[MUSIK] Nu fan e ja såld!

Medlem
[MUSIK] Nu fan e ja såld!

Jag måste ha en keyboard och börja lira alltså, efter att ha sett detta är jag helt såld.

Någon som håller på/har några tips på vad som gäller? Den skall såklart gå att koppla in i datorn och behöver inte vara så avancerad hehe.

http://www.youtube.com/watch?v=kFyPFHuRKWg&mode=related&searc...
http://www.youtube.com/watch?v=HmyXSZAwPuI&mode=related&searc...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Ingen aning.

Tyckte själv att hans musik lät bättre på pianot
Timelessness

Medlem

M-AUDIO Keystation 61es borde räcka gott och väl i början. Finns även en billigare variant med färre antal tangenter också.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ingen aning.

Tyckte själv att hans musik lät bättre på pianot
Timelessness

Instämmer helt där, timelessnes var helt underbar...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Gillade ni timelessness gillar ni säkert Anne Clark - Poem Without Words 1 - The third meeting och Poem Without Words 2- Journey by night.
Riktigt skönt pianospelande


signatur

thank you, come again

Medlem

hittade den ena på youtube


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av b0ne:

Jag måste ha en keyboard och börja lira alltså, efter att ha sett detta är jag helt såld.

Någon som håller på/har några tips på vad som gäller? Den skall såklart gå att koppla in i datorn och behöver inte vara så avancerad hehe.

http://www.youtube.com/watch?v=kFyPFHuRKWg&mode=related&searc...
http://www.youtube.com/watch?v=HmyXSZAwPuI&mode=related&searc...

Var väl inget speciellt, en keyboard med autokomp.

Kolla på den här istället, keyboards är för loosers

http://www.youtube.com/watch?v=GJZMpNI4ImY


signatur
Medlem

Känns inte riktigt som man är en riktig musiker om man bara gör låtar med förinstallerade ljud på en dator.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Känns inte riktigt som man är en riktig musiker om man bara gör låtar med förinstallerade ljud på en dator.

Nej, en riktig musiker gör som mozart, skriver allt i noter, allt annat är bara fejk.


signatur
Youtube-proffs

Jag tycker synthar är de bästa sättet att framställa musik.

Här har vi ett exempel på riktigt skön musik som kommer från synthar!

http://www.youtube.com/watch?v=z7lhDbpoDN0


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Jag tycker synthar är de bästa sättet att framställa musik.

Håller med helt. Har gjort musik på synthar sen 1986.

Här är kungarna.
http://www.youtube.com/watch?v=3T65NpyfPkQ


signatur
Medlem
Medlem

seriöst... dansa kan jag förstå men slölyssna? Stundtals medryckande men så pinsamt dåligt - som att lyssna på en mekanisk leksak, helt osexigt.

Timelessness var däremot kickass. Hade han inte haft med den hade jag kallat honom hack.:P


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

kolla här en liten grej från creative. eller här ifall du skrollar ner till :Wired PC & MIDI Keyboards. kanske kan vara ett alternativ?

Medlem

b0ne dom du posta var ju rena amatörmässiga...... Vem som helst skulle kunna göra det där.


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

Förstår verkligen inte vad som skulle vara speciellt med de två första videorna i tråden, det var otroligt simpla låtar. Timelessness var dock bra, och var det som fick mig att förstå att han faktiskt kan spela instrument också...

För elektronisk musik håller jag mig mestadels till 8- och 16-bitars spelmusik, á la Kohina.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Känns inte riktigt som man är en riktig musiker om man bara gör låtar med förinstallerade ljud på en dator.

Så du menar att det bara är effekterna som avgör hur pass musikalisk du är?
Isåfall är ju alla musiker som spelar på synthar, eltrummor och elgitarrer med effektpedaler inte heller "riktiga musiker".

Inaktiv
Skrivet av JAJAJA:
Skrivet av Rissan:

Känns inte riktigt som man är en riktig musiker om man bara gör låtar med förinstallerade ljud på en dator.

Så du menar att det bara är effekterna som avgör hur pass musikalisk du är?
Isåfall är ju alla musiker som spelar på synthar, eltrummor och elgitarrer med effektpedaler inte heller "riktiga musiker".

Eller du kanske syftade på de som gör musik men inte kan spela instrument själva? Ser ändå inget som säger att de inte skulle vara musiker.

Inaktiv

to sing, you must first open your mouth
you have to have a pair of lungs, and a little knowledge of music
it's not neccessary to have an accordion, or a guitar
the essential thing is that I want to sing
then this is a song that I'm singing

den som tror man måste kunna noter för att göra musik kan absolut inget alls om musik


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

den som tror man måste kunna noter för att göra musik kan absolut inget alls om musik

Precis. Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik.

Att man kan köra bil betyder dock inte att man är rallyförare - det är skillnad på samma sak. En DJ kommer aldrig få samma "restecpa" som en instrumentvirtuos i min bok. Sedan kan DJ'n visa sig vara en musiker av världsklass men det är en annan sak...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Och så klagar folk på att wah-wah pedaler är lamt för guror.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Och så klagar folk på att wah-wah pedaler är lamt för guror.

Var inte den förbjuden ett tag? Den var skadlig för örat eller ngt i stilen? wah-wah-wokokoko-wah-wah... Ah, minns ni manchesterpop?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ska försöka ge min bild av den välkända debatten gällandes datorgjord musik vs instrumental musik.

När vi talar instrument krävs det alltid träning, träning och åter träning. Det tar år att verkligen lära sig behärska ett instrument till fullo. Det går alltid att lägga på lite svårare tekniker, göra det hela lite fräckare. Dessutom kan man göra det absolut bästa som finns i musikens värld. Gigga! Att stå på en scen och briljera med mina färdigheter.

När vi talar om mycket datortillverkad musik kan vem som helst göra det efter två veckors studier av harmonilära och arrangering och en veckas studier av programmet. That's it, liksom. Att sedan ställa sig på en scen, trycka på play och säga "Det här skapade jag i en skyddad miljö, och allt kunde ändras i efterhand om det lät dåligt" är inte riktigt samma sak som instrumentalistens "Den här tekniken har jag övat på som en galning i tre månader, se hur mycket jag har utvecklats".

Därmed inte sagt att datorgenererad musik på något sätt är "sämre". Musik är musik, man ska tycka om att lyssna på det, och gärna bli påverkad av det. Det ska uttrycka glädje, och det är det viktigaste. Det finns inget som är "fel" inom musiken, men det finns olika sätt att uttrycka sig på.

För mig kommer den datorgenererade musiken aldrig kunna förmedla känslor, tankar och idéer på samma sätt som den instrumentella. För mig är skillnaden lika tydlig som skillnaden mellan ett e-post och en kram.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det värsta är att nuförtiden behöver du inte ens vara bra på ett instrument för att få en inspelning att låta bra. Man kan fuska så jävla mycket. De flesta gör det. Tacka vet jag rullbandare.

Inaktiv

skulle man inte kunna trolla med rullbandare menar du?

Klfh, kika på björk, röyksopp, infected mushrooms eller liknande. eller menar du liveframföranden?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

slår du huvudet i väggen och ärligt utan att skoja tycker att det är musik.. så är det musik för dig
så är det bara
själv avskyr jag större delen av hela datormusik-genren, men det gör det inte mindre musik för den sakens skull

om jag ska motivera hur jag fungerar när det gäller inspelad musik så är det väl att jag är en sucker för analoga saker, eftersom det alltid finns något mer att hämta, och jag älskar minsta lilla missljud vid ackordbytet på en gitarr eller taktfel någonstans.. för det blir mer levande för mig

but that's just me


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

skulle man inte kunna trolla med rullbandare menar du?

Klfh, kika på björk, röyksopp, infected mushrooms eller liknande. eller menar du liveframföranden?

Det är just liveframträdandet som skiljer den instrumentella musiken från den digitala, och det var det jag hänsyftade.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Jäklar va sköna ljud han hade till keyboarden

Inaktiv

sen finns det ju svinbra musik som blandar digital och analog musik..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar