrivning tycks ha funnit ganska länge i svenskan, fast man får inte glömma att regler om skriftspråket inte alltid funnits. Enligt Wikipedia finns det exempel på särskrivning ganska långt tillbaka, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning

Även om tidningar kanske inte är något man associerar med gott språkbruk, har de ändå oftast koll på ihopskrivning och dylika fel. Språket kanske inte är varierat så som i en roman, men jag tycker att det oftast hålls förhållandevis hög standard (ska tilläggas att tidningar jag har mest erfarenhet av är DN och till viss del SVD och GP - hur det är i lokalblad och kvällspressen vet jag inte).

Boken tycks på intet sätt vara på väg bort, och det känns precis som du säger som att det pratas om böcker mest hela tiden. Frågan är dock hur utbrett regelbunden läsning är? Det kanske krävs mer läsning från yngre år? Eller är det så att många helt enkelt inte tänker på hur böckerna är skrivna? Att man särskriver kan också att göra med att man inte skriver särskilt mycket, och därmed glömmer mellan varven. Jag tror inte det finns något precist svar, utan många bidragande faktorer som spelar in, men jag skulle ändå säga att ordentlig rättning i skolan skulle hjälpa till att, om så inte lösa problemet, i alla fall minska det.

Visst beror språkkänsla även på naturlig fallenhet, men jag tror att man som med det mesta annat ändå kan träna sig upp till en viss nivå, om man inte har dyslexi eller liknande (dock går det ju även där att träna).

Jag har förståelse för att lärarna skulle få mer arbete, men jag vill ändå se en ökning av språkliga rättningar. Jag tror att om man med bara ett litet streck sätter ihop de felaktigt särskrivna orden, kan man komma långt. Jag tycker att skolan är till för att lära ut, och tror egentligen inte att någon skulle ta särskilt illa upp om de där blir rättade - det blir de ju ändå hela dagarna.

Många jag stött på säger "men du förstår ju vad jag menar". Jag menar dock att det är ett felaktigt tänkande, eftersom det tar längre tid att förstå vad någon menar om de inte behärskar språket. Jag har försökt illustrera detta på olika sätt, bland annat genom att skriva med felaktig ordföljd och liknande, och ibland har jag märkt att det på något vis går upp ett litet ljus. Många kanske helt enkelt inte förstår vad det gör för skillnad, och när man inte har uppnått någon högre läshastighet (som ju till stor del beror på hur mycket man läser) kanske man inte märker av det.

Medlem

Är det humoristiska inslaget i inlägget att du särskrivit rubriken?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Intressant artikel där på Wikipedia. Det finns verkligen fruktansvärt mycket bra att läsa där.

Det är sant att det tar längre tid att läsa om det förekommer fel, än om en text är felfri. Ofta passerar nog felen obemärkt, skulle jag tro. Själv brukar jag alltid stanna upp när jag hittar ett fel, särskilt när det är i en bok. I 99 % av fallen rör det sig om tryckfel, förstås. Jag brukar alltid le en smula åt korrekturläsarna och sedan fortsätta.

Även om, som det står i artikeln, det är ovanligt med direkta missförstånd pga särskrivningar så får man ofta tänka efter, vilket leder till fördröjningar och sänkt tempo.

Na tu rli gtvis, Bjosarn.

Det intressanta med ovanstående mening är att jag har delat upp det i stavelser. Man kan tänka sig att det borde vara "na tur ligt vis", eftersom det är det som det känns lättast att uttala, men egentligen delas det ju inte alls upp så utan varje vokal avslutar en stavelse. Rätt coolt egentligen att "rli" och "gtvis" egentligen inte alls är så svåra att uttala. ^^

Medlem

Jag tycker att särskrivning är ett av de fel som märks mest, och stör mig därför extra mycket på det. Texten styckas upp på ett onaturligt sätt och läshastigheten sänks.

Ibland blir resultatet riktigt tokigt också, som det klassiska exemplet "en långhårig sjuksköterska" vs. "en lång hårig sjuk sköterska". Även om det kanske inte är vanligt att det blir så fel.

Medlem

Ahh, ett ämne som aldrig kan tas upp för ofta.:) Jag älskar att läsa annonser och reklam i jakt på syftningsfel och särskrivningar.

Jag och en före detta jobbarkompis hade som en roande rastsyssla att maila annonsörer och påpeka deras fel. I många fall tackade dom faktiskt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Appropå sköterskan: "brun hårig sjuk sköterska tvättar barn under kläder".

Medlem

Du hann före mig med att skriva en sån här blogg. Nåja... ska skriva en egen i alla fall inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Appropå sköterskan: "brun hårig sjuk sköterska tvättar barn under kläder".

Medlem

På tal om "barn under kläder", har ni sett Hipphipp när de har "svenska för nybörjare". Sjukt kul.

Edit: Har för mig det är där ifrån iaf.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ett annat härligt exempel:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=90944


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Jag saknar helt förmåga att fatta hur det fungerar. Jag vet regeln men det funkar ändå inte. Ja en brun hårig flicka är ju enkelt. Men jag stöter dagligen på ord som jag får fråga om för att skriva rätt. Där är som om jag har särskrivnings dyslexi eller något. Har ingen aning om vad det beror på, men jag har börjat ursäkta mig i förväg på distans kurser och liknande för att det är alltid någon som kommenterar det efter 2 inlägg på det gemensamma forumet.

Medlem

distanskurser*


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Särskrivningar stör mig.

"Har du frågor om våra priser: Fråga vår kassa personal."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tyvärr tror jag inte det svenska folket någonsin kommer lära sig detta. Håller med om att det är extremt uppenbart (i de flesta fall) när ett ord ska skrivas ihop eller inte. Visst, jag kanske har lättare för språk än andra, men det finns ju ingen logik alls i att skriva isär ett ord som uttallas som just ETT ord.

"Djup fryst kyckling lever."


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Någon gång måste folk lära sig att ord som "jättestor", "jättebra" et cetera ska sitta ihop! Så svårt kan det inte vara?!

Inaktiv

f.ö har jag bra betyg på högskoleprov, gymnasiebetyg och IQ test. Bra på engelska också. Men särskriva svenska är jag expert på.

Inaktiv

Svenska är ett svårt språk till att börja med. Det är unikt med sina regler och tonlägen i Europa, och vad jag vet resten av världen. Inte konstigt att svenska kocken i "The Muppets" låter som att man har två strumpor i munnen. Det är väl så européer tycker det låter när svensken talar.

Sen så lästa jag i en av länkarna här att, den vanligaste orsaken till varför svenskar särskriver är på grund av inflytandet av engelskan. Särskrivning har alltid existerat i svenskan så det är ju inte ett sådant hemskt modernt brott egentligen. Finns bara en del människor som båtsman här som tycker om att gnälla om allting.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Sen så lästa jag i en av länkarna här att, den vanligaste orsaken till varför svenskar särskriver är på grund av inflytandet av engelskan. Särskrivning har alltid existerat i svenskan så det är ju inte ett sådant hemskt modernt brott egentligen.

Inget har påstått att det är ett hemskt brott, vad som dock påståtts är att det är felaktig svenska. Och varför skulle något bli bättre för att det pågått under längre tid? "Stöld har skett i alla tider, så det är inte något hemskt brott egentligen".

Varifrån särskrivningar kommer är omtvistat och det handlar troligtvis om flera faktorer som spelar in. Jag tror dock att en stor faktor är okunskap.

Citat:

Finns bara en del människor som båtsman här som tycker om att gnälla om allting.

Detta får du gärna utveckla.

Inaktiv

Citat:
Detta får du gärna utveckla.

Utvecklas hur hade du tänkt dig? Ska jag upprepa att jag tycker du är/var gnällig eller? Varför? Det vet du ju redan.

Ska man titta på det stora hela så besätter svensken ganska bra skrivkunskaper, det är väl inte hela världen med särskrivningar. Vad ska vi sen gnälla på? att folk inte kan tala ordentligt? Folk kommer alltid att ha brister, båtsman har säker några stycken själv. Jag har själv haft svårt med skrift i hela mitt liv och just därför på defensiven.

Så som svar på tråden kan ju då säga att, ja det kan va svårt att inte sär skriva.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Utvecklas hur hade du tänkt dig? Ska jag upprepa att jag tycker du är/var gnällig eller? Varför? Det vet du ju redan.

På vilket sätt du fann det jag skrev gnällande. Inlägget där jag skriver om ord med "jätte" förstår jag är gnällande, men inte mycket av det andra. Jag måste kunna få uttrycka min åsikt utan att det är gnäll?

Om du inte kan förklara kan jag inte förbättra mig.

Citat:

Ska man titta på det stora hela så besätter svensken ganska bra skrivkunskaper, det är väl inte hela världen med särskrivningar. Vad ska vi sen gnälla på? att folk inte kan tala ordentligt? Folk kommer alltid att ha brister, båtsman har säker några stycken själv. Jag har själv haft svårt med skrift i hela mitt liv och just därför på defensiven.

Svensken tycks inte alls besitta några större skrivkunskaper, det är bara att titta på första bästa forum, läsa första bästa uppsats i skolan. Allt annat än vad jag skulle kalla bra. Fast jag tror inte att det är något nytt, skrivkunskaper inom befolkningen kommer alltid att ha stora klyftor.

Jag har jättemånga brister, men vad har det med saken att göra? Folk får bete sig hur de vill för att det finns andra som också har brister? Det är inte ett synsätt jag står för i alla fall. Det är också ett argumentationsfel, två fel gör inte ett rätt.

Att ha tal- och skrivsvårigheter är en sak, men att så många skulle ha det tror jag inte en sekund på. Jag tror det, som jag nämnde tidigare, handlar om okunskap. Om okunskapen kommer från brister i skolan, lathet, engelskan, eller något annat vet jag inte.

Att kunna skriva ordentligt är elementärt i ett samhälle där stora delar av kommunikationen är i skrift. Som en klassisk signatur säger:

Citat:

På internet konverserar vi med text/ord. Och om du skriver/stavar som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

Jag ska försöka mig på en liknelse för att få fram vad jag menar. Tänk dig att läsa som att köra bil; så länge det du läser är välskrivet flyter det på. Sen kommer särskrivningar och helt plötsligt sjunker hastigheten något enormt. Ju fler särskrivningar desto sämre hastighet. En riktigt dålig text är som trafikstockning i Paris, en bra text är som att vara ensam på Autobahn.

Citat:

Så som svar på tråden kan ju då säga att, ja det kan va svårt att inte sär skriva.

Frågan är då varför, varifrån kommer denna okunskap. Självklart kan alla göra misstag, men det inlägget klagar på är när det sker hela tiden.

Avstängd

Jag tror, som Fredrik Lindström uttryckte det, att särskrivningen tillsammans med många andra fel beror på en ökad klyfta mellan tal- och skrivspråk.

Det tycks mig att ihopskrivningarna inte alltid är så självklara om man konverterar från tal till text. Den stora frågan är ju hur man egentligen ska konvertera från tal till text. Tal- och skrivspråk är egentligen två skilda språk med olika regler. Talspråket är öppnare än skrivspråket. Skrivspråket har några dimensioner som talspråket saknar, medan talspråket har många dimensioner som skrivspråket saknar (ton, tonfall, betoningar bl.a.).

Mycket av den text som skrivs är inte längre tänkt att talas, utan bara att läsas. Jämför det med förr då text i princip bara skrevs för att läsas högt. Jag tror att detta kan ha inverkat en del på våra svårigheter att sammankoppla vårt tal- och skrivspråk.

Medlem

Visst är det så att det finns tveksamma fall av ihop- och särskrivningar — överlag håller dock regeln "låter det som ett ord så är det ett ord". Jag tror inte det är många som verkligen säger "jätte bra", utan de flesta säger "jättebra".

Medlem

Wall of text?

1
Skriv svar